Nekromanti [Rotsystem] Hjälp att trolla fram ett filter? (SPOILER)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag vet att rubriken är vag, men jag kom inte på något bra sätt att formulera den.

Jag sitter och pysslar med det avslutande av de tre äventyr till Rotsystem som kommer att bilda spelets första kampanjbok, "Det är lika bra att sluta drömma, Bok 1: Robotskallen" (arbetsnamn).

Äventyret är hyfsat komplext, så jag tänker inte försöka sammanfatta det hela.

Men: jag har - tror jag - bara en detalj kvar att fixa innan själva strukturen är klar och jag kan börja göra punktlistor och sedan löptext av det hela. Men min hjärna har gått i baklås, och jag skulle behöva några inkast från er för att få igång den igen.

Det här är läget: En viktig person har blivit kidnappad. Personens kropp innehåller potentiellt samhällsförändrande teknologi (uploading). Rollpersonerna har anställts för att lösa kidnappningen - dels för att kunna bibehålla status quo i samhället men också för att undvika att de diplomatiska effekterna av det hela inte blir värre. Personen ifråga är nämligen en ambassadör från en annan arkologi - där man löst just uploading-frågan.

Rollpersonerna kan följa spår i lite olika riktningar, och totalt kan de samla på sig fyra stycken filter. Ju fler filter, desto större chans att rollpersonerna beger sig till rätt ställe direkt, och inte råkar förvarna kidnapparna. Tekniken beskrivs närmare här.

Tre av filtren har jag hittat sätt att leverera till rollpersonerna, men ett av dem är kvar. Samtidigt är de flesta spår liksom redan "spoken for" och leder redan till något av de tre filtren.

Såhär ser filtret ut: "Vattencistern CL4, vattencistern F2, eller de här kontorslokalerna".

Den enda riktiga spår-riktning jag ännu inte låtit leda till något filter är det som leder mot organisationen Theseus.
  • Theseus är ett gäng uploading-fanatiker och strävar efter att kunna fullständigt byta ut människokroppen mot något bättre. Namnet kommer från Theseus' skepp.
  • Säkerhetschefen på hotellet där ambassadören bodde var en lågrankad medlem i Theseus.
  • Han hade en del skulder för cybernetik han skaffat sig; skulderna betalades av Theseus.
  • I korridoren utanför hotellrumet återfanns en död Theseusmedlem. Hen satt fast i den snabbstelnande cement kidnapparna använde för att immobilisera motståndet, och sköts i huvudet.
  • Theseusmedlemmen hade en hotellnyckel, och hens hotellrum var fullt av övervakningsutrustning. Det är uppenbart att de var ganska sugna på att få all information de kunde få.
  • På säkerhetskamerorna ett par dagar innan kidnappningen kan man se Theseusmedlemmen Jacque, som rollpersonerna haft att göra med tidigare. Han verkar ha scopat stället, samt besökte medlemmen som bodde på hotellet vid ett tillfälle.
Med andra ord; Theseus har spionerat på ambassadören i syfte att sno hans uploading-tech-hemligheter. Det är till och med möjligt att de hade planer på en egen kidnappning. Men de hann inte.

Så... Nu behöver jag alltså hitta ett sätt för rollpersonerna att gå från den informationen till att veta att den kidnappade ambassadörens stora spindelliknande cyberkropp befinner sig i vattencistern CL4, cistern F2, eller i en specifik kontorslokal.

Säkerhetschefen var också utpressad av företaget Nakatomi och har rapporterat en hel del till dem om hotellets säkerhet och dess gäster, men det har jag tänkt mig mer som lite av en red herring, eftersom rollpersonerna sedan tidigare äventyr antingen har ett gott eller ett ont öga till just Nakatomi, vilket gör det lite intressant att se ifall de misstänker dem och hugger betet eller ej...

Det finns som sagt en massa mer också, som jag såklart kan försöka sammanfatta om det behövs, men jag vill som sagt mest ha hjälp med lite brainstorming och spånande kring att gå från en misstänkt organisation till det givna filtret...

krank

Liten komplettering - för den som behöver det finns ett dokument som sammanfattar Rotsystems spelvärld här. Det heter "TL; DR".

krank

Nu när jag ändå startat tråden så kan jag väl droppa mina egna tankar i den också. Det är bra att få ner saker man tänker i textformat; det hjälper en att tänka vidare.

Så. Jag tänker att Theseus har filtret, på något sätt. De har en lista som innehåller de här tre platserna.
  • Alternativ 1 är att de KAN kontextualisera listan - de vet vad den innebär. Eventuellt är de själva på väg att göra en aktion mot de tre platserna, eller has skickat ut spejjare, eller så har de redan infiltrerat stället. Det här är en någorlunda lätt utgångspunkt - jag behöver tänka ut varför de har listan, vad den bygger på, och inte jättemycket mer.
  • Alternativ 2 är att de INTE kan kontextualisera listan - de vet inte vad det är de har. Den kan vara dold i någon annan data de har, och som de samlat in i något sammanhang. Det här är en lite klurigare utgångspunkt, som kräver mer jobb - förutom "vad är listan och varifrån fick de den" så måste jag också fundera ut varför de inte räknat ut vad den innebär samt hitta på något sätt för spelarna att få tillfälle att lägga ihop 1 och 1. Eventuellt med ledning från någonting annat i äventyret. Mer jobb, men ger spelarna en extra möjlighet att vara kluriga.
Sedan är frågan hur rollpersonerna kan nå informationen. Jag ser två huvudsakliga vägar:
  • Väg 1: Om de odlade en vänskaplig kontakt med Jacque i tidigare äventyr och har hans kontaktuppgifter, så kan de komma in innanför Theseus försvar och därmed få möjlighet att påträffa informationen.
  • Väg 2: Via den döda Theseusmedlemmen. Något i hans hotellrum eller i hans hem (som man kanske kan spåra sig fram till via hotellrumsbokningen eller nåt) innehåller eller pekar mot informationen.
Därefter är frågan vad rollpersonerna behöver göra för att få ta del av informationen.
  • Lösning 1: Hacka sig in i ett system där informationen finns.
  • Lösning 2: Tortera någon som har informationen.
  • Lösning 3: Köpslå sig till informationen (vad vill Theseus ha från RP?)
  • Lösning 4: Lura till sig informationen.
Beroende på kombination av alternativ, väg och lösning ovan uppstår olika komplikationer som jag behöver hantera och förbereda. Oavsett vilket så behöver jag komma på:
  • a) Hur Theseus fått tag på listan.
  • b) Vad listan består av (Koordinater? Rolodex? Ställen som vaktas av en specifik vaktfirma? Ställen som ligger nära en viss hamburgerrestaurang?)
  • c) Hur man (Theseus/rp) vet att listan visar det den visar.
  • d) Hur rollpersonerna får veta att listan finns och hos vem.

Genesis

Ni dés ni maître
Kan det vara så att cisternerna och kontoret tillhör ett och samma företag? Ett litet företag med kopplingar till den andra arkologin, och att ambassadören skulle besöka detta företag? Så kan man hitta det i hens kalender, typ. "Studiebesök hos Kalles cisterner AB".

krank

Genesis;n288348 said:
Kan det vara så att cisternerna och kontoret tillhör ett och samma företag? Ett litet företag med kopplingar till den andra arkologin, och att ambassadören skulle besöka detta företag? Så kan man hitta det i hens kalender, typ. "Studiebesök hos Kalles cisterner AB".
De kan absolut tillhöra samma företag! Bra idé.

Däremot behöver ju kopplingen vara till kidnapparna för att det ska funka; det känns för mig inte så rimligt att kidnapparna skulle föra ambassadören till ett ställe han skulle studiebesöka...

krank

Jag funderar... Theseusspionen (han på hotellet som inte är Jacque) kan ju ha sett något på sin övervakningsutrustning under kidnappningen. Hotellets säkerhetssystem låg nere pga att det hackats, men hens grejer var ju fortfarande aktiva.

Det är om inte annat ett svar på a).
Bara b-d kvar =)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank;n288375 said:
De kan absolut tillhöra samma företag! Bra idé.

Däremot behöver ju kopplingen vara till kidnapparna för att det ska funka; det känns för mig inte så rimligt att kidnapparna skulle föra ambassadören till ett ställe han skulle studiebesöka...
Rollpersonerna skulle kunna hitta ett passerkort för det här företaget på platsen där ambasadören blev kidnappad. Typ en vaktmästares eller städares passerkort som vid undersökningar visar sig funka till dessa tre ställen.

krank

Rymdhamster;n288380 said:
Rollpersonerna skulle kunna hitta ett passerkort för det här företaget på platsen där ambasadören blev kidnappad. Typ en vaktmästares eller städares passerkort som vid undersökningar visar sig funka till dessa tre ställen.

Ett passerkort kan funka; däremot känns det som att det skulle behöva finnas någon form av koppling till Theseus. Frågan är alltså varför de har passerkortet...

Jag funderade en stund på om deras övervakningsutrustning liksom fjärr-kopierat ett passerkort som låg i någons ficka, men... Rotsystem har ju ingen "fjärr", inga radiosignaler.

Däremot... Kanske deras övervakningsutrustning sett ett sådant kort i någons ficka, eller kanske ramlar det ur någons ficka i villervallan och snabbt plockas upp. Men att man ser vad som står på kortet. Och så räcker namnet - just den vaktfirman är nystartad och håller bara koll på tre specifika ställen ännu så länge. Ett litet fåmansföretag helt enkelt.

Hm, det kanske kan vara något.

Det besvarar a-d, och gör att både väg 1 och 2 funkar och att lösning 1-4 funkar. Däremot innebär det ju också alternativ 1; det lite, lite tråkigare alternativet där Theseus kan kontextualisera listan. Men det kan jag kanske leva med; äventyret har redan en fullt rimlig komplexitet utan att lägga till mer...

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Hmm... man kanske ser något på övervakningskamerorna som inte direkt låter en identifiera kidnapparna. Kanske en bit hud med en märklig tatuering eller nån slags krom, som i sig inte betyder något viktigt. Men det är tillräckligt för att kunna identiefiera personen när man ser hen igen.

Kidnapparna har också rekat stället tidigare, och finns därför med på flera av övervakningsinspelningarna, och på de äldre inspelningarna kan man se den här passerbrickan, eller kanske en "tygpatch" på armen med företagsnamnet vilket leder vidare mot de här platserna.

Då krävs det i alla fall ett till steg innan Theseus kan kontextualisera, och det kan ju vara för att de helt enkelt inte hunnit gå igenom all övervakningsfilm än. Eller, så kanske det just det här specifika övervakningsbandet från tidigare hade rammlat ner bakom skrivbordet eller nått (kanske lite mycket av ett sammanträffande).

Allternativt ser man inte alls något som låter en direkt koppla till de tre platserna på övervakningsfilmerna, men man kan i falla fall få ut lite vettiga bilder på kidnapparna, och se att de hängt lite runt hotellet och spanat. Så man kanske kan luska ut ett par av platserna de varit på, gå dit med bilderna och det är där som personalen på plats kan beskriva exempelvis företagsuniformerna. Eller har kanske i sin tur övervakningsfilm man kan kolla på och se loggan.

Genesis

Ni dés ni maître
Tja, en av kidnapparna kan ju jobba på vaktfirman och ha dessa tre platser på sin runda (och därmed access till dem). Theseus har en bild på kidnapparen, men har inte noterat att personen inte bär en vanlig kostym, utan en speciell vaktuniform (som ser ut ungefär som en kostym, men är standardiserad och i vaktbolagets färger). Känner man till vaktbolaget kan man inse att personen jobbar där, och därmed ta reda på vilka platser som ingår i hens runda.

krank

Rymdhamster;n288394 said:
Hmm... man kanske ser något på övervakningskamerorna som inte direkt låter en identifiera kidnapparna. Kanske en bit hud med en märklig tatuering eller nån slags krom, som i sig inte betyder något viktigt. Men det är tillräckligt för att kunna identiefiera personen när man ser hen igen.

Kidnapparna har också rekat stället tidigare, och finns därför med på flera av övervakningsinspelningarna, och på de äldre inspelningarna kan man se den här passerbrickan, eller kanske en "tygpatch" på armen med företagsnamnet vilket leder vidare mot de här platserna.

Då krävs det i alla fall ett till steg innan Theseus kan kontextualisera, och det kan ju vara för att de helt enkelt inte hunnit gå igenom all övervakningsfilm än. Eller, så kanske det just det här specifika övervakningsbandet från tidigare hade rammlat ner bakom skrivbordet eller nått (kanske lite mycket av ett sammanträffande).

Allternativt ser man inte alls något som låter en direkt koppla till de tre platserna på övervakningsfilmerna, men man kan i falla fall få ut lite vettiga bilder på kidnapparna, och se att de hängt lite runt hotellet och spanat. Så man kanske kan luska ut ett par av platserna de varit på, gå dit med bilderna och det är där som personalen på plats kan beskriva exempelvis företagsuniformerna. Eller har kanske i sin tur övervakningsfilm man kan kolla på och se loggan.
Hmmm...

Grejen är ju den att rollpersonerna redan har tillgång till kamerabilder från innan kidnappningen, eftersom de har access till hotellets system. Det är bara just vid kidnappningen de behöver någon annans bilder. Och det finns ett helt annat spår där kidnapparna identifieras... Däremot är det ju helt riktigt att Theseus inte vet vilka kidnapparna är. Jag undrar om man kan göra något i den riktningen - Theseus vet hur kidnapparna ser ut men inte vilka de är som personer; kanske kan något framträda om man både redan vet vilka de är och exakt vad de gjorde under själva kidnappningen...

Genesis

Ni dés ni maître
krank;n288399 said:
Jag undrar om man kan göra något i den riktningen - Theseus vet hur kidnapparna ser ut men inte vilka de är som personer; kanske kan något framträda om man både redan vet vilka de är och exakt vad de gjorde under själva kidnappningen...
Då funkar väl passerkortsgrejen? Theseus har fått tag på ett passerkort, men för säkerhetssyften så är det inget tryck på det som låter en se vad det går till. Det finns bara ett nummer på. Men om man vet vilka kidnapparna är så vet man att en av dem arbetar på ett vaktbolag. Då kan man via vaktbolaget (hacking, mutor, inbrott) ta reda på var just detta kort ger access till.

krank

Genesis;n288403 said:
Då funkar väl passerkortsgrejen? Theseus har fått tag på ett passerkort, men för säkerhetssyften så är det inget tryck på det som låter en se vad det går till. Det finns bara ett nummer på. Men om man vet vilka kidnapparna är så vet man att en av dem arbetar på ett vaktbolag. Då kan man via vaktbolaget (hacking, mutor, inbrott) ta reda på var just detta kort ger access till.
Då funkar dock inte "passerkortet syns på övervakningskamerorna"-grejen. Inte för att den är nödvändig, men det behöver i så fall finnas ett sätt för passerkortet att hamna i Theseus' händer istället.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Hmm...

Okej, annan vinkel på det hela: Vad övervakningsfotot visar är bland annat att minst en av kidnapparna anländer till hotellet i en taxi från ett specifikt bolag, dock kan det individuella taxinummret inte urskiljas. Genom att sedan hacka sig i bolagets servrar, eller muta någon, eller hota någon kan de få fram att tre taxibilar släppte av personer vid hotellet (eller alldeles i närheten), och de tre ställena är de tre platser som taxibilarna hämtade upp resenärerna ifrån.

Alltså ingen koppling mellan platserna i sig, men man kan få reda på att en av kidnapparna kom från en av platserna.

Detta skulle ju kunna ha skett vid ett tidigare tillfälle i likhet med ovan (så att hen inte var så dum att ta en taxi till/från en kidnappning).