Jag har beslutat att bejaka mitt ursprung i designen av Rotsystem; spelet är ju ändå inspirerat av äldre rollspel (framför allt Mutant 2089, Mutant RYMD och Chronicles)...
Så, jag tänkte ha dels uppväxthändelser och dels bakgrunds/yrkeshändelser. Tanken med dem är att ge rollpersonen lite fläsk på benen så att säga, redan från början - man får något att förhålla sig till, som spelare, en känsla av vad det är för en snubbe eller snubba. Rotsystem är ju ett tradspel, där fokus visserligen ligger på äventyrslösande, men där min tanke är att det ändå ska finnas hjälp till inlevelse i rollpersonen, så att man inte bara spelar sig själv...
Bakgrunderna har jag kommit igång med, men just uppväxten är just nu ett ganska nytt påfund, bara ett par dagar gammalt.
Det enda jag vet är att man antingen ska kunna slumpa eller bara välja ur listan eller listorna, och att grejerna i listorna inte ska ha någon regelmässig fördel (alltså inga "+1 på rörlighet"). Vill man att ens val ska ha genomslag i siffror får man spendera poäng på det.
Hur känner ni inför system med uppväxthändelser? Hur detaljerat skulle ni vilja se det, och varför? Ska det vara typ "du har varit med om något traumatiskt" eller mer "din syster dödades när ditt barndomshem infekterades av Grönskan"? Hur specifikt? Ska jag ha separata listor för olika sorters uppväxt, och hur ska dimensionerna isåfall se ut - "riking" kontra "trasproletariat" eller kanske mer "inom Omnicorp" kontra "inom Sigmatec"?
Kanske ska jag ha lite av varje - en allmän lista, en med några riking-händelser, en med några fattig-händelser, och så ett par-tre stycken i varje korporation...
Jag tar naturligtvis också gärna emot förslag på händelser, men garanterar såklart inte att jag använder mig av det ni föreslår =)
Så, jag tänkte ha dels uppväxthändelser och dels bakgrunds/yrkeshändelser. Tanken med dem är att ge rollpersonen lite fläsk på benen så att säga, redan från början - man får något att förhålla sig till, som spelare, en känsla av vad det är för en snubbe eller snubba. Rotsystem är ju ett tradspel, där fokus visserligen ligger på äventyrslösande, men där min tanke är att det ändå ska finnas hjälp till inlevelse i rollpersonen, så att man inte bara spelar sig själv...
Bakgrunderna har jag kommit igång med, men just uppväxten är just nu ett ganska nytt påfund, bara ett par dagar gammalt.
Det enda jag vet är att man antingen ska kunna slumpa eller bara välja ur listan eller listorna, och att grejerna i listorna inte ska ha någon regelmässig fördel (alltså inga "+1 på rörlighet"). Vill man att ens val ska ha genomslag i siffror får man spendera poäng på det.
Hur känner ni inför system med uppväxthändelser? Hur detaljerat skulle ni vilja se det, och varför? Ska det vara typ "du har varit med om något traumatiskt" eller mer "din syster dödades när ditt barndomshem infekterades av Grönskan"? Hur specifikt? Ska jag ha separata listor för olika sorters uppväxt, och hur ska dimensionerna isåfall se ut - "riking" kontra "trasproletariat" eller kanske mer "inom Omnicorp" kontra "inom Sigmatec"?
Kanske ska jag ha lite av varje - en allmän lista, en med några riking-händelser, en med några fattig-händelser, och så ett par-tre stycken i varje korporation...
Jag tar naturligtvis också gärna emot förslag på händelser, men garanterar såklart inte att jag använder mig av det ni föreslår =)