Nekromanti [Rotsystem] Hjälp mig komma på ett posergäng!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag sitter och skriver på den utlovade gängmodulen (med gänggenerator och ett scenario) till Rotsystem och skulle behöva lite input.

Ett posergäng är ett gäng som använder sig av (mestadels illegal) genmodifikation och cybernetik för att ändra sina utseenden utifrån en eller ett par förlagor.

Exemplet som ges i boken är det ökända OP-gänget, vars medlemmar alla (både kvinnor och män) opererat sig för att se ut som Olof Palme. Jag tänker mig att det också skulle kunna handla om ensembleposers, typ ett gäng där alla ser ut som de i Vänner eller så.

Så... Nu vill jag ha förslag. Idealiskt sett ska personen posergängen försöker efterlikna också kunna betraktas som ett föredöme på andra sätt, en närmast mytisk/ikonisk figur alltså.

Alla posergäng efterliknar såklart inte kändisar från sent 1900-tal eller tidigt 2000, men det blir ju liksom lite roligare om man kan göra en anknytning till populärkultur eller så. Då kan man göra lite mer samtidskommentar.

Men om ni kommer på ett coolt posergäng som utgår från en kändis som inte finns idag så är jag intresserad även av sådana.

Är det begripligt vad jag letar efter? Jag behöver inga jättelånga beskrivningar eller så, egentligen räcker namnet på personen eller gruppen posergruppen använder.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Nu är jag inte helt med på från vilken tid i Sverige som kändisarna kan komma ifrån men here it goes: Lordi ABBA Frölunda Indians Miami Vice Baywatch Tomtegänget

JJoghans

Regelknackare
Efter att ha läst beskrivningen tänkte jag direkt på posergäng som "cosplayers gone to extremes", och associerade därför vidare till fiktiva "kändisar". Det kan kanske bli lite meta och over the top, men extremt och skruvat på ett kul sätt.

RL: Lady Gaga, KISS, Arnold Schwarzenegger.
Film: Lirarna från A Clockwork Orange, Rovdjuret.
Comics: X-Men, Lobo, Nemesis the Warlock, Appleseed... finns massor av fina prospekt.

Att exempelvis tänka sig folk som moddar sig för att efterlikna superhjältar eller utomjordingar från fiktionens värld känns inte helt främmande, och det skulle dessutom kräva ganska radikala operationer och/eller ständigt anabola-knaprande.

krank

Ape of Wrath;n33069 said:
Nu är jag inte helt med på från vilken tid i Sverige som kändisarna kan komma ifrån
Kanske skulle förtydligat det: Spelet utspelar sig på 2300-talet ungefär. Man kan utgå från att det mesta i form av kultur och sånt bevarats i arkiv hela vägen från nu till då.

johoohno

Warrior
krank;n33055 said:
Jag sitter och skriver på den utlovade gängmodulen (med gänggenerator och ett scenario) till Rotsystem och skulle behöva lite input.

... om ni kommer på ett coolt posergäng som utgår från en kändis som inte finns idag så är jag intresserad även av sådana.

Är det begripligt vad jag letar efter? Jag behöver inga jättelånga beskrivningar eller så, egentligen räcker namnet på personen eller gruppen posergruppen använder.
Coolast vore det ju om du gav dig på att sia lite om framtiden, för i spelet tillhör ju 2015 - 2300 deras historia. Där kanske det finns något att plocka upp som då ger referenser och kan användas i spel. Typ om du gör ett gäng som imiterar ett, i framtiden, känt varumärkes frontfigur.

krank

Ape of Wrath;n33069 said:
Det här funderar jag faktiskt på att använda. Frågan är nu bara vad gänget ska heta... "Waterloo Warriors"? "The Super Troopers"?

Cybot

Mest spelbar
krank;n33798 said:
Det här funderar jag faktiskt på att använda. Frågan är nu bara vad gänget ska heta... "Waterloo Warriors"? "The Super Troopers"?
Super Troopers eller Dancing Queens. Troligtvis Super Troopers, med The Winner takes it all som deras temamelodi.
Appropå queens, Freddie Mercury skulle vara en ganska bra poserrollfigur.

Men bästa posergänget är ju självklart De Segrande Lejonen av Judah stam....Haile Selassie posers.

Max Raven

T12-kultist
Hasselhov - poserar som David Hasselhoff.

Hitlers - Imiterar Adolf Hitlers utseende. Tror (som i Transmetropolitan) att han var en kändis som skrev böcker. Tämligen underutbildade.

Diktatorerna - Ser ut som diktatorer i deras yngre dar. Urvalet är ganska brett. Castro, Idi Amin, Vlad Tepes, Wilhelm II, J.P. Morgan... ;) Största problemet med en grupp såna här posers vore att det skulle vara svårt att veta vilket gäng de tillhörde. Alla kanske har generaluniform? :)

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
The Yes Men - En grupp som tar utseendet av historiska företagsledare (Bill Gates och Steve Jobs exempelvis) och sysslar med att försöka påverka bolagsstyrelser indirekt och direkt.

The Genderers - Ett gäng som konstant förändrar sig själv, med temat att de tar formen av pojkband men genderswappar.

Cybot

Mest spelbar
Tony.Meijer;n33854 said:
The Yes Men - En grupp som tar utseendet av historiska företagsledare (Bill Gates och Steve Jobs exempelvis) och sysslar med att försöka påverka bolagsstyrelser indirekt och direkt.
Borde inte ett Steve Jobs gäng heta något med i-? iGang, iMob, iSyndicate, iClan
Tony.Meijer said:
Haha, kanske är bättre ja.
Max Raven said:
iPojkarna? ;)
Mannen i skogen said: