Nekromanti [Rotsystem] - Rollformulär igen

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har just skissat lite på ett nytt rollformulär till Rotsystem.

Jag har bifogat det gamla och det nya.

Vilket tycker ni bäst om?

Saker jag vet:

- Det står "Halsa" istället för "Hälsa" och "Expertomraden" istället för "Expertområden". Det beror på att typsnittet jag använder saknar å, ä och ö. Just nu försöker jag bestämma mig för om jag ska hitta nya ord eller försöka modda typsnittet eller manuellt lägga in prickar.

- Droid Sans är inte speciellt spännande.

Saker jag själv tänker:

Det nya är mer slimmat, minimalistiskt, på många sätt "mer mig". Det betyder inte nödvändigtvis att det är bättre.
Det gamla är mer retro, mer inspirerat av gamla cyberpunkrollspels design. Det är mindre mig, men kan eventuellt passa spelet bättre.

Vad tycker ni?

Attachments

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Här har du mina två cent...

Det ljusare är oerhört mycket cleanare, känns fritt. Jag blir så begränsad av boxar, vad händer om jag vill skriva mer än vad som ryms i boxen liksom?

Däremot kan du behålla överskrifterna med vit text på svart bakgrund tycker jag.

EDIT: Plus gör ramen runt porträttet crispare.

krank

BMOC said:
EDIT: Plus gör ramen runt porträttet crispare.
Här förstår jag överhuvudtaget inte vad du menar, tror jag. Crispare?

krank

En tanke jag har är ju att man faktiskt skulle kunna ha den svarta versionen som ett eget lager eller rentav en egen PDF på hemsidan. Och bara ha den vita i boken. Eller tvärtom.

Mogger

Hipsteranka
Gillar absolut det minimalistiska bättre. Det är snyggt, redan, men jag hade personligen:

• Bytt ut typsnitten
• Minskat tjockleken på hexagonerna
• Minskat tjockleken på stora rutan, och gjort hörnen kantiga

Sen hade jag nog varit nöjd :gremsmile:

krank

Måns said:
• Bytt ut typsnitten
Droid Sans förstår jag varför man vill byta ut (tråkigt) men Simply Mono? Vad hade du bytt ut det mot? Vad är problemet, som du ser det?

Måns said:
• Minskat tjockleken på hexagonerna
• Minskat tjockleken på stora rutan, och gjort hörnen kantiga
Med kantiga, menar du helt enkelt icke rundade?

Jag gillar nog att en del element är lite tjockare, men ska överväga förslaget.

Mogger

Hipsteranka
krank said:
Droid Sans förstår jag varför man vill byta ut (tråkigt) men Simply Mono? Vad hade du bytt ut det mot? Vad är problemet, som du ser det?
Har inget alternativ på lager, men jag tycker helt enkelt inte att det så bra ut som ren text. Funkar jättebra i loggan, men hade valt ett som passar med vad du nu byter ut droid mot. :gremsmile:

krank said:
Med kantiga, menar du helt enkelt icke rundade?

Jag gillar nog att en del element är lite tjockare, men ska överväga förslaget.
ja, icke rundade. Allt annat är rent och kantigt. Det tjocka stjäl min blick. Jag tittar bara på hexagonerna och kan inte läsa vad som står :gremsmile:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
För att vara brutalt ärligt så tycker jag det vita rollformuläret är rätt trist. Det ser ut som något man slänger ihop själv i excel. Det mörkare rollformuläret är dock inte så där väldans mycket roligare, men det känns väldigt 80-tal i stuket, vilket höjer det något.

Jag hade velat se hela loggan instoppad någonstans (ovanför den där porträttrutan, eller vad det nu är tänkt att vara) med bild och allt. Jag gillar nog ramar kring saker och ting, men jag hade velat se intressantare ramar, typ dubeldragna men tunnare streck, eller något sådant. Om du hade kunnat få till hela kretskortskänslan på rollformulären så att de olika rutorna blir som olika komponenter i ett kretsschema hade det varit skitcoolt tror jag.

Överlag är jag av åsikten: hade det "flashigare" rollformuläret i boken, sedan lägger du upp flera alternativ på hemsidan. Det är ändå huvudsakligen de från hemsidan man laddar ner och skriver ut (well, i alla fall är det så jag gör =).

krank

Rymdhamster said:
Överlag är jag av åsikten: hade det "flashigare" rollformuläret i boken
Om jag nu ska ha ett flashingt formulär. Överlag är ju jag ganska mycket emot sådana =)

krank

Ny version.
- Orbital istället för Simply Mono för rubriker. Orbital kommer nog också att användas som ersättning för den ickefria Eurostile Extended som jag tidigare använt i kartor. Möjligen kan Orbital också bli rubriker i själva spelet.
- Minskat kanttjocklekar. Spontant tycker jag det blev sämre och otydligare, tråkigare. Jag gillar nog när det är ordentliga kontraster.
- Kör fortfarande Droid Sans för färdighetsnamn och så. Testade Orbital, testade Squarish Sans, men tyckte inte de funkade riktigt. Vill nog ha något ganska läsbart.
- Nu när jag tänker efter undrar jag om inte Orbitron är för lik Simply Mono. Otillräcklig kontrast.

Attachments

krank

Jag testade också att göra mittenrutans hörn raka. Gillade inte effekten.

Attachments

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Jag tyckte personligen det här var snyggast hittills!

Men jag hade gjort ramen och hexagonerna ännu tunnare. Fast då blir det ju inte den däringa kontrasten du kanske eftersträvar.

Vad ska det finnas på raderna under porträttrutan förresten? Hänger det ihop med Cybernetik och Mjukvara?

krank

BMOC said:
Hänger det ihop med Cybernetik och Mjukvara?
Det är tänkt att vara cybernetik, mjukvara, eventuell utrustning... Eftersom rollpersoner i Rotsystem kommer att ha lite olika mycket av olika saker så tänkte jag att det kunde vara bra med några, öh, "överblivna" rader...

krank

Måns said:
BMOC said:
Jag tyckte personligen det här var snyggast hittills!

Men jag hade gjort ramen och hexagonerna ännu tunnare.
Medhåll!
Du menar att du alltså betraktar det här som tydligare och snyggare - som en förbättring?

För mig blir det liksom... Rutan flyter ut i textraderna, hexagonerna flyter ut i texten och linjerna. Och varandra.

Och ja, jag är medveten om att hälso-hexagonerna inte är smala ännu. De är gjorda med delvis annan teknik, och kommer kräva mer jobb om jag av någon anledning skulle köra med de här anemiska strecken =)

Attachments

Mogger

Hipsteranka
Ja, det ser syggt. Jag hade gärna behållt loggan uppe i hörnet, och hade gärna sett lite luft mellan hexagonerna, men annars känns det väldigt bra. Minimalistiskt. Effektivt. :gremsmile:

Edit: Gillar de små symbolerna i hexagonerna. Ser coolt ut.

krank

Måns said:
Ja, det ser syggt. Jag hade gärna behållt loggan uppe i hörnet, och hade gärna sett lite luft mellan hexagonerna, men annars känns det väldigt bra. Minimalistiskt. Effektivt. :gremsmile:
Mja, jag kommer nog att återgå ett par steg. Tyckte även den första versionen var väldigt minimalistisk, och därtill mer effektiv pga ser inte ut som en enda gröt där alla linjer är lika tjocka och glider ihop =)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag föredrog helt klart de mer rundade hörnen, och kanske lite tjockare linje runt rutan, men nu börjar det ändå likna något. Jag hade nog fortfarande gärna sett en lite flashigare logga någonstans, men nu känns det i alla fall som ett enkelt och praktiskt rollformulär snarare än ett tråkigt rollformulär.

krank

Jag ska förresten säga att jag är jättetacksam för alla kommentarer. Om inte ni kom med förslag skulle jag ju inte testa grejer, och därmed inte veta vilka alternativen var så att säga.