Nekromanti [Rotsystem] - Omslag och baksidestext

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Såhär ser omslaget ut just nu:

Och för den som har svårt att läsa på bilden har ni här baksidestexten:
Naturen är inte god.
Naturen är inte, och har aldrig varit, i balans. Naturen är kall och karg och hård. Äta eller ätas.
Rotsystem utspelar sig i en värld som kombinerar retrocyberpunk och grön postapokalyps. Civilisationen har fallit och mänskligheten lever kvar i stora arkologier utan kontakt med omvärlden.
Utanför härskar Grönskan, ett radiotelepatiskt nätverk av växter. Tack vare den finns inget mobilnät, inga trådlösa nätverk, ingen GPS.
Inuti arkologin kämpar megakorporationer om makten över de krympande resurserna. Världen har gått från paradis till dystopi på bara några decennier, och bland de lägre klasserna bubblar missnöjet.
Det är en ny, hård tid.

Välkommen.​
(Och ja, jag har sett att det står "Väkommen" på omslaget, det är fixat. Orkade bara inte uppdatera bilden).

Funkar det här, tycker ni?
Jag tycker att nånting saknas, framför allt i texten. Jag tycker inte att man riktigt får något grepp om vad man gör eller vad man spelar. Men samtidigt kommer jag inte på någon bra formulering som skulle gå att trycka in heller. Vad tycker ni, funkar det? Eller har ni några bra förslag?

G

Guest

Guest
Grym framsida, gillar den skarpt.
krank said:
Ja, den är riktigt najs! Kostade en del, men det fick den vara värd. Har ju en till framsida från samma person så första expansionen till Rotsystem kommer också att ha samma stuk. Därefter får jag ta och beställa nytt...

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Den kommer stå fint i min bokhylla. :)
EDIT: Inget saknas, ärligt talat. Jag har sett torftigare baksidor på rollspelsprodukter, det där är ju tillräckligt mycket för att man ska fatta intresse.

Cybot

Mest spelbar
Tycker inte att det är så kul med det vita på baksidan, hur skulle ett negativ se ut?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Kommer bli awesome.

Spontan tanke: Kanske känns det lite oroligt med indragen i baksidestexten när första raden är så kort. Har du testat med blankrader istället? Det vita blocket kommer behöva vara högre (kanske börja i linje med nederkanten på o:et i ryggtexten?), och då kan du kosta på dig lite mer vitt ovanför bilden och texeten än du har nu.
Arfert said:
Jag skulle nog kört med ojämn höger på baksidan. Helt crazy. En sans serif där också. Totally whacked! ...och inga jävla avstavningar i så fall. ;)

Men det är inte mitt omslag. :)

krank

Nåt sånt här menar du, Debbie?

Bättre/sämre?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Nåt sånt menade jag. :) Bättre eller sämre? Både och. Jag tycker texten ser mer inbjudande ut, men istället blev de svarta fälten ungefär jämnstora vilket gör helhetsintrycket tråkigare.

Gillar förresten Arferts "förslag" här ovan också.

Fråga: måste streckkoden ligga där den ligger, eller kan man knuffa in den i linje med textens vänsterkant?
Arfert said:
Gillade nog indrag-varianten bäst.

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Gillar verkligen framsidan, Jag blir sugen på att plocka upp och börja bläddra.
Baksidan är okej men skulle behöva lite extra omtanke tror jag. Har du provat att istället för en vit platta köra negativ text, kanske en sans serif, kanske lite större, kanske centrerat? Tror det skulle kunna funka.

krank

Menar du centrerad som i
såhär
med ojämna kanter på båda sidor​

eller menar du som att placera textblocket i mitten?

Jag har tyvärr ingen fin bild som skulle passa speciellt bra mot svart bakgrund heller. Har ett par färgbilder men de är inte tillräckligt aktiva; personen med svärdet är trots allt mer spännande än typ ett grönt ruinlandskap (som dessutom ger lite fel bild av vad spelet handlar om).

krank

Centrerat block med vit text mot svart bakgrund. Ingen bild.

Arfert

Facit
Det funkar tycker jag... men man kan ju småpilla ytterligare (med storlek/grad, typsnittsval, spaltbredd, ojämn höger osv). Testa sig fram. Ge baksidan en smula mer karaktär.

krank

Nytt test.

Jag är definitivt inte färdigtestad med spaltbredden och så. Jag gillar nog typsnittet och jag tyckte inte att det funkade så bra med centrerat textblock och ojämn höger när jag testade. Men jag skulle gärna försöka minimera avstavningarna. Ska bara bestämma mig för resten också, så kan jag leka med spaltbredd sen.

Arfert

Facit
Du kanske skulle göra något med illustrationen på baksidan i så fall. Göra den mörkare och/eller monokrom exempelvis.

krank

Jag ska fundera på det. En del av tanken med det där var ju att anknyta till den samhällskommenterande aspekten av cyberpunk, det lite postmoderna industriellt reproducerande eller så. Att något händer med en bild när man tar två av samma.

Men om det behöver förklaras är det såklart en meningslös gest.

Cybot

Mest spelbar
Det hade varit festligt om det hade varit baksidan på huvudet (med en massa krom. Kontakter och grejer), men det skulle väl kosta en del, så någon slags mönster.
En sak som jag tycker i alla fall är att Rotsystemsstrecket ska gå runt hela boken. Alltså framsida, förtsätter på bokryggen och hela vägen runt på baksidan. Alternativt att på baksidan så blir det en organisk slinga eller nått.

krank

Ny liten skiss.Har "lekt" lite med bilden i bakgrunden, kanske kan den göras ännu mörkare så den nästan bara blir som en textur? Har också låtit logotypstrecket färdas över rygg och baksida.

DeBracy said:
I like it. :)
Tre solar said:
om du trycker digitaltryck - tänk på att de gärna fläskar på med svärta.
På teknochock hade jag en silhuett på baksidan som jag var skitnöjd med - en tjej med tuppkam som bara precis skulle anas. När spelet kom från trycket (publit) syntes inte ett spår av henne...
Ergo: om du gör den svartvita bilden mycket mörkare är nog risken att den trycks som 100% svart.
krank said:
Som sagt, vi får se när provtrycket kommer. Utifrån hur mycket framsidan mörknar jämfört med hur den ser ut på skärm kan jag ju anpassa mig =)
Vimes said:
Aningen yrvaket: borde inte bilden på baksidan vara spegelvänd? Eller är det bara en dum/meningslös idé?

krank

Den senaste är också exporterad på annat sätt ur programmet, därav skillnaderna på framsidan. Får se hur provtrycket hanterar framsidesbilden; känns vanskligt att göra några större förändringar just nu.

krank

Något tillsnoffsad. Texten lite putsad och kompletterad för att undvika några avstavningar. Svårt att undvika med ord som "megakorporation" och "retrocyberpunk" dock. Testar ojämn högerkant. Inte helt nöjd.

Tre solar said:
Jag tycker att "Välkommen" känns keff som avslut på texten.

det skulle störa mig mindre om det var "Välkommen till Rotsystem." men jag tror du kunde ha ett ännu vassare avslut som förmedlade äventyr, spänning och onda växter istället för gemytlighet. Mer "det är en tid för hjältar!"
krank said:
Ska övervägas, även om jag väl mer vill spela på dystopisträngarna än "äventyr med onda växter" för att inte skapa felaktiga förväntningar. Köper man det här och tror man ska få spela typ Indiana Jones som skuttar runt och slåss mot chtuloida växtmonster så kommer man ju att bli ganska besviken när det visar sig att man spelar frilansande "problemlösare" som utför inbrott, lönnmord, diskreta brottsutredningar och kanske en och annan välplanerad expedition ut i världen...
Sereg said:
jag håller med Tre solar angående "Välkommen", tycker inte alls det passar. Kanske använda nåt rotsystemslangord?

I övrigt så gillar jag det, gillar framsidesbilden och strecket som går runt omslaget för att göra det till en enhet. Snyggt.
Vimes said:
Jag sällar mig till de som inte tycker att "Välkommen" smäller högst och hårdast i djungeln.
krank said:
Kommer jag på något bättre innan provtrycket kommer ändrar jag. Annars får det stå kvar.