Nekromanti #rpgonline & mIRC..

Johan K

Gammal & dryg
Såhär en liten reflektion på en torsdagskväll..
Har hängt & finns fortfarande på "vår" irc-kanal på IRCnet, nämligen #rpgonline.
Tyvärr är denna kanal mer eller mindre supertrött, vilket jag tycker är skitsynd rent ut sagt.
Så min tanke här är, är det som så att mirc & denna kanal är mer eller mindre utdött? Är det som så att andra medier utkonkurrerat mirc?
För min del så rycker jag just att mirc är väldigt smidigt att använda. Tycker att det är enkelt & överskådligt att använda.
Vad säger ni?

// Johan K

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag kom väldigt sent bort från modemen och kom aldrig in i mIRC-världen av den anledningen. Men det har alltid varit sett skitkrångligt ut och alldeles för stilrent. Nu finns ju vrållådan, PM via sociala kaneler som FB och forum, Twitter, SMS och så vidare. För mig som aldrig fanns där i början finns det inget skäl att söka sig dit - och jag tror detsamma gäller för andra som inte fastnade där "back in the days". Utan återväxt är det naturligt att det krymper och dör - och det är okej. Vissa saker ersätts av bättre saker (huruvida #rpgonline är det eller ej låter jag vara osagt) - det ligger i sakers natur.

solvebring

Superhero
IRC har alltid varit väldigt nischat, och det tenderar att vara så att antingen hänger man där eller så inte. Man tittar liksom inte in ibland utan det kräver liksom en viss commitment. IRC:are är ett folk för sig får man nästan känsla av. Om inte annat handlar det om intresse och en smal kanal till ett smalare samröre. Många kanaler är ju exempelvis för folk som bara spelar ett visst sorts spel på en viss server.

... Själv skulle jag mycket, mycket gärna hänga på #rpgonline, alla gånger, om det inte vore för att jag blev bannad en gång i tiden och helt enkelt inte är välkommen.

... Numera hänger jag, när jag dyker in så där varannan dag eller så – utan någon proxy orkar jag inte hålla mig online 24/7 – på (bland andra) #sverok, #rollspel – Quakenet.

Men ja, jag tror samtidigt att den nya tidens alla jävla sociala medier bidragit till att direktchattsintresset, kanallojaliteten och dess tjusning svalnat rejält. Jag har försökt starta flera kanaler i samröre med Rollspel.nu – inte minst med tärningsbotar och grejer för att bidra till sporadiska online-lir via text – utan någon framgång överhuvudtaget.

Ja, IRC är IRC ... Det har sina användsområden, sin känsla och sin tjusning. Varje kanal är en särskild gemenskap och känslan av IRC går inte att framkalla på så många andra ställen – IMHO.

solvebring

Superhero
Robert Jonsson said:
Jag kom väldigt sent bort från modemen och kom aldrig in i mIRC-världen av den anledningen. Men det har alltid varit sett skitkrångligt ut och alldeles för stilrent. Nu finns ju vrållådan, PM via sociala kaneler som FB och forum, Twitter, SMS och så vidare. För mig som aldrig fanns där i början finns det inget skäl att söka sig dit - och jag tror detsamma gäller för andra som inte fastnade där "back in the days". Utan återväxt är det naturligt att det krymper och dör [...]
+1
Tror det ligger väldigt mycket i just det här!

/solvebring som IRC:ade som mest ihärdigt, som grabb, under just modem-tiden. :gremtongue:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag är nog rädd att tiden sprungit ifrån hela grejen med att ha separata program för kommunikation på det sättet. Idag sker kommunikation via mobiler, facebook, twitter, instagram... MSN Messenger, ICQ och Mirc är lika döda allihop.

För egen del... Ett tag använde jag xChat (som jag tycker är en betydligt trevligare klient än mirc) för att irca, men mot slutet var det bara mot en specialserver jag satt upp som lät mig komma åt MSN, ICQ och google talk via IRC...

Jag kom å andra sidan aldrig riktigt in i den sociala aspekten av irc. Som allra mest hängde jag på en kanal en kompis till mig satt upp, men där var vi sällan fler än 4-5 pers som alla kände varandra IRL.

Och idag, som sagt, sker kommunikationen mest via webbläsaren. Att ha ett extraprogram bara för kommunikation med en viss grupp eller så känns... klumpigt. Plus att det inte finns någon enda människa jag känner som finns på IRC men ingen annanstans. (Det var det som fick mig att skaffa Facebook t.ex: Där fanns folk jag kände som inte använde några andra kommunikationssätt).

Mail är väl den sista bastionen för separata program, men även där är det ju på väg bort iom office 365/outloook och gmail och så...