Nekromanti [Rotsystem] - Ord för akademiker

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: [Rotsystem] - Om Svarte Faraonen har rätt ...

Skarpskytten said:
krank said:
Jag gick igång på vad SF skrev om humanister och cyberpunk.

OM högre utbildning har tagits över av stora företag, är "student" rätt ord? Förslag: "företagstränad", "företagsskolad" eller något annat som har konnotationer av "traniee" eller "intern".
Eller så kan den sortens utbildningar ev. vikas in under "kontorsråtta", kanske.

Om jag nu kör på min senaste tanke, alltså att skippa akademikern och bara ha "forskare"...

Cybot

Mest spelbar
Saknar lite av de här orden som ligger någonstans emellan slang och beskrivande.

Ta till exempel amerikanarna som har ordet "ivy leaguer", dvs någon som har gått på ett Ivy League universitet.

Ram

Skev
Precis. Det skulle passa bra med något halvspetsat som Kunskapare eller Utbildon/Utbildis (utbildare eller utbildad). Något snärtigt som inte låter så töntigt eller missvisande som de som poppade upp i mitt huvud.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
krank said:
Vad gör samhällsvetaren?
Analyserar samhällsstrender, tar fram statistik, framtidsforskar, skriver rapporter om konkurrenterna, deltar i kvalitetssäkring ...

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Krille said:
Då är det inte en historiker. Det är en copywriter. :gremgrin:
Du har just reducerat mer eller mindre alla historiker skriven före andra världskriget till en slags reklammakare. Jag funderar på att testa den här idén på Historiska Insitutionen i Lund :gremcool:

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Re: [Rotsystem] - Om Svarte Faraonen har rätt ...

Hmm, jag tänker att diverse löst folk som idag är "akademiker" kan tänkas finnas kvar i en cyberpunk värld men i en annan form: statsvetare, sociologer, framtidsforskare, språkvetare, ekonomer, statistiker och liknande. De kan väl ha en plats inom ett stort företag? Jag skulle kalla dem "Experter" eller "Analytiker".

Cybot

Mest spelbar
Skarpskytten said:
Krille said:
Då är det inte en historiker. Det är en copywriter. :gremgrin:
Du har just reducerat mer eller mindre alla historiker skriven före andra världskriget till en slags reklammakare. Jag funderar på att testa den här idén på Historiska Insitutionen i Lund :gremcool:
Historiska instutitionen i Lund kommer att hålla med dig i huvudsak. Men de skulle säga "innan 1920" och Professorerna Weibull. Curt Weibull (och även hans bror Lauritz Weibull) var både anhängare till von Rankes historiekritiska skola och stora kritiker till den romantiska och Sverigeförhärligande historia som hade skrivits innan dem. Tillsammans så grundade de den Weibullska skolan som gav ett stort fuck you till tidigare historieskrivning och dess både nationalromantiska natur och okritiska förhållande till källor.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Cybot said:
Historiska instutitionen i Lund kommer att hålla med dig i huvudsak. Men de skulle säga "innan 1920" och Professorerna Weibull. Curt Weibull (och även hans bror Lauritz Weibull) var både anhängare till von Rankes historiekritiska skola och stora kritiker till den romantiska och Sverigeförhärligande historia som hade skrivits innan dem. Tillsammans så grundade de den Weibullska skolan som gav ett stort fuck you till tidigare historieskrivning och dess både nationalromantiska natur och okritiska förhållande till källor.
Stämmer bra med vad jag fick lära mig när jag pluggade till historialärare.

gizmo

temporary sunshine
Jag vill egentligen inte uttala mig alls innan ja jag läser det hela och får en känsla för stil och innehåll.
Men rent principiellt efter det som sagts här, håller jag med Olav.

Akademiker som ord känns kanske lite för rent, eller sterilt. Akademiker som koncept känns kanske inte särskilt användbar, med tanke på att bakgrunden ska hjälpa spelaren att få bra grepp på sin rollperson.

Jag skulle nog fråga dig varför du gör just den avgränsningen istället för att lägga saken på användningsområde, och sen kanske undvika alltför nutida fackspråk. Alltså: läkare ("medicinare"), botaniker/kemist, maskintekniker, filosof/poet, arkivarie, uppfinnare..., du ser vart det är på väg.

Men det finns ju kanske ju en anledning för just det som skulle bli klar när jag har läst texten. Listan blir ju såklart längre på det viset.