Nekromanti [Rotsystem] - Utrustning för utomhuset

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eftersom jag är en smula dum i huvudet så har jag börjat fundera rätt mycket på nästa modul trots att G som i Gängkrig inte är klar än. Nästa modul handlar ju som (kanske) bekant om utforskning. Modulen beskriver hur man utforskar, hur man som SL förbereder utforskning, ett gäng typer av upplevelser och händelser och miljöer och varelser man kan slänga in och skapa och så.

Men jag funderar på det här med utrustning.

För den oinitierade: I Rotsystem bor i princip hela den kvarvarande mänskligheten i gigantiska, isolerade megastäder / arkologier eftersom världen tagits över av en stor medveten växtlighet kallad "Grönskan". Den har radiotelepati, kan hacka trådlösa nätverk och göra folk galna om de lyssnar på radiovågor. Det betyder ingen WLAN, ingen bluetooth, inga mobiltelefoner. Därmed har vi ett slags lowtech-cyberpunk a' 80-tal, med ordentliga skärmade kablar och så. Utanför arkologin regerar Grönskan. Det finns ruiner och rester av den gamla civilisationen, det finns skog och berg och vatten och djur som förvildats och/eller kontrollerats och/eller muterats av Grönskan.

Idealiskt skulle jag vilja ha utrustning som när man läser om den direkt ger idéer till hur den skulle kunna användas i äventyr -- både till SL och till rollpersoner.

Det jag tänkt i form av utrustning hittills är typ:
  • Radiakmätare: billigast är små "märken" som ändrar färg när strålningen i omgivningen går över någon viss nivå. Kan förvaras i blybehållare så att man kan ta med sig flera utan att alla går åt samtidigt. Dyrare är lite lagom klumpiga klassiska geigermätare. Dyrast är små handhållna geigermätare; tänk ett usb-minne eller en gammal mp3-spelare.
  • Spor/pollenmätare: I princip samma sak, men mäter graden av pollen/sporer i luften, alltså sånt som Grönskan kan använda för att infektera en. Finns även de som små märken, klumpiga apparater och små handhållna lyxvarianter.
  • Tillfällig skyddsdräkt: Hermetiskt tillsluten engångsdräkt i mycket tunn plast. Inte speciellt stryktålig och inte gjort för längre användning. Skyddar inte mot radioaktivitet men däremot mot sporer/pollen och infektioner. Kombineras med ansiktsmask eller åtminstone syretub på insidan. Transporteras ihopvikt till ett par kubikcentimeter.
  • Ansiktsmask: Täcker alla huvudets kroppsöppningar och har ett filter som behöver bytas olika ofta beroende på hur mycket skit det finns i luften. Grönskan infekterar mest genom att få in sporer eller pollen i kroppsöppningar; det finns exempel på infektion som skett genom huden men det är mer ovanligt om huden inte är skadad. Alltså kan en ansiktsmask öka sannolikheten att man överlever, om man inte har tillgång till något mer.
  • Fordon: Ett par varianter av terränggående fordon; från små personliga buggys till mobila labb/baser med luftsluss. Also kanske "personlig helikopter", typ ett par rotorer som sitter fast på en ryggsäck man spänner på sig.
  • Fallskärm för basejumping.
  • Signalbloss, ljusstavar
  • Fluorescerande sprayfärg.
  • Analys-kit som till exempel kan informera om genetiska anomalier och förändringar (t.ex. om man vill undersöka ifall grönskan experimenterat på någon specifik varelse).
Ni som är erfarna zonstrykare i Mutant eller har erfarenhet av andra postapok-spel, vad behöver man egentligen när man ger sig ut? Jag vet att det här är lite mindre ödemark och Mad Max, men jag tänker att frånsett det här med att man helst inte ska utsätta hud eller kroppsöppningar för luften om man slipper så kanske det är lite samma grej ändå?

slanfan

Hero
du behöver mörkersyn, portabel sjukvård, spännande specialammo, avlövningsmedel, navigationsutrustning...

krank

Drönare, styrda via soniska signaler eller laser. begränsar användningsområdena eftersom det krävs line of sight, men medger spaning utan att öppna för att Grönskan tar över via radiostyrning. Också möjlighet att förprogrammera. Dock finns alltid VISS risk för interference från Grönsnans sida, böja ljus och framkalla ljud kan den säkert... Och infektera med luftburna sporer som snabbt växer till komplexa elektronikstyrande äckelbubblor.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Någon slags portabelt störningsfält på experimentell nivå kanske. Sänder ut radiovågor som stör grönskans kommunikation eller drar uppmärksamhet till sig och kan agera avledningsmanöver. Ser ut lite som en fotogenkamin tänker jag mig.

Attachments

krank

Jag tänker mig att det finns olika varianter av exoskelett, där de flesta fokuserar på ökad styrka och att underlätta att kånka runt på packning, men en del också är lite mer stridskapabla, kanske har hoppfunktion och inbyggda vapen. Och en del specialbyggda för tungt lastarbete, som loadern i Aliens.

Jag funderar på hur navigationsutrustning ser ut när man inte kan använda sig av GPS. I den lysande SF-romanen Great North Road så använder de flygande molnkopplade drönare som agerar lokalt gps/komnät på en exoplanet, jag tänker mig att man skulle kunna använda något liknande här. Alltså att man har drönare som kommunicerar med laser eller något och som man skickar upp för att ta en kartbild och ge koordinater och så.

Eller iofs behövs inte det riktigt heller. Man skickar upp dem en gång, de tar en bild, sen lär de ju kunna känna av med gyroskop och sådant hur man rör sig. Sen får man skicka upp den en sväng till när informationen börjar bli för osäker och den tappar bort sig eller när man börjar närma sig kanten på "kortet" som togs. Jag tänker mig att rollpersoners inbyggda datorer eller cyberhjärnor kan ha mjukvara som sammanställer navigeringsinformation också.

På tal om det, finns det någon speciell mjukvara som kan vara praktisk när man är ute och utforskar, förutom navigering?

Utrustning: Jag tänker att folk gärna har med sig brandbomber och eldkastare; inte i första hand som vapen utan mer som "weapon of last resort". Eld är ju skitbra sätt att deklarera "HÄR ÄR JAG OCH JAG ÄR ETT HOT" så det kanske inte är det man använder först, men ändå.

Någon form av modernt blad, kanske? Machete med motorsågsblad hade varit perfekt om det varit Mutant Chronicles. =)

DeBracy

Jag tror det finns en ryggsäck som man kan skicka upp en trådbunden liten drönare ifrån, sen kan man kika i en HUD för att se vad drönaren ser. En blandning av periskop och microsvävare typ.

krank

DeBracy;n65044 said:
Jag tror det finns en ryggsäck som man kan skicka upp en trådbunden liten drönare ifrån, sen kan man kika i en HUD för att se vad drönaren ser. En blandning av periskop och microsvävare typ.
Så det går typ en sladd från drönaren till ryggsäcken?

DeBracy

Javisst! Som man kan trassla in sig i, som kan kapas, etc. Man kanske har en liten (sladdad) kontrolldosa man styr den med. Design by Nintendo.

Cybot

Mest spelbar
krank;n65042 said:
Jag funderar på hur navigationsutrustning ser ut när man inte kan använda sig av GPS. I den lysande SF-romanen Great North Road så använder de flygande molnkopplade drönare som agerar lokalt gps/komnät på en exoplanet, jag tänker mig att man skulle kunna använda något liknande här. Alltså att man har drönare som kommunicerar med laser eller något och som man skickar upp för att ta en kartbild och ge koordinater och så.
Moderna stridsfordon använder avancerade gyroskop som man kan kalibrera utifrån kända kartpunkter.
Så man börjar med att kalibrera gyroskopet vid en av arkens utgångar, sen håller den koll på hur långt man har rört sig i någon riktning.
Precision på några meter om den är kalibrerad inom en vecka eller så. Sen ökar felmarginalerna ju mer man rör sig.

Annan utrustning:
*Decoy bomber: Små bomber/sändare som sänder ut ljud, ljus, radiovågor och annat som grönskan reagerar på.
*Grapplegun: Gevär/pistol som skjuter änterhake och ett kraftigt nylonrep+elektrisk vinsch. Typ :
*Snabbupplåsbart tält: Skydd mot plötsliga sporstormar eller liknande.
*Stims: Stimulanter för att hålla sig vaken. Du vill helst inte sova utomhus om du inte sitter uppe i ett gammalt betongtorn eller liknande.

krank

Gillar det mesta här, jag väljer att inte kommentera så mycket. Men stor bonus för dagens bästa ord: "sporstorm". Varför har jag inte tänkt på sporstormar förut?

krank

En grej: Hur kunde jag glömma de här?

https://www.youtube.com/watch?v=R7ezXBEBE6U

Givetvis är "mulor" vanliga; de blir liksom billigare (och dessutom mer flexibla/terränggående) än de flesta fordon och kan funka bra för att bära packning och vapen. Man kan rida på dem också såklart, och använda dem för att bära sårade kamrater bort från farliga områden.

Styrd via röstkommandon, kanske. Och kan ges mer omfattande programmering via kabelkoppling.