Nekromanti [Rotsystem] - udda fordon/transportmedel?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag sitter och funderar på lite mer udda fordon till Rotsystem. Det är en fin balans, för jag vill inte att det ska bli alltför mycket "Ghost in the Shell" över det hela; Robocop, Syndicate, Johnny Mnemonic och Bladerunner ligger närmare mitt mål här.

Jag funderar på:

Walkers: Det är förjävla coolt med vandrande stridsvagnar. Jag tänker inte mechas här, utan mer typ sexbenta APC:er eller så. Eller kanske mer "vandrande bepansrad bil" än vandrande stridsvagn, specifikt. Men jag kan ärligt talat inte komma på en enda anledning till att det skulle vara bättre att ha en vandrande än en rullande.

Exo: Jag vet inte om det riktigt ska räknas som fordon, men exoskelett finns ju redan idag. På konsumentmarknaden, rentav. Av någon anledning fick jag en bild av ett exoskelett utrustat med datorkontroll och typ rollerblades i skallen*; tanken var väl typ att tillåta en högre grad av kontroll och högre hastighet genom att låta dator hjälpa till. Kanske.

* Jag fick alltså en bild i skallen. Jag fick inte en bild av rollerblades som var fastsatta i en skalle.

Vad finns det annars för coola fordon/transportmedel som skulle vara intressanta och relevanta i en arkologikontext? Och för all del kanske utanför också... Minihelikoptrar, kanske.

EDIT: Jag glömde visst att länka till den korta introduktionen. Fy mig.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag är ju barnsligt förtjust i Monowheels som koncept för framtida hojar. Med dagens teknologi så de ju fortfarande rätt vansinniga för annat än glidarturer i låg hastighet, och även då är jag skeptisk.

Men lägger man till lite high-tech till dem, så som att vinkeln framåt projeceras på en skärm framför förarens ögon så att döda vinkeln inte längre är rakt fram, och lite gyrostabilisatorer kanske som gör att man kan accelerera lite häftigare utan att slå runt. Ja, då tycker jag att vi börjar snacka ett riktigt coolt koncept.

Cybot

Mest spelbar
krank said:
Walkers: Det är förjävla coolt med vandrande stridsvagnar. Jag tänker inte mechas här, utan mer typ sexbenta APC:er eller så. Eller kanske mer "vandrande bepansrad bil" än vandrande stridsvagn, specifikt. Men jag kan ärligt talat inte komma på en enda anledning till att det skulle vara bättre att ha en vandrande än en rullande.
Skulle vara så jefla skrämmande om corpsen hade fordon/attackrobotar som såg ut som jättelika bepansrade tusenfotingar, specialbyggda för att kunna ta sig upp för smala trapphus (oavsett om det är spiraltrappor eller de vanligare designen som finns i hyreshus).

Fördelen är ju att fordon med fötter kan hantera terräng (som trappor) bättre och inte behöver den hjullängden som man behöver med larvhjul.
Om man har en tusenfoting design (lång och ledad) så kan den också ta sig över ganska långa gap där trappor, broar och annat har kollapsat (över tid eller medvetet för att stoppa någon från att använda trappan).

Tell

Hero
Underskatta inte levande varelser, framförallt då inte Elefanter. Dessa är i stort sett terränggående flockdjursbetonade traktorer, med en enorm kapacitet till kommunikation, och en genuin kärlek till sina "vänner", oavsett art. Dessutom är de tysta, varma, och arbetslystna. När flocken hotas är de dödsfarliga, och de känner på grund av sitt luktsinne av fiender (identifierade på art, och tonläge) på långt avstånd, vilket gör dem till autonoma säkerhetssystem.
Eftersom man hursomhälst hanterar ransoner, så är det värt att anta att man kan hantera deras merkonsumtion, och av historian vet vi att de inte har något emot att bli bepansrade. De är mer sensitiva än vad en jeep är, och lär kunna hantera rep med fotanglar bättre. I svåra situationer är förmodligen elefanten ett utmärkt komplement till bilen, eller enhjulingen.

krank

Tell said:
Underskatta inte levande varelser, framförallt då inte Elefanter. Dessa är i stort sett terränggående flockdjursbetonade traktorer, med en enorm kapacitet till kommunikation, och en genuin kärlek till sina "vänner", oavsett art. Dessutom är de tysta, varma, och arbetslystna. När flocken hotas är de dödsfarliga, och de känner på grund av sitt luktsinne av fiender (identifierade på art, och tonläge) på långt avstånd, vilket gör dem till autonoma säkerhetssystem.
Mnjae, alltså, spelet utspelar sig mestadels inuti en arkologi. En arkologi placerad i Sverige. Och djur kan inte riktigt litas på, eftersom de kan infekteras av vad det nu är som fått naturen att vända sig mot oss. Så man använder generellt inte djur till något alls.

Tell said:
Eftersom man hursomhelst hanterar ransoner
Gör man? Det vet jag inte om jag skrivit något om...

krank

Cybot said:
Skulle vara så jefla skrämmande om corpsen hade fordon/attackrobotar som såg ut som jättelika bepansrade tusenfotingar, specialbyggda för att kunna ta sig upp för smala trapphus (oavsett om det är spiraltrappor eller de vanligare designen som finns i hyreshus).

Fördelen är ju att fordon med fötter kan hantera terräng (som trappor) bättre och inte behöver den hjullängden som man behöver med larvhjul.
Om man har en tusenfoting design (lång och ledad) så kan den också ta sig över ganska långa gap där trappor, broar och annat har kollapsat (över tid eller medvetet för att stoppa någon från att använda trappan).

Det här med att kunna ta sig upp genom trapphus känner jag är ett ypperligt argument mot traditionella stridsvagnar överhuvudtaget. Det finns ju visserligen en del "öppna" ytor i form av gallerior och ljusschakt, men mest är det ju tunnlar och byggnader och en och annan trång gränd som gäller. Det tror jag kan få bli min motivation till pansrade exos iaf. Man kanske kan ha "exoblades" som är ju såna däringa rollerblades med exoförstärkning av kroppen, och så mer bepansrade saker för SWAT/bombsquadbruk. Kanske finns det modeller med ett par extra ben för extra stadga... Inga mesiga såna där spindelben som brukar vara kutym i anime och så dock... Jag får fundera lite på specifika designer...

Cybot

Mest spelbar
Vill mest ha den där känslan att "nu har de tagit av silkesvantarna" när man hör krossad betong och skrikandet av stål mot betong när de kommer för att ta dig.

En annan grej med walker tanks skulle kunna vara om de kan klättra upp för schakt och väggar (spindellikt chassi) och har liksom pneumatiska stålspikar på varje fot (som de också kan använda på folk om de känner för det).

krank

Cybot said:
En annan grej med walker tanks skulle kunna vara om de kan klättra upp för schakt och väggar (spindellikt chassi) och har liksom pneumatiska stålspikar på varje fot (som de också kan använda på folk om de känner för det).
Absolut. SÅ länge det inte blir... Tachikoma av det hela.

Cybot

Mest spelbar
krank said:
Mmm.
Fast spindeltanken ifrån Ghost In The Shell filmen är inte alls lika gullig.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/J6fQ4umUW4Y"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/J6fQ4umUW4Y" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Faktiskt, oavsett om det är att klassa om en monowheel eller inte så är den där enmansbandvagnen skitcool!

Krille

Super Moderator
krank said:
Men... jag gillar tachikoma! Hur kan man inte bli annat än bedårad av en korsning mellan en stridsvagn, en spindel och en japansk skolflicka?

krank

Krille said:
Men... jag gillar tachikoma! Hur kan man inte bli annat än bedårad av en korsning mellan en stridsvagn, en spindel och en japansk skolflicka?
Jag gillar också tachikomas, men bedårad är kanske inte riktigt what I had in mind i just det här spelet =)

Genesis

Ni dés ni maître
Inspiration

Men liksom, om man vill spara på energi och dessutom är inomhus känns det som att monorail/tunnelbana/hissar eller liknande är det främsta transportsättet, va?

krank

Genesis said:
Men liksom, om man vill spara på energi och dessutom är inomhus känns det som att monorail/tunnelbana/hissar eller liknande är det främsta transportsättet, va?
Ja, privatbilismen är ju i stort sett död och så. Har etablerat att det finns typ biltunnlar som löper genom staden men att få använder dem. Utom ungdomsgäng på futuristiska motorcyklar då, typ. Det kommer inte att bli ett stort fordonskapitel.