Nekromanti [Rotsystem] - Uppväxthändelser

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har beslutat att bejaka mitt ursprung i designen av Rotsystem; spelet är ju ändå inspirerat av äldre rollspel (framför allt Mutant 2089, Mutant RYMD och Chronicles)...

Så, jag tänkte ha dels uppväxthändelser och dels bakgrunds/yrkeshändelser. Tanken med dem är att ge rollpersonen lite fläsk på benen så att säga, redan från början - man får något att förhålla sig till, som spelare, en känsla av vad det är för en snubbe eller snubba. Rotsystem är ju ett tradspel, där fokus visserligen ligger på äventyrslösande, men där min tanke är att det ändå ska finnas hjälp till inlevelse i rollpersonen, så att man inte bara spelar sig själv...

Bakgrunderna har jag kommit igång med, men just uppväxten är just nu ett ganska nytt påfund, bara ett par dagar gammalt.

Det enda jag vet är att man antingen ska kunna slumpa eller bara välja ur listan eller listorna, och att grejerna i listorna inte ska ha någon regelmässig fördel (alltså inga "+1 på rörlighet"). Vill man att ens val ska ha genomslag i siffror får man spendera poäng på det.

Hur känner ni inför system med uppväxthändelser? Hur detaljerat skulle ni vilja se det, och varför? Ska det vara typ "du har varit med om något traumatiskt" eller mer "din syster dödades när ditt barndomshem infekterades av Grönskan"? Hur specifikt? Ska jag ha separata listor för olika sorters uppväxt, och hur ska dimensionerna isåfall se ut - "riking" kontra "trasproletariat" eller kanske mer "inom Omnicorp" kontra "inom Sigmatec"?

Kanske ska jag ha lite av varje - en allmän lista, en med några riking-händelser, en med några fattig-händelser, och så ett par-tre stycken i varje korporation...

Jag tar naturligtvis också gärna emot förslag på händelser, men garanterar såklart inte att jag använder mig av det ni föreslår =)

sodapop

Veteran
Sånt här är jätteroligt!

"Central Casting: Heroes of Legend" är en favorit i sammanhanget. Kolla upp om du inte har sett den förut, timvis med skoj...

Cybot

Mest spelbar
"Frånvarande föräldrar och växte upp i 'corporate creche' (uppfostrad av företaget alltså) och senare internat.
Sedan hände det något som fick dig att gå din egen väg, vad?"

krank

Jag har börjat fylla på en smula nu, typ här.

Min tanke är att ha minst sex stycken att välja på till varje "grupp". Samma sak med bakgrundshändelserna. Fördelen med att ha sex stycken är att det blir ganska lätt att slumpa med en t6.

Får jag till fler än 6 vore det ju trevligt att få ihop 36, men det lär jag ju inte få. Men först och främst jämna sexor, eller åtminstone jämna par... Eller fan, jag vet inte.

krank

• Föräldrar i det militära; spenderat stor del av tiden i olika militärbaser och inte riktigt kunnat skapa bestående vänskapsband pga flytt hit och dit. Bestäm vilken korporation föräldrarna arbetat åt, eller om de rentav arbetat åt den framväxande Koalitionen.
  • Din yngre bror dödades när Grönskan infekterade ert bostadsområde. Du överlevde, och en eller båda föräldrar - men hur känner du inför det? Har du någon form av överlevarkomplex?
  • Dina föräldrar var ganska frånvarande och du uppfostrades av företaget sociala system. Vilken sorts uppror har du gjort mot din uppväxt och systemet? Vad fick dig att tvivla på företaget under uppväxten?
  • En gång i unga år bröt du benet när du och dina kamrater lekte. Det gör fortfarande ont ibland.
  • Du och dina lekkamrater hade en hemlighet; ni tog hand om ett djur ni hittat. En kattunge eller kanske en fågel. Ni visste att det var fel. Hur slutade det?
  • Du var mobbad i skolan. Hur tedde den sig; var den främst fysisk eller psykisk? Vad var det värsta de gjorde mot dig, det värsta öknamnet?
  • Du hade ganska hög status bland de andra barnen, och var ofta den som bestämde vad ni skulle leka. Det här fortsatte under uppväxten och du var också ett slags informell ledare när ni var tonåringar. Hur har det här påverkat dig?
  • En eller båda av dina föräldrar var beroende av något. Kanske var de alkoholister eller tvångsmässiga samlare. Kanske missbrukade de sex, droger eller VR. Kanske var de beroende av kirurgiska ingrepp eller av att ersätta kroppsdelar med cyber. Något var det, och det gjorde det väldigt svårt att ha en stabil tillvaro. Hur har det påverkat dig?
  • Dina föräldrar var tvångsmässigt renliga, och levde i ständig fruktan för att Grönskan skulle smyga sig in. Ni åt med vacuumförpackade bestick för att minimera risken för bakterier, och hade en ordentligt desinficeringssluss i hallen. Mest jobbade föräldrarna hemifrån, när de var tvungna att gå ut klädde de sig i engångsskyddsdräkter.

krank

Måns Bredelius said:
Inget slump artat skulle jag rösta för. Jag vill välja fram mina karaktärer.
Jo, jag är likadan. Men en del gillar att slumpa, och ibland kan det vara bra för inspirationen. Så jag tänkte ha med båda möjligheterna i boken: spelaren väljer om hen ska slumpa eller välja själv.