Eftersom jag kände att jag inte hade tillräckligt med press så erbjöd jag mig att speltesta Rotsystem imorgon. Så nu tänkte jag samla ihop det jag har och försöka bygga något som håller ihop tillräckligt väl för ett par-tre timmars spelande =)
Nå; rollpersonsskapandet. Man har följande (just nu):
Egenskaper:
Styrka - lyfta, bryta upp, klämma sönder
Rörlighet - springa, hoppa, klättra
Avståndsvapen - automateld, enskottssalvor
Närstrid - hugga, sticka
Socialisering - övertala, förhöra, lura
Datorer - anfall mot fientliga datorsystem eller is, försvar mot sådana anfall
Egenskaperna går från 0 till 6, och jag tänker mig att man spenderar nån form av poäng på dem. Just i morgon kan jag nog lika gärna låta spelarna sätta ut poäng fritt.
Undersökande:
DNA-profilering
Materialanalys
Blodanalys
Historia
Botanik
Djur
Religion
Byråkrati
Ballistik
Explosionsrester
Dokumentanalys
Efterforskning
Entymologi (insekter)
Rättsmedicin
de undersökande går från 1-3. 1 innebär att man förstår det mest grunläggande i en ledtråd automatiskt, men om det finns mer info måste man fråga någon annan.
För de undersökande gäller generellt att man har eller kan improvisera lämplig utrustning.
Cybernetik
/Hårdvara/styrsystem
- Implantatdator med två slots för mjukvaruenheter. Kan hackas, men påverkar då bara just datorn.
- Neuroimplantat med fem slots för mjukvaruenheter. Kan hackas, och riskerar då att resten av hjärnan påverkas (minnen försvinner eller ändras, etc). Medger färdighetsbanker.
- Cybernetisk ryggrad med fem slots för mjukvaruenheter. Man blir stelare, men bryter inte ryggraden så lätt. Medger cybernetiska armar och ben.
- Cyberjack. Medger att man kopplar in sig till datorer, vilket öppnar för hack men gör det möjligt att gå in i VR.
Nackdelen med alla styrsystem är att de kan hackas, och från ett hackat styrsystem har hackern tillgång till de färdighets- och databanker styrsystemet innehåller - plus loggar och sådant. Och, i fallet neuroimplantat, att man gör detsamma med hjärnan.
/Hårdvara/förbättringar
Välj 1 förbättring, 1 nackdel för civilian-grade grejer.
- Armar. Tänkbara förbättringar: Ökad lyft- och dragstyrka, ökad precision i avståndsstrid, ökad precision i närstrid.
- Ben. Tänkbara förbättringar: Ökad stabilitet, ökad springhastighet, ökad hoppstyrka.
- Nervsystem. Förbättring: Snabbare reflexer.
- Hud. Tänkbara förbättringar: Ökad tålighet, kameleontprojektion.
- Käke. Förbättring: Vasst och starkt bett.
Alla förbättringar kräver dessutom styrsystem.
Tänkbara nackdelar för förbättringar:
- Låsning
- Överkompensering
- ???
(Nackdelar kommer i spel när man misslyckas)
Mjukvara
All mjukvara har en nackdel, välj en:
- Buggig (aktiverar ibland sig själv, gör ibland inte riktigt som man säger)
- DRM (kan inte kopieras eller ges/säljas vidare, krånglar om man inte aktiverar den regelbundet hos företaget)
- Virus (samlar uppgifter och loggar, man måste spendera extra tid och antagligen mellanhänder för att säkra att insamlad info inte förs vidare till virusskrivaren när man kopplar upp sig)
- Proprietära format (funkar inte alltid tillsammans med andra enheter, kräver att enheten den stoppas in i (ryggrad etc) är av samma märke)
- Bakdörr (den som byggt enheten har lagt in en bakdörr)
Styrsystem: Kontrollerar cybernetiska förbättringar.
Is: Antivirus och bransväggar som skyddar mot hacking.
Kunskapsbanker: Innehåller data som kan motsvara 1 nivå i någon undersökande färdighet. Man väljer nivå när man köper mjukvaran, och man måste ha de lägre nivåerna för att kunna använda den. På civila marknaden finns inte nivå 3-kunskapsbanker.
Färdighetsbanker: Hur man gör något specifikt. Ger 1 bonustärning i någon Färdighet i något specifikt sammanhang (knivslagsmål, klättra, hacking etc)
Just nu tänker jag att man plockar den cybernetik man vill. Det kommer att betyda att de flesta skaffar sig en implantatdator och antagligen en ryggrad, tänker jag mig. Resten handlar om risk management - vill man riskera att ens armar/ben låser sig vid fel tillfälle, eller överkompenserar?
Nå; rollpersonsskapandet. Man har följande (just nu):
Egenskaper:
Styrka - lyfta, bryta upp, klämma sönder
Rörlighet - springa, hoppa, klättra
Avståndsvapen - automateld, enskottssalvor
Närstrid - hugga, sticka
Socialisering - övertala, förhöra, lura
Datorer - anfall mot fientliga datorsystem eller is, försvar mot sådana anfall
Egenskaperna går från 0 till 6, och jag tänker mig att man spenderar nån form av poäng på dem. Just i morgon kan jag nog lika gärna låta spelarna sätta ut poäng fritt.
Undersökande:
DNA-profilering
Materialanalys
Blodanalys
Historia
Botanik
Djur
Religion
Byråkrati
Ballistik
Explosionsrester
Dokumentanalys
Efterforskning
Entymologi (insekter)
Rättsmedicin
de undersökande går från 1-3. 1 innebär att man förstår det mest grunläggande i en ledtråd automatiskt, men om det finns mer info måste man fråga någon annan.
För de undersökande gäller generellt att man har eller kan improvisera lämplig utrustning.
Cybernetik
/Hårdvara/styrsystem
- Implantatdator med två slots för mjukvaruenheter. Kan hackas, men påverkar då bara just datorn.
- Neuroimplantat med fem slots för mjukvaruenheter. Kan hackas, och riskerar då att resten av hjärnan påverkas (minnen försvinner eller ändras, etc). Medger färdighetsbanker.
- Cybernetisk ryggrad med fem slots för mjukvaruenheter. Man blir stelare, men bryter inte ryggraden så lätt. Medger cybernetiska armar och ben.
- Cyberjack. Medger att man kopplar in sig till datorer, vilket öppnar för hack men gör det möjligt att gå in i VR.
Nackdelen med alla styrsystem är att de kan hackas, och från ett hackat styrsystem har hackern tillgång till de färdighets- och databanker styrsystemet innehåller - plus loggar och sådant. Och, i fallet neuroimplantat, att man gör detsamma med hjärnan.
/Hårdvara/förbättringar
Välj 1 förbättring, 1 nackdel för civilian-grade grejer.
- Armar. Tänkbara förbättringar: Ökad lyft- och dragstyrka, ökad precision i avståndsstrid, ökad precision i närstrid.
- Ben. Tänkbara förbättringar: Ökad stabilitet, ökad springhastighet, ökad hoppstyrka.
- Nervsystem. Förbättring: Snabbare reflexer.
- Hud. Tänkbara förbättringar: Ökad tålighet, kameleontprojektion.
- Käke. Förbättring: Vasst och starkt bett.
Alla förbättringar kräver dessutom styrsystem.
Tänkbara nackdelar för förbättringar:
- Låsning
- Överkompensering
- ???
(Nackdelar kommer i spel när man misslyckas)
Mjukvara
All mjukvara har en nackdel, välj en:
- Buggig (aktiverar ibland sig själv, gör ibland inte riktigt som man säger)
- DRM (kan inte kopieras eller ges/säljas vidare, krånglar om man inte aktiverar den regelbundet hos företaget)
- Virus (samlar uppgifter och loggar, man måste spendera extra tid och antagligen mellanhänder för att säkra att insamlad info inte förs vidare till virusskrivaren när man kopplar upp sig)
- Proprietära format (funkar inte alltid tillsammans med andra enheter, kräver att enheten den stoppas in i (ryggrad etc) är av samma märke)
- Bakdörr (den som byggt enheten har lagt in en bakdörr)
Styrsystem: Kontrollerar cybernetiska förbättringar.
Is: Antivirus och bransväggar som skyddar mot hacking.
Kunskapsbanker: Innehåller data som kan motsvara 1 nivå i någon undersökande färdighet. Man väljer nivå när man köper mjukvaran, och man måste ha de lägre nivåerna för att kunna använda den. På civila marknaden finns inte nivå 3-kunskapsbanker.
Färdighetsbanker: Hur man gör något specifikt. Ger 1 bonustärning i någon Färdighet i något specifikt sammanhang (knivslagsmål, klättra, hacking etc)
Just nu tänker jag att man plockar den cybernetik man vill. Det kommer att betyda att de flesta skaffar sig en implantatdator och antagligen en ryggrad, tänker jag mig. Resten handlar om risk management - vill man riskera att ens armar/ben låser sig vid fel tillfälle, eller överkompenserar?