Nekromanti rpgspel gjort i php

daemon

Veteran
Någon som har något tips till ett opensource rpg projekt?

Är intresserad av något RPG spel i stil med fantasispel, som helst endast ska vara browser baserat med text, utan nästan några bilder alls.

alternativt en tutorial till hur man gör ett rpg spel i php?

Rickard

Urverk speldesign
Lustigt.. Precis i veckan så blev jag klar med ett xml/php-projekt som är ett "rollspel" (lika rollspelsaktigt som Diablo) där man går omkring i en dungon och hackar odöda monster.. Jag vill dock inte släppa koden (eller länken till sidan) fritt än, för det är en del saker som behövs fixas..

Allting är visserligen grafiskt.. Du klickar dig fram i en översiktskarta och utforskar områden.. Du slåss mot monster (striden är förvisso textbaserad) och plockar upp hittade föremål (grafiskt)..

Jag hade kunnat ge lite screenshots, men kompisens är borta i helgen så den är nog inte igång.. Nåja.. Det jag ville säga var att det går att göra.. Om du kan behärska grunderna (if-satser, for-loopar, funktioner) i programmering (C++, Java, lingo eller javascript) så kan du lära dig php rätt snabbt.. Jag fixade det på en vecka (programmeringsprojektet tog 1,5 veckor)..

Ladda ner dokumentationen på: http://www.php.net/
Den finns att plocka hem som Windows hjälpfil.. Otroligt smidigt och vissa bitar är översatta till svenska..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte besöker allmänna spelforumet så ofta, så vidare frågor kommer kanske inte besvaras

Klon

Hero
Dum jäkla fråga [extrem OT]

Om du kan behärska grunderna (if-satser, for-loopar, funktioner) i programmering (C++, Java, lingo eller javascript) så kan du lära dig php rätt snabbt..

Okej, så det påminner om dem...
eftersom jag själv egentligen bara är bekant med c+ så undrar jag i hur stor grad... är allra främst intresserad av om det använder sig av klasser

Rickard

Urverk speldesign
Re: Dum jäkla fråga [extrem OT]

Det stödjer både programmering för de som är vana med java och för de som är vana med C++.. Och man kan använda sig av klasser, ja.. Det finns även lite smarta tänkesätt när man ska anropa olika saker..

Det var så länge sedan jag proggade C++ och då fattade jag inte någonting utav programmering så jag kan inte jämföra så bra..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som lärt sig rätt mycket om programmering och tycker till och med det är kul att programmera efter tre år i högskola

Klon

Hero
Re: Dum jäkla fråga [extrem OT]

ah... då kanske man skulle ta sig en titt på det... Får hoppas på att det då dessutom funkar med arv och polymorfism, men det borde det kanske göra, tycker jag iaf...

nå, ska inte dra det än mer OT än jag redan gjort
tackar för infot !

Gardener

Champion
Det finns ett open source-projekt som utvecklar ett system för att skapa dylika spel med som heter phpRPG. Det är alltså ett generellt system som man kan använda för att skapa egna spel med, och det finns två spel på deras site som de utvecklar och dessutom finns det många andra som gör egna spel baserat på deras system.