Okej; Rotsystem. Grön postapokalyps plus retrocyberpunk. Rollpersonerna är frilansande problemlösare som i utbyte mot licens också ibland får göra regeringsuppdrag. Man kan tänka sig undersökande deckaruppdrag, skräck/cthulhuäckel, eller rena utforskaruppdrag. Eller dungeonbashing. Eller heists i klassisk cyberpunkanda. Så "allt möjligt", typ.
Min grundtanke är att man inte måste ha system för allt man behöver kunna göra. Det räcker gott om man har stöd för SL att fixa alla sorters situationer och uppdragsgrejer. Så vad behövs egentligen av själva mekaniken? Jag tänker klassisk handlingsresolution, låga skalor. Tärningspölar eftersom man då kan göra intressanta halvtaktiska grejer som att dela på sin dicepool och så.
Det här är min första skiss på ett grundsystem:
Rollpersoner har Egenskaper:
Styrka
Rörlighet
Avståndsvapen
Närstrid
Socialisering
Datorer
(listan preliminär)
Egenskapers värden går från 1-6, för att lyckas med saker rullar man det antal t6:or som man har i värdet. 4-6 är lyckat, 1-3 är misslyckat. Räkna successes om det är intressant hur bra man lyckas. I vanliga fall är 1 success = "ganska OK lyckat", helt enkelt.
Alla har sex skadenivåer. 1 lyckad success i attackslaget = 1 nivå i skada, om man slåss med nävar, ben eller skalle. Eller 2 nivåer om man använder en kniv, en pistol eller ett automathagelgevär. Kanske kan jag tänka mig ytterligare bonusar för ännu fetare vapen, men antagligen inte.
Rustningar har låga värden, kanske 1 för skottsäkra västar och 2 för riot gear. Man måste få fler successes än rustningen skyddar för att göra skada. Går det igenom så går det dock helt igenom, det är ingen jävla subtraktion här.
Det finns också undersökande färdigheter. Den listan är inte klar än, men det är mest kunskapsfärdigheter och annat som låter en tyda ledtrådar. De är graderade mellan 1 och 3.
När man undersöker en plats hittar man ledtrådarna som finns där man letar. Har man rätt färdighet kan man tolka ledtråden också. På nivå 1 kan du få reda på ungefär vad man kan hitta på internet om man har hobbykoll. På nivå 2 är du ett proffs, som kan lite mer. På nivå 3 är du expert.
Hittar du en ledtråd som har mer info än du själv kan få ut så får du veta det av SL, och då måste du hitta en person som är bättre än dig själv. Gratis utveckling av kontaktnäten, alltså.
Cybertech och specialvapen och sådant har egna regler. Och då menar jag inte "det finns regler som gäller för alla cybertechprylar" utan snarare att varje cyberpryl har sina egna regler. Ibland så enkla grejer som att lägga till en tärning i vissa situationer, ibland mer komplexa grejer som ger rollpersonen helt nya förmågor. De flesta cyberregler kommer att vara icke-mekaniska, dvs ingen matte, inga siffror, bara in-game hur nånting funkar och vad den gör.
Hur känner ni inför det här?
Min grundtanke är att man inte måste ha system för allt man behöver kunna göra. Det räcker gott om man har stöd för SL att fixa alla sorters situationer och uppdragsgrejer. Så vad behövs egentligen av själva mekaniken? Jag tänker klassisk handlingsresolution, låga skalor. Tärningspölar eftersom man då kan göra intressanta halvtaktiska grejer som att dela på sin dicepool och så.
Det här är min första skiss på ett grundsystem:
Rollpersoner har Egenskaper:
Styrka
Rörlighet
Avståndsvapen
Närstrid
Socialisering
Datorer
(listan preliminär)
Egenskapers värden går från 1-6, för att lyckas med saker rullar man det antal t6:or som man har i värdet. 4-6 är lyckat, 1-3 är misslyckat. Räkna successes om det är intressant hur bra man lyckas. I vanliga fall är 1 success = "ganska OK lyckat", helt enkelt.
Alla har sex skadenivåer. 1 lyckad success i attackslaget = 1 nivå i skada, om man slåss med nävar, ben eller skalle. Eller 2 nivåer om man använder en kniv, en pistol eller ett automathagelgevär. Kanske kan jag tänka mig ytterligare bonusar för ännu fetare vapen, men antagligen inte.
Rustningar har låga värden, kanske 1 för skottsäkra västar och 2 för riot gear. Man måste få fler successes än rustningen skyddar för att göra skada. Går det igenom så går det dock helt igenom, det är ingen jävla subtraktion här.
Det finns också undersökande färdigheter. Den listan är inte klar än, men det är mest kunskapsfärdigheter och annat som låter en tyda ledtrådar. De är graderade mellan 1 och 3.
När man undersöker en plats hittar man ledtrådarna som finns där man letar. Har man rätt färdighet kan man tolka ledtråden också. På nivå 1 kan du få reda på ungefär vad man kan hitta på internet om man har hobbykoll. På nivå 2 är du ett proffs, som kan lite mer. På nivå 3 är du expert.
Hittar du en ledtråd som har mer info än du själv kan få ut så får du veta det av SL, och då måste du hitta en person som är bättre än dig själv. Gratis utveckling av kontaktnäten, alltså.
Cybertech och specialvapen och sådant har egna regler. Och då menar jag inte "det finns regler som gäller för alla cybertechprylar" utan snarare att varje cyberpryl har sina egna regler. Ibland så enkla grejer som att lägga till en tärning i vissa situationer, ibland mer komplexa grejer som ger rollpersonen helt nya förmågor. De flesta cyberregler kommer att vara icke-mekaniska, dvs ingen matte, inga siffror, bara in-game hur nånting funkar och vad den gör.
Hur känner ni inför det här?