Nekromanti [Rotsystem] - Funderingar inför crowdfunding

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har börjat skissa lite på grafik till bonusmålen.
Jag tänker mig att mål som är svarta är de "aktuella", de som är gröna är "uppnådda", de grå är "inte aktuella ännu".

Just nu tänker jag mig dem istället för rubriker, även om jag funderar på att bygga en "samlad" grafik istället. Isåfall med nån av de apsnygga illustrationerna som bakgrund, kanske. Och sedan bara lista de olika nivåerna längre ner.

Jag ska grunge:a ner det gröna lite, tänkte jag, så det blir lite intressanta skiftningar.

EDIT: Om jag gör en samlad grafik kanske jag kan skriva ut hur många svenska kronor varje euronivå är också.

Det är ett aber, det här med att inte kunna använda kronor som vanligt folk. Men jag vågar ju inte använda den enda crowdfundersite jag känner till som har kronor som alternativ...

Attachments

DynamicMan_UBBT

Veteran
Förslag: förtydliga målen på 1300 och 2000 euro. Som det är nu framgår det inte riktigt om dessa mål kommer att hamna i den tryckta boken, i separata trycksaker, eller om de kommer att göras tillgängliga endast i digital form (och i sådana fall i vilket filformat).

Möjligen skulle det vara en tanke att vara övertydlig på 1600-målet också, att skriva uttalat att "köpa loss" fler illustrationer betyder att de kommer att hamna i boken, och inte i någon annan modul.

ravenkult

Veteran
krank said:
Bosse said:
Hans illustrationer till Pleroma (se tråden här) levererades som A4 i 300 dpi.
Och de är inte dyp uppskalade eller nåt; de är skarpa hela vägen in till 100%?

Nåja, jag drar iväg ett mail ikväll...
Completely forgot to send the full resolution one, sent you the A4 at 300DPI. All my work is done at that size.

I could probably blow it up a bit more, but yeah, you'll definitely get some blurriness. I've done it before though, like with Don't Walk in Winter Wood and it worked pretty well for A3 size posters.

krank

northerain said:
Completely forgot to send the full resolution one, sent you the A4 at 300DPI. All my work is done at that size.

I could probably blow it up a bit more, but yeah, you'll definitely get some blurriness. I've done it before though, like with Don't Walk in Winter Wood and it worked pretty well for A3 size posters.
The version you sent me will probably work for my purposes; I was thinking along the lines of A3 or possibly A2 for posters (possibly for backers of the crowdfunder), and then maybe one of those really large stand-things for use at conventions (where they'll mostly be seen at some distance, so blurriness isnät as much of a problem).

krank

DynamicMan said:
Förslag: förtydliga målen på 1300 och 2000 euro. Som det är nu framgår det inte riktigt om dessa mål kommer att hamna i den tryckta boken, i separata trycksaker, eller om de kommer att göras tillgängliga endast i digital form (och i sådana fall i vilket filformat).

Möjligen skulle det vara en tanke att vara övertydlig på 1600-målet också, att skriva uttalat att "köpa loss" fler illustrationer betyder att de kommer att hamna i boken, och inte i någon annan modul.
Bra påpekat!

Jag har förtydligat nu.

krank

Jag har pillat mer med bonusmålen nu.
Jag är väldans osäker på formateringen. Jag gillade inte riktigt när det var sådär stora rubriker, men nu när jag gjort rubrikerna till enkel fetad text så vet jag inte om bilderna fungerar sådär superbra. Funderar på om man kanske skulle göra dem till länkar istället?

EDIT: Ooooh, man kan skriva egen HTML, och de tar inte bort CSS man fuskar in... Okej, det ställer ju saken i lite annat ljus. Jag har gjort en preliminär layout med det i åtanke.

krank

krank said:
EDIT: Ooooh, man kan skriva egen HTML, och de tar inte bort CSS man fuskar in... Okej, det ställer ju saken i lite annat ljus. Jag har gjort en preliminär layout med det i åtanke.
Eller, öh, nästan iaf. Jag kan få in rundade hörn och bakgrundsfärger, men inte t.ex. inre skuggor eller genomskinlighet eller såna avancerade grejer. Det var ju lite trist.

Men det finns iaf lite, och jag kan få floatade bilder att funka och så...

Den nuvarande skissen visar hur det skulle kunna se ut bland delmålen när ett blivit uppnått, ett är aktuellt, och resten utannonserade men inte aktuella.

krank

Jag har nu skrivit en liten pitchtext. Förslag på hur den kan bli tydligare och bättre mottages tacksamt. Ju konkretare förslag desto bättre, men allt är välkommet.

Kvar att göra:
- Pitch till spelet. Ska försöka hålla det kort och kärnfullt, det ska framgå tydligt vad det är för slags spel och vad rollpersonerna gör.
- Stretch goals ska föras in.
- Snygg grafik för stretch goals-sammanfattningen
- De olika backer-nivåerna ska skrivas in.
- Några fler bilder ska infogas; så man kan se 1-3 av Austins grejer i full storlek t.ex.
- Räkna ut varför bannerbilden blir suddig...
- Fixa så att jag kan ta emot mer än 22 papp via Paypal (involverar att maila eller faxa dem nåt identifierbart).
- Fixa en profilbild till IndieGoGo.

Cybot

Mest spelbar
Naturen är inte god. Naturen är inte, och har aldrig varit, i balans. Naturen är kall och karg och hård. Äta eller ätas. Hjärnparasiter [Cordyceps är inte något som man omedelbart känner igen] och kudzu och sjukdomar och ond, bråd död. I Rotsystem har det här dragits till sin spets; Världens växter har bildat ett globalt nätverk som blivit självmedvetet och hotar nu att utplåna mänskligheten. ["nu" känns lite malplacerat? Vet inte varför]

Vi har dragit oss tillbaks från omvärlden och gömmer oss i gigantiska städer-i-byggnader som kallas arkologier. Grönskan, som är namnet växtnätverket fått, använder radiosignaler för att kommuniera. Därför är ingen radiokommunikation säker. Grönskan hackar datornätverk med enkelhet, förvränger röster... det finns de som blivit galna av att lyssna på Grönskans brus. Verktyg som GPS, bluetooth, trådlösa nätverk, RFID-taggar, och mobiltelefoner har förpassats till historien, eller blivit ett hot.
Har kommenterat. Saker i grönt är ändrade. Lagt till kommentarer inom Klammrar.

krank

Är Kudzu något man känner igen?

Jag ska fundera på om jag ska byta ut hjärnparasiterna; annars hade jag en tanke om att läsaren skulle bli intresserad och kanske googla. Eller så skulle jag kunna göra det till en länk till wikipediasidan eller så.

Det här med ord läsaren inte nödvändigtvis känner till är väl annars ganska vanligt i scifi i allmänhet och cyberpunk i synnerhet? =)

Vimes

Sillkung
Fortsätter Cybots arbete, i lila text:

Naturen är inte god. Naturen är inte, och har aldrig varit, i balans. Naturen är kall och [är det medvetet med två "och" i rad här? Korrektionistan i mig vill ändra det första till ett komma, men jag tycker egentligen att du får lite mer tyngd när du staplar såhär.] karg och hård. Äta eller ätas. Hjärnparasiter [Cordyceps är inte något som man omedelbart känner igen] och kudzu och sjukdomar och ond, bråd död. [jag skulle vilja se en roligare beskrivning av naturens mest bisarra sidor här. Skippa ond bråd död och svepande beskrvinganr (att det är äta eller ätas som gäller är redan sagt) och lägg två meningar på att beskriva cordyceps (det är parasitsvamparna va?) och någon läskig sjukdom.] I Rotsystem har det här dragits till sin spets; Vvärldens växter har bildat ett globalt, självmedvetet nätverk som blivit självmedvetet och hotar nu att utplåna mänskligheten. ["nu" känns lite malplacerat? Vet inte varför][color:#993399][Agreed, se ändringsförslag ovan][/color]

Vi har dragit oss tillbaks från omvärlden och gömmer oss i gigantiska städer-i-byggnader som kallas arkologier. Grönskan, som är namnet växtnätverket fått [microdefinitionen är nog inte nödvändig], använder radiosignaler för att kommuniera. Därför är ingen radiokommunikation säker. Grönskan hackar datornätverk med enkelhet, förvränger röster... det finns de som blivit galna av att lyssna på Grönskans brus. Verktyg som GPS, bluetooth, trådlösa nätverk, RFID-taggar, och mobiltelefoner har förpassats till historien, eller blivit ett hot.[Ja, eller något sådant, det behöver fläskas ut lite mer]

Cybot

Mest spelbar
Vimes said:
[color:#993399][är det medvetet med två "och" i rad här? Korrektionistan i mig vill ändra det första till ett komma, men jag tycker egentligen att du får lite mer tyngd när du staplar såhär.]
Polysyndenton (användning av fler konjunktiv än vad som är tekniskt sett grammatiskt korrekt) är ett vanlig retoriskt verktyg för att skapa tyngd.

Cybot

Mest spelbar
krank said:
Är Kudzu något man känner igen?

Jag ska fundera på om jag ska byta ut hjärnparasiterna; annars hade jag en tanke om att läsaren skulle bli intresserad och kanske googla. Eller så skulle jag kunna göra det till en länk till wikipediasidan eller så.

Det här med ord läsaren inte nödvändigtvis känner till är väl annars ganska vanligt i scifi i allmänhet och cyberpunk i synnerhet? =)
Det är okej med ett fåtal ord som användaren kan googla/slå upp. Ej mer, för då förlorar man läsaren i en lång wikivandring. I en så här kort text så är det där fåtalet ungefär lika med ett enda ord. Därmed Kudzu vilket är mer känt än cordyceps, och låter coolare.

Cybot

Mest spelbar
krank said:
Vimes said:
Fortsätter Cybots arbete, i lila text:
Har uppdaterat lite.
Det blev lite för mycket/tungrott med den utförliga beskrivningen av precis vad en botfluga gör.

Jag märker dock att jag saknar lite om icke-grönskig stämmning.
Typ något i stil med "Med världens resurser utanför arkeologins murar och utan för deras räckhåll vänder sig företagens rovdrift innåt, mot allt och alla" eller något sådant.

krank

Cybot said:
Typ något i stil med "Med världens resurser utanför arkeologins murar och utan för deras räckhåll vänder sig företagens rovdrift innåt, mot allt och alla" eller något sådant.
Jag gjorde ett försök...

Cybot

Mest spelbar
krank said:
Cybot said:
Jag gjorde ett försök...
b^.^d (har vi inga tummen upp goblins?)

krank

Okej, jag har filat lite på det här med mina perks. Summorna är i kronor man omvandlas till euro och avrundas mer eller mindre godtyckligt när jag skriver in dem:

10:- Proletär: Du tackas i Rotsystems grundbok.

35:- Digital grafittiartist: Signerad PDF - Du får en högst personlig PDF med min signatur samt en hälsning; du väljer vem hälsningen är till. Du tackas i Rotsystems grundbok.

150:- Rekryt: Ett exemplar av Rotsystem som tryckt produkt. Du tackas i Rotsystems grundbok.

175:- Frilansare: Som Rekryt, men exemplaret är signerat och innehållet en hälsning; du väljer vem hälsningen är till.

250:- Agent: Som Frilansare, men exemplaret är dessutom numrerat.

400:- Statslös: Som Agent, och du får också ett exemplar av Null State.

500:- Mer än mänsklig: Samma som Agent, men du får också ett exemplar av More than Human.

1000:- Den slutgiltiga krigaren: Samma som Agent, men du får också ett exemplar vardera av Evolutionens Barn, Null State, VÄRMEDÖD och More than Human.

1300:- [5 st] Uppdragsgivare: Som Agent, och du får också bestämma ett spel Mikael ska spela med eller mot dig en hel eftermiddag. Bor du i Stockholmsområdet kan du välja fysiska spel (brädspel, rollspel), annars blir det över internet.

Jag vill veta:
- Ser det här ut som vettiga nivåer?
- Borde jag ha fler/färre?
- Borde de vara billigare/dyrare?
- Saknas någon "perk" eller reward?
- Namn, snälla någon. Flera av ovanstående perk-namn funkar ju inte alls.
- Tror ni att det finns någon (realistisk) risk med att inte ha begränsat antal av de som innebär merarbete (i form av signeringar och hälsningar)?

Jag kommer som sagt att ha möjlighet att lägga till nivåer i efterhand om jag skulle vilja, men jag vill ju gärna ha en åtminstone acceptabel nivå redan från början.

Jag har utgått från butikspriser för More than Human och Rotsystem; det gör att jag har en hyfsad marginal på alla perks.

krank

Planen är för övrigt fortfarande att dra igång detta antingen imorgon söndag eller på måndag. Just nu känns det mer sannolikt med måndag eftersom jag inte fått såpass mycket gjort som jag hade velat nu under helgen. Kommer spendera hela morgondagen med att resa... =(