Nekromanti [Rotsystem] - Illustrationstråden

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Fick just den femte bilden från den produktive Steven Austin.

Den är i färg, vilket jag fick alldeles gratis; jag betalar alltså för fem små svartvita, och får fyra små svartvita och en liten färg.

Åh, och de här han gjort hittills? De räknar han som "små" och "enkla". Jag har två "stora" på ingång...

Attachments

Cybot

Mest spelbar
Jag gillar verkligen att det är en snygg mix mellan krom och skarv.

När det är i färg så märker man t.ex. att killen troligtvis har färgat om sina irisar (krom) medans han har en cybernetisk arm och antingen någon form av datajack eller en cybernetisk ryggrad.

Sen vet man ju inte om de där ringarna i örat bara är för dekoration eller kanske är trofeer. Kanske finns det subkulturer där man sätter en ring någonstans på ansiktet för varje framgångsrikt Jobb (Jobb med stort J) man har gjort.

krank

Sådär, nu har jag fått den första bilden från Jenna Fowler också. Jag gillar den skarpt!

Attachments

krank

Olav said:
Roligt att du hittat såna guld-illustratörer.
Ja! Det är helt fantastiskt. Jag är supernöjd hittills. Kommer helt klart att ha kvar kontaktuppgifterna till de här illustratörerna... Resonabla, kreativa, ganska snabba på att svara på mail, och framför allt jävligt duktiga.

Nu vill det bara till att mina texter lever upp till det illustrationerna lovar...

Clercon

Veteran
krank said:
Fick just den femte bilden från den produktive Steven Austin.

Den är i färg, vilket jag fick alldeles gratis; jag betalar alltså för fem små svartvita, och får fyra små svartvita och en liten färg.

Åh, och de här han gjort hittills? De räknar han som "små" och "enkla". Jag har två "stora" på ingång...

Riktigt snygga illustrationer, särskilt denna. Den påminner om Brian Bollands stil i tidiga Judge Dredd serier. Riktigt bra!

krank

En ny skiss från Steven Austin.

Det här är ett exempel på hur jag gillar att jobba: Från början hade Steven ritat arkologibyggnaderna som betydligt högre. Då fanns det två saker som inte stämde med "min vision"; dels att de kändes för höga, dels att de var två.

Vi har pratat lite fram och tillbaks och givit förslag. Det här är den senaste versionen. Arkologierna blir möjligen lite mindre breda än jag tänkt från början. Dessutom tillkommer en andra, påbörjad men inte färdig eller bebodd, arkologi bredvid den första.

Illustrationen har alltså gjort att jag skriver om delar av spelet, och får en ny häftig spelmiljö. Den närliggande arkologin ska såklart få ett namn, sin egen mytologi, och omnämnas som något man kan utforska i närområdet. Spelet blir rikare; och det tack vare att en illustratör missade att det bara var en arkologi i närområdet...

Attachments

krank

MER!

Från Jenna Fowler, mer exakt. Hennes fjärde och näst sista "halvsidesbild".

Attachments

Lukas

Mannen i Gult
hmm jag trodde det var en grundregler att man aldrig skall blanda färg och svartvita bilder, utan att man skall ha ena eller det andra

krank

Lu-kaazh said:
hmm jag trodde det var en grundregler att man aldrig skall blanda färg och svartvita bilder, utan att man skall ha ena eller det andra
Det låter som en märklig grundregel...

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag kan hålla med Lu-kaazh där. Blandade stilar, blandade färger... Ju mer blandat det är med stilar, desto mer splittrat intryck ger det. Jag tänkte redan på det då jag såg en färgbild (från Austin?) - och nu när det börjat trilla in många olika sorters stilar så får jag nog säga att det känns lite oroande. Vi får se hur det blir i slutänden. Jag hoppas på awesome. :gremsmile:

krank

Robert Jonsson said:
Jag kan hålla med Lu-kaazh där. Blandade stilar, blandade färger... Ju mer blandat det är med stilar, desto mer splittrat intryck ger det. Jag tänkte redan på det då jag såg en färgbild (från Austin?) - och nu när det börjat trilla in många olika sorters stilar så får jag nog säga att det känns lite oroande. Vi får se hur det blir i slutänden. Jag hoppas på awesome. :gremsmile:
Jag tycker att det är både plus och minus med att ha flera illustratörer.

På plussidan är att man har lättare att få fler illustrationer. Med flera olika influenser får man också olika perspektiv på spelvärlden.

Nackdelen är att det som du säger kan bli splittrat. Min förhoppning är att det ska funka hyfsat bra, som helhet - när jag fått in all artwork får jag ta beslutet om alla ska med i grundboken eller om jag rentav ska spara en del bilder till expansions-PDFer eller liknande.

krank

Plötsligt fick jag en positiv överraskning i min inkorg; det var Ronja Melin som gjort två bilder till Rotsystem:

(Den här senare vet jag inte riktigt hur färdig den är, men jag postar den här ändå...)

Attachments

Arfert

Facit
Lu-kaazh said:
Vem har påstått det? Det finns bara en regel: Använd bilder som du tycker passar med bokens intention.
Utöver det så kan man göra vad som helst.

krank

Jag vet inte om jag skrivit vilka konstnärer jag knutit till projektet, men såhär ungefär:

Tazio Bettin - 12 stycken bilder på "sysselsättningar", alltså yrken rollpersonen kan ha haft innan hen blev frilansare. Plus fem till. Har inte fått något alls från Tazio än, dock. Har precis mailat för att se vad som är upp.

Eric Quigley - Två inomhusbilder, en utomhusbild, plus två svartvita monsterdjur.

Steven Austin - Från början var det bara tänkt att han skulle jobba i svartvitt, men så gjorde han en bild som han gärna ville sätta färg på. I mina ögon är det ju egentligen "samma stil" även på den, även om den skiljer sig lite från hans andra just iom att den är färglagd. Han ska göra totalt 2 större och 5 mindre. De 5 mindre har vi sett, samt skissen till den ena av de större.

Jenna Fowler - drog jag in eftersom jag gillade hennes personporträtt; de hade lite mer värme och mänsklighet än övriga. Hon ska göra två stora i färg, och antagligen blir det väl fem mindre halvsidesbilder. De har vi sett.

George Cotronis - Skulle göra framsida, gjorde två framsidor. Om crowdfundern går bra köper jag in den andra också. Isåfall blir den antingen inlaga i grundboken eller så blir den framsida till framtida expansion eller så.

Ronja Melin - Har jag samarbetat med skitlänge; sedan Evolutionens Barn mer exakt. Här har vi inte sagt något exakt om antal eller så.

Så; totalt sex stycken illustratörer på en bok a' c:a 200 sidor. Det finns absolut risk för att det blir ett lite splittrat estetiskt intryck, men som jag skrev i svaret till Robert nyss: Om jag känner att det inte funkar i slutänden så sparar jag några bilder till expansioner och sånt.

Ronja Melin var ett stort utropstecken, det är såna illustrationer som stannar kvar i minnet när man bestämmer sig om man ska köpa spelet!