Nekromanti Rpg Horror Stories

Dr_Dängrot

Myrmidon
Jag har fått ett nyfunnet intresse nämligen att lyssna på så kallade rpg Horror stories på Youtube .

Det är mer eller mindre YouTube videos där folk berättar om rena rama skräck scenarion dom upplevt in game eller off game under sina år inom hobbyn .

??????Det är Gaslighting , stalking , våld , rasism , homofobi , cringeworthy sexualla närmande , mm mm

Jag undrar why , förekommer verkligen det här ? ?

Det mesta jag upplevt genom åren är nån arg spelare som Rage quitat när hans karaktär dog eller gm som kört sitt eget race med egna tolkningar av regler osv .
jag Har jag vart förskonad eller existerar det här inte i de svenska scenen utom i smyg nånstans ?

Det skall tilläggas att historierna är ifrån USA och till 99% är det inom DnD grupper dessa skräckhistorier skett ..

Is it beacuse USA thats why ? , iom att usa har betydligt fler invånare och därför fler som spelar rollspel drar sig fler fler nutjobs till hobbyn där ?

Eller är det så att de mörka fördomar folk har om DnD spelare som antisociala autistiska potentiella massmördare som bor i mammas källare har en gnutta sanning i sig ?

Eller är det iom att DnD i princip är det enda rollspel Jänkarna verkar tro existera så blir det per automatik så att de skräckscenarion som sker sker inom DnD.

Lupus Maximus

Tekniker
Jag misstänker att det är en kombination av flera saker.

* De är ca 30 gånger fler i USA än vad vi är i Sverige. Så en gång var tionde år här motsvarar tre gånger per år där borta.

* DnD är mycket större, procentuellt sett där än här. Så där vi skulle välja ett annat rollspel, så är det vanligare att de trycker in spelstilen i DnD.

* Jag uppfattar det som en annan rörlighet i USA, t.ex. med både jobb och studier. Samt att jag har uppfattning att spel på lokaler är vanligare där (de spelbutiker jag besökt har alltid en bunt bord och speltillfällen, samt spellokaler med lite försäljning). Så fler spelar nog med främlingar där borta.

* Jag har också känslan av att "one twue way" och polariserat tänk är vanligare där borta. I kombination med de två ovanstående punkterna så blir skillnad i spelstil skapar en del "horror stories" där det egentligen bara är folk med fundamentalt olika spelstilar möts, och de andra därmed "gör fel".

* Det är även rätt stora kulturella skillnader mellan USA och Sverige (även om det är stora kulturella skillnader inom USA).

Jag tror det procentuellt sett är vanligare där än här, även om det ändå är undantagen på båda ställena. Men procentuellt sett lite fler, plus att de är så många mer än oss, så blir det bra många skräckexempel som kan dras upp.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
En annan rimlig faktor att ta in skulle väl kunna vara att avsaknad av offentlig sjukvård innebär att fler personer lider av odiagnostiserade/obehandlade mentala åkommor.

God45

#PrayersForBahakan
Den värsta jag hört är från Sverige. Den om en 15 årig kvinnlig spelledare som körde sitt första spel över Skype och där en vuxen manlig spelare runkade under spelet. De pratar om den under ett Fear the Boot avsnitt.

Personligen har jag upptäckt (och sedan sparkat ut ur min grupp!) att två av mina spelare var nazister. Det var över Skype båda gångerna.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag har väl levat ett förskonat liv och har personligen aldrig varit med om eller hört talas om något värre vid spelbordet än en eller annan spelare som medvetet sabbat spelmöten.

I föreningen jag länge var med i fanns det folk som flörtade med högerextrema åsikter, men jag kan inte minnas någon öppen rasism från dem eller andra (vilket inte säger att det inte förekom). Jag vet att en kvinna i föreningen uppvaktades (blommor, chokladaskar och tjat om dejter) av en en manlig medlem på ett sätt som hon inte ville, tror att det hela slutade med att hon tillfälligt lämnade föreningen för att få vara i fred.

Edit: Det grövsta jag själv har fått hantera - som kanske kvalar in här - var när en av föreningens medlemmar visade sig ha surfat efter djursex på föreningsdatorn. Jag var ordförande, så det ärorika uppdraget att upplysa personen om att detta inte var förenligt med SVEROKs och vår ideella ungdomsförenings värdegrund föll på mig. Ett av mitt livs obekvämaste samtal.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Har nog inget som kvalar in här. Det enda tragiska jag kan komma på är att tre olika spelare vid olika tidpunkter sagt att deras RP tar livet av sig utifrån händelser i spel. En köpte mark i Torshem som enligt kartans skala (tryckfel) berövade honom en förmögenhet. Han valde att dränka sig med ett rep runt halsen knutet till en säck stenar som han kastade i sjön utanför Torsborg. En annan blev förnedrad under frihetsspelen i Tricilves arena och ville dränka sig från flotten han sattes naken på med kurs mot Paratorna. Den tredje förlorade sin magiska amulett och ville omedelbart skära halsen av sig själv.

Jocke

Man med skägg
Jag har hört historier om alla de här grejerna i Sverige också (samt såklart vart med om nån av dem själv). Prata tex med valfri tjej som började spela på 90-talet.

IcarusDream

Anti-populist
Jag har några riktiga skräckberättelser från min tid som aktiv rollspelare.

Det första riktigt obehagliga jag var med om var i första spelgruppen, vi hade en spelare som var grovt alkoliserad. Så till den nivån att han krävde att få dricka sprit vid spelbordet. Jag personligen har inget emot att man dricker alkohol vid spelbordet, så länge man gör det måttligt och det inte stör. Men han var känd för att dricka i det närmaste ren sprit, typ colagroggar som var genomskinliga som spritegroggar. Vid ett tillfälle när jag spelledde så var det nån form av gåta/pussel som spelgruppen skulle lösa. Efter nån timme var han så full att han inte kunde koncentrera sig och då säger han rätt ut att om inte hans karaktär automagiskt löser pussel så skulle han slå mig. Hans handa hobby utöver rollspel var MMA/boxning, så han var ingen man ville bråka med för då kunde det gå illa. Kort därefter hittade jag en ny spelgrupp.

En annan mardröm var en kvinnlig spelare jag spelade flera spel med under en period. Det började ganska bra, men när vi körde en kampanj i Trudvang så började hon först insistera på att hennes karaktär skulle bli våldtagen. Chockad så sa jag att det ej händer. Då började hon hetsa medspelarna att deras karaktärer skulle försöka våldta henne. Även de tyckte det var obehagligt. Efter det gick det utför, hon började försöka uppvakta en spelare i gruppen off game, en väldigt blyg och tillbakadragen gamer med viss socialfobi. Hon var väldigt framåt och tog plats och hade massor av skinn på näsan så hon försökte nog köra över honom, men han blev bara nervös och kände sig obehaglig. Jag vet inte exakt att hon gjorde men spelaren kom till mig efter nån vecka och sa att han inte ville spela med henne, men jag övertygade honom att vara kvar i gruppen. Hon fortsatte ingame att försöka få sin karaktär våldtagen, vilket alltid misslyckades och jag tror hon blev mer missnöjd. När den andra spelaren till slut sagt åt henne så blev hon så förbannad att hon ställde sig upp, vrålade argt på oss en stund, sen lämnade hon spelgruppen och kom aldrig tillbaka. Tur var det.

Några år senare så är det en tjej på FB som hört att jag höll på med rollspel och ville vara med. Det var mitt i en EON-kampanj jag körde, men jag hade planerat ett sidoäventyr med andra karaktärer över några helger. Gruppen skulle vara riddare och hon ville spela en manlig riddare, vilket ju inte är några problem. Men, när spelet startade så ringde varningsklockorna direkt. Det enda hon/hennes karaktär pratade om var könsorgan och våldtäkter. Jag fick flera gånger säga åt henne att det inte var okay att försöka våldta varenda SLP eller spelarkaraktär hon stötte på. Hon tjatade på om att det bara var "så karaktären var", men jag sa ifrån för att vi inte tillät våldtäkter och liknande vid bordet, då slutade hon...ett spelmöte... sen var det igång igen, konstant könsord i varannan menig, väldigt detaljerade beskrivningar av sex och där tillhörande attribut. Och när de andra spelarna (två killar och en tjej) efter ett spelmöte stannade kvar och sa att de tyckte det var väldigt obehagligt att ha med henne i gruppen så ringde jag henne och sa åt henne att hon skulle få ett val, antingen sluta med det beteendet eller så lämna gruppen så kallade hon mig "H*ora" och la på, blockerade mig och resten av gruppen på FB och sen har jag aldrig hört från henne igen.
Det enda jag stött på var en gemensam bekant som nåt år senare berättade att hon var nära lajvvän med tjejen från berättelse #2, vilket inte förvånar mig.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Shit trodde Sverige var ganska förskonat ifrån sånt här .

Visst att man hörde lite smågrisiga kommentarer som brudar i chainmail bikini och den där alvprinsessan skulle man haft fastkedjad där hemma och sånt .

Sen var jag med i en spelförening sent 90tal tidigt 2000 och där fanns det vissa som flörtade lite med fosterlandsromantik och sånt . Hade med sig lite vitmakt musik till lokalen och sånt där som dom lyssnade på i smyg ....

när jag söker i minesbanken så minns jag även en spelare i min eongrupp som brukade gömma porrtidningar i spelböckerna som han satt och tittade i under spel

??????det som sker i USA verka dock vara uppskruvat till max .

En historia jag lyssnade på där var det en 17 årig kille nyinflyttad till stan och genom skolan kom han i kontakt med en DnD grupp och tyckte dom verkar trevliga . En dag så messar Dm honom på Skype och säger dom ska ha ett möte samma kväll och när han kommer dit är ingen där utom Dm och Dm's flickvän.
Flickvännen mer eller mindre kastar sig över honom och försöker ha samlag med honom framför Dm.

Tilläggas skall att dm och hans flickvän var 10-12 år äldre än övriga gruppen ..

Det slutar inte där, det är historier om arga spelare som misshandlar Dm , stalkers som förföljer kvinnliga spelgruppsmedlemmar , regelrätta övergrepp mm mm .

Asså det är lite beyound belief som man säger ..

Jag har ändå 25 år i hobbyn och aldrig upplevt nått sånt