Nekromanti RPG vs Rollspel - Evulution

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Låt oss ta oss en titt på dataspelen. Är det någon som minns Blue Max? Man sköt helt enkelt ner en massa plan och fick poäng. Så kunde man tanka också. Så där höll det på. Det var vad vi 70 talister spelade med spänning omkring 1984. Finns det någon här som provat att låta sina barn testa sådana spel och höra vad de säger? Är de som då mormor sa att man skulle leka med kottar och tändstickor då man var liten (vad är det för fel på det egentligen - vi är väl rollspelare)?

Blue Max publicerades av ett av alla dussinföretag som på den tiden släppte spel på kasett och diskett. Det fanns till och med en kanal i P3 som sände dataspel som man kunde banda på sin bandspelare - vips så hade du nya dataspel. Företagen var av märken som Epyx, Ocean, Adventure games. Blue Max (som verkligen inte var en större uppstickare) producerades av... Microsoft. Ett märke som vuxit sig en aning starkare idag men kanske inte tack vare ett bortglömt gammalt flygplansspel.

Anyway. Ni som minns det här. Och som minns Bilbo (textspelet), Kings Quest III, Gabriel Knight 2 vidare till Riven och Diablo, Metal gear etc... Om man ser på spelens utveckling och kanske då framförallt adventure och RPG - kan man - bara för att det är kul - dra en parallell till hur rollspelen utvecklats under åren och hur dataspelen kanske kan komma att utvecklas om man ser på rollspelens utveckling. Frågan är naturligtvis öppen och luddig men tanken är ganska roande. Idén kom från en artikel i DN Kultur från idag.

Rising

Vila i frid
Det fanns till och med en kanal i P3 som sände dataspel som man kunde banda på sin bandspelare
Lägg av! Det hade jag ingen aning om. Det slår ju internet med hästlängder. Ägigt som fan. Vad var det för spel?

Om man ser på spelens utveckling och kanske då framförallt adventure och RPG - kan man - bara för att det är kul - dra en parallell till hur rollspelen utvecklats under åren och hur dataspelen kanske kan komma att utvecklas om man ser på rollspelens utveckling.
Är man intresserad av just adventurespel (särskilt då från Sierra och Lucas Arts) så rekommenderar jag senaste numret av Super Play som har en stor och ambitiös specialare om dessa spel. Både historiken (med en intervju med killarna som programmerade Stugan - hur ägigt är inte det?) och en titt på genrens död iom FMV och dess återuppståndelse med de titlar som är heta idag. Jag har inte läst allt än, men det har varit mycket godis - mycket godis indeed.

Nå, rent generellt tror jag att man kan säga detta om datorspelens utveckling från textäventyren:

1. Grafik (betydde mycket för genren. En teknisk utveckling)
2. Taktik (strider. Peka-och-klicka utvecklades till RPG)
3. Polygoner (ännu en teknisk utveckling. Denna förändrade dock spelen överlag till det sämre i min mening.)
4. Video (ännu en teknisk utveckling. Mer eller mindre dödade adventuregenren - alla videospel sög)
5. Online (teknisk utveckling. Bra för RPG, men än så länge så tycker jag att ingen lyckats skriva vettiga online-gåtor för questspelare.)
6. Minispel (Senaste Larry-spelet är fullt av dem, det är små hålla-takten-spel och liknande. Gåtorna har alltså ersatts med "action"-spelmoment. En liknande utveckling har skett på RPG-spelen, som numera har många små minispel och timing-funktioner)

Medan man kanske kan säga detta om bordsrollspelens utveckling från individfigurspelen:

1. Rollgestaltning. (Mer tyngd på att agera än att agera taktiskt)
2. Simulation (Enorma tabeller och detaljerade regler för att verka avancerade och realistiska)
3. Metaplottar (Skapar levande och förändliga världar)
4. Samberättande (Ett avsteg från datorspelen. Rollspelare började fokusera på sånt som ingen dator kunde tävla med)

Jag vill att rollspelens punkt 5. skall vara en återgång till ren spelmässighet - smart spelmässighet. Inte tärningsrullande, utan val, taktik, strategi och avvägningar. Inte komplicerade sådana, utan lättillgängliga och utmanande. Såsom man säger om de klassiska brädspelen; "en minut att lära sig, en livstid att bemästra". Sådan spelmässig utveckling vill jag se i rollspelen.