Nekromanti [Rotsystem] [spoilers?] Stad Tolv och dess ekonomier

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Igår tog jag ett viktigt beslut om Rotsystems första kampanjmodul, den som har arbetsnamnet Ymirs Hjärta: jag kommer inte att försöka bli klar med den innan Gothcon 2017. Det betyder inte att jag kommer dit tomhänt, Kutulu är ju nästan klart och kommer garanterat med. Men det betyder att det dröjer lite längre innan nästa Rotsystemmodul, och det i sin tur för med sig något väldigt positivt: jag kommer att ha tid att skriva den modul jag skulle vilja se, istället för den modul jag kan komma undan med att skriva och som jag hinner skriva innan februari 2017.

En av de saker jag funderat lite på, men kanske inte hade hunnit lägga så mycket tid vid, var det här med hur en ekonomi kan tänkas fungera inuti en helt och hållet digitaliserad megastad. Ni som följt mina trådar på sistone vet att Stad Tolv är en mäktig arkologi uppe i norrland (kring Luleå mer exakt), där alla medborgare i själva verket - SPOILER - är uppladdade.

Så: vad är det brist på i en sådan plats? I teorin borde man ju kunna skapa precis vad man vill; det går inte åt något material för att skapa den där ferrarrin jämfört med den gamla skuttiga folkabubblan, knappt ens någon skillnad i energi. Det krävs inget bränsle för att driva fordonen. Det krävs ingen ammunition för att avfyra vapen.

Det jag tänker är att det kan finnas två olika system:

Ett system är byggt kring ett stort antal olika artificiella valutor: xp, poäng, kryptografiskt signerade digitala valutor a' bitcoin, vouchers, och så vidare. De här fluktuerar extremt mycket och eftertraktas av olika grupper. Jag tänker mig att det här sköts ganska informellt kring spelbordet; i praktiken anger man generellt kostnader etc i en "riktig valuta" också, och man antar att rollpersonerna generellt kan växla in de valutor de har mot andra, etc. Det här blir mer flavor än något annat.

Det andra systemet bygger på datorkraft, både lagring och processorkraft. För det är ju det som sätter gränserna för vad som är möjligt i Stad Tolv, det det skulle kunna vara brist på. Låt oss kalla valutan Hertz tills jag kommer på något bättre. Här tänker jag att det finns två liksom "axlar": tid och komplexitet. Tid handlar om hur snabbt det går; att rendera/köra en mycket komplex miljö kostar mindre om man kör den mycket långsamt.

Och givetvis blir det här subjektivt. Varje uppladdat medvetande "körs" i en virtuell människomaskin som matar medvetandet med förväntade inputs. I den rent subjektiva upplevelsen kan två personer, som ändå kommunicerar med varandra i realtid, uppleva miljön och varandra drastiskt olika. För att bibehålla något slags stabilitet och motverka psykiska sjukdomar och abnormaliteter påtvingar den artificiella intelligensen Ymer viss normalitet och rimlighet i folks personliga uttryck, men för den fattige ter sig nog världen som betydligt mer primitivt uppbyggd än för den rike.

Och en del "körs" långsammare. Kanske kallas de "enter" för att de pratar och agerar så långsamt. Andra körs snabbt.

De allra fattigaste, som kom till arkologin med mössan i hand, lagrades bara. För dem flyter ingen tid alls, de tar bara upp plats.

De allra, allra rikaste, de som hade mycket vad gäller kunskaper eller material att bidra med till arkologins utbyggnad och kontinuerliga försvar, det är nog de som har möjlighet att avnjuta katastrofen i något av reservaten. Där renderas allting i realtid och i full realistisk detaljrikedom med simulering av samtliga sinnen. De allra flesta där har också genomgått frivillig psykokirurgi och tagit bort minnena av katastrofen och allt det jobbiga. De kan avskärma sig fullständigt.

Det finns jobb man kan göra för att tjäna fler Hertz, såklart. Man kan ikläda sig en mekanisk kropp och utföra service ute i verkligheten; klättra runt i den ständigt föränderliga Labyrinten som är datorns fysiska manifestation. Man kan utföra räder mot Grönskan, bemanna försvaret, etc. Ymer föredrar att använda människor framför att använda lägre AIs. Ymervänliga säger att det är för att hen tycker om att låta människor känna sig nyttiga, att det är bra för välbefinnandet att känna sig behövd. Elakare tungor säger att hen finner människor, med deras begränsningar, mer lätthanterliga än pseudo-AIs...

Jag tänker mig att det finns områden i arkologin för folk som körs i samma "takt", och andra ytor där man kan mötas så länge man inte ligger alltför långt ifrån varandra.

I spel blir såklart mycket av det här yta och "flavor", men jag tror samtidigt att det öppnar upp för en del intressanta berättelser.


Vad tror ni?
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Klart de har en ekonomi centrerad kring IP:er! "Copyright shall be the whole of the law!" Du kommer att älska det... :)

Men förmodligen spelar det väl en roll? Det finns olika versioner av mjukvaran också - en ekonomi tätt knutet till den som handlar med processorkraft. Ska du köpa fler cykler - eller investera i bättre drivrutiner? Om du har gott om stålar kan du köpa bägge - men annars har du ett svårt val. Du får harva runt i en miljö med råa polygoner bra länge för att investera i uppgraderingar, men du har åtminstone det målet. Eller så bränner du mer för att tillvaron ska vara "aptitligare", men bygger ingen buffert...

Sen kan det finnas andra fördelar med specialiserade programvaror, bättre tjänster helt enkelt.


(Btw. "arbetsnamnet Ymirs Hjärta"...)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Sapient;n209812 said:
Klart de har en ekonomi centrerad kring IP:er! "Copyright shall be the whole of the law!" Du kommer att älska det... :)
Jag tänkte det - också. Eller iaf att det finns en hel del DRM, folk som skapar/drömmer fram nya verk/världar/prylar etc.

Sapient;n209812 said:
Men förmodligen spelar det väl en roll? Det finns olika versioner av mjukvaran också - en ekonomi tätt knutet till den som handlar med processorkraft. Ska du köpa fler cykler - eller investera i bättre drivrutiner? Om du har gott om stålar kan du köpa bägge - men annars har du ett svårt val. Du får harva runt i en miljö med råa polygoner bra länge för att investera i uppgraderingar, men du har åtminstone det målet. Eller så bränner du mer för att tillvaron ska vara "aptitligare", men bygger ingen buffert...

Sen kan det finnas andra fördelar med specialiserade programvaror, bättre tjänster helt enkelt.
Mmmm, planned obsolescence i mjukvaror, uppgraderingar som i vissa fall gör saker sämre och svårare... Massvis med göttig flavor, även om jag definitivt vägrar sitta och skriva kostnadstabeller och detaljerad mekanik för det hela.


Sapient;n209812 said:
(Btw. "arbetsnamnet Ymirs Hjärta"...)

Bah! Nu ger jag upp, jag ids inte hålla på och försöka gå igenom allt jag skriver med luskam längre. Nu heter AIn Ymir om inte Ymir själv protesterar.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,741
Location
Helsingborg
Jag kommer inte att kunna undvika puns och referenser då. Typ att AIns salespitch inkluderar att han är designad för att kunna fungera i Eoner om så nödvändigt och omdesignade encountertabeller som använder exploderande d6:or.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Hur är de som lever uppladdat anknutna till den riktiga världen? Om RP kommer utifrån och hittar arkeologin, hur skall de syltas in i den? Kommer de inte bara smyga runt i labyrinten och strunta i de uppladdades datordrömmar?

Får goa Watership Down-vibbar av Stad 12 :)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Fridigern;n209831 said:
Hur är de som lever uppladdat anknutna till den riktiga världen? Om RP kommer utifrån och hittar arkeologin, hur skall de syltas in i den? Kommer de inte bara smyga runt i labyrinten och strunta i de uppladdades datordrömmar?
De som lever uppladdat är överhuvudtaget inte anknutna, om de inte vill (t.ex. genom att ta sig an ett sådant jobb). Rollpersonerna kommer att upptäcka arkologin i samband med den kampanj som levereras tillsammans med beskrivningen av den; de träffar först på en utpost och får med sig en ambassadör hem; senare besöker de arkologin i rollen som livvakter åt en företagsrepresentant som ska styra upp handelsavtal; då laddas de upp utan att informeras om det (men deras kroppar hålls vid liv och de kan "laddas ner" igen).
 
Top