Okej. Så här vad. Du bör ha tryckkänsligheten påslagen även för bläckteckningar, annars blir de lätt kantiga. Sätt brush size på pen pressure, men inte opacity, så blir det 100ggr snyggare övergångar för det mesta - och även om du tycker väldigt mycket om kantiga bilder finns det ett värde i att ha varierande linjetjocklek[/quote
Okej, schysst tips. Ska kolla in det där.
Och ja, jag gillar kantiga bilder. Gillar just sådana guttar som Bergting, Mignola och Frank Miller.
Om du har tecknat en bläckteckning på papper och vill scanna den i svartvitt, scanna i 600DPI och i bmp (vilket helt enkelt gör att alla pixlar blir antingen svarta eller vita, utan mellantoner, vilket nog är föredraget om man vill ha strikt svartvita comics). Nu vet jag inte om du faktiskt använder papper alls, men som ett rent generellt tips om du skulle göra det
Mjo, det. Har just 600 DPI på i Photoshop när jag tecknar dessa bilder också. 600 DPI, pennan istället för brush och så bara svart och vitt. Det är min melodi just nu. Förövrigt kan jag stilla din undran med att jag mest bara göra en enkel blyertsskiss att utgå ifrån, så jag behöver sällan ställa scaninställningarna.
http://i197.photobucket.com/albums/aa289/Xhakhal/kksbordcopy.jpg Här är en bild jag gjorde i svartvitt (eller okej, i ärlighetens namn använde jag en hel del färg i slutändan, men det där är det svarta underlaget). Nu är den förvisso rätt skissig och kladdig, och visar kanske därför inte min poäng lika effektivt som jag skulle vilja - men den är mycket snyggare än den hade varit med precis lika tjocka linjer överallt
Jo, jag förstår din poäng. Snygg bild förresten. Den går vara hur kladdig den vill, det är fortfarande femtioelva gånger bättre än det jag kan åstadkomma för tillfället.
Iochförsig så vet jag inte hur din arbetsmetod ser ut, så jag är inte säker på om 'slå på tryckkänsligheten när du tuschar dina bilder' är ett råd du har användning för, men att döma av de (admittedly few) bilder jag sett dig göra är det något jag spontant skulle säga rent generellt i alla fall.
Mjo, det kanske inte spelar så stor roll för mig alla gånger. Men det finns nog tillfällen då jag kan tänka mig att det passar utmärkt, även för mig och min nuvarande stil. Tack för alla tips, superschysst.