NSM
Ruin
- Joined
- 3 Jan 2019
- Messages
- 117
Jag hade ju tänkt vara med på @Beastslayers karttävling (https://www.rollspel.nu/threads/karttävlingen-nr-1-är-igång.84327/) men föll på att jag inte klarar lösryckt design på det sättet, jag måste alltid krångla till allt och göra det mer jobbigt. Gjorde 4-5 platsbeskrivningar innan jag började fundera på världen i övrigt så att platserna kunde ha nåt gemensamt och ja men ni förstår vart det är på väg. Det blev för mycket och inget blev gjort istället.
Så det låg på is men alla idéer som kom då har har legat till sig och klonkat ner i huvudet som en del av ett större projekt som känns jättekul. Fick lite skjuts i inspirationen i en tråd i Symbaroum-forumet där GLOG nämndes - läste på om det och det är ju superbra. Har ingen aning om det nånsin blir nåt mer än en idé jag gillar eller vad som kan komma ur det men tänkte i alla fall höra vad ni får för associationer, tankar eller annat. Letar alltså inspiration, stort eller smått, särskilt till settingen. Platser, händelser eller annat. Vilken typ av äventyr kan man spela som inte bara är splatter, hur kan man spela det här så att det verkligen blir spelbart men att världen ändå är väldigt farlig. Vad skulle det finnas för anledningar att vara äventyrare?
Det kanske blir en arbetsdagbokstråd om projektet fastnar i roligt-spåret i huvudet.
Mina inspirationskällor är främst tv-serien From, boken/filmen The Watchers, bokserien The Painted Man och Symbaroum.
Mitt projekt heter Ruin just nu och det är ett OSR-rollspel grundat i gammel-D&D. Så här är min pitch så långt:
--
Thirteen years ago the Mora, creatures of malevolence and hunger, crept up from the underground, tearing, rending and feasting. Every night they emerge from the dark places of the world. Nowhere is safe, all you can do is hide and hope that they will not find you.
In all the world, there are few settlements left. The largest, Vesna (city of spring) is the only city that can be considered a sanctuary but the Mora lure in the outskirts, waiting for a chance to tear the cracks open. The light of the walls flicker and the cost of maintaining it takes a heavy toll on its people. It wanes in the night and falters during eclipses, storms and when the people despair. The city’s survival depends on blood rituals that invoke the favor of Saulė to light the walls.
The Mora wait in the shadows beyond those walls, drawn to the despair of broken refugees who arrive from the outside world. At night, the Moras whispers seep through the light and into peoples minds to lure them beyond the fickle safety of the walls.
In other places there are ancient artifacts hidden in the deep places of the world that can keep the Mora away at night. These artifacts are few, have limited reach and requires blood and corruption to function.
Så det låg på is men alla idéer som kom då har har legat till sig och klonkat ner i huvudet som en del av ett större projekt som känns jättekul. Fick lite skjuts i inspirationen i en tråd i Symbaroum-forumet där GLOG nämndes - läste på om det och det är ju superbra. Har ingen aning om det nånsin blir nåt mer än en idé jag gillar eller vad som kan komma ur det men tänkte i alla fall höra vad ni får för associationer, tankar eller annat. Letar alltså inspiration, stort eller smått, särskilt till settingen. Platser, händelser eller annat. Vilken typ av äventyr kan man spela som inte bara är splatter, hur kan man spela det här så att det verkligen blir spelbart men att världen ändå är väldigt farlig. Vad skulle det finnas för anledningar att vara äventyrare?
Det kanske blir en arbetsdagbokstråd om projektet fastnar i roligt-spåret i huvudet.
Mina inspirationskällor är främst tv-serien From, boken/filmen The Watchers, bokserien The Painted Man och Symbaroum.
Mitt projekt heter Ruin just nu och det är ett OSR-rollspel grundat i gammel-D&D. Så här är min pitch så långt:
--
Thirteen years ago the Mora, creatures of malevolence and hunger, crept up from the underground, tearing, rending and feasting. Every night they emerge from the dark places of the world. Nowhere is safe, all you can do is hide and hope that they will not find you.
In all the world, there are few settlements left. The largest, Vesna (city of spring) is the only city that can be considered a sanctuary but the Mora lure in the outskirts, waiting for a chance to tear the cracks open. The light of the walls flicker and the cost of maintaining it takes a heavy toll on its people. It wanes in the night and falters during eclipses, storms and when the people despair. The city’s survival depends on blood rituals that invoke the favor of Saulė to light the walls.
The Mora wait in the shadows beyond those walls, drawn to the despair of broken refugees who arrive from the outside world. At night, the Moras whispers seep through the light and into peoples minds to lure them beyond the fickle safety of the walls.
In other places there are ancient artifacts hidden in the deep places of the world that can keep the Mora away at night. These artifacts are few, have limited reach and requires blood and corruption to function.