Nekromanti RP skapande

Rehmee

Veteran
Vi har spelat EON ett bra tag och ändrar sättet att skapa RP.
Vi slår fram 3 rader med 9 slag i varje(1 slag för varje grundegenskap) efter det så ser man vilken rad amn vill använda och slår därefter ett slag till för att höja ett av de 9 slagen. Sen räknar man ihop alla 9 slagen till en klumpsumma och sätter ett värde mellan 3-18 (därefter Rasmodifikationerna)vid respektive grundegenskap. på detta sättet får man en RP som är specieliserat på det område man vill.. Vad tycker andra EON spelare om detta systemet??

Magnus L

Hero
Låter som om ni spelat Dungeons & Dragons 3:rd edition..

Det är väl ganska bra, RP kan bli ganska bra men om man fortfarande kan ha en balanserad kamapanj så är det väl bra..

GrottrolletNaug

Swashbuckler
system, lycka och grejer

Det finns lika många system för att slå fram grundegenskaper som finns spelledare (Troligtvis fler !). Bara man hittar ett system som gör alla spelare nöjda, samt håller karaktärerna inom i en tuffhetsgrad som SL känner sig bekväm med.
Kort och gott, bara alla är glada /images/icons/smile.gif

/Grottrollet Naug

Rehmee

Veteran
Problemet med det systemet är att RP:na tenderar att bli super bra, speciellt inom deras område.. det är bra, för då kan man ta upp kampanjen ett steg vad gäller motståndare och överraskningar... Men det finns RP som har en klumpsumma på 134 dvs 14,8. Det är rätt högt anser jag, men oftast löser jag det genom att ge dem svårare motståndare..

Cerec

Veteran
själv tycker jag att det blir för högt....vi brukar använda oss av 3t6 på alla värden så får man slå om alla 1 en gång per attribut. Men rollpersonerna brukar få ganska hårt motstånd iaf /images/icons/devil.gif

UnConnected

Veteran
Ett sätt att få hyfsat höga värden, men ändå inte übervärden, är att slå 4t6 på alla attribut istället och i varje slag ta bort den lägsta tärningen.
Detta brukar vi köra med och detta brukar resultera i ett par jätte höga attribut men ändå ett medel som inte är för högt.