Nekromanti Rotsystems framtid - kampanj eller inte kampanj? Hemligheter?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag sitter och funderar lite på Rotsystems framtid.

Dilemma 1: Å ena sidan brukar en del finna det önskvärt att ett spel har någon schysst, maffig megakampanj. Å andra sidan, om inte hela denna kampanj kommer ut samtidigt så finns risken att det folk spelar medan de väntar inte funkar med det som kommer.

Dilemma 2: Å ena sidan känner jag att allt blir bättre om man spånar tillsammans istället för att man gör allt ensam, och skulle därmed egentligen vilja börja skapa trådar för att spåna just kring kampanjvärldens framtid. Å andra sidan finns det en charm i att kunna överraska en smula med produkter man släpper.

Just nu tänker jag: Om jag spoilermärker diskussionstrådar om Rotsystems kommande kampanjmoduler så kan de som vill hålla sig borta göra det. Steg 1 skulle då kunna vara att försöka spika en tidslinje för kampanjen som helhet; en övergripande vy över den Stora Kampanjen. Denna tidslinje skulle sedan kunna fyllas ut till en PDF-produkt -- ett material som SL kan välja att förhålla sig till i sitt eget planerande, så att det blir möjligt att hålla sig "kompatibel".

Hur tänker/tycker ni?

Axelsson

Warrior
Hur stor hade du tänkt att kampanjen skulle bli? Jag förknippar cyberpunk med korta och intensiva kampanjer, men det var väl så jag spelade Mutant 2089 en gång i världen.

Men en tidslinje tycker jag hade varit bra sätt att förhålla sig till det hela.

krank

Jag har inte tänkt så jättelångt faktiskt. Därav behovet av att spåna.

Såhär: Jag har ett par idéer till hur en episk "kampanj för att rädda mänskligheten" skulle kunna se ut. Den skulle med nödvändighet innebära en massa hemligheter som först planteras, sedan undersöks, och till sist avslöjas. För det är den grej jag gillar mest med kampanjer.

Den totala längden bör då rimligen spegla antalet hemligheter som ska avslöjas. Det måste ju finnas tid att reagera och bilda teorier efter att en hemlighet planterats; det får inte gå för fort.

I någon form av utopisk drömvärld skulle jag vilja ha 3-4 böcker med 5-10 scenarier i varje. Där alla scenarier inte driver stenhårt mot kampanjens slut, utan snarare att det finns en massa sidouppdrag och sidospår att gräva ner sig i för att bida sin tid och låta saker landa lite mellan varven. Säg då 100-150 sidor per bok, kanske.

Axelsson

Warrior
Nu när jag funderat en stund så tycker jag att en tidslinje skulle fungera väldigt bra. Jag vet att jag allt för ofta driver på för fort och lämnar spelarna utan tid att tänka efter. Vilket troligtvis får mina längre kampanjer att rinna ut i sanden.

En annan sak, kan man spela kampanjen med olika problemlösargrupper eller bör man försöka hålla sig till samma rollpersoner genom hela kampanjen?

Jag ställer gärna upp och spånar om du känner att det skulle vara till någon nytta.

krank

Jag tänker mig att det väl antagligen skulle funka bäst och vara roligast med samma rollpersoner men det är ju min standardinställning så att säga. Jag tänkte nog inte nödvändigtvis knyta an jättehårt till rollpersonerna i sig, så största problemet blir nog isåfall att nya grupper av rollpersoner behöver informeras om de saker den första gruppen upptäckte...