Eftersom jag tänkte att det kunde vara ett bra sätt att se vad som egentligen behövs i spelet så har jag börjat försöka skriva miniscenarier.
Jag stötte nästan omedelbart på problemet att jag behövde skapa cyberpunkgäng. Så det räknar jag med att även andra kommer att vilja göra.
Den tråkigaste lösningen vore att bara själv hitta på en 3-4 gäng och ha med dem i boken. Den bra lösningen vore såklart att skriva en liten kort guide till hur man bygger ett eget gäng, och sedan ha med 3-4 exempel på gäng som skapats.
Det här är vad jag funderat ut att jag behöver veta om gäng för att kunna använda dem:
Namn - Jag vet att många kriminella organisationer IRL saknar namn, men cyberpunkgäng behöver namn. Om inte annat för att rollpersonerna ska kunna prata om dem.
Stil - Hur ser de ut; har de en enhetlig stil? Har de mycket cyber?
Storlek - Hur många är de?
Medlemskap - Hur rekryterar de? Hur utesluts man? Vad händer om man försöker gå ur?
Ethos - Vad anser de var hedrande/vanhedrande? Hur viktig är familjen, lojalitet mot ledaren, hur ser man på motståndare, finns en gemensam religion?
Hemvist - Var befinner de sig när de inte begår brott? Bor de som vanligt folk i lägenheter och samlas vid behov? Eller lever och sover de alla i någon form av gemensamt tillhåll? Var befinner sig hemvisten; hur undviker man razzior? Vilka vet var hemmet är, och hur tar man sig dit? Vilken säkerhet har de?
Aktiviteter - Vilken typ av brott utför de? Gör de även ickebrottsliga saker som grupp, isf vad?
Instabilitet - Vilka instabila relationer finns inom gruppen; finns någon som vill bli kalif istället för kalifen, någon som är missnöjd med hur något sköts? Hur hanteras det? Saknar gruppen något?
Relationer - Har de andra gäng som de samarbetar med? Eller som de konkurrerar med? Hur ser samarbetet/fiendeskapen ut; vad grundar den sig på?
Tanken är alltså inte nödvändigtvis att skapa slumplistor för dessa, men jag tänker mig att man kan ge typ sex olika exempel för varje rubrik, och sen kan man välja eller slumpa. Kanske.
Målet är att gänget ska kunna användas dels som rent motstånd (ni hoppas på i en gränd av fem stycken Storm Street Warriors), dels som organisation att infiltrera, dels som plats att göra inbrott på, dels som aktörer att manipulera (att få Storm Street Warriors att anfalla Next Gen Soldjas tillhåll). Det vill säga, ganska flexibla saker som kan användas på många olika sätt.
Känner ni att någon aspekt av det hela saknas? Är det något viktigt jag missar? Finns det något mer DU skulle behöva veta om en kriminell organisation för att kunna använda den i spel?
Jag stötte nästan omedelbart på problemet att jag behövde skapa cyberpunkgäng. Så det räknar jag med att även andra kommer att vilja göra.
Den tråkigaste lösningen vore att bara själv hitta på en 3-4 gäng och ha med dem i boken. Den bra lösningen vore såklart att skriva en liten kort guide till hur man bygger ett eget gäng, och sedan ha med 3-4 exempel på gäng som skapats.
Det här är vad jag funderat ut att jag behöver veta om gäng för att kunna använda dem:
Namn - Jag vet att många kriminella organisationer IRL saknar namn, men cyberpunkgäng behöver namn. Om inte annat för att rollpersonerna ska kunna prata om dem.
Stil - Hur ser de ut; har de en enhetlig stil? Har de mycket cyber?
Storlek - Hur många är de?
Medlemskap - Hur rekryterar de? Hur utesluts man? Vad händer om man försöker gå ur?
Ethos - Vad anser de var hedrande/vanhedrande? Hur viktig är familjen, lojalitet mot ledaren, hur ser man på motståndare, finns en gemensam religion?
Hemvist - Var befinner de sig när de inte begår brott? Bor de som vanligt folk i lägenheter och samlas vid behov? Eller lever och sover de alla i någon form av gemensamt tillhåll? Var befinner sig hemvisten; hur undviker man razzior? Vilka vet var hemmet är, och hur tar man sig dit? Vilken säkerhet har de?
Aktiviteter - Vilken typ av brott utför de? Gör de även ickebrottsliga saker som grupp, isf vad?
Instabilitet - Vilka instabila relationer finns inom gruppen; finns någon som vill bli kalif istället för kalifen, någon som är missnöjd med hur något sköts? Hur hanteras det? Saknar gruppen något?
Relationer - Har de andra gäng som de samarbetar med? Eller som de konkurrerar med? Hur ser samarbetet/fiendeskapen ut; vad grundar den sig på?
Tanken är alltså inte nödvändigtvis att skapa slumplistor för dessa, men jag tänker mig att man kan ge typ sex olika exempel för varje rubrik, och sen kan man välja eller slumpa. Kanske.
Målet är att gänget ska kunna användas dels som rent motstånd (ni hoppas på i en gränd av fem stycken Storm Street Warriors), dels som organisation att infiltrera, dels som plats att göra inbrott på, dels som aktörer att manipulera (att få Storm Street Warriors att anfalla Next Gen Soldjas tillhåll). Det vill säga, ganska flexibla saker som kan användas på många olika sätt.
Känner ni att någon aspekt av det hela saknas? Är det något viktigt jag missar? Finns det något mer DU skulle behöva veta om en kriminell organisation för att kunna använda den i spel?