Nekromanti [Rotsystem] - Utrustning/prylar.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,410
Location
Rissne
Jag tror att jag börjar bli "klar" med Rotsystems utrustningslistor. Just nu ligger jag på, öh... 9 sidor. Men det är alltså inte nio sidor tabeller över namn och kostnader och skit, utan riktiga beskrivningar. Det ska helst gå att läsa också, liksom.

Jag tänkte be om lite respons på en lista över "andra prylar". Den är inte "komplett", men jag tänker mig att den innehåller tillräckligt för att man ska kunna få lite idéer. Jag tänker mig att det mesta annars kan skötas abstrakt; man måste inte hålla på och köpa eller anteckna varenda liten pinal man går och bär på.

Dataspik: Ett c:a 10 centimeter långt spikliknande lagringsmedium. Standard för lagring av stora mängder data och överföring mellan enheter. Datan kan vara nästan vad som helst; en databas över olika smaker, en inspelad total-VR-upplevelse. Det är sällan en spik innehåller flera olika data; spikar på konsumentmarknaden är anpassade för sitt specifika innehåll och har ofta specialiserad hårdvara. Det gör det i många fall svårt — men inte omöjligt — att skapa kopior.

Displayglasögon: Ett par glasögon som projicerar en dators output direkt på näthinnan. De används ofta av folk som försöker undvika eller inte har råd med cybernetiska omplantat, och låter till exempel folk utan cybernetiska ögon eller neuroimplantat uppleva AR. Glasögonen kopplas till datorenheten antingen via dermal koppling, alltså elektriska impulser genom huden, eller via en datakabel. Designen är mindre viktig för funktionen, och displayglasögon finns i många olika former, färger och storlekar.

E-clip: Ett litet batteri som lagrar en viss mängd E-kred. Batteriet laddar dock förr eller senare ur, så energin som lagras är färskvara.

Fickdator: En liten portabel datorenhet, komplett med inbyggddisplay och högtalare för output samt touchskärm, kamera och rörelsesensor för input. En del modeller har fysiska tangentbord, men det betraktas mer som nostalgisk retro än något riktigt nödvändigt. Fickdatorn har plats för omkring 3-5 spikar men kan liksom en implantatdator inte utnyttja färdighetsbanker. En del modeller saknar skärm och projicerar istället sitt interface på lämplig yta, och en del är enbart röststyrda.

Klätterharnesk: Ett harnesk med inbyggd klätterlina, änterhake och klätterservo.

Medkit: En låda med första hjälpen-utrustning i form av bandage, smärtstillande, desinficeringsvätska, pincett, en skalpell och lite annat smått och gott som kan behövas. Med innehållet i ett medkit kan man stabilisera någon som har blivit dödligt skadad, kanske tillräckligt länge för att kunna få hen till sjukhus.

Portabel 3D-skrivare: Varje hem är utrustat med minst en större, klumpigare 3D-skrivare som kan producera mat, kläder och annat. Portabla enheter är lättare och smidigare, men har mer begränsad byggvolym (kring 2 dm2). De drivs av E-kreds och det kostar generellt ungefär lika mycket att skapa något i en 3D-skrivare som det gör att köpa det i affären. Ibland något mindre. Detta eftersom de portable 3D-skrivarna är mindre energieffektiva än proffsapparaterna.

För att kunna producera något krävs också en ritning, som i normala fall kostar omkring 10 gånger så mycket som den pryl som ska produceras. För den mindre nogräknade finns ofta gratisritningar, men det blir mer som att spela på lotteri huruvida man får en fungerande pryl i slutänden eller ej.
Produktionstiden brukar ligga på omkring 2-4 timmar beroende på föremålets komplexitet.

En portabel 3d-skrivare kan fällas ihop till en låda som inte är större än att den får plats i en vanlig rockficka.

Transdermalt plåster: Det överlägset vanligaste sättet att få i sig en drog (s.XX) är via ett transdermalt plåster. Man köper ett färdigt plåster med önskad drog, sätter fast på huden, låter verka och drar bort. Inga sprutmärken, ingen lungcancer. Kostnaden gäller för en dos av önskad drog.

Lasermikrofon: En liten laser som känner av ljudvibrationer på långa avstånd. Riktas in mot ett föremål i närheten av det man vill avlyssna. Föremålet måste vara något som kan vibrera, till exempel en tavla på en vägg eller ett fönster. Kräver relativt fri sikt.

Termografiska linser: Finns både som glasögonlinser och mjuka linser man stoppar i ögonen. Gör att man ser värmekällor. Kan göras helt genomskinliga vid behov.

Mikrovågslänk: En liten sändare/mottagare för mikrovågskommunikation. Kan användas för trådlös kommunikation, men bara mellan enheter som har fri sikt till varandra.

Multisensor: En apparat med olika inbyggda mätinstrument för till exempel luftsammansättning, radioaktivitet, mängd radiobrus och annat smått och gott.

Smarta kläder: Dyra och exklusiva kläder tillverkade av ett smart nanomaterial som kan ändra form och färg. Det betyder att kläderna kan ändra form och snitt allt eftersom modet eller behovet ändras. Kläderna håller sig dessutom rena själva. Nackdelen är att de då och då måste laddas med E-kreds för att fortsätta fungera. Om de får slut på elektricitet blir de som vilka kläder som helst, och håller sig i sin senaste konfiguration.

Brödsmulor: Små klibbiga kulor som sänder ut mikrovågor av en specifik frekvens. Denna kan sedan plockas upp av en speciell mikrovågsdetektor. De har fått sitt namn från sitt användningsområde; ibland är det praktiskt att kunna markera vilken väg man tagit. De används också för att "tagga" personer eller fordon så att man senare kan skilja dem från mängden.

Nödbubbla: En ganska platt ryggsäck med någon form av utlösningsmekanism, till exempel ett handtag eller helt enkelt en koppling till bärarens dator. När utlösaren aktiveras slits ryggsäcken upp och bäraren innesluts i en stor genomskinlig bubbla av ett poröst, gummiliknande material. Bubblan mildrar eller skyddar helt mot allt från fall till automateld. Personen i bubblan blir dock helt inkapabel att agera tills den smälter, vilket den brukar göra efter någon timme. En nödbubbla kan bara användas en gång.

Ficklampa: En kompakt lampa med egen kraftkälla och ställbar ljusstyrka.

Inbrottsverktyg: Traditionella låsdyrkar och annat som kan användas för att bryta upp äldre dörrar och lås.

Spårsamlingsväska: Ett komplett set med kriminalteknisk utrustning, till exempel kemikalier som gör fingeravtryck tydligare för fotografering, bevispåsar och provrör, avgjutningsmassa för fotavtryck och reagentvätskor som reagerar på t.ex. hemoglobin i blod även om det torkats bort.

Jag är medveten om att listan inte är i alfabetisk ordning, det ska fixas. I övrigt är jag sugen på kommentarer både om saker som borde bort, saker som borde läggas till och saker som borde få sin beskrivning ändrad.

Här är utrustningskapitlet i dess (nuvarande) helhet.
Den korta sammanfattningen av Rotsystem
Saker som finns eller inte finns
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,689
Location
Ludvika
Rent spontant känner jag att en ficklampa är en typisk sån där sak som man måste stoppa in ett e-clip i för att fungera. Eller? I alla fall kommersiella enheter. Yrkesutrustning kanske kommer färdigladdade på anställarens bekostnad, eller?

Ord order cirka stör mig något oerhört i rollspelsbeskrivningar. Cirka (ca och andra varianter) och runt är så sjukt överanvända i gamla äventyrsspelsamanhang att jag ryser av illamående varje gång jag ser det.

Om du känner att du vill ge ett mer bestämt mått (de är en decimeter långa) så föreslår jag att du använder "knappt decimeterlånga" eller "drygt decimeterlånga".

Just ca stör i vart fall mig och gör mig avtänd.

Annars gillar jag listan, i synnerhet om det åtföljs av lite tumregler för vad olika sorters föremål kostar (typ: Användbar liten pryl: 20 e-krediter. Värdelös gadget: 10 E-krediter.)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,410
Location
Rissne
Rymdhamster said:
Annars gillar jag listan, i synnerhet om det åtföljs av lite tumregler för vad olika sorters föremål kostar (typ: Användbar liten pryl: 20 e-krediter. Värdelös gadget: 10 E-krediter.)
Allt på listan: 1 E-kred. Kan fås billigare om man prutar, men då får SL närsomhelst bestämma att skiten slutar funka. Kan fås dyrare om man vill ha flashigt designerkrafs som får folk att säga "ooooh" men som egentligen inte funkar speciellt mycket bättre =)

EDIT: Men jag funderar på att plocka bort ficklampan av den anledningen. För den är så liten och enkel. Kommer nämna ficklampa i standardutrustningen:

Frilansarkit: Lätt pistol, licens för lätt pistol inom Omni, Skyddsdräkt, hållbart klätterrep, liten ficklampa med ställbar ljusstyrka, en ask med tre små buggar som spelar in ljud.
Det kittet är det man får när man skapar en rollperson. Jag funderar på om den där asken borde finnas med i utrustningslistan... Resten finns i listan eller är sånt man liksom kan få skaffa ändå. Rep, ffs.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,689
Location
Ludvika
Mycket enkel och bra tumregel som borde det göra lätt att hitta på egna prylar!
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,410
Location
Rissne
Rymdhamster said:
Mycket enkel och bra tumregel som borde det göra lätt att hitta på egna prylar!
Jag tror att jag tänkt att 1 kred = ungefär tusen spänn. Men att saker och ting inte behållit sina relativa priser mot idag, pga nya produktionssätt och sånt. Så av en ren slump så kostar det mesta som är hyfsat användbart och som inte är ett vapen, en bil eller så precis lika mycket =)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,689
Location
Ludvika
Det låter egentligen rätt vettigt tycker jag. I och med 3-dskrivarna så har ju mycket av det jobb som krävts försvunnit, och utvecklingskostnaden har antagligen betalts av för länge sen.

Just vapen kan jag tänka mig kostar mer bara som ett steg för att till viss del begränsa deras spridning lite, och bilar och större saker kräver så klart mer energi för att bygga upp.

Jag brukar ju normalt inte gilla "för enkla" system, men jag börjar bli riktigt jäkla sugen på Rotsystem. Jag ser klara potential för att det ska vara användbart även för mig!
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,410
Location
Rissne
Rymdhamster said:
Just vapen kan jag tänka mig kostar mer bara som ett steg för att till viss del begränsa deras spridning lite, och bilar och större saker kräver så klart mer energi för att bygga upp.
Mjo. Vapen: 5 kreds för vapnet, 5 kreds för innehav-licens (C-licens), 5 kreds till för bära-offentligt-licens (B-licens. Mest för att begränsa spridning och för att megakorparna vill ha lite koll på vilka som har vapen. Lite säkerhetsteater såklart, men ändå. En del fläskigare vapen kräver C-licens, och det får inte privatpersoner. Såna får rollpersonerna skaffa som belöning för väl utfört och svårt uppdrag eller så. Eller en tillfällig undantagslicens för ett specifikt uppdrag där man behöver en minigun...

Rymdhamster said:
Jag brukar ju normalt inte gilla "för enkla" system, men jag börjar bli riktigt jäkla sugen på Rotsystem. Jag ser klara potential för att det ska vara användbart även för mig!
Kul!

Tanken är ju, som alltid, att det ska vara en lagom balans som ger SL och spelarna något att, öh, spela på utan att det blir rent regelspel av det hela... Jag trivs mycket med den här regler-i-fiktionen-först-principen.

Hey, Regler-I-Fiktionen-Först. Riff! Det känns ju rätt rockigt. Riff-principen alltså. Att man först och främst beskriver saker så att man fattar hur de funkar i fiktionen, och de flesta "reglerna" är inte mekaniska utan mer som naturlagar i spelvärlden...
 
Top