Låt oss ta oss en titt på dataspelen. Är det någon som minns Blue Max? Man sköt helt enkelt ner en massa plan och fick poäng. Så kunde man tanka också. Så där höll det på. Det var vad vi 70 talister spelade med spänning omkring 1984. Finns det någon här som provat att låta sina barn testa sådana spel och höra vad de säger? Är de som då mormor sa att man skulle leka med kottar och tändstickor då man var liten (vad är det för fel på det egentligen - vi är väl rollspelare)?
Blue Max publicerades av ett av alla dussinföretag som på den tiden släppte spel på kasett och diskett. Det fanns till och med en kanal i P3 som sände dataspel som man kunde banda på sin bandspelare - vips så hade du nya dataspel. Företagen var av märken som Epyx, Ocean, Adventure games. Blue Max (som verkligen inte var en större uppstickare) producerades av... Microsoft. Ett märke som vuxit sig en aning starkare idag men kanske inte tack vare ett bortglömt gammalt flygplansspel.
Anyway. Ni som minns det här. Och som minns Bilbo (textspelet), Kings Quest III, Gabriel Knight 2 vidare till Riven och Diablo, Metal gear etc... Om man ser på spelens utveckling och kanske då framförallt adventure och RPG - kan man - bara för att det är kul - dra en parallell till hur rollspelen utvecklats under åren och hur dataspelen kanske kan komma att utvecklas om man ser på rollspelens utveckling. Frågan är naturligtvis öppen och luddig men tanken är ganska roande. Idén kom från en artikel i DN Kultur från idag.
Blue Max publicerades av ett av alla dussinföretag som på den tiden släppte spel på kasett och diskett. Det fanns till och med en kanal i P3 som sände dataspel som man kunde banda på sin bandspelare - vips så hade du nya dataspel. Företagen var av märken som Epyx, Ocean, Adventure games. Blue Max (som verkligen inte var en större uppstickare) producerades av... Microsoft. Ett märke som vuxit sig en aning starkare idag men kanske inte tack vare ett bortglömt gammalt flygplansspel.
Anyway. Ni som minns det här. Och som minns Bilbo (textspelet), Kings Quest III, Gabriel Knight 2 vidare till Riven och Diablo, Metal gear etc... Om man ser på spelens utveckling och kanske då framförallt adventure och RPG - kan man - bara för att det är kul - dra en parallell till hur rollspelen utvecklats under åren och hur dataspelen kanske kan komma att utvecklas om man ser på rollspelens utveckling. Frågan är naturligtvis öppen och luddig men tanken är ganska roande. Idén kom från en artikel i DN Kultur från idag.