Nekromanti [Rotsystem] [spoilers] Bedragarsyndromet

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eftersom jag fått så bra feedback på mina tidigare trådar så skriver jag en till! För ja, även om jag inte använt alla de idéer ni fört fram så har flera av dem landat, muterats, infogats i helheten och förbättrat den. Som vanligt är WRNU en fullständigt nödvändig del i min kreativa process.

Hursomhelst, lite sammanfattning för den som glömt: Jag skriver på Rotsystems första kampanjbok, som i dagsläget ser ut att innehålla följande sex äventyr av varierande längd:

1. Et Tu. Rollpersonerna blandas in i ett morddrama som involverar en högt uppsatt direktör som fått tag på uploading-teknologi.
2. Robotskallen. Rollpersonerna skickas ut för att hitta källan till sagda uploading-teknologi. En expedition som direktören i äventyr 1 finansierade kom tillbaks, nätt och jämnt, med en robotskalle som innehåll teknologin. Det visar sig att robotskallen kommer från Stad 2, en norrländsk arkologi som också verkar ha överlevt Grönskans framfart. Stad 2 verkar ytterst försiktiga, med goda skäl, men skickar en ambassadör som rollpersonerna får transportera med hem.
3. Ambassadören som försvann. Ambassadören, en humanoid som sitter fast i en stor araknoid robot, dödas. Eller, det visar sig att ambassadören var araknoiden och humanoiden var en docka, så hen blev kidnappad snarare än dödad. Det avslöjas att ambassadören var ett uppladdat medvetande hela tiden.
4. Mental Istid. Rollpersonerna skickas ut för att dels säkra en plats där expeditioner till och från Stad 2 kan mellanlanda, och dels hämta hem det nedfrysta huvudet av direktör Moro till Stad 2.
5. Bedragarsyndromet. Som den här tråden handlar om.
6. Rothjarta. Rollpersonerna blir en del av ett större försök att i samarbete med styrkor från Stad 2 infånga ett rothjärta.

Utöver ovanstående ingår också en beskrivning av Stad 2s viktigaste aktörer, sociala ordning, och lite annat.

För den som vill uppdatera sig om Rotsystems värld finns det ett dokument som heter TL;DR på spelets hemsida. Där sammanfattas det viktigaste.

OK, till saken:

Bedragarsyndromets syfte i den större kampanjen är att avslöja Stad 2s stora Hemlighet: att det faktiskt inte bor några fysiska människor där. Allt fysiskt utrymme tas upp av AIn som styr arkologin, och alla som bor i där är i själva verket uppladdade och lever i en virtuell verklighet. Några av dem har valt att leva i digitala reservat med manipulerade minnen - de vet inte att de är uppladdade.

Min tanke är ungefär såhär just nu. Lite linjärt, men det kan jag leva med:
  • Rollpersonerna anlitas ett megaföretag i Stad 1. De ska agera livvakter åt en förhandlare som å företagets vägnar ska fixa fram någon form av deal eller handelsavtal med ett av företagen i Stad 2.
  • De mellanlandar antagligen på platsen som säkrades i Mental Istid.
  • När de når Stad 2 utsätts de för en omfattande karantän, där de bland annat sövs. Jag tänker att de nog informeras om åtminstone detta. Vad de inte informeras om är att de inte vaknar igen, utan att de laddas upp i Stad 2 och på så vis ges tillträde till dess innanmäte. Eftersom Stad 2s AI, som jag överväger att kalla Ymer, helst inte vill avslöja Hemligheten för dem så förs de in i ett av reservaten.
  • Däremot följer inte förhandlaren med in! Rollpersonerna har tillgång till hans dokument, men han fastnade i karantänen pga att han var infekterad av Grönskan. Stad 2-företaget vill fortfarande ha mötet, så rollpersonerna får step up och agera representanter istället för representanten.
  • Här följer några dagar av förhandlingar. Jag har en idé om att låta Stad 2-företaget vara ganska udda rent kulturellt, kanske ha sedvänjor som rollpersonerna förväntas agera efter. Kanske kan de finna ledtrådar i dokumenten de fått. Själva förhandlingarna "snabbspolas" nog, förutom just en eller ett par sådana specifika grejer som rollpersonerna får ta ställning till. Typ "Din motpart kommer in. Idag har hon fem armar, tre på vänster sida, två på höger. Hon sträcker fram de understa armarna mot dig, med handflatorna uppåt. Vad gör du?" Kanske får rollpersonerna varsin motpart. I dunno.
  • Typ andra kvällen eller så kontaktas rollpersonerna av en rebellrörelse, som vill "väcka de sovande". De pratar om slaveri, att de som lever och bor här manipuleras av AIn. De ges en drog som, om man tar den, låter människor "se sina bojor". De visar var och en deras "sanna jag". Rebellerna är försiktiga, och undviker att aktivt nämna den faktiska sanningen; om de skulle göra det så skulle det fastna i AIns filter och rödflagga både situationen och de inblandade.
  • Om rollpersonerna själva testar drogen så ser de såklart att de befinner sig i en virtuell värld. Delar av den fysiska världen blir mer otydliga och märkliga, etc. "Drogen" är ett virus som låter personer se de processer de ingår i, etc.
  • Rebellerna vill att rollpersonerna placerar ut små gasbehållare med bomben här och var i byggnaderna de rör sig i, så att fler ska kunna se sanningen. I utbyte erbjuder rebellerna åtskilliga E-krediter och cybernetik (till deras fysiska kroppar).
Därefter får rollpersonerna välja hur de ska agera. Rapportera rebellerna? Inte göra något alls? Utföra uppdraget? Hur döljer de sina spår? Kan de hitta någon "patsy"?

Så: tankar?

Sapient

Swashbuckler
Ja - vad händer sen? Kan rollpersonerna få tillbaka sina kroppar?

Finns det en risk att AIn håller kropparna som gisslan och utpressar rp?

Vad är AIns mål? Varför har den "förslavat", laddat upp, ovilliga? Har den löpt amok, laborerat med "regel noll" och kommit fram till att m grönskan är dess enda sätt att "skydda mänskligheten" att tvinga dem att ladda upp - och vad kommer den då att göra nu när den vet att det finns människor i Stad 1?

Och hur överlever den här AIn och konstrukten med den uppladdade ambassadören mm grönskan? Finns där något som rp kan ta med hem som "tröstpris"?

Det är mina tankar spontant. :)

Sapient

Swashbuckler
Och en annan tanke - som kanske kan bli ett sidospår eller något...

Jag tillhör dem som anser att uppladdning (iaf destruktiv sådan) är det samma som mord. (Även om jag kan tänka mig vissa vägar förbi det...)

Det kan ju finnas som en liten bonus i texten, en uppmuntran till SL att utforska ifall någon av spelarna har den inställningen och vad som då händer - kan de vilja ställa AIn "inför rätta" för mord? Vilka chanser har det? Om de - irl - spränger AIn som hämnd, vilket innebär (antar jag) att alla uppladdningarna avslutas, anser de själva att de då begår mord? (I så fall kanske det står i konflikt med åsikten att uppladdning är mord?) Men även om inte - om de kan leva med att de eg bara "avslutat en massa program" - begår de då inte egentligen samma sak som AIn?

.113

Swashbuckler
Blir kanske inte så hjälpsamt svar men jag gillar det, tycker det känns som en intressant start och det blir ju inte så rälsat om man ändå kommer kunna välja om man hjälper rebellerna eller inte.. Det jag funderar över är vad som händer om man gör det och åker fast, nästan åker fast eller bara sätter dit dem.

Det blir ju mer relevant I nästa del tänker jag men hjälper man dem utan att åka fast borde det påverka nästa del, åtminstone finnas rykten om vad som hänt.
Åker man fast så borde det ju påverka ordentligt, varför vill man ha med dem att göra nästa uppdrag? De måste nästan vara tvingade typ "vi vet vad ni gjorde, men det här kan bara ni fixa... Så.. Vi måste jobba med er"
Åker man nästan fast borde man I nästa del konstant känna paranoian av att de fortfarande letar, någon kanske misstänker dem men inte har bevis osv...

Skiter man bara I rebellerna borde kanske några av dem vara rätt arga I nästa del och kanske försöka stoppa rollpersonerna.

Vad händer förresten då? Om man varken försöker klura ut vem rebellerna är eller hjälpa dem, tar det bara slut då?

Ja, det är iaf mest det jag gillar (förutom att det också verkar vara ett bra om än eventuellt kort uppdrag). Att det för med sig så mycket potentiellt extra inför fortsättningen. Det är inte bara ett uppdrag, det är ett ställningstagande med konsekvenser.

krank

Sapient;n205728 said:
Ja - vad händer sen? Kan rollpersonerna få tillbaka sina kroppar?
Ja, det hade jag nog tänkt mig. Stad 2 ska ju ändå i grunden kunna utvecklas till en allierad mot Grönskan, inte en "ond" fiende.

Sapient;n205728 said:
Finns det en risk att AIn håller kropparna som gisslan och utpressar rp?
Jag hade inte tänkt mig det, men det är nog för att jag ser AIn som "the good guy" här.

Sapient;n205728 said:
Vad är AIns mål? Varför har den "förslavat", laddat upp, ovilliga?
Det har den inte. Som jag skrev:

"Några av dem har valt att leva i digitala reservat med manipulerade minnen - de vet inte att de är uppladdade. "

De som de här rebellerna vill "befria" har med andra ord valt sina s.k. "bojor" själva. De är lite som Cypher i The Matrix minus förrådelsen. De laddade upp sig frivilligt, eftersom det gav ett skydd mot Grönskan, men i längden ville de inte leva med vetskapen att de var uppladdade utan bad AIn att radera deras minnen av att ha blivit uppladdade. Därför skapades de digitala reservaten, där de kan få leva sina liv i blissful ignorance, typ.

Sapient;n205728 said:
och vad kommer den då att göra nu när den vet att det finns människor i Stad 1?
Jag tänker att Ymer först och främst inte litar på Stad 1, men gärna skulle ha hjälp från dess AI, som ju styr mer från skuggorna, med att bekämpa Grönskan. Sedan ser den ju uppladdning som den bättre lösningen, och kommer säkert att kunna tänkas börja försöka övertyga medborgare och AIs i Stad 1 om att det vore bättre.

Sapient;n205728 said:
Och hur överlever den här AIn och konstrukten med den uppladdade ambassadören mm grönskan? Finns där något som rp kan ta med hem som "tröstpris"?
Ja, tanken är ju att Ymer dels inte använder radiosignaler alls, utan precis som i Stad 1 är det kablar som gäller. Sedan har den kraftigt begränsat sina interface mot omvärlden överlag - Grönskan behöver ju någon form av dataport eller oskyddad sensor för att börja manipulera, och sådant har Ymer sett till att stänga och skydda.

Sedan har den ju avsevärd datorkraft och har därmed ett bättre skydd mot Grönskans försök till hacking. Tanken är att Ymer i längden tillsammans med andra AIs som kopplas ihop ska kunna vara ett alternativ för att hantera Grönskan på lite längre sikt. Hacka tillbaks, så att säga.

Sapient

Swashbuckler
krank;n205755 said:
Ja, det hade jag nog tänkt mig. Stad 2 ska ju ändå i grunden kunna utvecklas till en allierad mot Grönskan, inte en "ond" fiende.
(...)
Jag hade inte tänkt mig det, men det är nog för att jag ser AIn som "the good guy" här.
Men vet spelarna det? Kan de lita på det?

Jag skulle iaf tro att där ryms en konflikt/komplikation som gör hela äventyret mer minnesvärt.

Det här är ju när uppladdningen är på väg att avslöjas. Min erfarenhet är iaf att spelare utgår från att om någon avslöjas ha en agenda som var dold från början, så är det något misstänkt - nästan säkert ett tecken på ondska. Varför inte spinna vidare på det? RP måste välja, gör valet svårare...

krank;n205755 said:
Jag tänker att Ymer först och främst inte litar på Stad 1, (...)

Ja, tanken är ju att Ymer dels inte använder radiosignaler alls, utan precis som i Stad 1 är det kablar som gäller. Sedan har den kraftigt begränsat sina interface mot omvärlden överlag - Grönskan behöver ju någon form av dataport eller oskyddad sensor för att börja manipulera, och sådant har Ymer sett till att stänga och skydda.
Och Ymer kan väl möjligen känna en viss "rädsla" att dels rp (och stad 1) inte förstår, dels att de - med eller mot sin vetskap - kan vara agenter för grönskan, att de kan innebära en risk.

Ambassadören var ju virussmittad. Ymer måste väl undra om det var avsiktligt? Om ambassadören var en trojan.

krank

Sapient;n205730 said:
Och en annan tanke - som kanske kan bli ett sidospår eller något...

Jag tillhör dem som anser att uppladdning (iaf destruktiv sådan) är det samma som mord. (Även om jag kan tänka mig vissa vägar förbi det...)

Det kan ju finnas som en liten bonus i texten, en uppmuntran till SL att utforska ifall någon av spelarna har den inställningen och vad som då händer - kan de vilja ställa AIn "inför rätta" för mord? Vilka chanser har det? Om de - irl - spränger AIn som hämnd, vilket innebär (antar jag) att alla uppladdningarna avslutas, anser de själva att de då begår mord? (I så fall kanske det står i konflikt med åsikten att uppladdning är mord?) Men även om inte - om de kan leva med att de eg bara "avslutat en massa program" - begår de då inte egentligen samma sak som AIn?
Det här är om inte annat något jag garanterat kommer att ha med som tips till SL när det gäller att konstruera äventyr som inbegriper Stad 2, och som är anledningen till att Ymer försöker hålla det hemligt för Stad 1 att alla är uppladdade. Den vet ju helt garanterat, eller kan räkna ut, att många inte ser dess medborgare som "riktiga människor" och att många betraktar det den gjorde som mord eller, som bäst, assisterat självmord.

(Det finns för övrigt utbrytare; folk som konstruerat nya kroppar som kanske till och med helt eller delvis består av kött - kloning av kroppsdelar finns som tech - och som laddat ner sig i dessa och bosatt sig i bunkrar eller liknande i området kring arkologin.)

krank

.113;n205731 said:
Ja, det är iaf mest det jag gillar (förutom att det också verkar vara ett bra om än eventuellt kort uppdrag). Att det för med sig så mycket potentiellt extra inför fortsättningen. Det är inte bara ett uppdrag, det är ett ställningstagande med konsekvenser.
Det där är en viktig poäng. Jag ska definitivt skriva något om det. Spontant är min tanke att RP antagligen anlitas mer av Stad 1 än av Stad 2 i sista äventyret. Det betyder inte att det blir oproblematiskt att ha blivit avslöjade, såklart -- Stad 1s AI lär ju inte vara så glad över att de skapat en potentiellt mycket destruktiv diplomatisk incident. Och trupperna från Stad 2 lär ju veta vilka RP är.

Jag funderar på om rollpersonerna eventuellt kan få åka på någon form av ganska konkret straff, eller betala genom arbete eller så. Ymer är ju en AI, och därmed rationell och inte hämndlysten - däremot kanske mån om att andra inte ska göra samma sak, och om att dess medborgare inte känner att Ymer skiter i att de här utomstående kommit och bråkat. Så som allra minst en rejäl slap on the wrist som motsvarar energimängden det krävs för att återställa de "tvångsväckta" till deras önskade status. I grunden handlar det ju om att rollpersonerna hamnar i en situation de inte fullt ut förstår, och ställs inför ett val vars konsekvenser de inte egentligen kan överblicka. En AI stor som en stad är ju inte dummare än att den fattar att det inte var, vad ska man säga, "illa ment".

Däremot de där rebellerna...

Och sen är det väl en fråga om hur rollpersonerna överlag ställer sig till Ymir och de uppladdade och så.

Jag kommer nog att behöva skriva en text om "when the news breaks", alltså hur Stad 1s invånare och företag reagerar när Hemligheten avslöjas. Det kan ju hända att RP är super-emot Ymer, men har vett att hålla käft om detta medan de är i Stad 2, men sedan börjar sprida information när de kommer tillbaks hem. Till exempel.