Nu grönskar det i dalens famn...
Givetvis behövs en beskrivning av hur världen utanför arkologin ser ut också. Här handlar det om att beskriva natur som går att utforska, framför allt. Man kanske kan se det som någon form av hexcrawl? Jag har för dålig koll på hexcrawls för att veta om det riktigt är det jag vill ha. Jag vill hursomhelst ha vad jag kallar SEG för att skilja det från OSG - alltså Survival-Exploration Gaming. Fokus på att upptäcka häftiga nya områden och försöka överleva de hot som finns där.
Några spridda tankar:
- Djur. Både förvildade husdjur (hundar t.ex.) och såna som är vilda idag (älgar, lodjur, vargar, björnar etc). Betänk att vi i Rotsystems framtid sedan länge slutat göra våld på naturen, och har sett till så att tidigare hotade djurarter blivit vanligare igen. Jag tänker mig att alla djur inte är infekterade av Grönskan, dvs de är inte en del av kollektivet. Men det är lite svårt att se vilka som är det, eftersom det inte alltid syns utanpå, och inte alltid ger negativa fysiska förändringar.
- Ruiner, övergivna städer, hela den vanliga efter-katastrofengrejen. Plus raserade barrikader, knäckta vindkraftverk, brustna dammar, asfalt och betong som brutits ner och täckts av frodig och livskraftig växtlighet. Här och var tecken på last stands, hopplösa situationer, tillbakaflyttade positioner, söndertrasade barrikader.
- Skogarna är större och frodigare, luften är smogfri och ren och frisk (om man vågar andas in den). Dock finns massor av sporer i luften, och det är hyfsad risk att man infekterad av Grönskan eller av något äckligt parasitiskt kryp om man inte har skyddsdräkt.
- Jag tänker mig att det finns människor därute. Förvildade bestar, som fråntagits sina högre tankeförmågor och sitt språk. Våldsamma, degenererade, föga mer än territoriella djur.
- Jag tänker mig att man kan avsäga sig sitt medborgarskap och frivilligt flytta ut ur arkologin. Några gör det varje år. Man lämnar ifrån sig sina ID-handlingar, blir av med sina databanker etc eftersom grönskan inte ska få tag på alltför mycket info. Mycket paranoia. Det finns enstaka grupper som lever därute i Grönskan. Odlar sin mat under hermetiskt tillslutna tält, bor under marken i tillslutna bunkrar, renar sin luft och kokar sitt vatten. Survivalister, helt enkelt, som vägrar böja sig under "fascismen" det innebär att bo i arkologin.
Vad skulle mer kunna finnas utomhus? Både sånt som är stämningsmässigt inspirerande och sånt som är spelmässigt användbart är såklart intressant. Vad skulle du vilja se? Vilken sorts grejer vill du upptäcka?
Finns det spel som gör det här bra, isf vilka?
Givetvis behövs en beskrivning av hur världen utanför arkologin ser ut också. Här handlar det om att beskriva natur som går att utforska, framför allt. Man kanske kan se det som någon form av hexcrawl? Jag har för dålig koll på hexcrawls för att veta om det riktigt är det jag vill ha. Jag vill hursomhelst ha vad jag kallar SEG för att skilja det från OSG - alltså Survival-Exploration Gaming. Fokus på att upptäcka häftiga nya områden och försöka överleva de hot som finns där.
Några spridda tankar:
- Djur. Både förvildade husdjur (hundar t.ex.) och såna som är vilda idag (älgar, lodjur, vargar, björnar etc). Betänk att vi i Rotsystems framtid sedan länge slutat göra våld på naturen, och har sett till så att tidigare hotade djurarter blivit vanligare igen. Jag tänker mig att alla djur inte är infekterade av Grönskan, dvs de är inte en del av kollektivet. Men det är lite svårt att se vilka som är det, eftersom det inte alltid syns utanpå, och inte alltid ger negativa fysiska förändringar.
- Ruiner, övergivna städer, hela den vanliga efter-katastrofengrejen. Plus raserade barrikader, knäckta vindkraftverk, brustna dammar, asfalt och betong som brutits ner och täckts av frodig och livskraftig växtlighet. Här och var tecken på last stands, hopplösa situationer, tillbakaflyttade positioner, söndertrasade barrikader.
- Skogarna är större och frodigare, luften är smogfri och ren och frisk (om man vågar andas in den). Dock finns massor av sporer i luften, och det är hyfsad risk att man infekterad av Grönskan eller av något äckligt parasitiskt kryp om man inte har skyddsdräkt.
- Jag tänker mig att det finns människor därute. Förvildade bestar, som fråntagits sina högre tankeförmågor och sitt språk. Våldsamma, degenererade, föga mer än territoriella djur.
- Jag tänker mig att man kan avsäga sig sitt medborgarskap och frivilligt flytta ut ur arkologin. Några gör det varje år. Man lämnar ifrån sig sina ID-handlingar, blir av med sina databanker etc eftersom grönskan inte ska få tag på alltför mycket info. Mycket paranoia. Det finns enstaka grupper som lever därute i Grönskan. Odlar sin mat under hermetiskt tillslutna tält, bor under marken i tillslutna bunkrar, renar sin luft och kokar sitt vatten. Survivalister, helt enkelt, som vägrar böja sig under "fascismen" det innebär att bo i arkologin.
Vad skulle mer kunna finnas utomhus? Både sånt som är stämningsmässigt inspirerande och sånt som är spelmässigt användbart är såklart intressant. Vad skulle du vilja se? Vilken sorts grejer vill du upptäcka?
Finns det spel som gör det här bra, isf vilka?