Nekromanti [Rotsystem] Kartor till gängmodulen

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det är ingen riktig rotsystemprodukt utan lite isometriska kartor. Dels för att jag tycker att de är snygga, dels för att de är en sorts kartor jag faktiskt kan göra själv...

I brist på galleriforum så kommer jag att posta lite alster här...

Det kommer att vara med ett hotell i äventyret. Det har egentligen inte speciellt stor del i det som det är skrivet just nu, men eftersom jag råkade hitta på hur det såg ut så är jag väl så illa tvungen. Rätt poänglöst att ha en karta på ett hotell som bara nämns i förbifarten...

Men åkej. Hotellet är extremt litet. Drygt 6x6 meter, 6 våningar högt.
På bottenvåningen bor hotellägaren i ett L-format rum. Han har också ett kontor på 2x6 meter, som också fungerar som reception.

"Lobbyn" är en 2x2m skrubb man pressar sig igenom för att komma till hissen i mitten av hotellet. I lobbyn finns en bepansrad glasruta in till receptionen, där ägaren sitter och tar betalt och så.

Våning 2-4 är "vanliga rum". Varje rum är 2x4m stort och har en smal säng som går att vika ner från en vägg, ett litet handfat, en liten toalett och inte sådär supermycket mer. Kanske en halvtrasig bildvägg.

Våning 5 har två större L-formade rum och våning 6 har ett enda "stort" rum på 6x6 meter med en hiss i mitten.

Det är litet, trångt och ganska i stil med tanken att det är viss utrymmesbrist i Arkologin.

Just nu funderar jag på att skippa de separata golvplanerna för 5 och 6 och istället ha likadant på 2-6 alt. ha sexan som den är och plocka bort femman. Kartan tar mindre plats då, vilket gör att jag får mindre press att ge hotellet en stor del i storyn =)

krank

Jag har börjat jobba på en karta för området "Paradistorget".

Torget mäter 60x60 meter i den skiss jag pysslar med just nu. Tanken är att det ska ligga längst ner i ett brett "luftschakt" som byggts om för bostäder och så i och med arkologins stängning.

Det här är en del av den nuvarande bilden (resten är extremt ofärdig, jag har mest testat grejer):

Var och ett av de där små kvadratiska fönstren är tänkta att vara ungefär 1x1 meter. De tre hissarna har alltså 2m i diameter om man tänker sig dem som cylindrar.

Den lilla två rutor höga kanten längst ner är alltså omkring fyra meter, lite över en våning. Där tänkt jag stoppa in vanliga fönster och skyltfönster, ett antal dörrar och så. Kanske en eller två "gränder" och pelare.

Den andra synliga "väggen" i schaktet kommer att vara betydligt mindre detaljerad; inga hissar till exempel. Däremot funderar jag på en bild av ett äppelträd, några våningar hög.

Det jag tänker:

1) Holy shit vad högt det blev. Det blir en förbannad massa våningar. Riktigt så välbefolkat vill jag ju inte ha området. Jag ska nog kapa ner alltihop till åtminstone halva höjden.

2) Jag blev ganska nöjd med flera av de experiment jag gjorde här; jag gillar hissarna, fläktarna och hur det ser ut när fönster täcker över delar av bokstäverna.

3) Jag kommer att behöva addera någon form av shading på den här eller den andra (högra) synliga väggen om jag ska få något slags 3d-känsla i det hela.

4) Det ser snyggt ut med fönstren sådär, men just nu passar inte en normal våningshöjd (c:a 1.5-2 rutor enl. bakgrundens rutnät, 3-4 meter) med dem. Varje våning får liksom två rader fönster. Jag tänker nog förstora fönstren, kanske rentav så de blir dubbelt så stora, eller kanske bara 1.5ggr så stora. Det kommer kanske att inte bli riktigt lika snyggt, men passa den tänkta skalan bättre.

Cybot

Mest spelbar
Det är ju bara 100 meter högt. Inte så farligt med tanke på att man brukar räkna en våning per 3 meter (dvs 30 våningar högt ungefär).

krank

Cybot;n66384 said:
Det är ju bara 100 meter högt. Inte så farligt med tanke på att man brukar räkna en våning per 3 meter (dvs 30 våningar högt ungefär).

Hm, kanske har du rätt. Ska nog fortfarande minska lite, men det kan nog vara så att de felskalade fönstren lurar mina ögon att tro att det är större än vad det är.

krank

krank;n66380 said:
Det jag tänker:
5) Jag funderar på att göra ett försök att konstruera en handfull -- kanske 2-3 st eller så -- mer inzoomade thumbnailbilder av för äventyret intressanta platser. Retrobutiken Stolt Svensk till exempel, Hotell Apfel och så det stängda och igenspärrade sjukhuset som nyligen utsattes för ett terroristanfall medelst Grönske-infektion.

krank

Kartan är inte färdig ännu, men jag känner att jag liksom kommit en bit. Tankar:

1) jag ska nog försöka lägga in lite detaljer i "gropen" också. Kanske lite försäljningsställen eller så.
2) Husen i mitten är hemskt små egentligen. Det är meningen. De är bara 3x3 meter, med tunna väggar och stegar mellan våningsplanen. Detta kommer att stå med i områdesbeskrivningen.
3) Jag vet inte om jag kommer att ha de där vita kvadraterna. Det kan precis lika gärna bli några rader text utan kant runt där. Eller något annat. Jag gillade dock att de bröt perspektivet.
4) Den högra väggen ska givetvis få lite mer grejs. Inte mycket dock; det blir en gränd/korridor (den översta rutan), ett hotell (mellersta rutan) och ingången till sjukhuset där terrordådet utförts (den nedersta rutan). Jag tänker eventuellt att högerväggen i övrigt ska få ha en stor bild av ett äppelträd, om jag hittar någon snygg och bra.

krank

Caligo;n67048 said:
Har du ritat detta i Ilustrator? Tyckte fläktarna blev snygga.

Tack!

Ja, det är illustrator. Fläktarna blev jag väldigt nöjd med, och det var en hel del mek för att få till dem... Ett kört besvär. Den här sortens tillplattad isometrisk vy är rolig tycker jag, för det går att få till ganska effektiva kartor samtidigt som man inte behöver kunna rita (jag gör allt med matte och rutnät i olika upplösningar =) )

krank

Jag skulle egentligen inte göra något med den här idag, åtminstone inte innan jag tagit mig igenom min feta hög med elevarbeten jag behöver rätta, men det finns nästan ingen gräns för hur mycket min hjärna vill motarbeta tråkiga saker. Så jag fipplade lite preliminärt med skuggor.

Jag blev nog rätt nöjd, faktiskt.

Caligo

Swashbuckler
krank;n67061 said:
Tack!

Ja, det är illustrator. Fläktarna blev jag väldigt nöjd med, och det var en hel del mek för att få till dem... Ett kört besvär. Den här sortens tillplattad isometrisk vy är rolig tycker jag, för det går att få till ganska effektiva kartor samtidigt som man inte behöver kunna rita (jag gör allt med matte och rutnät i olika upplösningar =) )
Använder du inte 3d-funktionen i Illustrator? Har inte jobbat så mycket med den själv men den verkar kraftfull.

krank

Caligo;n67066 said:
Använder du inte 3d-funktionen i Illustrator? Har inte jobbat så mycket med den själv men den verkar kraftfull.

Jag har testat lite med 3d-roteringar och sådant. Tyckte inte om det. Jag fick inte de resultat jag ville ha och jämfört med de program jag vanligen gör 3d i -- 3ds max etc -- kändes det begränsat och inexakt. Jag testade lite när jag byggde fläktarna, men det gick snabbare att göra dem "för hand" än att försöka experimentera fram rätt värden i 3d-funktionerna.

krank

Typ klart:

Hotell Apfel är alltså hotellet vars fem våningar beskrivs med kartorna i trådens startinlägg.

Givetvis kan t.ex. typografin justeras, men överlag är jag nog rätt nöjd så.

Det ser inte ut att bli något äppelträd på den högra väggen (hittar inget, kan inte rita själv) men i ärlighetens namn gillar jag nog att ha den väggen hyfsat "ren" ändå. Kanske lägger till något senare om jag kommer på nåt.

gizmo

temporary sunshine
krank;n75547 said:
Detta är en karta över klubben Singularitet...
Tack och lov, det är ojämförligt bättre än skissen :). Bara - texten pratar om 4 våningar (jag lägger in en comment där, bara i fall). Och - på vilken våning är ingången? Och - vad är de pelarna med ett snöre runt?

krank

gizmo;n75563 said:
Tack och lov, det är ojämförligt bättre än skissen :). Bara - texten pratar om 4 våningar (jag lägger in en comment där, bara i fall). Och - på vilken våning är ingången? Och - vad är de pelarna med ett snöre runt?
Texten är uppdaterad och har nu två våningar. Man kommer in via hissen uppifrån eller nedifrån (står också i texten nu).

Tanken med pelarna var att det skulle kännas som att det hängde kablar från dem...