Nekromanti [Rotsystem] - Vad stör ut radiovågor?

krank

Går ondskans ärenden
Jag gick och funderade idag, på mitt potentiella rollspel Rotsystem. Grundtanken är "grön cyberpunk", vilket jag inte är helt säker på vad jag menar med än. Men jag tänker mig lite Axa-miljöer möter 80-tals retrocyberpunk, tror jag.

Nå, en fundering jag har är det här med trådlösa nätverk, och hur ocharmiga de är. Eller ja, jag gillar trådlöst, men i Rotsystem ser jag nog hellre tjocka kablar.

Så jag började fundera på vad som skulle kunna förhindra trådlös teknologi från att fungera. Basically är ju wifi i stort sett radiovågor. Vad krävs för att störa ut sådana? Jag vet för lite om strålning och vågor och elektromagnetiska spektran för att riktigt kunna spekulera ordentligt. Jag som hobbynörd kan ju bara spekulera i grejer som radiobrus som täcker många frekvenser, eller... jag vet inte, nåtslags strålning? Extra partiklar i luften som har nåtslags effekt?

Så... Om vi nu behöver förklara varför wifi inte funkar, och vill hålla oss ganska "hårda" vetenskapsmässigt vad gäller åtminstone själva sambandet (vad som egentligen skapar de här vågorna kan ju vara lite vad som; utomjordingar eller troll eller Gud; det faller lite utanför diskussionen).

Vilka fysiknördar finns det här som vet saker om sånt här?

Sapient

Swashbuckler
Inte så mycket fysiknörd som att jag en gång började att försöka ta radioamatörcertifikat och höll på med pr-radio, så en del lärde jag mig.

Saker som stör radiovågor:
- andra radiovågor
- magnetism
- åska
- strålning från solen (solvind, som orsakar norrsken)

Man kan tänka sig att det magnetiska fältet av någon anledning är svagare än svagare än jordens idag, och att en ökad strålning av laddade partiklar når atmosfären och därför gör radiovågor värdelösa?

(I det fallet skulle ju dock också livet på jorden påverkas, men det kanske går ihop med den "gröna cyberpunken"? Vissa delar, t.ex. öknar, kan vara rent dödliga pga. strålningen?)

Mängden vattenånga i atmosfären påverkar också möjligheten att sända över längre avstånd (även regn - så ett påtagligt förändrat klimat kan räcka lång väg). Det stör inte nödvändigtvis*. Det kan också snarare öka räckvidden (genom en effekt som kallas "skip", när radiovågorna studsar mot joniserade lager i atmosfären - en radio som når några mil kan plötsligt kommunicera med Italien). Men när detta ändras flera gånger om dagen, försvåras ju ändå radiokommunikation (åtm. utomhus) genom oförutsägbarhet.

Så långt jag kommer ihåg på rak arm...

* Mkt beror på frekvens. Vissa frekvenser kan råka ut för hög absorption vid hög luftfuktighet - men det är ju redan invägt i vilka frekvenser som används till vad idag och det skulle ju knappast vara annorlunda.

krank

Går ondskans ärenden
Sapient said:
Man kan tänka sig att det magnetiska fältet av någon anledning är
svagare än svagare än jordens idag, och att en ökad strålning av laddade
partiklar når atmosfären och därför gör radiovågor värdelösa?
Det är en tanke. Om magnetism stör, skulle det också funka med ett förstärkt, eller mer kaotiskt, magnetfält? Jag vet inget alls om hur sånt funkar.

En tanke jag har är ju naturen som levande. Ett nervsystem som ströcker sig över hela jorden. Ett utommänskligt, obegripligt intellekt. Mer weird än någon Cthuloid gudom. Det skulle man isf pseudovetenskapligt knyta till magnetfältet. Men det funkar ju då bara om ett starkare eller mer kaotiskt magnetfält skulle funka för syftet, så att säga.

Ögat

Hero
Hear me out and believe me later...

Radiovågor fungerar visst.
MEN problemet är att det är livsfarligt att uppleva cyberspace trådlöst. För att där finns det en vrålande vansinnesgud. För att där finns det en AI som kokar ens hjärna. För att där finns det utomjordisk aktivitet som kan fjärrstyra dig. För att där finns GeneCorp, och cyberpunkare är per definition fiender till storföretag i allmänhet och storföretag som förstör jorden i synnerhet. För att med wifi kan du spåras.

Det finns helt enkelt många anledningar till varför trådlöst är oanvändbart, trots att det "funkar". En fördel blir att man kan spela ut scener som "jag vet att det är livsfarligt. Men vi har inte tid för sladdar. Jag går in. TRÅDLÖST. Jag älskar dig. farväl" Det blir lite som när Frodo använder ringen.

Eller tja, du förstår grunderna i mitt förslag.

Sapient

Swashbuckler
Jag är inte tillräckligt mycket fysiknörd för att räkna ut på rak arm, men jag tror det krävs rätt mycket ökning för att nå den styrka som skulle krävas. Men om den av någon anledning (pågående polvändning i jordens kärna?) var instabil och kaotisk skulle det förmodligen också bidra med varierande förutsättningar.

En växt-form som sträcker ut sig över hela jorden skulle också potentiellt kunna påverka magnetism. Rötter och xylem transporterar ju vatten och i vatten finns metalljoner.

Fast det skulle snarare betyda att hyperväxten fungerade som ett slags faraday-bur runt kärnan och försvagade magnetfältet. (Potentiellt kan den kanske använda den energin för egen del?)

Jag lutar alltså åt ett minskat fält - lite lättare att förklara (det har minskat i styrka sedan man börjat mäta, ca. 10%) och en världsomspännande faradays-bur skulle bidra ytterligare. Plus att norrsken som är så starkt att det snudd på är synligt på dagtid är rätt häftigt. :)

Plocka gärna inspiration härifrån:
http://en.wikipedia.org/wiki/Earth_magnetic_field

krank

Går ondskans ärenden
Olav said:
Eller tja, du förstår grunderna i mitt förslag.
Jag fattar, men det är inte det jag är intresserad av i det här läget. Just nu vill jag mest se vilka olika fysikaliska anledningar som skulle finnas. SEDAN kan jag fundera på andra varianter =)

krank

Går ondskans ärenden
Tony skrev i vrållådan att en större koncentration av... elektroner? i atmosfären skulle leda till opålitliga radiovågor, opålitligare hårddiskar, mer statisk elektricitet, mer åska och ett gäng döda fågelarter. Känns som en möjlighet.

krank

Går ondskans ärenden
Sapient said:
Fast det skulle snarare betyda att hyperväxten fungerade som ett slags
faraday-bur runt kärnan och försvagade magnetfältet. (Potentiellt kan
den kanske använda den energin för egen del?)
Det här var en ball idé, den ska jag fundera vidare på tror jag. Kanske i kombination med annat =)

Sapient

Swashbuckler
krank said:
Tony skrev i vrållådan att en större koncentration av... elektroner? i atmosfären skulle leda till opålitliga radiovågor, opålitligare hårddiskar, mer statisk elektricitet, mer åska och ett gäng döda fågelarter. Känns som en möjlighet.
Laddade partiklar öht i atmosfären - vilket är en av effekterna av ökad strålning.

Det är dock oklart om det verkligen ökar mängden åska, men varför inte?

Cybot

Mest spelbar
"störa ut" radio helt skulle vara ganska svårt.

Men en kombination av magnetiserade partiklar och tät växtlighet som absorberar radiovågor (högt metallinnehåll) så skulle det inte vara så svårt att rejält begränsa en radios räckvidd.

Ett par riktigt kraftiga soleruptioner eller ett par EMP kärnvapen skulle totalt krossa vårat satellitnätverk.
Speciellt om de inte hade chans att stänga ner satelliterna innan vågen med laddade partiklar når jorden.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Borde göra det, åska är ju en urladdning mellan atmostfär och mark beroende på den en'es högre laddning vilket i sin tur beror på dess laddning.

Jag personligen funderar över fåglarna om något...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Åskväder och solvindar. Det räcker ju att radiokommunikation skall vara opålitlig för att man skall vilja dra kabel.

Sedan kan man ju göra expeditioner ut, med en opålitlig radio som livlina hem. Det blir coolt.

krank

Går ondskans ärenden
wilper said:
Åskväder och solvindar. Det räcker ju att radiokommunikation skall vara opålitlig för att man skall vilja dra kabel.

Sedan kan man ju göra expeditioner ut, med en opålitlig radio som livlina hem. Det blir coolt.
Japp!

Rotsystem är verkligen inte redo att manifestera sig ännu, men att ha stor och vild natur a' Axa som motsvarar den förödda jorden i Judge Dredd, ungefär. Man kan ge sig ut, men det är farligt och finns konstiga saker. Lite Svarta Mutant, kanske? Det blir hursomhelst ascoolt, som du säger.

krank

Går ondskans ärenden
Major Boothroyd said:
Solstormar slår ut radiokommunikation, kraftiga sådana kan slå ut elnät. Här är en som jag hoppas inte återkommer 1859 års solstorm
En bonus är att man äventyrar under en himmel av norrsken.
Så... Solstormar. Vad skulle kunna fixa hit lite såna? Eller räcker det, som några skrivit, att vi minskar planetens skydd mot dem?

wilper

Räcker att solen bestämmer sig för att storma lite mer. Vi behöver inte göra något alls som människor.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Vad wilper sa. Solstormar kommer med viss periodicitet (större sådana vart 50 år ungefär, superstormar en gång vart 500).

anth

Vetefan
Radiovågor är elektromagnetisk strålning
Ljus är elektromagnetisk strålning

Hur slår du ut ljus?
Antingen stänger du av ljuskällan eller så dränker du ljuskällan i bakgrundsljus.
Samma med radiovågor - man dränker det i mer radiovågor, s.k. störningssändare (som t.ex. används idag på vissa fängelser för att förhindra att interner använder insmugglade mobiltelefoner).
Annars är det som är det som andra sagt, kraftig strålning:
- från solen - men det slår ut elektronik fullständigt, satelliter blir utbrända o.s.v. (kan vara kul med en teknologisk framtid helt utan satelliter).
- från kärnkraftsolyckor - men då får man brottas med ökad radioaktivitet i allmänhet och därmed ökad risk för cancer och andra bieffekter (men det är ganska kul med mutationer).

Långväga radiovågor "studsar" ju mot de övre atmosfäriska skikten. Man kan tänka sig någon katastrof som förstört atmosfären så radiovågor slutar studsa utan ger sig rakt ut i rymden.
Radio skulle då bara funka på korta avstånd (inom synhåll) - och vi skulle bli helt beroende av atlantkablar etc för långväga kommunikation - vilket skulle bli mål för ekoterrorister.

wilper

Jag kan se ett scenario där en komet missar jorden, men sugs in av solen.

Kometen är tillräckligt stor för att kasta solstormscykeln ur fas, det räcker ju med 10 år av intensiva solstormar för att människorna skall hinna lägga om hela sin livsstil och se det nya som normalt.

Xyas

Swashbuckler
anth said:
Radiovågor är elektromagnetisk strålning
Ljus är elektromagnetisk strålning

Hur slår du ut ljus?
Antingen stänger du av ljuskällan eller så dränker du ljuskällan i bakgrundsljus.
Samma med radiovågor - man dränker det i mer radiovågor, s.k. störningssändare (som t.ex. används idag på vissa fängelser för att förhindra att interner använder insmugglade mobiltelefoner).
Det vore sjukt coolt om alla försök till trådlös kommunikation dränks av radiovågor som växterna och träden avger. Så man kan lyssna på dem. Kommunicerar de med varandra eller är det bara brus?