Planen för Rotsystem just nu är ungefär såhär: Först ska jag skriva klart äventyret Drömväv (eller vad jag nu döper det till), sedan ska jag skriva första delen i Den Stora Kampanjen (som ännu inte har något namn).
Tanken med Den Stora Kampanjen är att steg för steg flytta fram spelets horisont och fördjupa den berättelse som påbörjas i grundboken. Världen gick under - vad händer nu? Dels blir det ett sätt för mig att förtydliga de åsikter jag har som ligger till grund för spelets stomme, dels blir det ett sätt att bemöta den kritik spelet fått om att det är "för deprimerande", dels blir det en ny utmaning för mig - jag har skrivit många spel vid det här laget, men bara ett fåtal äventyr och inga riktiga kampanjmoduler.
Den senare delen gör att det känns lite nervöst, såklart. Så jag tänkte dela med mig lite av det arbete jag gör, för att förhoppningsvis kunna få lite konstruktiv kritik, glada tillrop och allmän tankehjälp. Just nu ligger jag i startgroparna; samtidigt som jag skriver på Drömväv så har jag börjat skissa på de övergripande berättelsebågarna både för den här första delen och för de kommande.
Min övergripande tanke är ungefär såhär:
När jag så står inför planeringen av del 1 så vet jag alltså två saker: Den andra arkologin ska introduceras, och det ska påbörjas försök att omprogrammera Grönskan. Jag tänker först och främst att det är med hjälp av den andra arkologin som försöken att omprogrammera Grönskan kan genomföras, och att sådan omprogrammering rimligen börjar med att man tillfångatar och isolerar ett Rothjärta. Sådana har jag ju redan introducerat i Dina ängder gröna.
Jag har också kommit på att jag vill att den andra arkologin - och här kommer vi definitivt in på feta spoilers - inte har några fysiska, biologiska människor i sig. Arkologin är mestadels underjordisk och består av en enda megagigantisk AI som folk laddat upp sig i - när rollpersonerna t.ex. "går in i" arkologin blir de tillfälligt nedsövda och inscannade och tror sedan att de går runt därinne - men de har i själva verket laddats upp och går runt i en VR-simulering av en arkologi. Och när arkologins medborgare rör sig på utsidan så laddas deras medvetanden ner i custom-byggda biologiska hjärnor som styr robotkroppar. Jag älskar nämligen uploading, och ser det definitivt som en del av en potentiell Grönskan-lösning.
Utifrån ovanstående, och en del andra idéer som flutit runt i min skalle de senaste åren, så har jag skissat upp följande äventyrskoncept:
Cirklarna är centrerade på respektive arkologi och symboliserar hur stor horisonten är om man står 2km upp (dvs på taket av Stad 1). De mörkare områdena är megastads-bebyggelse.
Hursomhelst, det är lite såhär jag jobbar. "Uppifrån och ner" så att säga - från övergripande kampanjbåge till enskilda äventyr. Nästa steg, om jag bestämmer mig för att den ovan skissade kampanjstrukturen funkar, blir att börja sätta upp stolpar för vart och ett av äventyren, sedan mer detaljerade stolpar och punktlistor, därefter fylla ut punktlistorna till riktig text...
Tanken med Den Stora Kampanjen är att steg för steg flytta fram spelets horisont och fördjupa den berättelse som påbörjas i grundboken. Världen gick under - vad händer nu? Dels blir det ett sätt för mig att förtydliga de åsikter jag har som ligger till grund för spelets stomme, dels blir det ett sätt att bemöta den kritik spelet fått om att det är "för deprimerande", dels blir det en ny utmaning för mig - jag har skrivit många spel vid det här laget, men bara ett fåtal äventyr och inga riktiga kampanjmoduler.
Den senare delen gör att det känns lite nervöst, såklart. Så jag tänkte dela med mig lite av det arbete jag gör, för att förhoppningsvis kunna få lite konstruktiv kritik, glada tillrop och allmän tankehjälp. Just nu ligger jag i startgroparna; samtidigt som jag skriver på Drömväv så har jag börjat skissa på de övergripande berättelsebågarna både för den här första delen och för de kommande.
Min övergripande tanke är ungefär såhär:
- Del 1: Kontakt med en annan arkologi, påbörja möjlig "omprogrammering" av Grönskan.
- Del 2: Kontakt med flera andra arkologier, börja bygga nätverk. Skapa områden där Grönskan inte kan ta sig pga ozonlagerhål eller liknande.
- Del 3: Kontakt med satelliter och med de övergivna kolonierna på andra planeter. Marskolonin nämns i grundboken, till exempel. Åka dit via medvetandeöverföring. Kanske återta platser där rymduppskjutningar är möjliga. Kanske finns det rymdhissar att utnyttja. Expandera utåt.
När jag så står inför planeringen av del 1 så vet jag alltså två saker: Den andra arkologin ska introduceras, och det ska påbörjas försök att omprogrammera Grönskan. Jag tänker först och främst att det är med hjälp av den andra arkologin som försöken att omprogrammera Grönskan kan genomföras, och att sådan omprogrammering rimligen börjar med att man tillfångatar och isolerar ett Rothjärta. Sådana har jag ju redan introducerat i Dina ängder gröna.
Jag har också kommit på att jag vill att den andra arkologin - och här kommer vi definitivt in på feta spoilers - inte har några fysiska, biologiska människor i sig. Arkologin är mestadels underjordisk och består av en enda megagigantisk AI som folk laddat upp sig i - när rollpersonerna t.ex. "går in i" arkologin blir de tillfälligt nedsövda och inscannade och tror sedan att de går runt därinne - men de har i själva verket laddats upp och går runt i en VR-simulering av en arkologi. Och när arkologins medborgare rör sig på utsidan så laddas deras medvetanden ner i custom-byggda biologiska hjärnor som styr robotkroppar. Jag älskar nämligen uploading, och ser det definitivt som en del av en potentiell Grönskan-lösning.
Utifrån ovanstående, och en del andra idéer som flutit runt i min skalle de senaste åren, så har jag skissat upp följande äventyrskoncept:
- Äventyr 1: Rollpersonerna anlitas för att lönnmörda en rik snubbe. Efter mordet kommer de att anlitas av snubbens säkerhetsteam för att hitta mördaren - vilket ger dem möjlighet att täcka sina egna spår. Men i samband med sina undersökningar och spårdöljanden visar det sig att de var oskyldiga, och att någon annan i själva verket mördade snubben någon sekund tidigare. Det blir en snårig historia, där det i slutänden visar sig att de anlitades av snubben själv, som laddat upp sig och nu vill installera sig i en yngre kropp, som är inskriven i testamentet. Samtidigt som han ville sätta dit delar av sin styrelse för mordet, eftersom de motarbetat honom och möjligen visste för mycket. Varifrån har han fått uploading-teknologin? Från en robotskalle som en av hans expeditioner hittade ute i vildmarken. (Jag funderar även på att ha ett första äventyr där rollpersonerna är de som hittar skallen).
- Äventyr 2: Rollpersonerna skickas ut för att leta efter källan till robotskallen. Spåren leder dem på något sätt till en av den andra arkologins utposter. De får med sig en ambassadör tillbaks, som måste skyddas.
- Äventyr 3: "Ambassadören som försvann". Efter många om och men släpps ambassadören in i Stad Ett, under förutsättning att han håller sig inuti en hermetiskt tillsluten skyddsdräkt som säkerställer att han inte kommer i kontakt med resten av arkologin. Rollpersonerna anlitas som del av säkerheten kring honom. Han kidnappas, och det visar sig vara av Theseussällskapet, en religiös orden som eftersöker uploadingens hemlighet. Om det inte avslöjats tidigare så avslöjas det här att ambassadören är helt och hållet artificiell och nerladdad i den här kroppen.
- Äventyr 4: Efter att en ambassadör från Stad 1 besökt den andra arkologin har diplomatiska vägar öppnats och det beslutas att arkologierna ska försöka etablera välbevakade handelsvägar. Här tänker jag mig att rollpersonerna kanske skulle kunna agera scouts eller liknande. Eller får uppdraget att flytta massiva databaser från den ena arkologin till den andra, plus ett par extra "sidequests". Kanske finns det redan underjordiska kablar och man bara behöver gräva upp, reparera och sedan skydda?
- Äventyr 5: Rollpersonerna bjuds in i den andra arkologin, där de hamnar i en situation där de behöver lösa ett brott av något slag. Kanske mördas en i Stad Etts ambassadörs entourage och ambassadören inte litar på den andra arkologins säkerhet, eller nåt. I det här äventyret avslöjas också den andra arkologins sanna natur.
- Äventyr 6: Rollpersonerna blandas in i en gemensam operation för att fånga in ett rothjärta.
Cirklarna är centrerade på respektive arkologi och symboliserar hur stor horisonten är om man står 2km upp (dvs på taket av Stad 1). De mörkare områdena är megastads-bebyggelse.
Hursomhelst, det är lite såhär jag jobbar. "Uppifrån och ner" så att säga - från övergripande kampanjbåge till enskilda äventyr. Nästa steg, om jag bestämmer mig för att den ovan skissade kampanjstrukturen funkar, blir att börja sätta upp stolpar för vart och ett av äventyren, sedan mer detaljerade stolpar och punktlistor, därefter fylla ut punktlistorna till riktig text...
Attachments
-
11.6 KB Views: 0