Nekromanti [Rotsystem] - Kläder och mode

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
En grej jag definitivt gillade i Mutant Chronicles var texterna om mode. Utseendet är viktigt för rollpersoner i cyberpunkmiljö, liksom. Så jag tänker jobba lite med olika företags "signaturstilar" och så. När det gäller kroppspansar har jag ganska lätt att variera det estetiska som jag vill, samma sak när det gäller vapen eller cybernetik (inspirationer från olika sorters rustningar, eller från insekts-exopskelett, eller så är allt kantigt och funktionellt, eller sömlöst och flödande).

Men när det gäller kläder är jag ganska lost. Vad behöver jag veta för att variera kläder? Jag vill kunna ha med en ganska enkel och översiktlig guide som pratar om sånt som skärning, knäppning etc. för rockar, skjortor, byxor... T-shirts? Jag vet inte. Som privatperson är jag, Krank, alldeles otroligt ensidig i min garderob. Det finns massor av plagg jag inte ens kan definiera ordentligt, liksom. Jag bär skjorta eller T-shirt plus jeans, punkt.

Så... Hjälp? Nog måste det finnas folk som kan saker om herr- och dammode här. Om jag nu ska göra skillnad, fan vet.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Om jag inte minns fel (det var länge sedan jag läste Mutant Chronicles) så fanns det illustrationer som visade hur skjorta/kavaj/slips såg ut för anställda av olika företagen. Det var något jag gillade starkt med MC.

Även Neotech har beskrivningar på olika subkulturer och deras kläder, typ skintighta kläder osv. Trinity hade också en del inspirerande illustrationer har jag för mig?

Jag gillar mode och tycker sånna detaljer tillför jättemycket till skapandet av en rollperson.

krank

Sereg said:
Om jag inte minns fel (det var länge sedan jag läste Mutant Chronicles) så fanns det illustrationer som visade hur skjorta/kavaj/slips såg ut för anställda av olika företagen. Det var något jag gillade starkt med MC.
Jag också! Det sade en hel del om en rollperson hade på sig en "bauhauskostym" eller whatever. Mycket starkt gillande.

Jag skulle dock vilja veta mer om t.ex. kostymer, vilka varianter som finns idag och så. Och hur slipsar funkar.

Vilka kategorier av kläder borde man kunna göra en sån grej med?

Jag tänker ungefär såhär:
- Företagskläder: Olika snitt och knäppningar och sånt på kostymerna. Olika slipstraditioner.
- Subkulturkläder: Olika material, tight/pösigt, färgskalor, tillbehör.
- Stridutrustning: Övergripande produktdesign av skydd och vapen.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag var också väldigt förtjust i MCs klädsbitar. Jag gillade också hur olika grupperingar föredrog olika typer av kläder, men att de på intet sätt var exklusiva. Exempelvis att de flesta "finklädda" frilansare hade captitolkostymer, men det var också vanliga kläder för mellannivåknegare (om jag kommer ihåg rätt). Så man kunde dra vissa slutsatser, men det räckte inte enbart med hur de var klädda utan man behövde lägga till lite andra kunskaper om en person för att lista ut exakt var de hörde hemma.

Jag tycker du gör helt rätt i att sattsa lite på kläder så här! Det skänker mycket stämning, även till folk som inte är intresserade av mode.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Klassiskt herrmode är väl egentligen inget som förändrat sig jättemycket senaste hundra åren, och kommer säkert se ut ungefär likadant om hundra år också. Dubbelknäppta kavajer har varit inne i perioder och enkelknäppta är mer inne just nu. Skjorta och slips har inte förändrats nämnvärt, utan det är mer passformen som har gått till mer slimmade varianter.

Men man kan ju tänka sig att en viss typ av slipsknut är mer inne hos företag X, och supersmala slipsar är det som gäller om man jobbar för företag Y.

Ang. businessklädsel så är det lite detaljer du bör ta ställning till:

Kavaj
- enkelknäppt
- dubbelknäppt
- antal knappar

Slips
- bred
- smal
- slipsknut (windsor/four in hand/etc)

Skjorta
- hög krage
- mandarinkrage
- cut away-krage
- fransk manschett

Byxor
- hög midja
- vida

Skor
- Brouges
- Oxfords
- Derbys
- Munkskor
- Kängor

Accessoarer
- klockor
- armband
- manschettknappar
- bälte

Hjälper detta?

krank

Jag såg en diskussion i storpraten som fick mig att fundera på subkulturer. Givetvis kommer det att finnas nya subkulturer i Rotsystem, såna som inte finns nu, men jag kommer definitivt att vilja sno med mig ett gäng från 2010-talet och tidigare.

Men det slår mig att jag egentligen har ganska dålig koll på just subkulturmode, om man ska ge sig in på att faktiskt beskriva det. Och så blev jag nyfiken på hur andra skulle beskriva t.ex:

Punkare
Rockers
Hipsters
Pop... öh, poppare?
Rappare/gangstas
Sharpskins

Nu utgår jag mest från musikfokuserade typer ovan, men jag läser gärna beskrivningar även av sub-subkulturer och av subkulturer som baserar sig på annat. Vad för klädstilar känner ni att ni är hyfsat kunniga i, och hur kan man beskriva dem kortfattat?

Om jag ska exemplifiera med punkare skulle jag säga skinnjackor, jeansjackor, jeans, hängslen, kängor, tuppkammar och andra konstiga delvisa rakningar av skallen, piercings (gärna med saker som inte är riktiga piercingringar), nitar, patches med politiska budskap och bandnamn, ofta medvetet slitna och ritade på kläder; medveten sunkighet eller flirt med densamma. Missar jag något väsentligt? Hjälp mig!

Sereg_UBBT

Swashbuckler
krank said:
Nu utgår jag mest från musikfokuserade typer ovan, men jag läser gärna beskrivningar även av sub-subkulturer och av subkulturer som baserar sig på annat. Vad för klädstilar känner ni att ni är hyfsat kunniga i, och hur kan man beskriva dem kortfattat?
Jag klär mig ofta lite preppyinspirerat: button down-skjorta, jeans/chinos, brogues/tygskor, slips med "regimental"-mönster. Cardigan eller v-ringad tröja. Ibland (tweed eller navy)-blazer. Inspirerat av amerikanskt och brittiskt collegemode. Men jag kan tänka mig att det i framtiden finns någon sorts cyberpreppy (cyberprep?) där man varierar den klassiska stilen med mer hightech-material, kanske en silverglansig blazer istället för den vanliga navyblå blazern?

Cybot

Mest spelbar
Jag skulle väl kolla runt på modesajter.

För herrmode så brukar väl King ha lite olika grejer (då deras målgrupp är "män som vill vara modemedvetna, men kanske inte alltid är det").
Typ den här artikeln om skjortkragar.

Även mer udda sajter borde kunna fungera, så som Future state (ett öga på 30-talsmode och ett på syntetmaterial så hamnar du mitt i Orwelliansk 1984).

Överlag så tänker jag mig nog att folk som inte är grönorienterade föredrar material som ser mer uppenbart syntetiska ut, så den syntetglänsande looken (som varierar mellan den semi-blanka polyestern och superblank PVC) som vi idag förknippar med "är inte det lite billigt?" är nog en look som man medvetet försöker framhäva.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ett caveat är dock bruket av termen "tuxedo". Det som avses är det som i Sverige skulle betecknas som smoking (black tie) respektive frack (white tie). Frack ingår som det vanligaste manliga alternativet när man talar om högtidsdräkt -- om man har "rätt" att bära det kan man också ha militär mässdräkt eller högtidlig folkdräkt. Akademisk högtidsdräkt är ett specialfall då man bär frack, men med svart väst och rosett (inte fluga när man snackar frack).

Troberg

Sinister eater
Cyberpunk handlar mycket om att synas och märkas, så gå på extremer. Tänk "A Clockwork Orange". Det ska vara tydligt vem man är.