Nekromanti [Rotsystem] - Hubotar och konstgjord intelligens

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
The net is vast and infinite...

Sammanfattning av Rotsystem

Jag har funderat lite på det här med artificiella intelligenser och livsformer. Replikanter, hubotar och AI's liksom. De känns som en stapelvara i klassisk cyberpunk, delvis pga Ghost in the Shell och Blade Runner...

Jag funderar faktiskt på att vara lite tråkig, och i princip inte ha några officiellt existerande AI:er. Vad som sker bakom lykta labbdörrar kan man låta vara osagt, men jag vet inte om det här med helt konstgjort liv i form av tänkande, kännande robotar eller androider är speciellt viktigt just i Rotsystem. Det är lite svårt, för jag personligen älskar ju sånt, men jag upplever att det riskerar att öka fantastik-känslan lite för mycket. Jag vill ju ha det lite skitigt och maskinellt så att säga.

Så:
- Eventuella inofficiella AI:er märks inte för allmänheten. De kan skrivas in i ett Stora Hemligheter-kapitel dock*.
- Det finns begränsade robotar och androider utan riktigt "medvetande", som sköter enklare jobb här och var, som receptionist eller så. Behöver dock komplettering av människa. Den mänskliga formen blir ett interaktionsverktyg. Men man föredrar uppenbara robotar pga uncanny valley-syndromet.

* Spoiler:
Jag funderar ju till exempel på om Rörelsen, organisationen som ligger bakom grundandet av Koalitionen och så, kanske har AI-medlemmar eller kanske rentav styrs av en AI. Det känns på något sätt större och häftigare om det bara finns en...

Hur känner ni? Vill ni ha robotar och AI:er i Rotsystem? Hur viktigt är det med replikanter för cyberpunkkänslan?

Troberg

Sinister eater
Jag skulle ha kvar dem, men gjort dem ganska ointelligenta biologiska kloner med distinkt utseende. Gör dem till "brutes". Då skapar man flera intressanta etiskt dilemman:

* Är det rätt att ha intelligenta varelser som arbetsslavar bara för att man råkat vara den som tillverkat dem?
* Är det rätt att kontrollera dem "för deras eget bästa" bara för att de inte är så smarta?
* Är det rätt att tillverka dem, när man vet att deras potential är låg, och att deras liv kommer att bli som oavlönade grovjobbare?
* Konflikter då de tar jobb från andra?
* De är många. Tänk om de revolterar? Vilken sida ska man stå på?
* Är det säkrast att inte ge dem mer utbildning än vad som verkligen behövs? Utbildning kostar och ökar risken för revolt.
* Kan man använda dem som organbanker?
* Är de verkligen egendom?

Jag tror att man skulle få lite samma frågeställningar och attityder som i slaveriets slutskede i USA. Med det menar jag naturligtvis inte att svarta är dumma eller brutes, men attityden mot dem var sådan.

Max Raven

T12-kultist
Jag håller med dig - dock menar jag inte att det blir för mycket fantastik, utan att det går emot spelets tonart att ha dröser med intelligenta robotar. Osäker på de enklare tjänare du föreslår. Ett nja - kan fungera, antar jag.

Däremot är jag för en Multivac-gigantisk-AI i dedikerat komplex med massor av rör (för kylning), trefaskablar och annat. :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Max Raven said:
utan att det går emot spelets tonart att ha dröser med intelligenta robotar.
Ja, lite så tänkte jag också. Det skulle kunna leda till intressanta stories, men de riskerar att stjäla fokus och späda ut spelets symbolik.