Nekromanti [Rotsystem] - Några idéer och koncept

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jo, jag har ett gäng olika Rotsystemrelaterade grejer jag inte ids sitta och trycka på, samtidigt som jag inte vill översvämma makarforumet. Sorry för wall of text.

Synthesizer music - Synthmusik känns väldigt mycket 80-talscyberpunk, tycker jag, men det känns inte helt 100% att rakt av plocka en 80-talsmusikstil rakt av in i ett spel som ändå ska utspela sig i framtiden. Jag lyssnar just nu på den makalöst bra cyberpunksamlingen Mirrorshades på ljudbok, och i en av berättelserna introduceras en annan sorts synthmusik:

Man har en Synthesizer, right. Men det är inte en maskin, utan en människa, Alla bandmedlemmar jackar in i synthesizern, som då tar emot musikernas projicerade känslor och skapar en syntes av deras gemensamma skapande - och projicerar ut detta som ljudsignaler. Att spela instrument är frivilligt. Jag tycker det här är astufft, så jag funderar på att helt sonika sno det till Rotsystem.

Tiden innan Grönskan. En del av det här får jag tacka Cassius för; träffade hen och tog en fika idag, det var mycket trevligt och givande.

1) "Makt är kontextuellt". En teknologisk revolution, driven av marknadskrafter, leder till att makten över produktionen i högre och högre grad hamnar hos konsumenten (3D-skrivare etc). Tillsammans med billig ren energi (kallfusion) tappar företagen alltmer makt; de försöker kommodisera andra saker såklart, men i stort sett krossar kapitalismen sig själv och vi är så nära ett rent postbristsamhälle där nästan ingen egentligen behöver jobba (pga allt är automatiserat) att vi kan smaka på det. I det här läget innebär det egentligen inte så mycket makt att ha tillgång till vapen (för alla kan egentligen försvara sig), eller tillgång till massproduktion av mat (för alla kan producera egen mat). Men när brist återigen blir en faktor så ser de gamla rövarbaronerna sin chans, de som tvingats se hur deras företag fått allt mindre makt. Och så startar hela cirkusen igen. För när energi återigen blir dyr, så får elbolagen makt. Sedan kan inte alla längre producera sina saker hemma, och då får de som massproducerar makt. Sedan tappas kontakten med resten av världen, och då får de som sitter på feta kunskapsbanker makt. Och så vidare.

2) Vad det gör med människor att plötsligt bli "domesticerade". Jag och Cassius pratade en del om hur det egentligen upplevs att man hamnat i ett bristsamhälle igen. Rollpersonernas föräldrageneration, och lite äldre rollpersoner, kommer nog ihåg delar av hur det var "innan". Vi tänker litegrann som andra generationens slavar. Man hör av sina föräldrar att det brukade vara annorlunda. Visst, man kan ju förstå att det är pga Grönskan resurserna är knappa, men framför allt fördelningen av de knappa resurserna upplevs nog generellt som väldigt orättfärdig. Av många. Samtidigt som det finns hyfsat stor uppgivenhet och maktlöshet. För många blir svaret våld. Brända bilar i förorten fordonstunnlarnas nedre nivåer...

Cybernetik och anställningar - Som ett led i kommodifieringen av människan är det väl klart att cybernetik blir krav för vissa anställningar. Ska du jobba som lastare måste du ha mjukvara för att styra den eller den maskinen, kanske måste du ha en viss sorts cyberjack, etc. Lite motsvarande krav på kompetens idag. Givetvis finns företag som "välvilligt" erbjuder den nödvändiga cybernetiken med förmånliga avbetalningsplaner... Människor "fångas" på så sätt i sin yrkesroll. Ofta ser man på en människa vad hen jobbar med om man ser hens cybernetik. "Jaha, hon har lastar-armar..."

Det får nog räcka för tillfället, även om jag har en del grejer om religion och ideologier i ett post-post-bristsamhälle och så också...

Cassius får gärna fylla på om jag glömt något viktigt från dagens diskussioner =)

Cybot

Mest spelbar
krank said:
Synthesizer music - Synthmusik känns väldigt mycket 80-talscyberpunk, tycker jag, men det känns inte helt 100% att rakt av plocka en 80-talsmusikstil rakt av in i ett spel som ändå ska utspela sig i framtiden. Jag lyssnar just nu på den makalöst bra cyberpunksamlingen Mirrorshades på ljudbok, och i en av berättelserna introduceras en annan sorts synthmusik:

Man har en Synthesizer, right. Men det är inte en maskin, utan en människa, Alla bandmedlemmar jackar in i synthesizern, som då tar emot musikernas projicerade känslor och skapar en syntes av deras gemensamma skapande - och projicerar ut detta som ljudsignaler. Att spela instrument är frivilligt. Jag tycker det här är astufft, så jag funderar på att helt sonika sno det till Rotsystem.
Känns som med cyberjacks så kanske X-partyna återkommer. Inte nog med att alla är höga och lyssnar på repetohypnotisk musik, de är dessutom jackade in i varandra och känner av varandras filtrerade medvetanden.
De flestas reaktion på sådana här grejer är att det är nästan lika samhällsfientligt som att plugga in en radioantenn rakt in i skallen och lyssna på grönskan.

Det ryktas att om filtrena inte är rätt kalibrerade så kan medvetanden läcka in i varandra. Minnen, känslor och liknande. Kanske till och med att några försöker att medvetet skapa den här typen av läckage.

Cybot

Mest spelbar
Förresten. Före-Grönskan ses som en ganska utopisk tid? En gyllende epok, ungefär som romartiden under medeltiden.
Är det möjligt att det finns någon slags nostalgi-wave där folk klänger fast vid hundra år gamla holograminspelningar av artister som var populära då?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Cybot said:
Förresten. Före-Grönskan ses som en ganska utopisk tid? En gyllende epok, ungefär som romartiden under medeltiden.
Är det möjligt att det finns någon slags nostalgi-wave där folk klänger fast vid hundra år gamla holograminspelningar av artister som var populära då?
Absolut.