En av de saker jag har svårast att hantera är kampanjers slut. Mest för att jag tycker att traditionella "slutstrider" egentligen inte gör så mycket för mig. Jag gillar ju vad jag börjat kalla "eftertänksamt spel" (i motsats till "djärvt spel"), mysterier och när spelarna får vara smarta. Helst skulle jag alltså vilja att kampanjklimax innebär att de får vara smartare och mer mysterielösande än tidigare, snarare än "våldigare".
Till den kommande kampanjboken har jag försökt fundera ut ett klimax som kanske tillfredsställer båda delarna. Rotsystem är ju trots allt ett spel som är byggt för lite mer action än t.ex. Kutulu, så det går inte att bortse helt från stridsaspekten.
Resultatet är Rothjarta. Och ja, namnet är en anspelning på en annan svensk rollspelsprodukt, men inga medvetna likheter i övrigt.
Ungefär såhär har jag tänkt: Det är en tid efter rollpersonernas besök i Stad Tolv (som jag bestämt mig för att den nyfunna norra arkologin heter) i äventyret Bedragarsyndromet. Koalitionen har samordnat med Ymir (AIn som i princip styr den andra arkologin) och upptäckt att det rothjärta rollpersonerna stötte på i föregående äventyr dykt upp på en ny position, en bit därifrån. Rothjärtat flydde även den här gången, men Ymer tror sig nu kunna förutsäga var hjärtat kommer att dyka upp härnäst - låt oss kalla det för plats X.
Plats X kommer inte att vara idealisk för hjärtat. Det hade inte räknat med att behöva flytta två gånger på kort tid. Området är inte speciellt rikt på växtlighet och det kommer att ta tid att skapa de breeding grounds som krävs för att skapa ordentligt skydd och lagom farliga bestar. Ymer och Koalitionen vill nu skicka ut ett antal specialutrustade grupper som ska skära av hjärtats flyktvägar och stänga in det i en faradaybur - i praktiken skära av dess kontakt med resten av Grönskan. Därefter ska rothjärtat undersökas och Ymer ska göra försök att "programmera om" det. Kanske rentav skapa ett "mjukvaruvirus" som kan släppas ut och försvaga Grönskan.
Rollpersonerna hyrs in för att tillsammans med en "liason" från vardera arkologi bilda en av grupperna.
Plats X
Jag skulle vilja att hjärtat valt en plats med ganska få uppenbara kopplingar mot omvärlden. Kanske något med mycket typ betong eller så? Så att det kan finnas kanske 2-3 tjocka "rotkablar" istället för tusentals små i alla riktningar. Kanske en tunnelbanestation? Eller en militär bunker? Eller kanske en galleria? I dunno.
Rollpersoneras väg
Jag tänker mig att det kan finnas 2-4 vägval att göra på vägen in mot plats X. Jag tänker mig att om rollpersonerna klantade sig i föregående uppdrag så kommer gruppens liason-ledare helt enkelt att välja en väg att gå, även om rollpersonerna kanske tycker att den andra vägen verkar rimligare... Olika vägar ger såklart olika utmaningar. Det vanliga; ta sig över djupa sprickor, undvika att slitas sönder av märkliga djur, fira ner sig i mörka hål...
Andra komplikationer på vägen
En annan grupp dör: Rollpersonerna hör paniska skrik som tystnar plötsligt. Det visar sig vara en av de andra grupperna. Nu måste de kolla vilka mål den andra gruppen hade och försöka hinna med dem också. Kanske. Rollpersonerna träffar och tvingas ta hand om en panikslagen överlevare. Som kanske eller kanske inte blivit infekterad.
En annan grupp har infiltrerats av en Gaiamedlem. Kanske är det någon RP känner igen från sina undersökningar kring den försvunne Ambassadören för ett par äventyr sedan. Om de klantade sig i förr äventyret kommer de att ha svårt att få folk att lyssna på deras misstankar. Om de inte gör något kommer den gruppen att infekteras och styras av rothjärtat inom kort.
Den ene, av rollpersonernas gruppchefer är infekterad. Återigen har de svårt att få någon att lyssna, om de inte för fram ordentliga bevis. Och det kanske de inte har, utan mer indicier. Gruppchefen fattar dock rätt dåliga beslut, som "råkar" leda till bakhåll och så.
Målet
När alla rötter är avkapade är tanken att en EMP-bomb utvecklad av Ymer ska bränna ut radiosändarna i omkringliggande växter, vilket ska köpa grupperna lite tid för att sätta ihop en faradaybur kring rothjärtat. Därefter ska den ihopsatta buren transporteras iväg via VTOL-flygplan eller kanske något helikopterliknande.
Tankar? Åsikter?
Till den kommande kampanjboken har jag försökt fundera ut ett klimax som kanske tillfredsställer båda delarna. Rotsystem är ju trots allt ett spel som är byggt för lite mer action än t.ex. Kutulu, så det går inte att bortse helt från stridsaspekten.
Resultatet är Rothjarta. Och ja, namnet är en anspelning på en annan svensk rollspelsprodukt, men inga medvetna likheter i övrigt.
Ungefär såhär har jag tänkt: Det är en tid efter rollpersonernas besök i Stad Tolv (som jag bestämt mig för att den nyfunna norra arkologin heter) i äventyret Bedragarsyndromet. Koalitionen har samordnat med Ymir (AIn som i princip styr den andra arkologin) och upptäckt att det rothjärta rollpersonerna stötte på i föregående äventyr dykt upp på en ny position, en bit därifrån. Rothjärtat flydde även den här gången, men Ymer tror sig nu kunna förutsäga var hjärtat kommer att dyka upp härnäst - låt oss kalla det för plats X.
Plats X kommer inte att vara idealisk för hjärtat. Det hade inte räknat med att behöva flytta två gånger på kort tid. Området är inte speciellt rikt på växtlighet och det kommer att ta tid att skapa de breeding grounds som krävs för att skapa ordentligt skydd och lagom farliga bestar. Ymer och Koalitionen vill nu skicka ut ett antal specialutrustade grupper som ska skära av hjärtats flyktvägar och stänga in det i en faradaybur - i praktiken skära av dess kontakt med resten av Grönskan. Därefter ska rothjärtat undersökas och Ymer ska göra försök att "programmera om" det. Kanske rentav skapa ett "mjukvaruvirus" som kan släppas ut och försvaga Grönskan.
Rollpersonerna hyrs in för att tillsammans med en "liason" från vardera arkologi bilda en av grupperna.
Plats X
Jag skulle vilja att hjärtat valt en plats med ganska få uppenbara kopplingar mot omvärlden. Kanske något med mycket typ betong eller så? Så att det kan finnas kanske 2-3 tjocka "rotkablar" istället för tusentals små i alla riktningar. Kanske en tunnelbanestation? Eller en militär bunker? Eller kanske en galleria? I dunno.
Rollpersoneras väg
Jag tänker mig att det kan finnas 2-4 vägval att göra på vägen in mot plats X. Jag tänker mig att om rollpersonerna klantade sig i föregående uppdrag så kommer gruppens liason-ledare helt enkelt att välja en väg att gå, även om rollpersonerna kanske tycker att den andra vägen verkar rimligare... Olika vägar ger såklart olika utmaningar. Det vanliga; ta sig över djupa sprickor, undvika att slitas sönder av märkliga djur, fira ner sig i mörka hål...
Andra komplikationer på vägen
En annan grupp dör: Rollpersonerna hör paniska skrik som tystnar plötsligt. Det visar sig vara en av de andra grupperna. Nu måste de kolla vilka mål den andra gruppen hade och försöka hinna med dem också. Kanske. Rollpersonerna träffar och tvingas ta hand om en panikslagen överlevare. Som kanske eller kanske inte blivit infekterad.
En annan grupp har infiltrerats av en Gaiamedlem. Kanske är det någon RP känner igen från sina undersökningar kring den försvunne Ambassadören för ett par äventyr sedan. Om de klantade sig i förr äventyret kommer de att ha svårt att få folk att lyssna på deras misstankar. Om de inte gör något kommer den gruppen att infekteras och styras av rothjärtat inom kort.
Den ene, av rollpersonernas gruppchefer är infekterad. Återigen har de svårt att få någon att lyssna, om de inte för fram ordentliga bevis. Och det kanske de inte har, utan mer indicier. Gruppchefen fattar dock rätt dåliga beslut, som "råkar" leda till bakhåll och så.
Målet
När alla rötter är avkapade är tanken att en EMP-bomb utvecklad av Ymer ska bränna ut radiosändarna i omkringliggande växter, vilket ska köpa grupperna lite tid för att sätta ihop en faradaybur kring rothjärtat. Därefter ska den ihopsatta buren transporteras iväg via VTOL-flygplan eller kanske något helikopterliknande.
Tankar? Åsikter?