Nekromanti [Rotsystem] - Hemsektor/Hemsektion

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Okej, två frågor:

Först och främst, ska avdelningarna i arkologin heta sektorer eller sektioner? Jag är medveten om att en "sektor" i matematiken är en del av en cirkel, men inom datavetenskapen snackar man ju mer sektor i ett filsystem, och i samhällsvetenskapen offentlig sektor och så. Plus att "sektor" används i Judge Dredd.

Sedan; det kommer att beskrivas några olika sektorer, styrda av olika organisationer, i grundboken. Vilken företagskultur som gäller, lagar och regler, inre konflikter, intressanta mindre organisationer och aktörer, såna grejer. Sånt som gör att man kan äventyra där.

Frågan är var rollpersonernas kontor ska ligga. Hittills har jag tänkt att gruppen ska få välja, men... Alltså, man är ändå frilansare, och om man tvingar gruppen att ha kontor i en ganska vanilj sektor så slipper man lite prepptid. Och den som absolut vill kan säkert flytta.

Vad tycker ni? Bestämma, eller få en default?

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
I nya Star-Wars-rollspelet ska spelgruppen ha ett rymdskepp när man börjar spel. Spelgruppen får välja mellan tre, ett slåssigt, ett snabbt och [jag har glömt, men, oavsett, det var tre olika typer].

krank

Skarpskytten said:
I nya Star-Wars-rollspelet ska spelgruppen ha ett rymdskepp när man börjar spel. Spelgruppen får välja mellan tre, ett slåssigt, ett snabbt och [jag har glömt, men, oavsett, det var tre olika typer].
Så du tänker typ att man får tre olika kontor alltså? Hur ska de skilja sig åt?

Eller att man ska få välja mellan tre defult-sektorer?

Ögat

Hero
Man har en förutbestämd (eller framslumpad) bas i det absolut sämsta området.
Om man vill kan man köpa en bättre bas när man gör sin rollperson - ett skapelsepoäng och du får lägga till något (typ: vapenskåp, bil, dna-sekventierare, snygga tapeter, trygga kvarter).
Beroende på hur fett kontor man har får man olika mycket respekt - du kan glömma att bli befordrad om du bor i alfa-sektor.
Mellan äventyren kan det hända saker med ens kontor, typ att man måste betala hyra. Om du är en värdelös äventyrare blir du kanske vräkt, annars kanske du kan komma upp dig i smöret.

För att
1 det är enklare att komma igång om spelet säger "såhär är det"
2 alla som vill ändra på något kommer ändå göra det, och det är skitenkelt att ta ett färdigt kontors-förslag och flytta det (det är exakt likadant fast ser annorlunda ut)
3 du får ett levelsystem som inte är kopplat till stats - genom att du säger "ni har ett kontor, och det kunde vara mycket bättre" kommer spelarna vilja få det bättre och finare kontoret och ger sig ut på äventyr för att ha råd med heminredning

Om att välja ska innebära något mer än bara kosmetika (lätt att vi bor vid kyltornet!) måste spelarna läsa en massa om världen innan de börjar spela. Väldigt få spelare gör det.

krank

Olav said:
Man har en förutbestämd (eller framslumpad) bas i det absolut sämsta området.
Om man vill kan man köpa en bättre bas när man gör sin rollperson - ett skapelsepoäng och du får lägga till något (typ: vapenskåp, bil, dna-sekventierare, snygga tapeter, trygga kvarter).
Beroende på hur fett kontor man har får man olika mycket respekt - du kan glömma att bli befordrad om du bor i alfa-sektor.
Mellan äventyren kan det hända saker med ens kontor, typ att man måste betala hyra. Om du är en värdelös äventyrare blir du kanske vräkt, annars kanske du kan komma upp dig i smöret.

För att
1 det är enklare att komma igång om spelet säger "såhär är det"
2 alla som vill ändra på något kommer ändå göra det, och det är skitenkelt att ta ett färdigt kontors-förslag och flytta det (det är exakt likadant fast ser annorlunda ut)
3 du får ett levelsystem som inte är kopplat till stats - genom att du säger "ni har ett kontor, och det kunde vara mycket bättre" kommer spelarna vilja få det bättre och finare kontoret och ger sig ut på äventyr för att ha råd med heminredning

Om att välja ska innebära något mer än bara kosmetika (lätt att vi bor vid kyltornet!) måste spelarna läsa en massa om världen innan de börjar spela. Väldigt få spelare gör det.
Jag har tänkt lite i den riktningen själv. Jag har inte riktigt bestämt mig för hur mycket ekonomi jag egentligen ska ha med i spelet. Jag tycker ju att det borde kunna vara lite kul med ekonomiska hänsyn; typ väga olika saker mot varandra när resurserna är knappa. Samtidigt innebär det dels att jag behöver bygga ett balanserat ekonomiskt system där spelarna inte kan bli rika efter ett par uppdrag, och att SL och spelarna tvingas att pilla med sådant. Jag tycker nog att dockskåpande är roligt, inredning och så, men jag kan tänka mig att det inte gäller för alla.

Någon form av kompromiss skulle såklart kunna vara att ha ett system där man bara räknar med vissa saker, inte andra. Exempel: Man får E-kredd för uppdrag. Man får fördela kredden på utrustning, hyra och mat. Fulaste och enklaste kontoret kostar noll kredd i månaden, liksom den äckligaste näringsgröten. Kläder och sånt kostar inte, transporter kostar inte om det inte är väldigt långt, dricka på nån bar kostar inte. Eller de kostar kanske, men så lite att det kan abstraheras bort.

Exempel på prislista för kontor:
Fult skyffe med mögelskador och sprickor i fasaden: 0 kredd/vecka.
Konverterad bostadslägenhet med någorlunda pålitlig el: 1 kredd/vecka.
Riktigt kontor med fönster utåt: 2 kredd/vecka.
Välutrustat kontor med bepansrade fönster: 4 kredd/vecka

Engångsuppgraderingar av typen "vapenskåp" eller "snygga fåtöljer" etc kan man få för 1 kredd styck. Hyran avgör läge, inte speciellt mycket innehåll.

Kanske behöver man ett sätt att gradera uppdrag, så att mer riskfyllda ger mer kredd... Men sammanlagt borde man klara sig med tre listor eller så (kontor, mat, uppdrag), plus kanske 1-2 listor för tillbehör/vapen/cybernetik och sådant. Och givetvis kostnader för klonade lemmar för att ersätta sådana man förlorat, tid i regen-tub, och så vidare.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag tänker att du erbjuder tre default-sektorer med olika "flavor", som exempliferer lite olika typer av sektorer.

Möller

Hubert Hortlax
Jag tycker du ska köra på en sektor där rollpersonernas kontor finns.

Men gör den inte för vanilj bara. Våga ta litegrann - valfrihet och mellanjölk är för Drakar och Demoner.

När spelledaren pitchar spelet ska hen säga "I Rotsystem är arkipelagen, resterna av mänskligheten, uppdelade olika sektorer. Ni är utredare baserade i sektor Delta 14, ett tufft ställe att bo på där det styrande handelsgillet har svårt att hålla brottsligheten i schack."

Jämför med Mutant City Blues. Valet av chef där tycker jag känns krystat och onödigt. Det är tänkt att spelgruppen ska kunna ge spelet olika stil, men det är svårt att ta ställning till sånt via sådanhär val.

Skriv istället några tips till spelledaren; "prata med spelarna om vad de vill ha. Om de gillar maktspelet och hopplösheten, lyft fram korruptionen i sektorn. Är grönskan högintressant för dem, släng tidigt in ett utbrott i de östra höghusen." Sånt är dessutom lättare att ändra i spel.

Och gällande ekonomi-hantering; mnja, det känns lite svårt och utanför spelets fokus att mekanisera det. Det är en drivkraft att vilja förbättra kontoret, men satsa istället på att göra kontoret till en plats man känner för - ett safe haven som SL sen kan hota. Och så slänger man in en häftig macguffin rollpersonerna kan införskaffa till kontoret ibland via äventyren.

Ögat

Hero
Jag håller helt med om att dockskåpande inte är för alla. Men jag tror att bara genom att du säger "ni har ett kontor, och det har en adress" kommer få folk att börja tänka på hur det ser ut och hur det kan förbättras. Och då kommer alla som har det minsta anlag för att vilja boa in sig i spelvärlden känna sig snuvade om de inte får göra det.

Men såklart ska det inte vara dödens detaljerat (om inte systemet i övrigt är det). I min värld skulle hyra och mat kunna slås samman till posten livsstil om du vill minska bokföringen. Och kanske göra det till en kostnad som är månadsvis, snarare än veckovis. Då skulle det vara som din prislista fast med en twist: om du har ett kontor+4 måste du minst betala för livsstil+4 - annars förfaller ditt hem. Å andra sidan kanske du har kontor+2 och ändå väljer att betala för livsstil+4 eftersom det gör att du får en användbar kontakt.

När det gäller heminredning tror jag att man ska fokusera på användbara eller flärdfulla saker, och inte vara rädd för att de inte har en regelmässig funktion. Typ: privat utgång, hålkortsbibliotek, konstsamling, panic room, rörpostanläggning, magnetröntgen, plasmasvets...
Då slipper man tynga ned spelet med regler, spelarna slipper känna "jaja, en teppanyakihäll gör bara att vi får +1hp så då kan vi lika gärna köpa det", och istället engageras allas fantasi när det kommer till hur man kan använda sakerna.

krank

Olav said:
När det gäller heminredning tror jag att man ska fokusera på användbara eller flärdfulla saker, och inte vara rädd för att de inte har en regelmässig funktion. Typ: privat utgång, hålkortsbibliotek, konstsamling, panic room, rörpostanläggning, magnetröntgen, plasmasvets...
Ja alltså, jag älskar ju hela grejen med saker som har in-world-fördelar. Är lite på en sån tripp just nu, där jag vill ha rollpersonsnära val och system som inte är regler. Så något i den stilen tror jag skarpt på. Även om jag tror att det blir en ganska kort lista i grundboken. Jag har ju nåtslags ambition om att hålla nere sidantalet, med gamle Mutant 2089 och RYMD som föredöme vad gäller längd... =)

krank

Okej, såhär tänker jag nu:

Hemsektorn blir den som är kontrollerad av megakorpen Omni. Omni började som ett läkemedelsbolag och en stor del av befolkningen är genmodifierade eller har föräldrar som är det (och har ärvt deras gener). Det betyder en ganska rejäl stratifiering; för högre poster krävs generellt att man är GenPerfekt(tm). GenPerfekt blir man genom att genomgå en behandling i fosterstadiet, och innebär dels att alla genetiska sjukdomar och medfödda dåliga anlag plockas bort (inga våldspsykopater, ingen fetma, ingen alkoholism) och dels att t.ex. intelligensen boostas.

Motsättningen mellan GenPerfekta och icke är på sina håll riktigt våldsam, och skillnaden mellan de allra fattigaste som bor i sektorn och de rikaste är enorm. Omni har utvecklat en särskild säkerhetsstyrka bestående av GenPerfekta officerer och cybernetiskt förstärkta fotsoldater som går hårt åt revolutionära element.

Arkitekturen är modernistisk eller brutalistisk, det är många hårda kanter och vinklar, stora tomma ytor, stål och glas och betong. Omnisektorn upptar sex våningar, där de fattigaste bor längst ner. De har viss egen produktion av näringslösning men måste importera en hel del från lägre sektioner, samma sak med el. Det sätter dem i beroendeställning, något andra korpar ibland försöker utnyttja. De pipelines som går in är också tacksamma mål för de mest revolutionära elementen.

Omni exporterar framför allt medicinsk teknologi och välutbildad medicinsk personal. De behåller givetvis sina fräsigaste prylar själva.

Rollpersonernas kontor ligger på våning två, vilket är någorlunda civiliserat men inte riskfritt område. Det stinker från bassängerna på våning ett, många är fattiga/lågavlönade. Alla har mat och bostad, men vilket skick det rör sig om varierar. Kulturellt är det väldigt livligt, med många gatuförsäljare som kränger olika matkulturer, folk som dansar på gatorna, mer eller mindre glömda nationsflaggor som vajar och så vidare. Det finns gallerior som sträcker sig mellan våning två och fyra; där ovanför den falska himlen som projiceras bor Omnis välbärgade, och det är också där man utför de dyrare och mer avancerade ingreppen. På gatunivå får man nöja sig med en "streetdoc", även om sådana har tillgång till bättre grejer än sina kollegor i andra sektorer.

EDIT: Ja, jag vet att det här delvis betyder att jag lägger in "ännu ett fokus" iom "DNA-rasismen", men jag tänker att det funkar ändå. Det är bra med många konfliktytor =) Och klasskampen har ju redan en tydlig plats iom organisationen Kampen och att det finns tydliga klassgrejer i bakgrundshändelserna. Klass är, för mig, definitivt inte oförenligt med cyberpunk.

Cybot

Mest spelbar
Förslag på tillägg. Att Omni också ger Gen- och cellterapi till de högre upp i heirarikierna, vilket förlänger livet med X antal år (upp till någon sorts övre gräns) och håller kroppen i trim. Terapi ges dock bara till mellanchefer och högre och till personer som anses värdefulla för företaget. Eller för en rent utav astronomisk summa e-krediter.
Så pengar köper inte bara lyx, utan hälsa och ett längre liv. När medellivslängden skiljer sig med 50+ år för Omnisektorns proletärer och dess privilegiade elit...
Inte nog med att du slavar under bossen, men det är samma boss som din far och din farfar slavade för. Och han har fortfarande det där självgoda hånleendet klistrat på sitt fortfarande rynkfria ansikte medans farfar är i graven för länge sedan (njurkollaps som Omni vägrade göra något åt, trots att det troligtvis var pågrund av kontaminerad vegesludge från deras dispensorer) och att din far är en nerbruten människa.

krank

Det där med rejuvenering är inte alls en tokig idé; kostar några tusen krediter per behandling, så ingen normal människa kommer någonsin ha råd (och det blir aldrig riktigt relevant för rollpersoner), men den absoluta eliten... det köper jag.

Ska kanske förtydligas också att det bara är kanske 40-50 år sedan man slutligen stängde dörrarna mot omvärlden, och kanske ytterligare 20 sedan Grönskan först dök upp. Jag tror att man inte riktigt bott i arkologin i flera generationer ännu. "katastrofen" är i ganska färskt minne, man har inte riktigt "grott in sig".

Och innan Grönskan kom var korporationerna... tja, de var inte ens riktigt korporationer i modern mening, tror jag. De fyllde funktioner i en post-scarcity-värld. Det var ju inte förrän Grönskan började fucka upp saker som det tekno-utopiska samhället föll sönder och det började bli brist på saker igen...