Jag noterar att Swords & Wizardry Gör något jag inte sett förut med hur man slår fram hit points. Man slår om alla tärningar när man levlar. Så om man som exempel är på level 2 och har 11 HP och sedan levlar till level 3 slår man 3 tärningar av den valören ens class nu har. Och slår man över 11 tar man det. Slår man lika eller under 11 så behåller man 11. Nästa level slår man sedan då fyra tärningar och så fortsätter det. Man lägger alltså aldrig till, utan slår helt enkelt om med större och större tärningspöl.
Det låter ju sympatiskt i mina öron (eftersom jag är en av de där mupparna som anser att HP-bloat är ett stort problem för mig) men hur ser matematiken ut? Jag misstänker att på låg level så hamnar under snittet än om man lagt till, men hur ser det då ut som mellan och hög level? Någon som vet?
Storuggla, rull rull BONK
Det låter ju sympatiskt i mina öron (eftersom jag är en av de där mupparna som anser att HP-bloat är ett stort problem för mig) men hur ser matematiken ut? Jag misstänker att på låg level så hamnar under snittet än om man lagt till, men hur ser det då ut som mellan och hög level? Någon som vet?
Storuggla, rull rull BONK