Nekromanti RPG-tävlingar, föreningar m.m

Anson

Veteran
Jag undrar först om det finns någon RPG-förening i Östgötaregionerna så vore det kul?
Sedan var det om det kanske finns någon slags RPG-turnering, om det nu existerar i huvud taget. Men det känns som att ordet låter bekant.
Ni får gärna ge tipps på var.

// Greve Anson Maddocks av Talon

Erufailon

Swordsman
man kan väll inte ha rpg turnering eller?

det går inte att ha rpg turnering, rollspel går inte ut på att vinna något, utan att ha kul och kanske få lite insikt då och då.
hörde någon i min klass nämna för mig något om jag var med i rpg turneringar eftersom jag håller på med rollspel, då fick jag förklara ännu en gång att det inte funkar... har sisådär ofta fått frågan faktiskt.
vet inget om någon förening i östgötaland, bara i västgötland,
hmmm får väll göra lite reklam för föreningen jag är med i, jag är ju trots allt vice ordförande! :gremsmirk:

//rollspelsföreningen hedningarna - som inte har rpg-turneringar.

Anson

Veteran
Re: man kan väll inte ha rpg turnering eller?

Jag vet att det går här kommer en förklaring om du vill. Det var när jag bodde i Sthlm så blev ett gäng uppdelat i två grupper för att sedan spela med varsin spelledare. Spelledarna har ett och samma mål och det är att få dessa två grupper att träffa varandra. Sedan vad som händer då är upp till rollpersonerna. De rollpersoner som överlever vinner. I slutet får det inte vara mer än en grupp. Detta går givetvis att göra med flera grupper och på många olika sätt. Man behöver kanske inte träffas i slutet på äventyret utan kanske under vissa tillfällen och kanske inte hela gruppen utan bara en utvald rollperson.

Det är en rollspelsturnering.

// Greve Anson Maddocks av Talon

Ackerfors

Alas, your rapids!

Ja, på det sättet går det. På LinCon i våras hade de DnD-dueller på ett ställe. Det var enkelt och gick till såhär: Man gör en rollperson och pucklar på den andres rollperson.

Det går även att ha så kallade DeathMatchs. Ungefär som Anson sa, fast mer som säg Counter-Strike. Vi körde Neotech 2 Dm, med våran gamla skola som bana. Väldigt roligt faktiskt.

Mogger

Hipsteranka

Är helt vanliga konventsturneringar inte aktulla? Annars är väl det den vanligaste formen av rollspelsturneringar. Alla spelar samma äventyr och sedan bedöms det hela utifrån vissa kreterier. De med flest poäng vinner. :gremsmile:

Ackerfors

Alas, your rapids!

Det är väl den sorten som är mest tävling i ROLLspel...

Krille

Super Moderator
Rollspel på konvent

"det går inte att ha rpg turnering, rollspel går inte ut på att vinna något, utan att ha kul och kanske få lite insikt då och då."

Det går faktiskt utmärkt, och är en tävlingsform som brukar utövas på konvent.

Under en rollspelsturnering så spelar man ett konventsscenario, som spelas under fem timmar med förskapade rollpersoner. Det är ofta tämligen rälsat, och alla deltagande lag får samma rollpersoner och samma äventyr. Därigenom går det att göra någon slags bedömning av lagens respektive prestationer. Det lag som fick bäst bedömning vinner turneringen.

Krille

Super Moderator

"går det att ha turnereingar? i sånna fall hur??! =/"

Se här.

Vill du ha ett exempel på äventyr med rollpersoner och bedömning, så har jag ett här.

Staffan

Myrmidon
Re: Rollspel på konvent

alla deltagande lag får samma rollpersoner
Detta är förvisso kutym här i Sverige, men i USA anordnar RPGA (en division av WOTC, förr av TSR) något som kallas för Living City (vilket sedermera har knoppat av sig till Living Greyhawk, Living Death, Living Jungle, Virtual Seattle och lite andra kampanjer). I Living-kampanjerna får man i stället ha med sig en egen rollperson som skapats efter vissa kriterier och spelat i andra Living-äventyr.