Johannes Climacus
Veteran
- Joined
- 16 Apr 2009
- Messages
- 64
Jag har byggt ett mycket rudimentärt system för konflikthantering, och jag vill se om ni kan hitta några omedelbara problem med det, eller om ni har några förslag på förbättringar.
Idén är att man har ett antal "Särdrag", t.ex. sex stycken, som är binära, det vill säga de har inget siffervärde. Sedan, när det blir konflikt, kan man välja att satsa ett antal av sina särdrag. För varje särdrag man satsar, får man en viss fast bonus på sitt slag (en extra tärning eller nåt sånt). Sedan gäller:
* Om man lyckas, måste man bocka av alla särdragen man satsat, och de kan inte användas i framtida konflikter.
* Om man däremot misslyckas, får man frigöra ett antal av sina tidigare förbockade särdrag, lika många som antalet särdrag man satsade i denna konflikt.
(Idén är följande: antalet särdrag som är tillgängliga för användning ska, statistiskt sett, alltid vara detsamma vid varje konflikt. Om man tar bort kryssen efter någon godtyckligt vald tidsperiod, som t.ex. efter varje spelmöte, kommer ju antalet tillgängliga särdrag per konflikt att bero på antalet konflikter per tidsperiod, vilket kan variera beroende på äventyr och spelstil.)
* Eftersom det kan hända att alla ens särdrag blir förbockade, varvid man inte kan frigöra några särdrag genom att förlora konflikter, så är det även möjligt att frigöra särdrag genom att låta dem aktivt påverka berättelsen på något påhittigt sätt.
Om man inte nöjer sig med att förlora en konflikt, så kan man välja att starta en strid. Det första man då måste göra är att ta smällen, vilket kan innebära en av två saker:
1) Att man tar ett antal poäng skada, lika med differensen mellan ens resultat och vinnarens. Skada måste inte vara fysisk, utan kan t.ex. vara social eller mental, beroende på situationen. När man tagit tillräckligt med skada, är man besegrad.
2) Att man offrar något av de särdrag, som man använde i konflikten. Detta måste kopplas till berättelsen. Offrade särdrag kan inte användas i framtida konflikter, och står kvar på rollformuläret endast som en åminnelse om förflutna nederlag.
Erfarenhet sköts så, att man efter varje avslutat äventyr får skriva ned ett nytt särdrag, som svarar mot något man lärt sig eller åstadkommit under äventyret. Man kan på detta vis även återfå offrade särdrag.
Idén är att man har ett antal "Särdrag", t.ex. sex stycken, som är binära, det vill säga de har inget siffervärde. Sedan, när det blir konflikt, kan man välja att satsa ett antal av sina särdrag. För varje särdrag man satsar, får man en viss fast bonus på sitt slag (en extra tärning eller nåt sånt). Sedan gäller:
* Om man lyckas, måste man bocka av alla särdragen man satsat, och de kan inte användas i framtida konflikter.
* Om man däremot misslyckas, får man frigöra ett antal av sina tidigare förbockade särdrag, lika många som antalet särdrag man satsade i denna konflikt.
(Idén är följande: antalet särdrag som är tillgängliga för användning ska, statistiskt sett, alltid vara detsamma vid varje konflikt. Om man tar bort kryssen efter någon godtyckligt vald tidsperiod, som t.ex. efter varje spelmöte, kommer ju antalet tillgängliga särdrag per konflikt att bero på antalet konflikter per tidsperiod, vilket kan variera beroende på äventyr och spelstil.)
* Eftersom det kan hända att alla ens särdrag blir förbockade, varvid man inte kan frigöra några särdrag genom att förlora konflikter, så är det även möjligt att frigöra särdrag genom att låta dem aktivt påverka berättelsen på något påhittigt sätt.
Om man inte nöjer sig med att förlora en konflikt, så kan man välja att starta en strid. Det första man då måste göra är att ta smällen, vilket kan innebära en av två saker:
1) Att man tar ett antal poäng skada, lika med differensen mellan ens resultat och vinnarens. Skada måste inte vara fysisk, utan kan t.ex. vara social eller mental, beroende på situationen. När man tagit tillräckligt med skada, är man besegrad.
2) Att man offrar något av de särdrag, som man använde i konflikten. Detta måste kopplas till berättelsen. Offrade särdrag kan inte användas i framtida konflikter, och står kvar på rollformuläret endast som en åminnelse om förflutna nederlag.
Erfarenhet sköts så, att man efter varje avslutat äventyr får skriva ned ett nytt särdrag, som svarar mot något man lärt sig eller åstadkommit under äventyret. Man kan på detta vis även återfå offrade särdrag.