Eftersom jag fått så bra feedback på mina tidigare trådar så skriver jag en till! För ja, även om jag inte använt alla de idéer ni fört fram så har flera av dem landat, muterats, infogats i helheten och förbättrat den. Som vanligt är WRNU en fullständigt nödvändig del i min kreativa process.
Hursomhelst, lite sammanfattning för den som glömt: Jag skriver på Rotsystems första kampanjbok, som i dagsläget ser ut att innehålla följande sex äventyr av varierande längd:
1. Et Tu. Rollpersonerna blandas in i ett morddrama som involverar en högt uppsatt direktör som fått tag på uploading-teknologi.
2. Robotskallen. Rollpersonerna skickas ut för att hitta källan till sagda uploading-teknologi. En expedition som direktören i äventyr 1 finansierade kom tillbaks, nätt och jämnt, med en robotskalle som innehåll teknologin. Det visar sig att robotskallen kommer från Stad 2, en norrländsk arkologi som också verkar ha överlevt Grönskans framfart. Stad 2 verkar ytterst försiktiga, med goda skäl, men skickar en ambassadör som rollpersonerna får transportera med hem.
3. Ambassadören som försvann. Ambassadören, en humanoid som sitter fast i en stor araknoid robot, dödas. Eller, det visar sig att ambassadören var araknoiden och humanoiden var en docka, så hen blev kidnappad snarare än dödad. Det avslöjas att ambassadören var ett uppladdat medvetande hela tiden.
4. Mental Istid. Rollpersonerna skickas ut för att dels säkra en plats där expeditioner till och från Stad 2 kan mellanlanda, och dels hämta hem det nedfrysta huvudet av direktör Moro till Stad 2.
5. Bedragarsyndromet. Som den här tråden handlar om.
6. Rothjarta. Rollpersonerna blir en del av ett större försök att i samarbete med styrkor från Stad 2 infånga ett rothjärta.
Utöver ovanstående ingår också en beskrivning av Stad 2s viktigaste aktörer, sociala ordning, och lite annat.
För den som vill uppdatera sig om Rotsystems värld finns det ett dokument som heter TL;DR på spelets hemsida. Där sammanfattas det viktigaste.
OK, till saken:
Bedragarsyndromets syfte i den större kampanjen är att avslöja Stad 2s stora Hemlighet: att det faktiskt inte bor några fysiska människor där. Allt fysiskt utrymme tas upp av AIn som styr arkologin, och alla som bor i där är i själva verket uppladdade och lever i en virtuell verklighet. Några av dem har valt att leva i digitala reservat med manipulerade minnen - de vet inte att de är uppladdade.
Min tanke är ungefär såhär just nu. Lite linjärt, men det kan jag leva med:
Så: tankar?
Hursomhelst, lite sammanfattning för den som glömt: Jag skriver på Rotsystems första kampanjbok, som i dagsläget ser ut att innehålla följande sex äventyr av varierande längd:
1. Et Tu. Rollpersonerna blandas in i ett morddrama som involverar en högt uppsatt direktör som fått tag på uploading-teknologi.
2. Robotskallen. Rollpersonerna skickas ut för att hitta källan till sagda uploading-teknologi. En expedition som direktören i äventyr 1 finansierade kom tillbaks, nätt och jämnt, med en robotskalle som innehåll teknologin. Det visar sig att robotskallen kommer från Stad 2, en norrländsk arkologi som också verkar ha överlevt Grönskans framfart. Stad 2 verkar ytterst försiktiga, med goda skäl, men skickar en ambassadör som rollpersonerna får transportera med hem.
3. Ambassadören som försvann. Ambassadören, en humanoid som sitter fast i en stor araknoid robot, dödas. Eller, det visar sig att ambassadören var araknoiden och humanoiden var en docka, så hen blev kidnappad snarare än dödad. Det avslöjas att ambassadören var ett uppladdat medvetande hela tiden.
4. Mental Istid. Rollpersonerna skickas ut för att dels säkra en plats där expeditioner till och från Stad 2 kan mellanlanda, och dels hämta hem det nedfrysta huvudet av direktör Moro till Stad 2.
5. Bedragarsyndromet. Som den här tråden handlar om.
6. Rothjarta. Rollpersonerna blir en del av ett större försök att i samarbete med styrkor från Stad 2 infånga ett rothjärta.
Utöver ovanstående ingår också en beskrivning av Stad 2s viktigaste aktörer, sociala ordning, och lite annat.
För den som vill uppdatera sig om Rotsystems värld finns det ett dokument som heter TL;DR på spelets hemsida. Där sammanfattas det viktigaste.
OK, till saken:
Bedragarsyndromets syfte i den större kampanjen är att avslöja Stad 2s stora Hemlighet: att det faktiskt inte bor några fysiska människor där. Allt fysiskt utrymme tas upp av AIn som styr arkologin, och alla som bor i där är i själva verket uppladdade och lever i en virtuell verklighet. Några av dem har valt att leva i digitala reservat med manipulerade minnen - de vet inte att de är uppladdade.
Min tanke är ungefär såhär just nu. Lite linjärt, men det kan jag leva med:
- Rollpersonerna anlitas ett megaföretag i Stad 1. De ska agera livvakter åt en förhandlare som å företagets vägnar ska fixa fram någon form av deal eller handelsavtal med ett av företagen i Stad 2.
- De mellanlandar antagligen på platsen som säkrades i Mental Istid.
- När de når Stad 2 utsätts de för en omfattande karantän, där de bland annat sövs. Jag tänker att de nog informeras om åtminstone detta. Vad de inte informeras om är att de inte vaknar igen, utan att de laddas upp i Stad 2 och på så vis ges tillträde till dess innanmäte. Eftersom Stad 2s AI, som jag överväger att kalla Ymer, helst inte vill avslöja Hemligheten för dem så förs de in i ett av reservaten.
- Däremot följer inte förhandlaren med in! Rollpersonerna har tillgång till hans dokument, men han fastnade i karantänen pga att han var infekterad av Grönskan. Stad 2-företaget vill fortfarande ha mötet, så rollpersonerna får step up och agera representanter istället för representanten.
- Här följer några dagar av förhandlingar. Jag har en idé om att låta Stad 2-företaget vara ganska udda rent kulturellt, kanske ha sedvänjor som rollpersonerna förväntas agera efter. Kanske kan de finna ledtrådar i dokumenten de fått. Själva förhandlingarna "snabbspolas" nog, förutom just en eller ett par sådana specifika grejer som rollpersonerna får ta ställning till. Typ "Din motpart kommer in. Idag har hon fem armar, tre på vänster sida, två på höger. Hon sträcker fram de understa armarna mot dig, med handflatorna uppåt. Vad gör du?" Kanske får rollpersonerna varsin motpart. I dunno.
- Typ andra kvällen eller så kontaktas rollpersonerna av en rebellrörelse, som vill "väcka de sovande". De pratar om slaveri, att de som lever och bor här manipuleras av AIn. De ges en drog som, om man tar den, låter människor "se sina bojor". De visar var och en deras "sanna jag". Rebellerna är försiktiga, och undviker att aktivt nämna den faktiska sanningen; om de skulle göra det så skulle det fastna i AIns filter och rödflagga både situationen och de inblandade.
- Om rollpersonerna själva testar drogen så ser de såklart att de befinner sig i en virtuell värld. Delar av den fysiska världen blir mer otydliga och märkliga, etc. "Drogen" är ett virus som låter personer se de processer de ingår i, etc.
- Rebellerna vill att rollpersonerna placerar ut små gasbehållare med bomben här och var i byggnaderna de rör sig i, så att fler ska kunna se sanningen. I utbyte erbjuder rebellerna åtskilliga E-krediter och cybernetik (till deras fysiska kroppar).
Så: tankar?