Nekromanti RPGmaker

.113

Swashbuckler
Bara av ren nyfikenhet, är det någon här som spelar spel gjorda på det här sättet? eller kanske till och med skapar egna?

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Sommaren 2013 spelade jag och frugan igenom några RPG Maker-spel som var populära runt den tidpunkten. Tre av dem minns jag som bra.

OFF. Skithäftig setting, ganska vild art style. Jävligt, JÄVLIGT dålig combat. Det är bara att acceptera att man måste slugga igenom en massa tråkiga fighter a la tidig FF om man vill finna det som är coolt i det här spelet. Jag skulle säga att det är värt det, men det beror på din Will Save.

Ib. Åter igen, häftig setting och rätt cool historia. Extremt animu, men det gjorde ganska litet. Ingen riktig combat vilket i mina ögon är ett stort plus när det kommer till RPG Maker-spel (eftersom combat är skittråkigt). Kort nog att inte kännas drygt.

Mad Father. Mer eller mindra samma grej som ovan. Hade en häftig quirk i farliga situationer om hur man tog skada vilken jag blev rätt imponerad av. Har en skitirriterande sekvens i slutet, men annars kan det vara ett coolt spel.

Efter detta finns bara ett annat RPG Maker-spel jag kan rekommendera, och det är To The Moon. Om du inte spelat det, gå och spela det. Typ nu, direkt. Spelets soundtrack gör mig fortfarande ledsen att lyssna på.
Jag har även hört att Undertale ska vara äckligt bra, men inte spelat det själv än.

.113

Swashbuckler
Kraetyz;n134876 said:
Sommaren 2013 spelade jag och frugan igenom några RPG Maker-spel som var populära runt den tidpunkten. Tre av dem minns jag som bra.

OFF. Skithäftig setting, ganska vild art style. Jävligt, JÄVLIGT dålig combat. Det är bara att acceptera att man måste slugga igenom en massa tråkiga fighter a la tidig FF om man vill finna det som är coolt i det här spelet. Jag skulle säga att det är värt det, men det beror på din Will Save.

Ib. Åter igen, häftig setting och rätt cool historia. Extremt animu, men det gjorde ganska litet. Ingen riktig combat vilket i mina ögon är ett stort plus när det kommer till RPG Maker-spel (eftersom combat är skittråkigt). Kort nog att inte kännas drygt.

Mad Father. Mer eller mindra samma grej som ovan. Hade en häftig quirk i farliga situationer om hur man tog skada vilken jag blev rätt imponerad av. Har en skitirriterande sekvens i slutet, men annars kan det vara ett coolt spel.

Efter detta finns bara ett annat RPG Maker-spel jag kan rekommendera, och det är To The Moon. Om du inte spelat det, gå och spela det. Typ nu, direkt. Spelets soundtrack gör mig fortfarande ledsen att lyssna på.
Jag har även hört att Undertale ska vara äckligt bra, men inte spelat det själv än.

To the moon har jag kollat in lite, det har ju fått grymt bra betyg också :)

Va tycker du är viktigt att ha med då? Du gillar inte strid, är det för att det oftast är nöta samma fiender om och om igen och man levlar så? Skulle det vara intressantare med snabbare strider, om man sänker en fiende på en träff eller två t.ex. och inte tjänar så mycket xp, så man inte behöver samla och hålla på?
Eller ska det helst vara utan strid?

Å hur långt måste ett spel vara för att det ska kännas "ok" att köpa? :)

Jag håller nämligen själv på att göra ett spel och har tankar om några andra.. Det tar ju dock ett tag när man är sådär petnoga aktig ibland :p Jag har spelat en del spel men det är ju ganska varierat vad som jag känner är superbra och inte, oftast är det ganska lite fokus på story. Jag är ju ute efter något annat så att säga.

Håller även på att experimentera med stridssystemet för att klura ut vad som egentligen påverkar, för att komma ifrån massa onödiga stats osv.

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Okej, saker jag märkt att de flesta RPG Maker-spel som blir bra försöker göra:

Minimera "typisk" RPG Maker-strid. Klassisk JRPG-strid är typ alltid skittråkigt. Det är drygt att dras in i ett separat interface där du bara går igenom menygrejer för att få en liten sprite att skaka på skärmen. Yippie, XP och items som jag kan använda för att göra samma sak igen mot lite större monster.
Nya idéer för risker. I både Ib och Mad Father finns det monster. I Ib dör du om ett fångar dig (det är en NPC som jagar dig), i Mad Father tar du skada om ett monster kommer nära (ingen extra stridruta). Sådana här nya koncept kräver en del skripting i RPG Maker, men är sjukt värt det eftersom det låter dig fokusera på det som folk FAKTISKT använder RPG Maker för:
Story. Du vill ha en historia som är bra, gripande, spännande, tankeframkallande, rolig, etc. etc. Någonting unikt och MINNESVÄRT. Slog mig precis att Always Sometimes Monsters är ett RPG Maker-spel, och även om det inte var fantastiskt så var det minnesvärt. Ditt spel ska slå hårt mot någon känsla.

Jag har köpt spel som bara är en halvtimme~en timme långa. Vanligtvis för typ 5-10 dollar visserligen, men om det verkar spännande nog så pungar jag gärna ut med det.

Att modda stridssystemet är nog det absolut viktigaste. Även om du i grunden behåller standardprincipen (gå in i strid -> tryck på menyer -> döda saker -> gå ur strid), se till att det känns meningsfullt och roligt. Att lägga Firaga och se "9999" på alla fiender är inte ens lite spännande. Om du kan tweaka bort alla dryga stats, få bort all grinding, och göra det mindre spammigt menu wars, do it. Vad som helst, bara gör något engagerande.

.113

Swashbuckler
Jo, det är det där med priset som känns klurigt speciellt eftersom det är svårt att få in lång speltid just utan sånna där klassiska strider.. Och "levla up" grejer typ, där man måste questa i timmar för att klara nästa boss. Jag har inte bestämt exakt hur jag ska göra men det kommer åtminstone inte gå ut på att levla upp. Åtminstone ett av spelen / äventyren jag kommer göra kommer handla om en soldat kan man säga, så därför jag håller på försöka klura ut hur striderna verkligen fungerar så att jag kan göra det annorlunda. Men får se hur det slutar.

Största problemet är ju att det egentligen är ca 15-20 år sedan jag sysslade med någon sorts programering alls, så det är väldigt rostigt + annat system dessutom. Så scriptandet kan det hända att det blir minimalt av, däremot finns det många som gjort färdiga och nya system man får använda sig av så jag har kollat en del på det.

Hur skulle du se på flera sådana små spel som bygger vidare på varandra, alltså samma värld men nya karaktärer (eventuellt kanske man kan hitta samma karaktärer igen osv)? Är det en bra ide? :)

Jag tänker mig nån sorts.. origin story eller nåt sånt, alltså vi säger 3 karaktärer som har varsitt eget spel först, för att sedan mötas i spel 4. Sen gör jag det ju mest för att det är kul, inte för att tjäna pengar ;)