Nekromanti [Rotsystem] - Ord för akademiker

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I Rotsystem har jag ett system med "bakgrunder". De är helt ickemekaniska och man kan ha hur många man vill, och de talar mest om vad rollpersonen gjort tidigare.

Jag har försökt klumpa ihop dem så gott jag kunnat för att inte få för mycket att välja på eller för många bakgrundshändelser att skriva listor för.

En ihopklumpning jag gjort är att stoppa in alla som studerar eller arbetar inom skol/universitetsvärlden som elever, lärare eller forskare under bakgrunden Akademiker.

Jag har fått kommentarer om att ordet "akademiker" eventuellt leder tanken fel, om jag vill att även till exempel personer som läser motsvarande yrkeshögskola ska ligga under paraplyet.

Jag överväger att skilja på "Student" och "Akademiker" eller något sådant, vad tycker ni?

Just nu ser listan ut såhär:

Akademiker
Arbetare
Artist
Budbärare
Gängmedlem
Hacker
Journalist
Kontorsråtta
Läkare
Militär
Polis
Präst

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank said:
Jag överväger att skilja på "Student" och "Akademiker" eller något sådant, vad tycker ni?
Jag tycker att det vore en rätt bra uppdelning att göra, faktiskt. Akademiker låter för mig som någon som verkligen gått in för att studera, och studerat ganska mycket olika saker, medan en student även kan vara någon som bara hankat sig fram genom en utbildning för att få ett schysst jobb på mammas firma. Typ. Så jag tycker uppdelningen har en poäng.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
+ 1 till hamstern.

Jag råkar ju vara yrkesverksam, just det, akademiker, och jag tenderar nog att tänka att en akademiker är någon som faktiskt har tagit en examen och arbetat med något (förmodligen med staten som arbetsgivare, troligen på ett universitet eller motsvarande) som har med samma examen att göra.

Sia

Veteran
Att skilja dessa begrepp låter som en bra idé! Däremot vet jag inte riktigt om jag tycker att ordet "student" ombegriper motsvarande yrkeshögskola?

Ordet akademiker för mig innebär någon som har examen på universitet/högskolenivå, minimum. Som studerande på universitet anser jag mig inte vara "akademiker" förräns jag är klar, om ens då. Doktorer, lektorer och professorer är definitivt akademiker.

Om jag inte kommer ihåg fel så finns det väl möjlighet i Rotsystem att välja egen bakgrund också, för att täcka det som inte täcks av listan, eller?

krank

Sia said:
Om jag inte kommer ihåg fel så finns det väl möjlighet i Rotsystem att välja egen bakgrund också, för att täcka det som inte täcks av listan, eller?
Absolut.

Anledningen till att jag använt "Akademiker" är nog att jag själv associerar ungefär så som wikipedaartikeln säger:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Akademiker

- En yrkesarbetande med betyg i akademisk utbildning
- Lärare vid akademi (högskola eller universitet)
- Person som studerar, eller är utbildad, vid högskola eller universitet

Och då ingår ju både studerande och folk med examen. Men jag är villig att medge att jag antagligen behöver dela upp det något; jag tror dock inte jag kommer att t.ex. dela upp efter teoretiska/praktiska utbildningar eller akademiska/yrkesutbildningar. Framför allt tänker jag mig att alla som pluggar ändå har ganska mycket gemensamt, man är med om ungefär samma typer av situationer och händelser och så. Även om det är olika typer av saker man lär sig.

Ögat

Hero
Jag har mest problem med att jag inte tycker akademiker låter särskilt c-punk, eller växtlighetsapokalyps.

Sia

Veteran
krank said:
Men jag är villig att medge att jag antagligen behöver dela upp det något; jag tror dock inte jag kommer att t.ex. dela upp efter teoretiska/praktiska utbildningar eller akademiska/yrkesutbildningar. Framför allt tänker jag mig att alla som pluggar ändå har ganska mycket gemensamt, man är med om ungefär samma typer av situationer och händelser och så. Även om det är olika typer av saker man lär sig.
Det förstår jag.

Det jag skrev om akademiker innan är ju mina egna associationer utifrån att vara student och diverse forskningsprojekt inom universitetsvärlden. Andra har ju andra associationer, och smidigast vore det väl att välja enkla begrepp som de flesta spelare kan ta till sig och inte behöver reflektera jättemycket över?

krank

Sia said:
Andra har ju andra associationer, och smidigast vore det väl att välja enkla begrepp som de flesta spelare kan ta till sig och inte behöver reflektera jättemycket över?
Absolut!

krank

Olav said:
Jag har mest problem med att jag inte tycker akademiker låter särskilt c-punk, eller växtlighetsapokalyps.
Ska man som rollperson bara ha kunnat pyssla med saker som är direkt kopplade till cyberpunk eller växtlighetsapokalyps?

Dvs typ... Forskare/biologer, "utforskare" av något slag, soldater, gängmedlemmar och that's it?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag kan visserligen undra vad en humanist gör i en cyberpunksetting. För olönsam för att vara corporate drone, för icke-teknologisk för att hacka saker, för mesig för att vara på gatunivå... vad gör en cyberpunkig litteraturvetare?

Tzeraph

Veteran
Som stor grupp tänker jag mig att Akademiker funkar bra. Eventuellt kan ju gruppen Student bli lite för smal, men beror lite på om det kan vara lite mer lösa boliner eller om det ska vara mer strikt.

Med tanke på att de är icke-mekaniska så är det kanske mer vad dusjälv lägger i ordet tänker jag. Tycker du akademiker funkar, kör med det :gremsmile:

En tanke för kontorsråtta skulle också kunna vara administratör :gremlaugh:

Vimes

Sillkung
Jag håller med Olav och Svarte Faraonen (och indirekt Skarpskytten). "Akademiker" kräver någon form av statlig, eller i varje fall icke-"ont megaföretag", institution. Givetvis finns det intellektuella även i en cyberpunkvärld, men de är gatans intellektuella, "organiska intellektuella" i Gramscisk mening.

Jag tänker att många yrken och sysslor som idag är "akademiska" i en cyberpunkvärld skulle vara "designers". Teknikdesigners, infrastrukturdesigners, kulturdesigners, analysdesigners och så vidare. Poängen är att du fyller en funktion i maskineriet, du designar en produkt. "Akademiker" är mer identitet än funktion.

Eventuellt skulle man kunna kalla "akademiker" för "teoretiker" istället. Det indikerar, som akademiker, att ens grej är att man är bra på att tänka och resonera kring något, men har, tycker jag, mer känsla av att man är anställd vid ett "ont cyberpunk-megaföretag".

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Svarte faraonen said:
... vad gör en cyberpunkig litteraturvetare?
Han arbetare som kvalitetssäkrare på marknadsavdelningen på Evil Inc World Domination Corp.

Vad gör historikern?

krank

Svarte faraonen said:
Jag kan visserligen undra vad en humanist gör i en cyberpunksetting. För olönsam för att vara corporate drone, för icke-teknologisk för att hacka saker, för mesig för att vara på gatunivå... vad gör en cyberpunkig litteraturvetare?
Det här tyckte jag var ett bra argument. Eller så är det bara att det tog ett tag för de tidigare att få fotfäste.

Så nu funderar jag på att skippa existensen av "universitet" helt, samt förvandla "akademiker" till "forskare".

krank

Skarpskytten said:
Vad gör historikern?
Likt historikerna i början av förra seklet främst sysslade med att hitta på saker som stärkte nationalandan, så skriver de och forskar på historia på ett sätt som ställer den egna megakorporationen i god dager.

Vad gör samhällsvetaren?

//Krank, om inte annat kan man betrakta det som en kedjelek med cyberpunktema...

Krille

Super Moderator
krank said:
Skarpskytten said:
Vad gör historikern?
Likt historikerna i början av förra seklet främst sysslade med att hitta på saker som stärkte nationalandan, så skriver de och forskar på historia på ett sätt som ställer den egna megakorporationen i god dager.
Då är det inte en historiker. Det är en copywriter. :gremgrin:

Som någon sa, "en copy är en säljare bakom en skrivmaskin".

Ögat

Hero
What pleasureman said.

Alltså, det är absolut inget fel med akademiker. Jag inbillar mig dock att universitetssystemet i de flesta cyberpunk-världar har fått sig en törn - ännu mer så om civilisationen har ett starkt yttre hot och begränsad rörelsefrihet.

Då skulle jag tänka att all forskning som inte direkt genererade inkomst eller vapen skulle bortprioriteras för sådan som gjorde det. Vilket i sin tur skulle innebära mer tillämpad, affärsverksamhetsnära och/eller propagandabetonad vetenskap.

Vidare skulle jag tro att en litteraturvetare antingen var skurken (som hade råd att samla in klassiska böcker, läsa dem och sedan förstöra dem) eller en brainiac/galning som samlade urklipp i ett skyddsrum.

Av detta följer att så som jag ser cyberpunk, särskilt apokalyptisk dito, har akademiker ingen självklar plats: däremot jurist, ekonom, labb/forskare, ingenjör, designer...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag tänker mig dock att en sådan framtidsbild i stället kommer att skapa andra typer av intellektuella som inte hamnar inom universitetsväsendet -- antingen rika dilettanter med excentriska intressen, eller autodidakter på gatunivå (konspirationsteoretiker, manifestförfattare, forntidsnostalgiker, rännstensfilosofer). Det är en intressant rollpersonsnisch som inte täcks av mer "nyttoinriktade" forskare, så någon möjlighet att göra något med den borde finnas.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Re: [Rotsystem] - Om Svarte Faraonen har rätt ...

krank said:
Jag gick igång på vad SF skrev om humanister och cyberpunk.

OM högre utbildning har tagits över av stora företag, är "student" rätt ord? Förslag: "företagstränad", "företagsskolad" eller något annat som har konnotationer av "traniee" eller "intern".

Vimes

Sillkung
Re: [Rotsystem] - Om Svarte Faraonen har rätt ...

Skarpskytten said:
krank said:
Jag gick igång på vad SF skrev om humanister och cyberpunk.

OM högre utbildning har tagits över av stora företag, är "student" rätt ord? Förslag: "företagstränad", "företagsskolad" eller något annat som har konnotationer av "traniee" eller "intern".
"Prospekt" (associationer till kriminella gäng är helrätt i sammanhanget!), "Investering"? Jag gillar "traniee" annars. Och håller med om att "Student" inte känns så cyberpunkigt (om det inte finns (hyfsat) fri universitet i Rotsystems värld, förstås).