Nu har jag börjat läsa Silent Legions och planerar för att köra en sandlåda Cthulhu-style (så blorbigt jag kan). Dessutom har jag hunnit spela lite rollspel och under passen funderat på vad det är vi egentligen sysslar med.
Det jag kom fram till är att vi kör en sandlåda (aktörer som gör saker i bakgrunden, ingen färdig röd tråd, möjlighet att göra vad som helst mm) med en mängd preppade händelser inför varje plats. Det sistnämnda gör ju spelet oblorbigt och SL väldigt aktiv.
Jag funderade då på vad som skulle hända om man kört en sandlåda blorbigt utan preppade händelser och kom fram till att svaret är: ingenting. Rp skulle inte agera. Vi spelar nämligen rollpersoner som är smärtsamt alldagliga och saknar både medel att bekämpa monster och syfte att göra det. (tex är min rollperson en ensamstående 25-årig sjuksköterska som tar hand om sin femåring). Dessa RP kommer inte ta upp kampen med en hemsk kult om inte preppade händelser snärjer in dem.
Det gjorde att jag kom fram till att för oss är det nödvändigt att hitta bra länkar mellan RP och sandlådan—motivation och anknytning. Jag har redan fått tips av 2097 på hur hon genom Fiasco-setup skapar länkar in i sandlådan redan innan karaktärsskapandet. Men det måste finnas massa sätt att knyta ihop RP med världen och få Rp att bli aktiva och ta initiativ. Hur gör man så att RP inte blir vandrande meningslösheter i sandlådan?
Det jag kom fram till är att vi kör en sandlåda (aktörer som gör saker i bakgrunden, ingen färdig röd tråd, möjlighet att göra vad som helst mm) med en mängd preppade händelser inför varje plats. Det sistnämnda gör ju spelet oblorbigt och SL väldigt aktiv.
Jag funderade då på vad som skulle hända om man kört en sandlåda blorbigt utan preppade händelser och kom fram till att svaret är: ingenting. Rp skulle inte agera. Vi spelar nämligen rollpersoner som är smärtsamt alldagliga och saknar både medel att bekämpa monster och syfte att göra det. (tex är min rollperson en ensamstående 25-årig sjuksköterska som tar hand om sin femåring). Dessa RP kommer inte ta upp kampen med en hemsk kult om inte preppade händelser snärjer in dem.
Det gjorde att jag kom fram till att för oss är det nödvändigt att hitta bra länkar mellan RP och sandlådan—motivation och anknytning. Jag har redan fått tips av 2097 på hur hon genom Fiasco-setup skapar länkar in i sandlådan redan innan karaktärsskapandet. Men det måste finnas massa sätt att knyta ihop RP med världen och få Rp att bli aktiva och ta initiativ. Hur gör man så att RP inte blir vandrande meningslösheter i sandlådan?