Jag har svårt att bestämma mig för en grej.
I Rotsystem pysslar man egentligen med trenne saker:
- Stötar, där man rekar, planerar och genomför en kupp av något slag. Tar sig förbi säkerhetssystem för att nå ett mål.
- Brottsplatsundersökningar; klassiskt CSI:ande av Gumshoesnitt.
- Expeditioner ut i djunglerna; liknar närmast hexcrawls så som jag förstått dem.
Nå; just nu sitter jag och kan inte riktigt bestämma mig för hur mycket jag ska ha om att skapa rollpersonsnära inlevelse i spel. Alltså tekniker som portaler, stämningsmusik, att inte hoppa över tid i onödan. Sånt som är designat för att få spelaren att leva sig in i rollpersonen.
För å ena sidan känns det lite som defaultläge för mig att eftersträva inlevelse. Å andra sidan är jag lite osäker på om det passar sådär jättebra med spelets tre huvudaktiviteter, som ju alla tre är ganska fokuserade på spelarutmaningar. Jag tänker att det ändå inte ligger så mycket fokus på rollpersonerna som "personer", utan att de mer är verktyg spelarna löser problem genom. Det finns, tänker jag, eventuellt en del "meta" inbyggt i aktiviteterna.
Vad tycker ni? Ska jag ha tips om rollpersonsinlevelse i boken, eller ska jag skippa det och kapa några sidor av bokens längd?
I Rotsystem pysslar man egentligen med trenne saker:
- Stötar, där man rekar, planerar och genomför en kupp av något slag. Tar sig förbi säkerhetssystem för att nå ett mål.
- Brottsplatsundersökningar; klassiskt CSI:ande av Gumshoesnitt.
- Expeditioner ut i djunglerna; liknar närmast hexcrawls så som jag förstått dem.
Nå; just nu sitter jag och kan inte riktigt bestämma mig för hur mycket jag ska ha om att skapa rollpersonsnära inlevelse i spel. Alltså tekniker som portaler, stämningsmusik, att inte hoppa över tid i onödan. Sånt som är designat för att få spelaren att leva sig in i rollpersonen.
För å ena sidan känns det lite som defaultläge för mig att eftersträva inlevelse. Å andra sidan är jag lite osäker på om det passar sådär jättebra med spelets tre huvudaktiviteter, som ju alla tre är ganska fokuserade på spelarutmaningar. Jag tänker att det ändå inte ligger så mycket fokus på rollpersonerna som "personer", utan att de mer är verktyg spelarna löser problem genom. Det finns, tänker jag, eventuellt en del "meta" inbyggt i aktiviteterna.
Vad tycker ni? Ska jag ha tips om rollpersonsinlevelse i boken, eller ska jag skippa det och kapa några sidor av bokens längd?