Nekromanti [Rotsystem] [spoilers] Rothjarta

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
En av de saker jag har svårast att hantera är kampanjers slut. Mest för att jag tycker att traditionella "slutstrider" egentligen inte gör så mycket för mig. Jag gillar ju vad jag börjat kalla "eftertänksamt spel" (i motsats till "djärvt spel"), mysterier och när spelarna får vara smarta. Helst skulle jag alltså vilja att kampanjklimax innebär att de får vara smartare och mer mysterielösande än tidigare, snarare än "våldigare".

Till den kommande kampanjboken har jag försökt fundera ut ett klimax som kanske tillfredsställer båda delarna. Rotsystem är ju trots allt ett spel som är byggt för lite mer action än t.ex. Kutulu, så det går inte att bortse helt från stridsaspekten.

Resultatet är Rothjarta. Och ja, namnet är en anspelning på en annan svensk rollspelsprodukt, men inga medvetna likheter i övrigt.

Ungefär såhär har jag tänkt: Det är en tid efter rollpersonernas besök i Stad Tolv (som jag bestämt mig för att den nyfunna norra arkologin heter) i äventyret Bedragarsyndromet. Koalitionen har samordnat med Ymir (AIn som i princip styr den andra arkologin) och upptäckt att det rothjärta rollpersonerna stötte på i föregående äventyr dykt upp på en ny position, en bit därifrån. Rothjärtat flydde även den här gången, men Ymer tror sig nu kunna förutsäga var hjärtat kommer att dyka upp härnäst - låt oss kalla det för plats X.

Plats X kommer inte att vara idealisk för hjärtat. Det hade inte räknat med att behöva flytta två gånger på kort tid. Området är inte speciellt rikt på växtlighet och det kommer att ta tid att skapa de breeding grounds som krävs för att skapa ordentligt skydd och lagom farliga bestar. Ymer och Koalitionen vill nu skicka ut ett antal specialutrustade grupper som ska skära av hjärtats flyktvägar och stänga in det i en faradaybur - i praktiken skära av dess kontakt med resten av Grönskan. Därefter ska rothjärtat undersökas och Ymer ska göra försök att "programmera om" det. Kanske rentav skapa ett "mjukvaruvirus" som kan släppas ut och försvaga Grönskan.

Rollpersonerna hyrs in för att tillsammans med en "liason" från vardera arkologi bilda en av grupperna.

Plats X
Jag skulle vilja att hjärtat valt en plats med ganska få uppenbara kopplingar mot omvärlden. Kanske något med mycket typ betong eller så? Så att det kan finnas kanske 2-3 tjocka "rotkablar" istället för tusentals små i alla riktningar. Kanske en tunnelbanestation? Eller en militär bunker? Eller kanske en galleria? I dunno.

Rollpersoneras väg
Jag tänker mig att det kan finnas 2-4 vägval att göra på vägen in mot plats X. Jag tänker mig att om rollpersonerna klantade sig i föregående uppdrag så kommer gruppens liason-ledare helt enkelt att välja en väg att gå, även om rollpersonerna kanske tycker att den andra vägen verkar rimligare... Olika vägar ger såklart olika utmaningar. Det vanliga; ta sig över djupa sprickor, undvika att slitas sönder av märkliga djur, fira ner sig i mörka hål...

Andra komplikationer på vägen

En annan grupp dör: Rollpersonerna hör paniska skrik som tystnar plötsligt. Det visar sig vara en av de andra grupperna. Nu måste de kolla vilka mål den andra gruppen hade och försöka hinna med dem också. Kanske. Rollpersonerna träffar och tvingas ta hand om en panikslagen överlevare. Som kanske eller kanske inte blivit infekterad.

En annan grupp har infiltrerats av en Gaiamedlem. Kanske är det någon RP känner igen från sina undersökningar kring den försvunne Ambassadören för ett par äventyr sedan. Om de klantade sig i förr äventyret kommer de att ha svårt att få folk att lyssna på deras misstankar. Om de inte gör något kommer den gruppen att infekteras och styras av rothjärtat inom kort.

Den ene, av rollpersonernas gruppchefer är infekterad. Återigen har de svårt att få någon att lyssna, om de inte för fram ordentliga bevis. Och det kanske de inte har, utan mer indicier. Gruppchefen fattar dock rätt dåliga beslut, som "råkar" leda till bakhåll och så.
Målet

När alla rötter är avkapade är tanken att en EMP-bomb utvecklad av Ymer ska bränna ut radiosändarna i omkringliggande växter, vilket ska köpa grupperna lite tid för att sätta ihop en faradaybur kring rothjärtat. Därefter ska den ihopsatta buren transporteras iväg via VTOL-flygplan eller kanske något helikopterliknande.

Tankar? Åsikter?

En T-banestation i innerstan (Sthlm) har ett mindre korridorsystem/betongkulvertar med utrymmen och maskinrum till hissar, rulltrappor etc. som ju kan göras om till en otrevlig labyrint för rollspel...T-Centralens olika plan ända ner till nya citybanan kanske kan inspirera, bara en tanke. :)

Cybot

Mest spelbar
Känns det inte rätt tillfälle att verkligen Cyberpunka ner sig?

Rothjärta är ju motsvarande någon slags "Supergrejen som är för farligt för mänskligheten, men nu finns det och det kommer att förändra världen och man kan bara dirigera hur det kommer att förändra sker och ting".

I min tankevärld är inte Ymer den enda maktfaktorn, utan en rad olika agenter för olika intressen närmar sig PCerna för att

1. Ymer representerar Return To The Way Things Was. Den konservative som vill återskapa civilizationen innan grönskan.
2. En gaia kult tycker istället att Rothjärtat är det perfekta tillfället att äntligen skapa förståelse mellan mänskligheten och grönskan. Och skulle det inte vara underbart om Rothjärtat infekterar Ymer och äntligen skapar den perfekta syntesen mellan grönska och maskin, en maskin som är den bästa chansen att äntligen skapa en agent som kan vara en medlare. Så sabotera Ymers plan och infekt dat shit. Att arkeologi 12 sväljs av grönskan är tragiskt men ibland måste man knäcka ägg för att göra framsteg!
3. En shady korporation vill använda rothjärtat till att utveckla ett supervapen.
4. En rebellgrupp inom stad två vill ta ögonblicket i akt och använda rothjärtat som en trojansk häst. Den är innesluten i en faradaybur och är därför osynlig för Ymers sensorer. Använd tillfället för att smuggla in en bomb i Ymers hjärta och gör slut på den parodi på verklighet som reservaten är!

P.S Plats X måste givetvis vara en föredetta gruva.

krank

Cybot;n207840 said:
Känns det inte rätt tillfälle att verkligen Cyberpunka ner sig?

Rothjärta är ju motsvarande någon slags "Supergrejen som är för farligt för mänskligheten, men nu finns det och det kommer att förändra världen och man kan bara dirigera hur det kommer att förändra sker och ting".
Det infångade hjärtat är absolut något som kan komma att få mycket stora konsekvenser. Min tanke är att den här minikampanjen om sex äventyr ska kunna ligga till grund för en hel del framtida spelande - tanken är alltså inte att "efter det här äventyret slutar vi spela Rotsystem", utan snarare "efter det här äventyret finns det en ny grej att ta hänsyn till, och världen har expanderats/förändrats jämfört med innan kampanjen.

Allt du listar kommer absolut att kunna ske i efterdyningarna av själva infångandet. Tänker jag. Antingen som äventyrsfrön för fortsätt spelande eller kanske rentav ihopskrivna äventyr som portioneras ut i Fenix och på hemsidan. Och antagligen influerar nästa kampanjmodul, nästa minikampanj som, om jag minns rätt, ska handla om hur mänskligheten hittar sätt att driva bort Grönskan från specifika platser genom att typ förstöra ozonlager och shit. Bränna byn för att rädda den, och allt det där.

Och sedan den tredje modulen som introducerar marskolonin lite mer och ger ytterligare en möjlighet att "lösa problemet" med Grönskan: att helt enkelt sticka från planeten och hoppas att Grönskan inte hänger med.

krank

(Jag är för övrigt hela tiden nära att skriva "Ymir" istället för "Ymer". Kanske ska jag helt enkelt ge upp inför detta och låta AIn heta som en egentligen rätt så orelaterad forumit?)

krank

Jag funderar på vilka av Cybots förslag som skulle kunna implementeras "i fält", alltså under själva uppdraget.

Ett konkurrerande företag som vill ha det faradayinburade hjärtat själva skulle kunna vara coolt som förslag till spelgrupper som vill ha mer action mot slutet - rimligen tar väl det företaget och slår till efter att buren byggts. Finns det något sätt att använda sig av företaget "i fält" utan att det innebär strid?

Detsamma gäller flera av de andra, när jag tänker efter. I efterhand kan det vara relevant att t.ex. försöka stjäla hjärtat - rollpersonerna skulle då kunna kallas in antingen after the fact som undersökare som ska utröna vem som utfört stölden, eller som säkerhetsexperter som ska säkra området där forskningen är tänkt att utföras eftersom man hört rykten om att ett försök kommer att göras. Det senare låter i och för sig som ett rätt intressant äventyrsupplägg...

Sapient

Swashbuckler
krank;n207852 said:
(Jag är för övrigt hela tiden nära att skriva "Ymir" istället för "Ymer". Kanske ska jag helt enkelt ge upp inför detta och låta AIn heta som en egentligen rätt så orelaterad forumit?)
Du gjorde det en gång i TS faktiskt. :)

Sapient

Swashbuckler
krank;n207951 said:
Jag funderar på vilka av Cybots förslag som skulle kunna implementeras "i fält", alltså under själva uppdraget.

Ett konkurrerande företag som vill ha det faradayinburade hjärtat själva skulle kunna vara coolt som förslag till spelgrupper som vill ha mer action mot slutet - rimligen tar väl det företaget och slår till efter att buren byggts. Finns det något sätt att använda sig av företaget "i fält" utan att det innebär strid?

Detsamma gäller flera av de andra, när jag tänker efter. I efterhand kan det vara relevant att t.ex. försöka stjäla hjärtat - rollpersonerna skulle då kunna kallas in antingen after the fact som undersökare som ska utröna vem som utfört stölden, eller som säkerhetsexperter som ska säkra området där forskningen är tänkt att utföras eftersom man hört rykten om att ett försök kommer att göras. Det senare låter i och för sig som ett rätt intressant äventyrsupplägg...
En variant är väl att erbjuda flera av dessa saker (bra shit av Cybot!) som "extra allt" för de grupper som vill ha mer action? Det är bara att fläska på med dessa tillägg och låta var och en av dem sluta med en konfrontation, så har du ett ösigt äventyr...

Sapient

Swashbuckler
En tanke - finns det någon negativ implikation av att lösa äventyret rakt av? Någon komplikation om spelarna går "raka vägen", som de kan behöva undvika genom att istället förebygga komplikationerna som gör det svårare men mer önskvärt?

Tex kanske Cybots första förslag om vad rothjärtat representerar (och för vem) kan ge en sån komplikation? Om det är Stad 12, innebär det att världen sannolikt kommer att gå mot uppladdning - men med ett starkare försvar som har kännedom om rothjärtans svaga punkter? Kan spelarna vilja ha något annat?

Eftersom jag har den inställning jag har till uppladdning, skulle jag kanske välja att göra Ymer mer despotisk - som helt enkelt raderar misshagliga individer. (Och rationaliserar det med att de kan utgöra hot mot de övrigas överlevnad, så klart - och kanske inte utan skäl osv. osv.) Spelarna vill kanske inte se en värld där människan kontrolleras av AI:s istf utrotas av grönskan. Så de måste mer eller mindre medverka till att fånga rothjärtat, men kanske inte vill se det i händerna på Ymer enbart..?

krank

Sapient;n207955 said:
En variant är väl att erbjuda flera av dessa saker (bra shit av Cybot!) som "extra allt" för de grupper som vill ha mer action? Det är bara att fläska på med dessa tillägg och låta var och en av dem sluta med en konfrontation, så har du ett ösigt äventyr...
Absolut! Jag gillar nog tanken med tillägg som låter SL skala upp/ner mängden action/våld.

krank

Sapient;n207958 said:
En tanke - finns det någon negativ implikation av att lösa äventyret rakt av? Någon komplikation om spelarna går "raka vägen", som de kan behöva undvika genom att istället förebygga komplikationerna som gör det svårare men mer önskvärt?

Tex kanske Cybots första förslag om vad rothjärtat representerar (och för vem) kan ge en sån komplikation? Om det är Stad 12, innebär det att världen sannolikt kommer att gå mot uppladdning - men med ett starkare försvar som har kännedom om rothjärtans svaga punkter? Kan spelarna vilja ha något annat?

Eftersom jag har den inställning jag har till uppladdning, skulle jag kanske välja att göra Ymer mer despotisk - som helt enkelt raderar misshagliga individer. (Och rationaliserar det med att de kan utgöra hot mot de övrigas överlevnad, så klart - och kanske inte utan skäl osv. osv.) Spelarna vill kanske inte se en värld där människan kontrolleras av AI:s istf utrotas av grönskan. Så de måste mer eller mindre medverka till att fånga rothjärtat, men kanske inte vill se det i händerna på Ymer enbart..?
Den huvudsakliga negativa möjligheten av ett lyckat uppdrag är, tänker jag, risken att rothjärtat antingen lyckas infektera Ymer eller stjäls för att utnyttjas av tredje part. Det är dock sånt som är svårt för rollpersonerna, som ju nånstans fortfarande är vanliga sluskar, frilansare som hyrts in för att företagen inte vill riskera sin personal, att påverka.

Jag funderar lite på hävstångseffekt. Kanske finns det något som rollpersonerna kan få reda på under operationen och som, om informationen skulle läckas till Koalitionen eller till något megaföretag i Stad Ett, skulle ge dem en tydlig fördel i förhandlingarna framgent. Jag har ingen aning om vad det skulle kunna vara för information dock, men det känns som en framkomlig väg för att låta icke-power players som rollpersonerna påverka den lite större politiska kartan.

Cybot

Mest spelbar
Jag tänker mig snarare så att involveringen av flera andra aktörer innebär ett potentiellt plus på våld, eller ett minus, beroende på hur man spelar.

Har du hamnat i kläm mellan Gaiakultister, megakorp agenter och Ymer? Välj vem du vill alliera dig med, låtsas gå de två andra till mötes och sicka sedan faktion två på faktion 3 genom att manipulera informationsflödet.

krank

Men okej, det känns som att grundstommen i äventyret är solid åtminstone. Jag tänker mig alltså att grunden är ungefär så som den beskrivs i trådstarten.

Sedan tillkommer "extra våld"-moduler i form av:
  • Fler växtzombies och allehanda infekterade djur. Kanske vet hjärtat om att operationen kommer? Kanske är alltihop tänkt att vara en fälla? Lite som i Edge of Tomorrow, vars Mimics-fiender nu när jag tänker efter är rätt lika Grönskan...
  • Frifräsande företag som hoppas in i sista sekund, när hjärtat tagits till fånga, och försöker stjäla buren. De har ett eget dropship och soldater som är extremt cybrade.
  • Rebeller från Stad 12, kanske i allians med utbrytare som bosatt sig utanför staden, kommer också och försöker stjäla buren.
  • Ymer/Ymir har en hemlig plan om att slå ner alla Koalitionens styrkor och bara återvända med sina egna; AIn litar inte på Tad Ett riktigt ännu, och utan ögonvittnen går det utmärkt att påstå att det var Grönskan som dödade folk. (Denna våldsmodul kommer med en varningstext om att den gör Ymer till en mer despotisk och elak typ än det är tänkt)
Utöver det ska jag försöka komma på något informationsmässigt som RP skulle kunna använda som hävstångseffekt. Det behöver vara något relaterat till infångandet, hjärtat, Ymer eller forskningsbasen dit hjärtat ska flyttas.

Sedan tillkommer också några äventyrsuppslag:
  • Rollpersonerna anlitas för att styra upp säkerheten på forskningsbasen där hjärtat ska undersökas.
  • Rollpersonerna anlitas för att undersöka vem som stulit hjärtat från basen. Misstänkta: typ alla.
  • Rollpersonerna anlitas för att undersöka ett "security breach" på hjärt-basen, där inget verkar ha stulits. Det är Gaiakulten / Stad 12-rebellerna som smugit sig in och introducerat säkerhetshål / skapat en koppling mellan basens fork av Ymer och "stora Ymer".
Andra saker att bygga/specificera:
  • Plats X; en gruva är inte helt dumt tänkt. Nackdelen är att det inte är så mycket betong. Kanske en före detta gruva, som byggts om till något annat?
  • De två representanterna från Stad Ett och Tolv
  • Åtminstone 2-3 av de andra grupperna
  • Stoppa in en referens till Gaiakultens infiltration i ett tidigare äventyr. Kanske finns där dokument eller spår om att en av kultens medlemmar infiltrerat specialstyrkorna?
  • Konkretisera de olika vägar/hinder rollpersonernas grupp ska ta sig förbi på vägen in mot plats X

slanfan

Hero
krank;n208194 said:
Sedan tillkommer också några äventyrsuppslag:
  • Rollpersonerna anlitas för att styra upp säkerheten på forskningsbasen där hjärtat ska undersökas.
  • Rollpersonerna anlitas för att undersöka vem som stulit hjärtat från basen. Misstänkta: typ alla.
  • Rollpersonerna anlitas för att undersöka ett "security breach" på hjärt-basen, där inget verkar ha stulits. Det är Gaiakulten / Stad 12-rebellerna som smugit sig in och introducerat säkerhetshål / skapat en koppling mellan basens fork av Ymer och "stora Ymer".

• Missar du inte den uppenbara punkten?

* Rollpersonerna anlitas för att stjäla hjärtat.

Lite off topic. Jag har varit helt uppe i DnD 5 de senaste åren. Var finns de tidigare fem äventyren i kampanjen att hitta?

krank

Bra poäng! Ska såklart ha med den varianten också.

slanfan;n208218 said:
Lite off topic. Jag har varit helt uppe i DnD 5 de senaste åren. Var finns de tidigare fem äventyren i kampanjen att hitta?
Ännu så länge finns de inte alls - de sex äventyren planeras att släppas som en kampanjbok på Gothcon 2017. Om man kollar runt lite tror jag det finns trådar om några av äventyren här på makarforumet, men det är nog så mycket som finns offentligt just nu =)

Tanken är att först brainstorma ihop grundplåten till alla sex, därefter börja skriva dem "på riktigt". På det viset blir det mycket lättare att t.ex. plantera in referenser till senare äventyr i de första... =)

Sedan är det tänkt att gothcon 2018 för med sig ytterligare en minikampanj i 4-6 delar, och sedan att det ska släppas ytterligare en på gothcon 2019. Tre minikampanjer a' 4-6 äventyr med andra ord, plus åtskilliga Fenixartiklar. =)

Referensen känns lite dum, men...om plats X är en stor, uttorkad dammanläggning, tänkte på basen i G.I.Joe-filmen. Roligare än en gruva, en stor betongstruktur som kan gå långt ner - mest för att jag gillade kartbilden i min hjärna!

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Är det bara jag som är ute och cyklar, eller låg inte den andra arkologin ca i höjd med Luleå? Var i Sverige är det här? Jag tänker apropå vilka slags platser rothjärtat kan finnas på - det kan vara roligt att använda någonting ur den existerande geografin, även om du inte behöver ha varit där.

Cybot

Mest spelbar
krank;n208194 said:
[*]Plats X; en gruva är inte helt dumt tänkt. Nackdelen är att det inte är så mycket betong. Kanske en före detta gruva, som byggts om till något annat?
En gruva som byggdes om några decennier innan katastrofen för att vara ett underjordiskt laboratorium, isolerat ifrån kosmisk strålning.

krank

Xhakhal;n208229 said:
Är det bara jag som är ute och cyklar, eller låg inte den andra arkologin ca i höjd med Luleå? Var i Sverige är det här? Jag tänker apropå vilka slags platser rothjärtat kan finnas på - det kan vara roligt att använda någonting ur den existerande geografin, även om du inte behöver ha varit där.
Det enda vi vet är att hjärtat för ett par äventyr sedan (äventyret "Mental Istid") höll hus inuti en bunker som låg halvnära ett vattenkraftverk någonstans mellan Luleå och Stockholm. Vilket inte säger så mycket. Sedan dess har hjärtat dykt upp på ytterligare ett ställe, blivit bortskrämt, och plats X är den tredje platsen. Jag har varken bestämt hur snabbt hjärtat kan flytta sig eller var vattenkraftverket ligger.

Så... jag skulle absolut jättegärna lägga plats X någonstans norrut, helst på en plats som finns idag. För som du säger, det är roligt att använda saker som finns.