Nekromanti [Rotsystem] - Inspirationstips i SL-kapitlet?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har svårt att bestämma mig för en grej.

I Rotsystem pysslar man egentligen med trenne saker:
- Stötar, där man rekar, planerar och genomför en kupp av något slag. Tar sig förbi säkerhetssystem för att nå ett mål.
- Brottsplatsundersökningar; klassiskt CSI:ande av Gumshoesnitt.
- Expeditioner ut i djunglerna; liknar närmast hexcrawls så som jag förstått dem.

Nå; just nu sitter jag och kan inte riktigt bestämma mig för hur mycket jag ska ha om att skapa rollpersonsnära inlevelse i spel. Alltså tekniker som portaler, stämningsmusik, att inte hoppa över tid i onödan. Sånt som är designat för att få spelaren att leva sig in i rollpersonen.

För å ena sidan känns det lite som defaultläge för mig att eftersträva inlevelse. Å andra sidan är jag lite osäker på om det passar sådär jättebra med spelets tre huvudaktiviteter, som ju alla tre är ganska fokuserade på spelarutmaningar. Jag tänker att det ändå inte ligger så mycket fokus på rollpersonerna som "personer", utan att de mer är verktyg spelarna löser problem genom. Det finns, tänker jag, eventuellt en del "meta" inbyggt i aktiviteterna.

Vad tycker ni? Ska jag ha tips om rollpersonsinlevelse i boken, eller ska jag skippa det och kapa några sidor av bokens längd?

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Jag tyckte det var väldigt bra skrivet om detta i MORE THAN HUMAN.

Hur många sidor lättare blir det liksom? Så mycket plats tar det väl inte.

Jag tycker du ska ha med det!

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Jag skulle säga att om du ska ha med tips så borde du snarare skriva om hur du förstärker känslan som du vill förmedla med ditt spel.

För att ta ett exempel, låt oss prata om expeditioner. Vad är det för känsla på det?
Är det upptäckt av nya saker? Eller är det hotet som miljön utgör? Eller är det äventyrsandan?

Alla de tre har väldigt olika känslor och saker som kan associeras med dem.

När det kommer till den första exempelvis skulle jag vilja se tips på hur jag leder mina spelare att hitta coola nya platser och hur jag ser till att de inte missar grejer jag vill visa.

Om det är hotet som är känslan så vill jag se tips på hur man skapar den känslan i små encounters och över lång tid. Hur man får spelarna att försätta sig i krångliga situationer und so weiter.

Om det är äventyrsandan så vill jag ha tips på hur man bygger upp atmosfär och får folk att titta upp med något vilt i blicken och prat om att ta sig iväg ut och se.

Så det beror på, vad är det för känsla du vill bygga?