Nekromanti [Rotsystem] - Sektorkarta

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag fortsätter med mitt kartritande till Rotsystems speltestäventyr. Det här är en karta som föreställer en del av megaföretaget SigmaTecs sektor.

Invid Laboratories är alltså stället rollpersonerna ska ta sig till. De kommer från Omni. Zoner A-C är olika säkerhetsnivåer. Fullerton är direktören vars mord ska lösas.

Det går att hävda att den här kartan inte fyller lika mycket funktion som de jag visat tidigare, eftersom den inte visar specifika korridorer eller annat som krävs för att lösa ett problem. Tanken med den här kartan är att ge en konkret bild av stället; något visuellt att hänga upp beskrivningar och planer på. Dessutom kan SL såklart rita upp hinder och liknande som hen hittar på (typ vakter och annat).

Det grå är egentligen randig textur, men det blev grått i exporten... Överväger att göra det till grått ändå, för så mycket randig textur gör nästan ont i ögonen =)

Attachments

Ögat

Hero
Jag tolkar kartan såhär

Fullerton bodde på gränsen mellan zon A och zon B. Man skulle kunna gå genom Fs hem för att slippa tulla.

B-zonen är som ett stort hinder. Det finns mycket begränsade vägar in. Om man vill från A-son öst till A-zon norr måste man gå runt hela zon B.

Äventyret utspelar sig alltså i A-miljö och B-miljö. C-zonen är som en avlägsen fond - den stora skyskrapan dit man aldrig riktigt kommer.

Det jag inte förstår är: om kartan inte ska innehålla mer info är så, varför är saker utmarkerade som assmå och intetsägande pluppar istället för stora och tydliga markörer?

krank

Olav said:
Fullerton bodde på gränsen mellan zon A och zon B. Man skulle kunna gå genom Fs hem för att slippa tulla.
Ungefär så. Fullertons hem ligger i B-zon, men precis vägg i vägg med gränsen mot A. Så det kan finnas ett sätt att ta sig genom där.

Olav said:
Äventyret utspelar sig alltså i A-miljö och B-miljö. C-zonen är som en avlägsen fond - den stora skyskrapan dit man aldrig riktigt kommer.
Spot on. Eller, Invid är också tillfälligt designerat som C-nivå, vilket är en av anledningarna till att stället ska undersökas.

Olav said:
Det jag inte förstår är: om kartan inte ska innehålla mer info är så, varför är saker utmarkerade som assmå och intetsägande pluppar istället för stora och tydliga markörer?
Jag tänkte "sense of scale", tror jag. Om saker visas som stora kan man lätt få känslan av att de faktiskt ligger nära varandra.

chrull

Stockholm Kartell
om du inte tänker använda några 3d-effekter så är det menlöst att ha kartan vriden. Lägger du till punkterna som kuber/cylindrar som får representera byggnaderna de ligger i blir det mer intressant.

I övrigt så innehåller kartan knappt någon information alls, och kunde antagligen ersättas med en enda beskrivande mening...

krank

弾幕 said:
om du inte tänker använda några 3d-effekter så är det menlöst att ha kartan vriden.
Utom om man tycker att vridet automatiskt blir snyggare än icke vriden topdownkarta då =)

弾幕 said:
Lägger du till punkterna som kuber/cylindrar som får representera byggnaderna de ligger i blir det mer intressant.
Tja, något lär jag kanske kunna fixa, även om det här är i arkologin och därmed inte "byggnader" per se. Men någon form av 3d-ikonografi/symbolik? Visst, kan fixas.

弾幕 said:
I övrigt så innehåller kartan knappt någon information alls, och kunde antagligen ersättas med en enda beskrivande mening...
Allt som finns på kartan beskrivs också i text. Tanken är att komplettera texten, ge en känsla får området. Inte nödvändigtvis innehålla jättemycket information.

Just nu finns det inte så mycket mer information i äventyret som skulle kunna pillas in i kartan, faktiskt. Inte som jag kommer på iaf.

Det är möjligt att det betyder att jag egentligen borde skita i att alls ha en karta.

chrull

Stockholm Kartell
krank said:
弾幕 said:
Allt som finns på kartan beskrivs också i text. Tanken är att komplettera texten, ge en känsla får området. Inte nödvändigtvis innehålla jättemycket information.

Just nu finns det inte så mycket mer information i äventyret som skulle kunna pillas in i kartan, faktiskt. Inte som jag kommer på iaf.

Det är möjligt att det betyder att jag egentligen borde skita i att alls ha en karta.
Lägg till färdvägar? Har arkologin maglev/spårvagn/linbana etc? Markera ut större shoppincenter, food courts eller vad som helst?

Eller ta bort den. :gremsmile:

krank

弾幕 said:
Lägg till färdvägar? Har arkologin maglev/spårvagn/linbana etc? Markera ut större shoppincenter, food courts eller vad som helst?
Saker för sakens skull alltså, snarare än för att de finns i eller behövs i äventyret?

Jag vet inte, känns krystat.

Jag tycker i och för sig inte att kartor absolut måste tillföra något informationsmässigt. För min del kan de gärna få vara med mest för att förstärka/förtydliga/visualisera det som finns i texten...

chrull

Stockholm Kartell
krank said:
弾幕 said:
Saker för sakens skull alltså, snarare än för att de finns i eller behövs i äventyret?

Jag vet inte, känns krystat.

Jag tycker i och för sig inte att kartor absolut måste tillföra något informationsmässigt. För min del kan de gärna få vara med mest för att förstärka/förtydliga/visualisera det som finns i texten...
Hur man kan ta sig från punkt A till B är väl den första frågan en spelare kommer ställa om man ser den där karta kommer ställa?

Cybot

Mest spelbar
krank said:
弾幕 said:
Men de tillför något, eller har du missat våran diskussion om Att Skapa Storlek?

En av de viktigaste elementen för att skapa inlevelse och känslan av att det är ett stort område är att inkludera/hinta till information som (troligtvis) aldrig används i äventyret/plotten.

P.S: Allra bäst hade det varit att skapa en slags interaktiv karta med hjälp av en bakgrundskarta (den du har fast med ännu mindre information) plus ett par OH blad så att man kan skapa känslan av att rollpersonerna använder filter för att söka information.

krank

Cybot said:
P.S: Allra bäst hade det varit att skapa en slags interaktiv karta med hjälp av en bakgrundskarta (den du har fast med ännu mindre information) plus ett par OH blad så att man kan skapa känslan av att rollpersonerna använder filter för att söka information.
Lite svårt att fixa i tryck dock =)

krank

弾幕 said:
Hur man kan ta sig från punkt A till B är väl den första frågan en spelare kommer ställa om man ser den där karta kommer ställa?
För all del. Tanken är väl att utmaningen ska handla mer om hur man tar sig förbi tullarna än om hur man tar sig mellan dem. Men jag fattar grejen.

Ska försöka placera ut ett par lämpliga saker typ:
- linjer för motsv. tunnelbana/pendel (möjligen låna estetik från vanliga tunnelbanekartor).
- En halvstor galleria någonstans i A-zonen.
- Kanske avgränsat namnet på det fina område där Fullerton bor.

Får försöka undvika plottrighet, bara.

Plus göra 3d-cylindrar eller nåt av tullstationerna. Vet inte om "tullstation" är rätt term; man betalar ju inte. Man scannas och de kollar vad för skit man har med sig, typ.

Cybot

Mest spelbar
krank said:
Plus göra 3d-cylindrar eller nåt av tullstationerna. Vet inte om "tullstation" är rätt term; man betalar ju inte. Man scannas och de kollar vad för skit man har med sig, typ.
Säkerhetskontroll/kontrollstation. Engelskans Checkpoint har också infiltrerat svenskan pga bland annat Checkpoint Charlie.

krank

Snabb skiss med lite 3d-saker.

Transportvägar är fortfarande inte implementerade. Skulle kunna slänga in några byggnader/områden i B-zonen också.

Attachments

sodapop

Veteran
Hur stort är området egentligen?

Innan du ritade ut husen i zon A kände jag att det var typ "som en stad", nu känns det som "några kvarter".

Cylinderplupparna är bra! Gör Invid-markören till ett rätblock i samma stil.

krank

sodapop said:

Innan du ritade ut husen i zon A kände jag att det var typ "som en stad", nu känns det som "några kvarter
Egentligen hade jag väl tänkt mer att "husen" skulle vara skitstora än att området skulle vara litet, men jag fattar absolut hur du menar. Tanken är väl någonstans mellan några kvarter och en hel stad; lite beroende på vad man menar med stad. Har inte tänkt specifika siffror, vilket jag väl egentligen borde göra. Vad vore coolast? Att göra det mer "som några kvarter" eller att försöka få till en lite maffigare "medelstor stad"-känsla?

Jag känner att en del av problemet är att "byggnaderna" egentligen alla är samma byggnad; att de mer egentligen är avgränsade områden. Det stora A-zonsområdet tänker jag till exempel är en massiv galleria - alltså mer av ett "hål" i den omgivande strukturen än ett "Hus" i vanlig mening.

sodapop

Veteran
krank said:
sodapop said:

Innan du ritade ut husen i zon A kände jag att det var typ "som en stad", nu känns det som "några kvarter
Egentligen hade jag väl tänkt mer att "husen" skulle vara skitstora än att området skulle vara litet, men jag fattar absolut hur du menar. Tanken är väl någonstans mellan några kvarter och en hel stad; lite beroende på vad man menar med stad. Har inte tänkt specifika siffror, vilket jag väl egentligen borde göra. Vad vore coolast? Att göra det mer "som några kvarter" eller att försöka få till en lite maffigare "medelstor stad"-känsla?

Jag känner att en del av problemet är att "byggnaderna" egentligen alla är samma byggnad; att de mer egentligen är avgränsade områden. Det stora A-zonsområdet tänker jag till exempel är en massiv galleria - alltså mer av ett "hål" i den omgivande strukturen än ett "Hus" i vanlig mening.
Spontant tänkte jag "medelstor stad" som det coolaste. Fast jag vet inte om det är lika användbart i ett äventyr.

Min bild av en galleria är mer som tunnlar mellan butiker än ett öppet område.

krank

sodapop said:
Min bild av en galleria är mer som tunnlar mellan butiker än ett öppet område.
Jag tror att jag tänkt något i stil med typ såhär, men med mer futurism och ännu mer öppna ytor, med kanske en och annan artificiell park... Men jag vet inte.

Sen blir det såklart många interna tunnlar också. Frågan är hur man snyggt visar det på en sån här bild... Känner att enklaste sättet väl mest är att skriva "Galleria" bredvid gallerian, och kanske minska byggnadernas storlek en smula...

krank

Kartuppdatering sent omsider!

Okej, det tog mig en stund, men jag fick iaf för mig att experimentera lite med kartan igen.

Nyheter:
- Införandet av en fordonstunnel. Det finns fortfarande viss persontrafik, och en och annan varutransport, via enskilda fordon som framförs i vägtunnlar. Här kan man försöka smuggla in sig eller utrustning förbi säkerhetskontroller genom att gömma i bil, till exempel.
- En del större korridorer utsatta.
- Gallerian och de andra "byggnaderna" är mindre.
- Typsnittet utbytt; från det visserligen billiga men inte fria typsnittet Eurostile Extended Bold till det helt fria Orbitron Black.

Farhåga: Alltför plottrigt.

Attachments

Cybot

Mest spelbar
Re: Kartuppdatering sent omsider!

Riktigt najs. Jag gillar också att den bara blir mer specifik runt den vita zonen. Dvs dina äventyrare har bättre kartor över områden med lägre skyddsklass.