Nekromanti [Rotsystem] - Farliga djur i skog och mark

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tänkte se om ni har några förslag till farliga djur, eller för all del växter, som skulle kunna vara häftiga att ha med i spel.

Såhär är alltså grundförutsättningarna:

- Ta bort människan ur ekvationen och vänta 30-40 år ungefär. Människan har barrikaderat sig i stora arkologier och finns i stort sett inte därutanför.

- Det kan ha funnits hyfsat avancerad genteknik, både för växter och djur, innan människan försvann.

- Det hela utspelar sig i Sverige.

- Ingen tokrolighet; det här är inte Mutant.

- Människans städer finns kvar, men mest som ruiner.

- Anledningen till att människan fick retirera är att en växt muterade och fick rudimentär förmåga att kommunicera via radiosignaler. Detta var en stor fördel, och detta kombinerat med växtens mycket snabba tillväxt och spridning (jfr Kudzu) gör att den nu i stort sett finns överallt. Det nätverk som bildades av växterna uppnådde ganska snart intelligens och självmedvetande. Denna världsomspännande intelligens kallas Grönskan eller Gaia. Grönskan är att likna vid Elder Things från något Cthulhurollspel; en intelligens bortom mänsklig fattningsförmåga.

- Grönskan kan infektera djur (som en cordyceps) och styra dem helt eller delvis. Den har också lyckats föra över sin mutation till andra växter. Den kan också infektera människor, och människors datorsystem. Får det senare krävs fysisk tillgång eller att datorsystemet har trådlöst nätverk.

Det enklaste är naturligtvis förvildade husdjur; katter och hundar. Bruksdjur, kanske - om inte muterade kor är för töntigt. Ormar? Spindlar? Fåglar, såklart. Vilka vore coola?

Här får jag för att jag inte hängde med och inte var speciellt intresserad av naturkunskap i skolan...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag hade alltså tänkt mig att dessa växter/djur/insekter skulle kunna fungera som olika sorters hinder eller mysterier i spel; det tråkigaste är väl ensamströvande eller flocklevande rent aggressiva "monster", även om sådana också kan vara intressanta. Men jag har hellre intressanta beteenden man kan se spår av eller försöka arbeta runt; flockar som skyddar sin ledare eller sitt territorium, till exempel, eller något djur som föredrar en specifik sorts miljö (mörkt, till exempel inuti ruiner). Kort sagt, intressanta spelar-utmaningar.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
En slags svamp eller lav som lever i en skruvad symbios med något större rovdjur (varg?). Svampen har börjat absorbera näring ur blodet från rovdjurets offer och växer bara runt rovdjurets jaktmarker. Ju större svamp, desto farligare och mer aktivt rovdjur.

EDIT: Kanske att rovdjuret till och med är kontrollerat av svampen på något sätt och tvingas jaga för att skaffa blod till svampen. Tänk dig en svampkoloni där inget rovdjur finns i närheten, kommer de då att spor-kontrollera en liten bäverfamilj? Eller en älg?

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Sen tänker jag mig att det aboslut gräsligaste djuret ever, i verkligheten såväl som i fiktionen, vår vanliga svenska husspindel har vuxit och blivit fet och nöjd och Båstad/räkmackefet. Nu kallas den höghusspindeln och kan fånga sparvar i sina nät. Den har dessutom börjat jaga i flock och om det blåser hårt ute kan de komma flygande på sina silkestrådar.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Någonslags intelligenta slemsvampar? Stora som fotbollsplaner?

Kråkfåglar är ju redan idag riktigt, riktigt smarta. Så hyperintelligenta och illvilliga råkor röstar jag på. Tänkt dig tvåhundra, som samarbetar.

Mördarsniglar är ju det äckligaste som finns. Du måste göra något med mördarsniglar. Eller blir det Mutant/löjligt?

Lämlar är helt meningslösa djur, men lämmertåg är mystiska. Det kanske du kan göra något av.

Vildsvin är naturens stridsvagnar - och farliga på riktigt, om de blir störda. Rottrådsvildsvin måste vara etter värre.

mr_si

Warrior
Vi har ju stora rovdjur i Sverige, vargar, björnar, järvar, lodjur som muterat och blivit större och aggresivare vore sjukt farliga. Detsamma gäller även växt och allätare som vildsvin och älgar.

Xyas

Swashbuckler
Jag tror jag har nämnt det förut i samband med Rotsystem, men jag tycker det är coolt med växter/djur som i viss mån terraformar sin omgivning till något som människor inte är anpassade för.

Variant på metan-producerade kor i flock som inte tål syre, och därför lever i grottsystem som de fyller med gaserna de producerar. Eller något annat djur som producerar en gas tyngre än luft som håller till i dalgångar fyllda med giftig gas. Djurvariant på svavelbakterier som producerar svavelsyra att leva i eller att använda som för svar.

Alla de här varianterna drar såklart till sig ett eget ekosystem med andra djur och växter som utnyttjar den toxiska miljön.

mr_si

Warrior
tycker föresten inte alls att muterade kor är något att skratta åt, även en grupp med nötboskap som "bara" är förvildade kan vara rejält otäcka, de är stora djur som lever i grupp, inte längre tama men inte heller rädda för människor.

Vad gäller hästar så har jag två erfarenheter som skulle göra mig rejält nervös om jag behövde röra mig igenom en förvildad hästflock.

Erfarenhet 1: Jag bodde hos en familj i skåne som ägde hästar, däribland en islänning som nyss hade fått ett föl. Familjen fick i samma veva två geter, den ena geten - den tjockaste afrikanska dvärgget som någonsin existerat och vägde närmare 40 kg, lyckades rymma och sprang in i hagen till denna islänning. Islänningen kommer ut framför geten med ett kroppsspråk som en riktig krigshäst,man ser hur geten tvärnitar "ohhh shit!", hästen lyfter upp geten i munnen och slänger iväg den som en vante flera meter. Jag tänker naturligtvis "det var den geten det..." men geten studsar upp och flyger in i sin stilta igen och när jag och flickvännen undersöker den så har endast lite hår försvunnit i nacken.
Slutsatser: 1, Hästar kan vara mycket ilskna av sig
2, hästar är inte bara farliga i bakändan utan även i framändan
3, getter är väldigt hållbara

Erfarenhet 2: Jag och flickvännen skulle fånga in en häst i en hage, hästen ville inte fångas och var högst i rang av alla hästar i hagen. Man såg tydligt hur ledarhästen dirrigerade de andra hästarna för att hindra oss.
Slutsatser: 1, hästar kan sammarbeta i flock
2, hästar kan organisera ett försvar

Om du skapar muterade monsterhästar så blir det ju naturligtvis ännu värre. Så förvildade och eventuellt muterade tamdjur tror jag blir bra, hundar funkar naturligtvis även utmärkt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mr_Si said:
tycker föresten inte alls att muterade kor är något att skratta åt, även en grupp med nötboskap som "bara" är förvildade kan vara rejält otäcka, de är stora djur som lever i grupp, inte längre tama men inte heller rädda för människor.
Jag kommer ju genast att tänka på såna där långhåriga höglandsbestar med långa horn. de som ser lite ut som mammutar men med betarna på fel ställe och ingen snabel?

Nyckelordet här tänker jag mig är just mammutar. Stora sånna här bestar som drar fram i hjordar och lämnar en bred gata av skövlad växtlighet bakom sig:

Kanske inte så farliga i sig, men se till att inte stå i vägen för dem?