Nekromanti [Rotsystem] - Ute i naturen/Utforskning

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nu grönskar det i dalens famn...

Givetvis behövs en beskrivning av hur världen utanför arkologin ser ut också. Här handlar det om att beskriva natur som går att utforska, framför allt. Man kanske kan se det som någon form av hexcrawl? Jag har för dålig koll på hexcrawls för att veta om det riktigt är det jag vill ha. Jag vill hursomhelst ha vad jag kallar SEG för att skilja det från OSG - alltså Survival-Exploration Gaming. Fokus på att upptäcka häftiga nya områden och försöka överleva de hot som finns där.

Några spridda tankar:
- Djur. Både förvildade husdjur (hundar t.ex.) och såna som är vilda idag (älgar, lodjur, vargar, björnar etc). Betänk att vi i Rotsystems framtid sedan länge slutat göra våld på naturen, och har sett till så att tidigare hotade djurarter blivit vanligare igen. Jag tänker mig att alla djur inte är infekterade av Grönskan, dvs de är inte en del av kollektivet. Men det är lite svårt att se vilka som är det, eftersom det inte alltid syns utanpå, och inte alltid ger negativa fysiska förändringar.

- Ruiner, övergivna städer, hela den vanliga efter-katastrofengrejen. Plus raserade barrikader, knäckta vindkraftverk, brustna dammar, asfalt och betong som brutits ner och täckts av frodig och livskraftig växtlighet. Här och var tecken på last stands, hopplösa situationer, tillbakaflyttade positioner, söndertrasade barrikader.

- Skogarna är större och frodigare, luften är smogfri och ren och frisk (om man vågar andas in den). Dock finns massor av sporer i luften, och det är hyfsad risk att man infekterad av Grönskan eller av något äckligt parasitiskt kryp om man inte har skyddsdräkt.

- Jag tänker mig att det finns människor därute. Förvildade bestar, som fråntagits sina högre tankeförmågor och sitt språk. Våldsamma, degenererade, föga mer än territoriella djur.

- Jag tänker mig att man kan avsäga sig sitt medborgarskap och frivilligt flytta ut ur arkologin. Några gör det varje år. Man lämnar ifrån sig sina ID-handlingar, blir av med sina databanker etc eftersom grönskan inte ska få tag på alltför mycket info. Mycket paranoia. Det finns enstaka grupper som lever därute i Grönskan. Odlar sin mat under hermetiskt tillslutna tält, bor under marken i tillslutna bunkrar, renar sin luft och kokar sitt vatten. Survivalister, helt enkelt, som vägrar böja sig under "fascismen" det innebär att bo i arkologin.

Vad skulle mer kunna finnas utomhus? Både sånt som är stämningsmässigt inspirerande och sånt som är spelmässigt användbart är såklart intressant. Vad skulle du vilja se? Vilken sorts grejer vill du upptäcka?

Finns det spel som gör det här bra, isf vilka?

Nässe

Myrmidon
Lite OT för jag tror inte du kan använda det, men jag tänker på en grej Rising (tror jag?) skrev om. Som SL gjorde han en karta med ruiner och faror och annat. På den la han ett ark med en utklippt rundning, och när rollspelsgruppen rörde sig fick spelarna föra runt arket så att olika saker och möten blev synliga och då träffades på. I dessa encounters kunde man så klart få höra rykten om "skatter i norr". Så smart, och kul, men kanske lite för mycket "lek".

Nässe

Myrmidon
Vad är poängen? Leta skatter och få xp? Miljöbeskrivningar till viktiga händelser? Hinder på väg till storyn?

Att gå en vända runt bordet och tillsammans beskriva och brodera ut miljön brukar funka för oss, när man vill känna på att resa genom spännande landskap.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det här gillade jag! Schysst sätt att lösa det på som jag tror skulle passa flertalet av mina spelare som hand i handske. Den där Rising alltså!

krank

Nässe said:
Vad är poängen? Leta skatter och få xp? Miljöbeskrivningar till viktiga händelser? Hinder på väg till storyn?

Att gå en vända runt bordet och tillsammans beskriva och brodera ut miljön brukar funka för oss, när man vill känna på att resa genom spännande landskap.
Jag är ju ganska traddig av mig och gillar som spelare inte att vara med och brodera ut, men det är ett coolt tips ändå.

För min del är poängen att få skön stämning, lite "ooooh" och "aaaah" tillsammans med lite "åh shit hur överlever vi det här?" En kombination av upplevelsen "fan vad coolt/vackert" och att vara på helspänn och skraj för vad som kan lura i det höga gräset eller i den där ruinen man måste in i.

Jag vet inte riktigt om det är ett begripligt svar på frågan... Poängen är en upplevelse, på samma sätt som det t.ex. är en upplevelse att detaljerat beskriva hur man undersöker en brottsplats efter ledtrådar, eller hur man planerar en "stöt".

När det gäller anledningar för rollpersonerna att ge sig ut finns väl de vanliga skälen - en mcguffin finns nånstans därute och rollpersonerna ska hämta den, liksom. Sen kan mcguffinen vara forskningsresultat från en utpost man tappat kontakten med, en viktig person som flytt och gått med i en survivalist-klan, eller vadsomhelst. Eller så kan det vara just att utforska - "vi funderar på att testa en ny bioagent som ska hålla grönskan stången och vill att ni undersöker kvandrant 89-65 för att se vilken plats som passar kriterie A, B och C bäst". Eller "Vi vet inte vad som händer därborta, och har tappat kontakten med de andra frilansarna vi anlitat och skickat dit, samt alla svävarkameror och drönare vi skickat. Åk dit och kolla".

//Krank, som är tacksam för möjligheten att spåna lite kring anledningar/uppdrag

Cybot

Mest spelbar
Borde det inte finnas åtminstone några "utposter" för att samla in råvaror? Gruvor, återvinningstationer, agrikulturstationer (för de typer av växter som kräver lite mer plats än vad man har innanför arkeologins murar. Trä och olika former av basvaror för växtbaserade polymerer) osv.

krank

Cybot said:
Borde det inte finnas åtminstone några "utposter" för att samla in råvaror? Gruvor, återvinningstationer, agrikulturstationer (för de typer av växter som kräver lite mer plats än vad man har innanför arkeologins murar. Trä och olika former av basvaror för växtbaserade polymerer) osv.
Jag tänker mig att man pga grönskan mer eller mindre är hänvisad till det man redan har, med mycket få undantag. Man har t.ex. inte samma stora tillgång till el längre eftersom man nu bara har de interna reaktorerna (kallfusion tänker jag mig), inga av de yttre. Man måste återvinna precis allting, för man vågar inte ta in saker utifrån pga risken att Grönskan kommer med. Maten är typ nån sojasludge med tillförda, kemiskt framställda näringsämnen som håller en på benen men inte så mycket mer. Om man inte har pengar, då kan man gå till ställen som säljer 3d-utskriven biff (som egentligen också är samma sludge, men formad annorlunda, till stor energikostnad). Växter är i stort sett tabu. Trä ses som smutsigt, primitivt och fult; man använder i stort sett bara material som upplevs som mer sterila och "rena".

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Har du kollat in rollspelet Summerland, det verkar vara åt samma håll som Rotsystem även om jag inte själv läst det.

Vet inte hur du känner inför att köpa pdf:er men som inspiration kan man ju kanske kosta på sig.

krank

BMOC said:
Har du kollat in rollspelet Summerland, det verkar vara åt samma håll som Rotsystem även om jag inte själv läst det.

Vet inte hur du känner inför att köpa pdf:er men som inspiration kan man ju kanske kosta på sig.
Jag har det i fysisk utgåva =)

Jag läste det, men kände aldrig att det riktigt klickade. Jag fick en del coola bilder i huvudet, men ingen riktig känsla för hur äventyren skulle se ut. Antagligen för att fokuset i spelet låg på annat än själva "äventyren".

Cybot

Mest spelbar
krank said:
Jag tänker mig att man pga grönskan mer eller mindre är hänvisad till det man redan har, med mycket få undantag. Man har t.ex. inte samma stora tillgång till el längre eftersom man nu bara har de interna reaktorerna (kallfusion tänker jag mig), inga av de yttre. Man måste återvinna precis allting, för man vågar inte ta in saker utifrån pga risken att Grönskan kommer med. Maten är typ nån sojasludge med tillförda, kemiskt framställda näringsämnen som håller en på benen men inte så mycket mer. Om man inte har pengar, då kan man gå till ställen som säljer 3d-utskriven biff (som egentligen också är samma sludge, men formad annorlunda, till stor energikostnad). Växter är i stort sett tabu. Trä ses som smutsigt, primitivt och fult; man använder i stort sett bara material som upplevs som mer sterila och "rena".
Ah. Då finns det givna svaret. "Olagliga motsvarigheter". :gremsmile:
Om man är lagligen hänvisad till att allting återvinns och endast saker inom arkeologin används så måste det finnas någon som tycker att "tänk så rika vi skulle kunna bli om vi plockade in material utifrån! Det enda vi behöver göra är ju att sterilisera materialet".

Hellmer

Veteran
Jag har lite vagt läst om grundidén så det här kanske inte passar in alls. Läser lite då och då och tycker att det verkar ballt!

Kan det finnas människor som lyckas överleva mot det farliga gröna genom att gå flera steg bakåt i teknologin?
Eller människor som lever i skogen som har teknologiskt utrusnint (snodd från arkerna?) och överlever genom att förflytta sig från ställe till ställe.

Om jag kommer ihåg rätt så var grundidén något sorts kollektivt medvetande bland växter. Kan några djur ha infekterats av växterna och sen utvecklas till att bli någon form av kollektivt medvetande men bara inom djuren.

Kanske har människor flyttat ner under jorden för att överleva. Kanske måste de åka upp till ytan för att samla resurser och lapa lite solljus. (Alla mår ju gott av lite solljus ibland).

Nu spånar jag bara på människor här ser det ut som, hehe.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
1 - En enorm damm som brustit och vatten runnit ut men då vattnet i sig är så till bredden fullt av mikrober, plankton och alger så ser det liksom ut som om det ur sprickan i dammen forsat slingerväxter, hajar du? Liquid grönska typ. Man kanske kan använda dessa slingerväxter för att klättra upp till toppen. Men pass på, inne i grönskan lever djur som på grund av mutation förvandlats till en slags ohelig blandning av snapping turtles och alger...

2 - RPna ser plötsligt ett stort tjockt lager av kudzu genom vilket det sticker upp två stora skorstenar. Kanske är det nån slags fabrik gömd där under? När RPna väl klättrat ner så blir det mörkt ovanför dem, kudzun är vid medvetande och har stängt till skorstensöppningen.

3 - Sen vore det coolt med något enormt rovdjur i stil med en anglerfisk som liksom dinglar med något spännande framför RPna men sen leder in dem i en fälla. Tror jag fått den här idén av en novell av John Ajvide Lindkvist där en paparazzi luras in på en kändis tomt för att fota henne i baddräkt eller nåt men det visar sig att det finns ingen kändis utan nåt hiskeligt monster som skapat en illusion på nåt sätt för att lura in paparazzin i sitt gap.

4 - Eller vad sägs om stora röksvampar som släpper ut nån ohygglig gas?

5 - Eller att grönskan i ett försök att infiltrera arkologierna lyckas kläcka ur sig nåt slags mänsklig travesti men som på insidan mest består av pollen. Ibland kanske de till och med ger sig in i städerna som kamikazepiloter och tar sig till ett tättbefolkat område och bara spricker.

6 - Eller insekter som använder en slags omvänd mimikry som i novellen "Skyddande förklädnad" av Donald Wollheim? Som filmen Mimic bygger på. Det är en riktigt fräsig idé tycker jag!

7 - Stryparrankor känns ju givet...

8 - Eller vad sägs om en lång korridor av växter, golv tak och väggar består av grönska. Lite som en allé som vuxit igen och bildat en lång gång. När man kommit en bit in märker man att den börjar stängas bakom en.

9 - Folk hävdar ju att det hjälper att prata med sina växter men tänk om det finns växter som utvecklat talorgan och kan kommunicera?

10 - Eller tänk dig mängder av såna här träd som växer tätt tillsammans, då bildar de en slags matta som kan gå omkring uppe på. Vem vet vad som gömmer sig där nere under lövverket.

11 - Det vore häftigt om det på sina ställen är så högt och tjockt med växtlighet att om man tar sig ner under så kan man hitta hus, bilar och sånt, nästan konserverade i ett slags vakuum för att det är så tätt. Tänk dig scenen i Waterworld (underskattad film) när Mariner tar med sig tjejen när under ytan och de simmar ner till ruinerna av en storstad. Den känslan hade varit häftig, att inte riktigt veta vad som finns under en. Fast läskigt, det blir lite Jaws-känsla...

12 - Det här är annars en väldigt märklig växt. Nuff said.

13 - Människor som infekterats av grönskan utvecklar måhända det här olycksaliga utseendet

Ja, det var lite lösryckta funderingar, hoppas du gillar något, det kommer säkert mer senare...

Nässe

Myrmidon
Huj, vilka ruskigt coola förslag. Och allt jag kan tänka på är levande dimma....

krank

Den här sortens grejer ska givetvis vara med. Det kanske inte blir så mycket specifika slumpmöten i boken i slutänden, för jag ogillar information som bara kan användas en gång, men den här sortens flora och fauna ska absolut med.

Eller - jag vet inte. Är "slumpmöten" ett vettigt sätt att utnyttja utrymmet? Och med slumpmöten menar jag då inte att de nödvändigtvis slumpas fram, bara att det är, vad ska man säga, specifika one-time-use-encounters som man slänger in, typ.

Jag hade glömt Kudzu! klart det ska vara kudzu. Precis den typ av på ytan lummigt och vacker växt som jag gillar.

En grej som definitivt finns är ju att man gärna undviker radiosignaler. Lyssnar man i etern hör man som en bortomjordisk sirensång, och man riskerar att bli galen/kultist/lockas ut i skogen... Så kommunikationer är överhuvudtaget vanskligt.

Och jag älskar Waterworldgrejen, självklart ska jag ha en skog som växt upp över och täckt en stad... Eller snarare, ha det som förslag på typ av miljöföreteelser.

Simon

Swashbuckler
En sak jag tycker är att vad som ingår i gaias kapacitet beror på vad som ingår i den lokala hiven, i form av hjärnor och annan vävnad. Alltså, träd kan säkert utveckla talförmåga, men bara i områden där det finns människor som är djupt integrerade i den lokala hiven. Alltså att den lokala delen av Gaia har både kapaciteter och temprament bestämt av vad som finns inknutet lokalt.

Det kan vara en delförklaring till att det finns platser och områden av relativ eller tillfällig säkerhet där ute, vilket är bra för en spelsetting, att inte allt allt allt är skitfarligt hela tiden. Nämligen att i vissa områden så är den lokala hiven inte särskilt expansionistisk, kanske där den domineras av typ lavar som "tänker" jääävligt långsamt. I ett annat område, där hivens utveckling har präglats av murgröna, mögelsvamp och råttor kommer däremot gaia att vara så aggressivt expanionistiskt att det kräver allt skydd man kan uppbringa för att överleva i närheten.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Hmm.. det här påmminer mig om en bok, men eftersom jag är emot spoilers tänker jag skriva det som en sådan.

Dödsplaneten av Harry Harrison

Den huvudsakliga befolkning på en avlgäsen planet ligger i ständigt krig mot naturen runt omkring dem. Och jag menar verkligen KRIG! Skyddsmurar, vapen, sprängämnen.

Dock finns det en liten utbrytar del av befolkningen som lever på annat hål och i harmoni med naturen.

Grejen är att alla plantor och djur är telepatiska, och väldigt känsliga för projicerade känslor. Under en naturkatastrof så flyr många av djuren genom kolonisatörernas läger vilket får kolinisatörerna att tro att de blir anfallna av de vilda djuren och försvarar sig. Djur och växter reagerar på detta och börjar därför anfalla kolonisatörerna i en ond cirkel där deras respektive beteende förstärker konflikten.

De som lever i harmoni med naturen har insett detta (fast på ett mer omedvetet filosofisk plan, de VET inte vad som ligger bakom).