"Jag instämmer till fullo men i vissa fall måste även dvärgar kunna uttrycka sig hyfsat snabbt om en dvärg till exempel skall varna några av sina kompisar för de tre tirakerna som kommer springande uppför kullen bör han rimligen kunna skrika "Tiraker" i stället för att skrika "Tre stor, fula, illaluktande, barabariska tiraker kommer springande, ganska snabbt, med långa kliv mellan de små, knotiga björkarna som står en bit ner i den ganska steniga kullen med ca 25 graders lutning och en aning gulfärgat gräs.""
Det är då dvärgen helt enkelt ropar "Orch!" ("plundrare!"), och vare sig mer eller mindre.
"Ursäkt överdriften men jag vidhåller fortfarande att det måste finnas något sett att säga t.ex. "Besvärjelser" i stället för "Besvärjelse" utan att vara specifik även dvärgar måste väl kunna tala om mer abstrakta saker annars har jag svårt att se hur de kunnat bli ett så framstående folk som de är när det gäller teknik och vetenskap."
Det beror helt och hållet på sammanhanget. Är det helt klart att vi talar om flera besvärjelser så skippar vi antalsändelserna, och använder någon slags infinitivform på "besvärjelse". Behövs det specificeras, då specificeras det. "Besvärjelse" är helt enkelt varken singular eller plural förrän det specificeras av sammanhanget eller syntakter.
"Din förklaring innehöll ju dessutom stycken som "Yxa-singular-subjekt" och hur skiljer sig det då t.ex. från "Yxa-plural-subjekt"?"
Fel av mig. Magister Rafali smällde mig just på fingrarna och sade att det naturligtvis ska vara "yxa-plural-lokativ".