Nekromanti Rules Compendium, värd för mig att skaffa?

Jag ska starta en 4E kampanj och har inte spelar sedan PHB3 kom ut.

Har en fråga jag vill ställa er som har koll: Jag har alltså DMG + PHB 1-3 och undrar, är Rules Compendium värd att skaffa?

Lätt-refererade regler låter ju bra, men är den det?

Eksem

Champion
Jag skulle säga att sådant där beror så väldigt mycket på vilken ekonomi man har. Förutom lite erratade grejjer (minns inte exakt vad, men Skill Challenges och Skill DC's är uppdaterade vill jag minnas) så innehåller den egentligen ingenting nytt.

För typ 170:- spänn eller vad den nu kostar tycker dock jag att den är en väldigt bra deal och när jag spelar är det i princip bara den jag kollar i under aktivt spel. Den är lättare att hitta i och lättare att bära med sig.

Men den innehåller som sagt ingenting nytt man behöver.

anth

Vetefan
Som Eksem säger:
- Inga nya regler - men däremot erratade och uppdaterade.
- Alla regler samlade på ett ställe - inget bläddrande i flera böcker längre.

Kort sagt: har du pengar att bränna är det en bra investering, har du inga pengar är det definitivt inte nödvändigt.

Det var den typ av svar jag ville ha, tack för svaren. 170ish kronor ska man nog kunna lägga ut. Var ett tag sen jag köpta nån rollspelsprodukt nu...

Vad jag minns så har den lite fler exempel på vad olika skills används till också, men som van spelare är det ju knappast nödvändigt.

Botulf

Hero
Jag lånar tråden.

Om man har Heroes of... böckerna och Dungeonmasters Kit till Essentials, behövs då Rules Compendium? Missar man något väsentligt?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Schtajner said:
Om man har Heroes of... böckerna och Dungeonmasters Kit till Essentials, behövs då Rules Compendium? Missar man något väsentligt?
Som jag skrev här:

Baconfrasse said:
Rules Compendium™ motsvarar ungefär hälften av det som finns med i Player’s Handbook – allt utom det som krävs för att skapa rollfigurer. Det har i stället flyttats över till de rena spelarböckerna – som i sin tur saknar regler för allt sådant som inte krävs för att skapa rollfigurer.

Botulf

Hero
Jag kanske får specificera: Hur mycket överlappar den med Dungeonsmaster Kit? Alltså om Heroes... böckerna täcker allt karaktärer behöver veta, och DMGK boxen täcker vad DM behöver veta... Monstervault har det om kreatur man behöver... är då Rules Compendium något värt att lägga pengar på?

Har den några användningsområden som täcks av de andra böckerna förutom som generellt uppslagsverk?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Schtajner said:
Jag kanske får specificera: Hur mycket överlappar den med Dungeonsmaster Kit?
Typ, ingenting.

Rules Compendium = ½ Player’s Handbook
Heroes of … = resten av Player’s Handbook
Dungeon Master’s Book = Dungeon Master Guide

Ungefär.

EDIT: Eller, nä, jag ljög en smula. Stridsreglerna finns i båda böckerna – men de är inte helt identiska.