Nekromanti [Rotsystem] - Rollpersons-silhuett?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
En grej jag ändå nånstans tycker är väldigt passande för ett cyberpunkspel, där ändå det visuella ska vara viktigt, är det här med rollpersonsporträtt. Mutant 2089 hade en ganska kul pryl:

Jag har ingen aning om det var medvetet, men utformningen av just den där gubben gör ju att man förutom information om de där förplåtade träffområdena (som Rotsystem verkligen inte ska ha) också får liksom en grund att rita sin rollperson på. Och då snackar vi definitivt inte att det krävs några sådär helt fantastiska konstnärliga proffskunskaper. Jag menar, kolla de tre bilderna som är högst upp i den här tråden! Jag säger inte att de som ritat de bilderna är dåliga på att rita; jag säger att det inte känns som att det krävs så mycket för att kunna göra något kreativt och stämningsskapande.

Det här tycker jag är jättecoolt, för om man kan rita en bild på sin rollperson så får man ju en känsla för den. Sånt där pyssel runtomkring tycker jag är hemskt trevligt.

Så jag har börjat fundera på att ha något liknande i Rotsystem.

Tankar:
- I rollformulärs-PDF kan jag såklart ha silhuetten som lager man kan slå av eller köra igång.
- I boken får jag nog välja vilket. Eller ha två varianter av formuläret.
- Antingen vill jag nog ha en hyfsat androgyn, normalformad gubbe (inte supersmal/supermusklig). Eller så har jag olika varianter. Säg två axlar; kvinna/man och smal/medel/stor, det ger sex permutationer.

Hur ser ni på sånt?

Nässe

Myrmidon
Hittar inga bilder :gremfrown:

Tråkmånsigt måste jag säga att de där bilderna eller rutorna för att ritas på stressar mig och täcks oftast av bläck/ blyerts efter ca 15 min spel.... Kan inte, vill inte rita. Men jag minns att jag gillade dem när jag var yngre, både bilden du visar och formulären till Elfquest, som hade typ tjugo olika kroppsformer, smal, tjock, kvinna, man, troll, etc. Väckte väldigt mycket fantasi av någon anledning, även om jag aldrig faktiskt ritade dit någon person på dem.

Mogger

Hipsteranka
Haha, minns det där. Idag hade jag nog inte använt dem, utan fixat en bild på datorn istället.

Men, nej, jag tror inte på det. Gör det till en kul grej som i Supergänget, eller inte alls.

Nässe

Myrmidon
Nässe said:
Hittar inga bilder :gremfrown:

Tråkmånsigt måste jag säga att de där bilderna eller rutorna för att ritas på stressar mig och täcks oftast av bläck/ blyerts efter ca 15 min spel.... Kan inte, vill inte rita. Men jag minns att jag gillade dem när jag var yngre, både bilden du visar och formulären till Elfquest, som hade typ tjugo olika kroppsformer, smal, tjock, kvinna, man, troll, etc. Väckte väldigt mycket fantasi av någon anledning, även om jag aldrig faktiskt ritade dit någon person på dem.
Hoppas nu nästan någon ska dyka upp och säga att det här är coolt, för nu ändrar jag mig kanske.....

krank

Måns said:
Men, nej, jag tror inte på det. Gör det till en kul grej som i Supergänget, eller inte alls.
Hur menar du med "en kul grej som i Supergänget", mer exakt?

Mogger

Hipsteranka
I Supergänget har du en sådan siluett, som måste färgläggas med kritor (superhjältedräkten!) innan spel. Det är en regel.

krank

Måns said:
I Supergänget har du en sådan siluett, som måste färgläggas med kritor (superhjältedräkten!) innan spel. Det är en regel.
Ah. Är det "måste" och "kritor" som gör det roligare än att bara ha den där för de som vill plita med vad de råkar ha till hands?

slanfan

Hero
Mouseguard har väl samma? Man kan bara bära med sig det man kan rita in på sin mus?

(ja, jag riktar mig till dig Måns, något får mig att tro du är ett fan)

Mogger

Hipsteranka
Haha, fair enough :gremsmile:

I MG är det väl så mycket du kan skriva på utrustningslistan som gäller?

Troberg

Sinister eater
Jag gillar GURPS, där man kan välja mellan en uppsjö av siluetter, olika utseenden, olika poser.

Men, ska man vara praktiskt lagd så gör en blank i pappersupplagan, och sedan har du nedladdningbara som har en shitload med olika siluetter.

Jag har för mig att du hade Poser, i så fall så kan jag tipsa om att det är ett underbart program för att mala ut många siluetter fort.

Max Raven

T12-kultist
Jag gillar poserade gubbe. :gremsmile:

Fast jag är inne på Trobergs linje med att ha alternativ.

En cool variant är ju att ha en webbaserad/appbaserad/etc gubbgenerator man kan manipulera, där man kan välja hår, kläder, prylar, etc och få en bild. Det fanns en sån nånstans för någon form av militär/överlevnads-grej. Minns inte exakt vad den hette just nu, får kolla.

Mogger

Hipsteranka
Max Raven said:
Ja, alternativ är en bra lösning. På så sätt kan man få hyfsat rätt bild att kladda på.

krank

Måns said:
Max Raven said:
Ja, alternativ är en bra lösning. På så sätt kan man få hyfsat rätt bild att kladda på.
Med andra ord typ det jag skrev i startinlägget? =)

- I rollformulärs-PDF kan jag såklart ha silhuetten som lager man kan slå av eller köra igång.
- I boken får jag nog välja vilket. Eller ha två varianter av formuläret.
- Antingen vill jag nog ha en hyfsat androgyn, normalformad gubbe (inte supersmal/supermusklig). Eller så har jag olika varianter. Säg två axlar; kvinna/man och smal/medel/stor, det ger sex permutationer.

Troberg

Sinister eater
krank said:
Måns said:
Max Raven said:
Med andra ord typ det jag skrev i startinlägget? =)
Japp, fast med fler alternativ. Man vill att ens karaktär ska ha personlighet, att bara ha tre alternativ (efter att ha valt kön) blir tråkigt och enformigt.

Möller

Hubert Hortlax
Måns said:
Haha, fair enough :gremsmile:

I MG är det väl så mycket du kan skriva på utrustningslistan som gäller?
I MG-boxen fick man med nya rollformulär med två små stilistiga möss att rita på, så där gäller att "bärförmågan" är hur mycket som får plats på bilden.