Som ateist märker jag ofta att jag har svårt att ta religiösas världsbild på allvar. Jag respekterar väl för all del deras rätt att tro vad de vill, men religion är inte ett ämne som berör mig. Jag brukade vara betydligt mer aggressivt antireligiös men har väl monjat lite med åren. Jag har alltid varit intresserad av mytologi, men det är ju inte riktigt samma sak - jag kan läsa nordiska eller grekiska eller abrahamitiska myter som ett slags fantasy, men har svårt att se hur de överlever i en modern, förment civiliserad värld.
I Rotsystem lät jag det här skina igenom en del. Jag brukar inte vara så bra på att vara subtil, så det antar jag har varit uppenbart för alla som t.ex. läst avsnittet om Enhetskyrkan.
Nu har jag börjat fundera på om det finns fler intressanta saker att göra med religion inom ramarna för Rotsystems spelvärld. Jag vill ju inte gå miste om intressanta berättelseelement bara för att jag själv inte är vare sig religiös eller "andlig" så att säga.
Kort intro till Rotsystems spelvärld finns på två A4 i minimodulen TL;DR på hemsidan, men här följer en ännu kortare sammanfattning för den som inte ids:
Enhetskyrkan är en amalgam av ett gäng övervintrade abrahamitiska, monoteistiska religioner - olika varianter av kristendom, judendom och islam till exempel. Inom kyrkan finns många olika grupperingar som tror lite olika saker och ber på olika sätt, men de har en någorlunda gemensam gudsbild och är överens om att Grönskan är ett straff. Exakt för vad är man inte helt överens om. I grundboken ger jag uttryck för åsikten att religionen mestadels behövs så länge det finns oro och otrygghet, och att religionsiteten i spelvärlden minskade skarpt i en utopisk mellanperiod då alla hade det bra (efter det nuvarande samhället, innan Grönskan). Enhetskyrkan beskriva också som "opium för folket"... Som sagt, jag har nog inte varit så subtil av mig.
Eftersom jag är transhumanist har jag såklart redan hittat på en religiös orden inom Enhetskyrkan - Theseusorden - som menar att Guds skapande av människan inte är färdigt och att vi nu måste agera som Guds instrument och förbättra oss, med det slutgiltiga målet att uppnå uploading, alltså att man laddar upp sig i en dator och går bortom köttets begränsningar.
Sedan har jag också lite löst beskrivit Gaiakulten, som i enlighet med namnet betraktar Grönskan som en "moder jord"-liknande varelse som vi borde välkomna. De betraktas, med viss rätta, som samhällsfarliga terrorister. Ofta agerar de via mellanhänder, till exempel i form av mer lättsamma naturdyrkande hippierörelser.
Men vad kan man mer göra för spännande? Enhetskyrkan kan man såklart göra många roliga saker med; televangelister och framgångsteologer och liknande känns ju rätt klockrent i den här spelvärlden. Men jag känner att jag har dålig koll på hur jag skulle kunna få in andra religioner; buddhister och hinduer till exempel. Hur kan de passa in i en cyberpunkvärld och bli spännande?
Om jag vill nyansera bilden av Enhetskyrkan och de troende, vilka ordnar eller underorganisationer kan jag hitta på och använda mig av?
Som antiteist är det alltid svårt att göra religion rättvisa. Men jag skulle åtminstone vilja göra den intressant. Och användbar, framför allt användbar.
I Rotsystem lät jag det här skina igenom en del. Jag brukar inte vara så bra på att vara subtil, så det antar jag har varit uppenbart för alla som t.ex. läst avsnittet om Enhetskyrkan.
Nu har jag börjat fundera på om det finns fler intressanta saker att göra med religion inom ramarna för Rotsystems spelvärld. Jag vill ju inte gå miste om intressanta berättelseelement bara för att jag själv inte är vare sig religiös eller "andlig" så att säga.
Kort intro till Rotsystems spelvärld finns på två A4 i minimodulen TL;DR på hemsidan, men här följer en ännu kortare sammanfattning för den som inte ids:
Världen har tagits över av det radiotelepatiska växtnätverket Grönskan, som är läskigt och äckligt och muterar djur och hackar nätverk och grejer. Människorna har flytt in i stora arkologier, städer-i-byggnader, där megaföretag styr. Eftersom Grönskan kommunicerar via radio och kan hacka alla signaler så finns varken wifi, mobiltelefoner, GPS eller bluetooth. Därför är allting ganska mycket 80-talscyberpunk, med tjocka kablar istället för trådlösa nätverk. Det finns VR ("virr") och augmented reality ("agg"), det finns cybernetik och biomodifikation och artificiella intelligenser och humanoida robotar - men AI's behöver gigantiska servrar och man kan inte ladda upp sig i datorer. Elektricitet, i formen "E-krediter", är valutan i den nordiska arkologin Stad Ett, där spelet huvudsakligen utspelar sig. E-kreds används också bland annat som ammo, så spelare och SL behöver inte bokföra så många olika saker.
Enhetskyrkan är en amalgam av ett gäng övervintrade abrahamitiska, monoteistiska religioner - olika varianter av kristendom, judendom och islam till exempel. Inom kyrkan finns många olika grupperingar som tror lite olika saker och ber på olika sätt, men de har en någorlunda gemensam gudsbild och är överens om att Grönskan är ett straff. Exakt för vad är man inte helt överens om. I grundboken ger jag uttryck för åsikten att religionen mestadels behövs så länge det finns oro och otrygghet, och att religionsiteten i spelvärlden minskade skarpt i en utopisk mellanperiod då alla hade det bra (efter det nuvarande samhället, innan Grönskan). Enhetskyrkan beskriva också som "opium för folket"... Som sagt, jag har nog inte varit så subtil av mig.
Eftersom jag är transhumanist har jag såklart redan hittat på en religiös orden inom Enhetskyrkan - Theseusorden - som menar att Guds skapande av människan inte är färdigt och att vi nu måste agera som Guds instrument och förbättra oss, med det slutgiltiga målet att uppnå uploading, alltså att man laddar upp sig i en dator och går bortom köttets begränsningar.
Sedan har jag också lite löst beskrivit Gaiakulten, som i enlighet med namnet betraktar Grönskan som en "moder jord"-liknande varelse som vi borde välkomna. De betraktas, med viss rätta, som samhällsfarliga terrorister. Ofta agerar de via mellanhänder, till exempel i form av mer lättsamma naturdyrkande hippierörelser.
Men vad kan man mer göra för spännande? Enhetskyrkan kan man såklart göra många roliga saker med; televangelister och framgångsteologer och liknande känns ju rätt klockrent i den här spelvärlden. Men jag känner att jag har dålig koll på hur jag skulle kunna få in andra religioner; buddhister och hinduer till exempel. Hur kan de passa in i en cyberpunkvärld och bli spännande?
Om jag vill nyansera bilden av Enhetskyrkan och de troende, vilka ordnar eller underorganisationer kan jag hitta på och använda mig av?
Som antiteist är det alltid svårt att göra religion rättvisa. Men jag skulle åtminstone vilja göra den intressant. Och användbar, framför allt användbar.