Nekromanti [Rotsystem] Funderingar kring överlevnad - näring, etc

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag sitter och skissar på spelardelen av min kommande bok om utforskning ute i det postapokalyptiskt Gröna. Jag är ju själv den sortens spelare att jag gillar att planera saker innan jag ger mig iväg, så det faller sig naturligt för mig att vilja bygga spelstrukturer som låter spelare fundera och planera och göra egna avvägningar.

Så - vad behöver man ha med sig när man ger sig ut? Saker som transportmedel och kommunikationsutrustning kommer senare, liksom tält eller andra tillfälliga bostäder samt skyddsdräkter. Jag tänkte börja från grunden, med vatten och näring.

Om vi tänker oss en relativt vältränad människa som ska ge sig ut i naturen. Personen kommer att spendera en betydande del av dagarna med att gå, klättra, gräva, bygga och bekämpa elaka djur och växter. Personen kommer att bära en lätt skyddsdräkt under tiden.

Givet att vi tänker oss att dräkten inte är kapabel att återvinna vatten ur svett och så, hur mycket vätska behöver personen ta med sig per dag?

Finns det något minimum vad gäller mat/näring? Rotsystem har ju sitt "näringsslem" som i princip är vatten plus alla näringsämnen människokroppen behöver (dock lite dåligt med fibrer och så, så tarmsystemet protesterar en del om man bara slevar i sig sånt). Jag har dock inte alls bestämt mig för hur mycket sånt slem en människa behöver få i sig som "dagsdos". Förslag?

Hur mycket vatten skulle en tidigare nämnd dräkt kunna återvinna, om vi antar att den är väldigt bra? Jag tänker mig att det finns olika prisklasser.

(Jag tänker mig också att man t.ex. kan ta med sig syretankar och så, men att det finns fullgoda filter som fungerar i alla utom de mest sportunga och infekterade områdena)

krank

Jag hittade en PDF med försvarets överlevnadshandbok, och noterar att de anger c:a 2.5L per dag och person vad gäller vattenbehov.

Jag har funderat lite på hur lång tid expeditioner skulle kunna tänkas vara ute egentligen. Vad skulle kunna vara rimlig hastighet utifrån förhållandena, dvs generellt inga vägar eller så? 10-20 km/dag eller så. Jag har ju extremt begränsad erfarenhet av utomhusvarande av vandringsslag, men jag läser på nätet om folk som anger siffror i den riktningen. Om vi då säger att en normal expedition kanske behöver röra sig i kanske 2-4 dagar enkel resa (känns intuitivt lagom mängd tid innan det blir tråkigt att spela ut) så hinner de alltså någonstans mellan 20 och 80 kilometer. Jag pendlar 60km varje dag tydligen, om jag ska tro google maps, så en expedition rör sig alltså generellt ungefär motsvarande resan Stockholm C - Nynäshamn på 3-4 dagar eller så.

Det här känns som riktlinjer jag skulle kunna använda mig av. Det sägs ju att man klarar sig ett hyfsat tag utan käk men att vatten är viktigt - så om vi fokuserar på 3L vatten (avrundat uppåt) per dag och kanske 1L näringsslem, så behöver en expedition alltså isf ta med sig 24 L vatten per person och 8L näringsslem per person för en 8 dagars expedition. Om de inte kan återvinna vatten, då.

Om näringsslemmet väger som vatten (vilket jag nog tänker räkna med) så behöver alltså varje person kånka med sig 32kg bara för den rena överlevnaden. Då har de alltså inte med sig något tält eller någon annan utrustning.

Så antagligen kommer de att få pröjsa för en schysst mula... (Som alltså är en typ sånhär, tänker jag mig)

krank

För övrigt har jag tänkt såhär om transporter: Det finns områden som är säkra att flyga i och det finns de som är osäkra att flyga i. Det beror lite på hur stark Grönskan är på plats, och så. Piloter ogillar starkt att flyga på okänd mark och att flyga alltför långt från arkologin -- pga brist på kommunikationer och sådant. Grönskan kan dessutom mobilisera fågelflockar och svärmar av insekter ifall nån är ute och flyger ett tag. Så flygande görs i väldigt liten mån. Expeditioner brukar flygas via en etablerad flygrutt till en "startpunkt" som är relativt "säker". Därifrån utgår sedan själva expeditionen. Startpunkten kan vara ett existerande befäst läger eller bara en "oas" där Grönskans påverkan och närvaro är låg.

Anledningen till det här är:

1) Fri tillgång till helikoptrar eliminerar i stort sett behovet av att ta sig fram till fots.
2) Det är tråkigt att låta rollpersonerna gå igenom exakt samma hyfsat civiliserade zon i början av varje expedition, så det är bra om det går att flytta ut expeditionernas startposition ibland.

Jag har inte bestämt mig för huruvida flygresa ut är något som ska bestämmas av uppdragsgivaren eller om det ska bestämmas av rollpersonerna som del av deras avvägningar inför avfärd:

"OK, målet ligger 200 km från arkologin. Det skulle ta oss minst 10 dagar enkel resa, totalt 20 dagar om vi inte måste stanna eller så. 20 dagars vatten och slem blir 80kg per person. Det blir förbaskat tungt, alltså. Plus att resande är farligt. Ska vi ta halva resan med flyg? Det kostar ju ungefär lika mycket som bränslet för mulorna plus vattnet och slemmet och så, och så sparar vi in lite E-kred i ammo och riskerar inte livhanken lika mycket..."

Jag vet inte, det kanske kan vara en kul detalj att bestämma?

Mogger

Hipsteranka
Vattenrening är nog vettigare än att ta med sig. Finns redan idag lösningar så det är nog inget problem. Nu har jag inte koll på Rotsystem men det låter som att grönskan erbjuder en del matmöjligheter? Och djur verkar finnas.

Vad gäller hur långt man kan gå/dag så beror det uteslutande på terrängen. Djungel vs landsväg. Det ena går riktigt långsamt medan det andra går snabbt.

Man kan bära ganska mycket men om man dessutom ska gå i flera dagar är 80kg inte rimligt. 40kg är vettigare.

Nu finns det ju alltid folk som marscherat med Jägarförband i fjällen i 10 dagar med 80kg packning och traskat flera mil/dag men det sliter på kroppen och kan inte anses vara medel. Men tänk på att man lätt kan dubbla det du anger men då blir man riktigt jävla slut och kräver återhämtning.

Ett tips är att kolla survivalist-sidor/forum. De har massor av listor på prylar man måste ha med sig när man ger sig ut i en presumtiv postapokalyptisk värld.

Fridigern

Swordsman
Angående vatten och näringsslem så borde det vara mökligt att rena vatten ute i grönskan med en vattenrenare (något slags maskin med ett filter?) och få ner vikten. Näringsslemmet borde kunna destilleras ner till en hård kaka som man tillsätter vatten innan man äter (typ 0,5 kg eller mindre per dag kanske?).

Vatten borde även vara möjligt att återvinna från dräkten (svett och urin). Har du läst The Martian? ok om snubbe som strandat på mars och måste överleva.
As hard Sf as it gets.

krank

Måns;n113271 said:
Vattenrening är nog vettigare än att ta med sig. Finns redan idag lösningar så det är nog inget problem. Nu har jag inte koll på Rotsystem men det låter som att grönskan erbjuder en del matmöjligheter? Och djur verkar finnas.
Lite av grejen är ju hur jäkla suspekt precis allting är därute. Får man i sig minsta spor eller smitta så finns ju risken att man blir helt rökt; antingen dödad eller övertagen. Grönskan är enormt uppfinningsrik.

Finns det sätt att 100% garantera att vatten man renat inte innehåller minsta parasit eller smitta?
Finns det sätt att 100% garantera att köttet från ett djur man dödat inte innehåller minsta parasit eller smitta?

Om det finns så är det hemskt synd, för lite av grejen med Grönskan är ju tänkt att vara just att man fan inte kan lita på nånting ute i naturen, att den hatar och vill döda oss. Men är det så så får jag väl köpa det.

Måns;n113271 said:
Vad gäller hur långt man kan gå/dag så beror det uteslutande på terrängen. Djungel vs landsväg. Det ena går riktigt långsamt medan det andra går snabbt.
Japp. Men i princip finns inga riktiga vägar kvar, så "snabbt" går det nog sällan.

Måns;n113271 said:
Man kan bära ganska mycket men om man dessutom ska gå i flera dagar är 80kg inte rimligt. 40kg är vettigare.
Det är väl ungefär så jag tänkt också, ja. Att när packningen börjar krypa upp där så är det kanske rimligt att betala för lite dyrare transport ut...

krank

Fridigern;n113274 said:
Angående vatten och näringsslem så borde det vara mökligt att rena vatten ute i grönskan med en vattenrenare (något slags maskin med ett filter?) och få ner vikten. .
Eftersom ju jag är ute efter en känsla av att naturen är dödsfarlig så blir min fråga snarare: Är det tänkbart att det faktiskt inte skulle vara möjligt att rensa vattnet 100%? Att man absolut kan klara sig på vattenrening men att man då löper viss risk att smittas av något i vattnet? Då blir ju det en avvägning; man kanske tar med sig så mycket garanterat säkert vatten som möjligt men om det tar slut så får man ta risken...

Fridigern;n113274 said:
Näringsslemmet borde kunna destilleras ner till en hård kaka som man tillsätter vatten innan man äter (typ 0,5 kg eller mindre per dag kanske?)
Kaka eller pulver eller något, ja. Bra tänkt.

Fridigern;n113274 said:
Vatten borde även vara möjligt att återvinna från dräkten (svett och urin). Har du läst The Martian? ok om snubbe som strandat på mars och måste överleva.
As hard Sf as it gets.
Mjo, som sagt tänker jag att det finns olika sorters dräkter och att det lär vara en ganska god investering att skaffa en som har vattenåtervinning...

Jimmy

The One Ringkvist
Frystorkat näringsslem. Vad gott det låter.