Nekromanti Rukh-grammatik

Zadrith

Hero
Är det någon som vet hur man skiljer på singularis och pluralis på dvärgarnas språk Rukh

Skäggmisslan

Veteran
Jag vet inte ens om dvärgarna har singularis eller pluralis, de har ju inte hon och han.

Skäggmisslan/images/icons/clever.gif

Zadrith

Hero
Det är ju ganska stor skillnad på att skilja på han och hon respektive en eller flera. Dvärgar är visserligen ganska självsäkra men jag tror ändå de är intresserade av att veta om fienden består av en tirak eller flera tiraker då deras spanare ropar "Tirak bakom nästa kulle". Man kan ju naturligtvis tänka sig att de alltid sätter ett annat ord framför ordet utan att böja det. Men något sätt att ange flertal är det väl ändå rimligt att anta att de har.

Krille

Super Moderator
"Är det någon som vet hur man skiljer på singularis och pluralis på dvärgarnas språk Rukh"

Medelst någon av syntakterna, förstås (dvs en av rätt många ändelser som hakas på om det behövs för sammanhanget).

Typisk människokonversation:

- "Öh! Sträck hit en av yxorna i hörnet!"
- "En av de här?"
- "Just dom!"

Samma konversation översatt till dvärgiska och sedan ordagrant till svenska:

- "Öh! Yxa-singular-subjekt yxa-plural-lokativ hörnet-lokativ jag-objekt sträck-order!"
- "Yxa-bestämd form-plural hörnet-lokativ-fråga?"
- "Ja!"

Zadrith

Hero
Jag instämmer till fullo men i vissa fall måste även dvärgar kunna uttrycka sig hyfsat snabbt om en dvärg till exempel skall varna några av sina kompisar för de tre tirakerna som kommer springande uppför kullen bör han rimligen kunna skrika "Tiraker" i stället för att skrika "Tre stor, fula, illaluktande, barabariska tiraker kommer springande, ganska snabbt, med långa kliv mellan de små, knotiga björkarna som står en bit ner i den ganska steniga kullen med ca 25 graders lutning och en aning gulfärgat gräs."
Ursäkt överdriften men jag vidhåller fortfarande att det måste finnas något sett att säga t.ex. "Besvärjelser" i stället för "Besvärjelse" utan att vara specifik även dvärgar måste väl kunna tala om mer abstrakta saker annars har jag svårt att se hur de kunnat bli ett så framstående folk som de är när det gäller teknik och vetenskap.
Din förklaring innehöll ju dessutom stycken som "Yxa-singular-subjekt" och hur skiljer sig det då t.ex. från "Yxa-plural-subjekt"?

Krille

Super Moderator
"Jag instämmer till fullo men i vissa fall måste även dvärgar kunna uttrycka sig hyfsat snabbt om en dvärg till exempel skall varna några av sina kompisar för de tre tirakerna som kommer springande uppför kullen bör han rimligen kunna skrika "Tiraker" i stället för att skrika "Tre stor, fula, illaluktande, barabariska tiraker kommer springande, ganska snabbt, med långa kliv mellan de små, knotiga björkarna som står en bit ner i den ganska steniga kullen med ca 25 graders lutning och en aning gulfärgat gräs.""

Det är då dvärgen helt enkelt ropar "Orch!" ("plundrare!"), och vare sig mer eller mindre.

"Ursäkt överdriften men jag vidhåller fortfarande att det måste finnas något sett att säga t.ex. "Besvärjelser" i stället för "Besvärjelse" utan att vara specifik även dvärgar måste väl kunna tala om mer abstrakta saker annars har jag svårt att se hur de kunnat bli ett så framstående folk som de är när det gäller teknik och vetenskap."

Det beror helt och hållet på sammanhanget. Är det helt klart att vi talar om flera besvärjelser så skippar vi antalsändelserna, och använder någon slags infinitivform på "besvärjelse". Behövs det specificeras, då specificeras det. "Besvärjelse" är helt enkelt varken singular eller plural förrän det specificeras av sammanhanget eller syntakter.

"Din förklaring innehöll ju dessutom stycken som "Yxa-singular-subjekt" och hur skiljer sig det då t.ex. från "Yxa-plural-subjekt"?"

Fel av mig. Magister Rafali smällde mig just på fingrarna och sade att det naturligtvis ska vara "yxa-plural-lokativ".

Zadrith

Hero
Har jag förstått dig rätt om jag har uppfattat det så att alla dvärgiska ord i obestämd form skrivs och uttalas på samma sätt oavsett om de rör sig om singular eller plural som t.ex. det svenska ordet "Träd". ordet "Orch" skulle således betyda både "Tirak" och Tiraker".
I fall det förhåller sig så är jag nöjd med svaret och tackar för hjälpen i annat fall får du nog stå ut med mina frågor ett tag till. (Inte avsett som ett hot, bara ett konstaterande)

Krille

Super Moderator
"Har jag förstått dig rätt om jag har uppfattat det så att alla dvärgiska ord i obestämd form skrivs och uttalas på samma sätt oavsett om de rör sig om singular eller plural som t.ex. det svenska ordet "Träd". ordet "Orch" skulle således betyda både "Tirak" och Tiraker"."

Nästan. De uttalas likadant, och grundformen talar inte om huruvida det är singular eller plural. Ett dvärgiskt ord är helt enkelt varken singular eller plural ända tills antalet bestäms av en syntakt eller sammanhanget.

Liknelsen med "träd" funkar rätt bra - man vet inte om det är ett eller flera träd förrän det specificeras av sammanhanget eller någon grammatisk grunka.

Grillmästaren

Veteran
Bara för att någonting är på nått sätt i våran värld, så betyder inte det att det måste vara så i mundana /images/icons/alien.gif

Helmgast
Inspiration

Finns det nåt språk som du "hämtat inspiration från" när du uppfann Rukh? Eller samma fråga gällande Felya.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
nä, vem har sagt det?

en smart snubbe sa en gång: "verkligheten överträffar ofta dikten", vad det betyder får du lista ut själv för jag orkar inte förklara - inte just nu iaf...