Nekromanti [Rotsystem] [spoilers] Vad ska modulen heta?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Som ni säkert märkt sitter jag och jobbar på en kampanjmodul till Rotsystem som jag hoppas kunna lansera på Gothcon 2017. Det är alltså sex stycken sammanhängande äventyr; just nu är de översiktligt planerade och ska snart få mer kött på benen.

Man kan läsa en kort översikt över modulen högst upp i den här tråden:

1. Et Tu. Rollpersonerna blandas in i ett morddrama som involverar en högt uppsatt direktör som fått tag på uploading-teknologi.
2. Robotskallen. Rollpersonerna skickas ut för att hitta källan till sagda uploading-teknologi. En expedition som direktören i äventyr 1 finansierade kom tillbaks, nätt och jämnt, med en robotskalle som innehåll teknologin. Det visar sig att robotskallen kommer från Stad 2, en norrländsk arkologi som också verkar ha överlevt Grönskans framfart. Stad 2 verkar ytterst försiktiga, med goda skäl, men skickar en ambassadör som rollpersonerna får transportera med hem.
3. Ambassadören som försvann. Ambassadören, en humanoid som sitter fast i en stor araknoid robot, dödas. Eller, det visar sig att ambassadören var araknoiden och humanoiden var en docka, så hen blev kidnappad snarare än dödad. Det avslöjas att ambassadören var ett uppladdat medvetande hela tiden.
4. Mental Istid. Rollpersonerna skickas ut för att dels säkra en plats där expeditioner till och från Stad 2 kan mellanlanda, och dels hämta hem det nedfrysta huvudet av direktör Moro till Stad 2.
5. Bedragarsyndromet. Som den här tråden handlar om.
6. Rothjarta. Rollpersonerna blir en del av ett större försök att i samarbete med styrkor från Stad 2 infånga ett rothjärta.
Nu är frågan vad i hela friden det här åbäket ska heta, som helhet.

Tanken är dessutom att det här ska bli den första kampanjmodulen av tre (eller kanske fyra).

Jag skulle alltså behöva ett namn på:

Den Stora Kampanjen. Det övergripande temat är "vidgade vyer" - världen expanderas, nya områden tillgängliggörs och spelet går från att handla om bara den första arkologin rollpersonerna börjar i, hela vägen till kolonierna på mars och kanske även bortom dem.

Den här kampanjdelen. Dess övergripande teman är uploading, den andra arkologin och ett rothjärta som ska fångas in. Just nu är arbetsnamnet "Ymers Hjärta", men det skulle jag hellre spara till en Heart of Darkness-pastisch där rollpersonerna skickas iväg för att undersöka vad som blivit av överste Kurtz och hans adjutant Olsson, som försvunnit ute i vildmarken...

Namntraditioner. Rotsystem har en tradition av... jag tvekar att kalla det "humor", men det är väl vad det är menat som. Putslustiga ordvitsar och referenser till svenska kända visor, låtar och filmer. "G som i Gängkrig" till exempel, är ju snott från den gamla skitfilmen "G som i Gemenskap". "Dina ängder gröna" tror jag är bekant. Mental Istid också. Jag skissar på en monstermodul som nog får heta "Okända djur - fruktansvärda mardrömsbestar och var man hittar dem". Kort sagt, jag är barnsligt förtjust i referenshumor. Så den sortens namn uppskattas.

EDIT: Här finns ett dokument där jag bl.a samlat namn som dykt upp och som jag en dag vill göra något av.

Cybot

Mest spelbar
"När du uppladdar ditt medvetande uppladdar du kommunism- Vi vet inte vad kommunism är men det måste ha varit dåligt"

Sorry. Kanske kommer på något bättre imorgon :)

P.S: "Laddad och Klar"/"Mentalt Laddad"?

Sapient

Swashbuckler
"Nu grönskar det"
"Hela landet ska leva"
"En resa på tusen mil..."
"Dit och tillbaka igen"
"Saker som händer i Norrland"
"Låt den rätte komma in"
"Efter floden"
"Underbara robotar vid vatten"

Cybot

Mest spelbar
"Vårvindar Friska" hade ju faktiskt fungerat för det här äventyret. Egentliga titeln är ju "Molltoner ifrån Norrland".

Överlag refererar texten ganska mycket till saker som hade kunnat passa äventyret
"Ack, att vid polen
Midsommarsolen
Tusende år bortsovit så sällt!
Hastigt vem kallar?
Krigsbudet skallar
Fjärran ifrån: "Till vapen!" så gällt.
Nu var ej tid hos flickan att bo,
Löftet han gav om kärlek och tro;
Strömkarlen spelte,
Sorgerna delte,
Suckande, berg och dal."
Denna textrad hade t.ex. kunnat referera till de som har sovit bort hundratals år i "Reservaten".

.113

Swashbuckler
Eftersom det är en salig blandning av både äventyrsinriktningar och annat, ihoprört till en redig Smet så ska den så klart heta Rotmos ;)

Fast ska nog fundera vidare

Khan

Kondottiär
Något från Karin Boye kanske? "Skogen står så tyst och grön" - från dikten En liten vårvisa eller "Aldrig är skogen lycklig som nu..."
Eftersom det handlar om datorer och minnen kanske Snabba Cache kan vara något? Annars tycker jag Sapients förslag är riktigt bra, särskilt En resa på tusen mil och Saker som händer i Norrland.

krank

"Vi skulle få leva här"
"Maskinerna är våra vänner"

Jag tycker om "Vårvindar friska" också, och flera av Sapients förslag. Tyvärr är "Nu grönskar det" är tyvärr av introduktionsäventyret i grundboken, och jag fattar inte referensen med "Saker som händer i norrland"...

Khan

Kondottiär
Varför inte en referens till två svenska rollspelsbloggar? Boningen Tusen Mil Bort?

Sapient

Swashbuckler
krank;n209027 said:
Jag tycker om "Vårvindar friska" också, och flera av Sapients förslag. Tyvärr är "Nu grönskar det" är tyvärr av introduktionsäventyret i grundboken, och jag fattar inte referensen med "Saker som händer i norrland"...
Ah, ja jag hade ju för mig att "Nu grönskar det" var använt. (Jag kanske borde _läsa_ grundboken också, men jag har ju varit med och gett synpunkter längs resans gång så det känns ju som jag redan är så bekant med spelet... :) )

"Saker som händer i Norrland" var nog också kanske lite för invecklad även för mig - eller så minns jag fel. Jag började nämligen leta efter referensen (som var till en film, som inte hade det minsta med Norrland att göra så klart) men kan inte hitta den och blir allt mindre säker på vad den hette i original bara för det... Nånting med "12 things that happen in..." Maine? Någon US delstat ingick i titeln, om jag nu som sagt minns rätt.

krank

Sapient;n209034 said:
"Saker som händer i Norrland" var nog också kanske lite för invecklad även för mig - eller så minns jag fel. Jag började nämligen leta efter referensen (som var till en film, som inte hade det minsta med Norrland att göra så klart) men kan inte hitta den och blir allt mindre säker på vad den hette i original bara för det... Nånting med "12 things that happen in..." Maine? Någon US delstat ingick i titeln, om jag nu som sagt minns rätt.
"Saker som händer i Norrland stannar i Norrland"?

IcarusDream

Anti-populist
Eftersom det är 6 stycken äventyr.. varför inte kalla det "Sex sagor"? Både för att leka med ja.. sexskämtet.. och få det att se ut som en särskrivning, vilket irriterar vissa men får de flesta att hajja till.

krank

DeBracy;n209098 said:
»Mina mardrömmars stad«

Hm. Eventuellt kan rentav originaltiteln helt enkelt funka... =)

da_bohz

Swordsman
Sex nyanser av grönt.
Ond bråd grönska.
Evigt grön.
Picknick i det gröna.
Grön vinter/december. (Eller annan årstid/månad)
Så grönska vi så småningom.
Somliga gror i trasiga skor/ Somliga gror. (Min favorit)

slanfan

Hero
Gräsrötter
Som en tagg i hjärtat
Skördesäsong
Gröna fingrar
Löv will tear us apart
Systematisk biologi
Sov, hulda ros, i ro

krank

Jag vet inte om något av de finfina förslag ni gett mig kommer att användas, men ett gäng av dem har iaf skrivits in i dokumentet. Så om det inte blir den här gången så kanske det blir till något annat; ett äventyr, en kampanj eller kanske bara en underfundig underrubrik...

.113

Swashbuckler
Du får göra en som heter maskrotsbarn om en by I det vilda full av mer eller mindre grönskande barn ;)