Nekromanti [Rotsystem] Namnhjälp

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
SPOILER för Rotsystems stora kampanj.
Seriöst, läs ingenting här om du tänkt spela kampanjen.

OK, så, en av de centrala grejerna som händer i den första kampanjboken är att Stad Ett (Ursprungligen "Hus Ett") efter flera decennier nu får kontakt med en annan arkologi som överlevt den gröna apokalypsen.

Den andra arkologin ligger ganska långt norrut, en bit inåt landet från Luleå räknat.

Stad Ett är fragmenterad; den består av ett antal sektorer där varje sektor i princip har självstyre - de flesta styrs av mäktiga megaföretag. Det finns en samarbetsorganisation kallad Koalitionen, som försöker hålla lite ordning och se till så att den gemensamma kampen mot Grönskan inte saboterad av de ofta kortsiktiga megaföretagens hyss och påhitt. I yttersta hemlighet försöker en organisation kallad Rörelsen, styrd bl.a av två gamla artificiella intelligenser (Verdandi och Skuld), styra upp ytterligare - det var de som såg till att Koalitionen grundades.

Den andra arkologin skiljer sig genom att vara betydligt mer uppstyrd, först och främst. En mäktig AI sköter det mesta administrativt, och har också en hel del att säga till om. Under AIn finns ett råd av representanter från arkologins megaföretag och andra organisationer. Arkologin agerar generellt mer effektivt, eftersom rådet och AIn lägger ganska effektiva band på megaföretagen och de andras mest destruktiva tendenser.

En annan skillnad är att den andra arkologins innanmäte helt saknar fysiska människor, utan enbart består av en gigantisk mängd databanker, där innevånarna är lagrade i form av uppladdade sinnen. När någon "går ut utomhus" så laddas hen ner till en artificiell kropp som skapats för att överleva elementen, och när hen "går tillbaks in" laddas kopians erfarenheter upp och kombineras med den version som är inuti arkologin. Det här gör naturligtvis också sitt till för att göra arkologin mer lättstyrd av den i grunden ganska människovänliga AIn. Det här med uploading etc. kommer inte att avslöjas för rollpersonerna förrän kring bok 2 i kampanjen; innan dess har de inte tillträde. I kampanjens första bok knyts bara kontakten.

Det jag skulle vilja ha hjälp med är namn på:

Först och främst arkologin och sedan också den regerande AIn

Hittills har jag använt "Stad Två" för arkologin, men det känns extremt fantasilöst, och "Ymer" om AIn, men det är jag inte bekväm med riktigt eftersom jag hela tiden tänker på forumiten Ymir.

Det vore trevligt med något nordiskt-tematiskt, men absolut inget måste.

Khan

Kondottiär
Om det ska vara ett människovänligt namn är väl Balder den enda av gudarna som framställs som genomgående trevlig. Eller kanske Ratatosk, ekorren som vet allt om alla. Eller Aifur om du vill ha en ordvits med i leken.

Paal

Imaginär fantast
Godheim som namn på staden. Gudarnas hem. Valhall, Folkvang eller Nifelheim hade ju också passat rent tematiskt som hemvister till de dödas själar men kanske känns lite för välkända?

Med tanke på de övriga AI-namnen kan jag inte åta bli att föreslå U.R.D. som namn på AIn. :)
Frej eller Freja kunde också passa eftersom deras namn betyder härskare eller härskarinna. FREYA låter ganska mkt AI tycker jag.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
(Jag bedömer att tråden är tillräckligt spoilervarnad nu, så jag skriver inte fler spoilertaggar - om inte annat för att de tenderar att funka dåligt med annan formatering ibland)

Bra förslag överlag!

Det måste inte vara just nordisk mytologi per se, men det kan absolut landa där i slutänden ändå.

Paal;n266440 said:
Med tanke på de övriga AI-namnen kan jag inte åta bli att föreslå U.R.D. som namn på AIn. :)
Tyvärr redan använt; givetvis var de från början tre, men Urd infekterades av Grönskan och gömmer sig i den halvfärdiga arkologin Hus 2, som ligger nära Stad 1 men inte hann bli färdigbyggd innan undergången... =)

Lightshy

Hero
Om AI'n är åt det krigiska hållet kanske T.Y.R. Passar bättre? Vad bokstäverna står för överlämnar jag åt forumet att luska fram.

Cybot

Mest spelbar
Folkvang och FREJA är väl mitt förslag till Arkeologi och AI.
Hvergelmir om du vill att din andra arkeologi ska drivas av Geothermisk kraft.