Eftersom jag är en smula dum i huvudet så har jag börjat fundera rätt mycket på nästa modul trots att G som i Gängkrig inte är klar än. Nästa modul handlar ju som (kanske) bekant om utforskning. Modulen beskriver hur man utforskar, hur man som SL förbereder utforskning, ett gäng typer av upplevelser och händelser och miljöer och varelser man kan slänga in och skapa och så.
Men jag funderar på det här med utrustning.
För den oinitierade: I Rotsystem bor i princip hela den kvarvarande mänskligheten i gigantiska, isolerade megastäder / arkologier eftersom världen tagits över av en stor medveten växtlighet kallad "Grönskan". Den har radiotelepati, kan hacka trådlösa nätverk och göra folk galna om de lyssnar på radiovågor. Det betyder ingen WLAN, ingen bluetooth, inga mobiltelefoner. Därmed har vi ett slags lowtech-cyberpunk a' 80-tal, med ordentliga skärmade kablar och så. Utanför arkologin regerar Grönskan. Det finns ruiner och rester av den gamla civilisationen, det finns skog och berg och vatten och djur som förvildats och/eller kontrollerats och/eller muterats av Grönskan.
Idealiskt skulle jag vilja ha utrustning som när man läser om den direkt ger idéer till hur den skulle kunna användas i äventyr -- både till SL och till rollpersoner.
Det jag tänkt i form av utrustning hittills är typ:
Men jag funderar på det här med utrustning.
För den oinitierade: I Rotsystem bor i princip hela den kvarvarande mänskligheten i gigantiska, isolerade megastäder / arkologier eftersom världen tagits över av en stor medveten växtlighet kallad "Grönskan". Den har radiotelepati, kan hacka trådlösa nätverk och göra folk galna om de lyssnar på radiovågor. Det betyder ingen WLAN, ingen bluetooth, inga mobiltelefoner. Därmed har vi ett slags lowtech-cyberpunk a' 80-tal, med ordentliga skärmade kablar och så. Utanför arkologin regerar Grönskan. Det finns ruiner och rester av den gamla civilisationen, det finns skog och berg och vatten och djur som förvildats och/eller kontrollerats och/eller muterats av Grönskan.
Idealiskt skulle jag vilja ha utrustning som när man läser om den direkt ger idéer till hur den skulle kunna användas i äventyr -- både till SL och till rollpersoner.
Det jag tänkt i form av utrustning hittills är typ:
- Radiakmätare: billigast är små "märken" som ändrar färg när strålningen i omgivningen går över någon viss nivå. Kan förvaras i blybehållare så att man kan ta med sig flera utan att alla går åt samtidigt. Dyrare är lite lagom klumpiga klassiska geigermätare. Dyrast är små handhållna geigermätare; tänk ett usb-minne eller en gammal mp3-spelare.
- Spor/pollenmätare: I princip samma sak, men mäter graden av pollen/sporer i luften, alltså sånt som Grönskan kan använda för att infektera en. Finns även de som små märken, klumpiga apparater och små handhållna lyxvarianter.
- Tillfällig skyddsdräkt: Hermetiskt tillsluten engångsdräkt i mycket tunn plast. Inte speciellt stryktålig och inte gjort för längre användning. Skyddar inte mot radioaktivitet men däremot mot sporer/pollen och infektioner. Kombineras med ansiktsmask eller åtminstone syretub på insidan. Transporteras ihopvikt till ett par kubikcentimeter.
- Ansiktsmask: Täcker alla huvudets kroppsöppningar och har ett filter som behöver bytas olika ofta beroende på hur mycket skit det finns i luften. Grönskan infekterar mest genom att få in sporer eller pollen i kroppsöppningar; det finns exempel på infektion som skett genom huden men det är mer ovanligt om huden inte är skadad. Alltså kan en ansiktsmask öka sannolikheten att man överlever, om man inte har tillgång till något mer.
- Fordon: Ett par varianter av terränggående fordon; från små personliga buggys till mobila labb/baser med luftsluss. Also kanske "personlig helikopter", typ ett par rotorer som sitter fast på en ryggsäck man spänner på sig.
- Fallskärm för basejumping.
- Signalbloss, ljusstavar
- Fluorescerande sprayfärg.
- Analys-kit som till exempel kan informera om genetiska anomalier och förändringar (t.ex. om man vill undersöka ifall grönskan experimenterat på någon specifik varelse).