Nekromanti Rulla Hit Points - statistik och metod

Storuggla

Champion
Jag noterar att Swords & Wizardry Gör något jag inte sett förut med hur man slår fram hit points. Man slår om alla tärningar när man levlar. Så om man som exempel är på level 2 och har 11 HP och sedan levlar till level 3 slår man 3 tärningar av den valören ens class nu har. Och slår man över 11 tar man det. Slår man lika eller under 11 så behåller man 11. Nästa level slår man sedan då fyra tärningar och så fortsätter det. Man lägger alltså aldrig till, utan slår helt enkelt om med större och större tärningspöl.

Det låter ju sympatiskt i mina öron (eftersom jag är en av de där mupparna som anser att HP-bloat är ett stort problem för mig) men hur ser matematiken ut? Jag misstänker att på låg level så hamnar under snittet än om man lagt till, men hur ser det då ut som mellan och hög level? Någon som vet?

Storuggla, rull rull BONK

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Klur. <div>
</div> <div>Om vi börjar med att anta att tärningen är en d8 så är medel-hp på level 1 såklart 4,5 (avrundat nedåt till 4). </div> <div>
</div> <div>När vi så dingar level 2 slår vi 2d8 som normalt ger oss en medel-hp på exakt 9. Men då resultaten 2 och 3 räknas som 4 puttas medelvärdet upp något till 9,06 (avrundat nedåt till 9). </div> <div>
</div> <div>Gör vi samma sak för level 3 (då resultaten 3, 4, 5, 6, 7 och 8 räknas som 9) blir medel-hp 13,75 (avrundat uppåt till 14) i stället för det väntade 13,5. </div> <div>
</div> <div>Jag orkar såklart inte sitta och räkna på vartenda möjligt utfall, men det ser ut som om medel-hp ökar något med denna metod. </div> <div>
</div> <div>Dock finns risken att man, till skillnad från med den traditionella metoden, inte ökar sin hp alls när man får en ny level. </div>

Storuggla

Champion
"Klur."

Jag har obefogade misstankar om att det rör sig om vår gamle fiende matematik.

"Jag orkar såklart inte sitta och räkna på vartenda möjligt utfall, men det ser ut som om medel-hp ökar något med denna metod.

Dock finns risken att man, till skillnad från med den traditionella metoden, inte ökar sin hp alls när man får en ny level."

Jag hade trott att det gick ner lite på låga nivåer faktiskt baserat på att jag aldrig räknade på det hela utan bara sa "Äh, det där ger lägre resultat på låga nivåer med högre på mellan". Men då är kanske frågan om man är villig att ta risken att inte få mer HP den leveln för att hoppas få mer i genomsnitt. Jag gillar den här metoden!

Storuggla, saker som rullar är oftast volvo

Unfair

Hero
Enligt min förståelse så känns det som om att slå om alla varje gång och ersätta ifall det blir högre, måste ge ett högre genomsnitt. Det jobbigaste är att formulera varför. Ska försöka.

Vi använder 8:a sidiga tärningar i exemplet.

Att slå en och addera varje nivå är helt enkelt: nT8. Även fast du slår dem en och en.

Att slå om varje gång är lika med att du får: nT8 + chansen att (n-1)T8 skulle vara större, samt chansen att (n-2)T8 skulle vara det, samt chansen för att något av slagen ända ner till (n-n)T8 skulle vara det.

Ok, jag vet att detta måste låta konstigt, eller att jag missat något, men ryck tag i mig så försöker jag igen.

Dante

Staff member
Tillägg

Men hjälp av AnyDice har jag kommit fram till att skillnaden mellan detta sätt att slå hp och det traditionella är sagolika 4 hp (eg. 3,61) vid level 20. I medel alltså. <div>
</div> <div>Den stora grejen är att alla rollpersoner kommer att hamna närmare medel-hp än vanligt. Ju fler tärningar som slås, desto större sannolikhet för ett resultat i närheten av medel. </div>

Storuggla

Champion
Re: Tillägg

"Den stora grejen är att alla rollpersoner kommer att hamna närmare medel-hp än vanligt. Ju fler tärningar som slås, desto större sannolikhet för ett resultat i närheten av medel."

Jag tänkte att den stora grejen var att man vissa levels inte gick upp alls i HP.

Storuggla, förr eller senare

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Storuggla said:
Jag gillar den här metoden!
Jag med! Tillräckligt för att inte ha brytt mig så mycket om hur matematiken ser ut, utan bara bestämt mig för att köra på den ändå när jag får chansen.

Dante

Staff member

Storuggla said:
Jag tänkte att den stora grejen var att man vissa levels inte gick upp alls i HP.
<div>
</div> <div>Det kan man förstås se som en »stor grej«. </div> <div>
</div> <div>En rolig sak är att systemet är självreglerande för att styra hp mot medelvärdet. Om du har tur på level 2 och slår 16 så ökar sannolikheten för att du inte får fler hp på level 3. </div> <div>
</div> <div>Och omvänt: slår du uselt så ökar sannolikheten för att du får fler hp på nästa level. </div>

Storuggla

Champion

"Det kan man förstås se som en »stor grej«."

Om jag satt och levlade upp och skakade tärningarna som en dåre för att sedan kasta dem och se att jag inte gick upp i Hit Poiints alls skulle jag tycka det var en stor deal, och antagligen skulle någon mupp vid spelbordet pika mig för det :gremwink:

"En rolig sak är att systemet är självreglerande för att styra hp mot medelvärdet. Om du har tur på level 2 och slår 16 så ökar sannolikheten för att du inte får fler hp på level 3.

Och omvänt: slår du uselt så ökar sannolikheten för att du får fler hp på nästa level."

Ja! Ärligt talat, det här är en regel jag skulle sno till annat D&D-spelande.

Storuggla, elegant ju

Dante

Staff member

Storuggla said:
Ärligt talat, det här är en regel jag skulle sno till annat D&D-spelande.
<div>
</div> <div>Vi kanske kan fråga herr kapten spelledare om vi kan införa det i Pathfinder. </div>

Storuggla

Champion

Jag vet inte om CON-bonus eller feats som Toughness komplicerar till det hela.

Storuggla, och likaså paddorna

Dante

Staff member

Storuggla said:
Jag vet inte om CON-bonus eller feats som Toughness komplicerar till det hela.
<div>
</div> <div>Äh! Det är ju bara att strippa allt sånt från totala hp innan man slår för ny level, och sen lägga på det igen efteråt. </div> <div>
</div> <div>Eftersom Pathfinder ger max-hp på level 1, bör man dock inte börja med detta system förrän på level 3 för att inte fucka upp medelvärdet. </div> <div>
</div> <blockquote class="webkit-indent-blockquote" style="margin: 0 0 0 40px; border: none; padding: 0px;"> <div>Exempel: Farran har 13 hp på level 2 (8 för level 1 [rogue], 1 för favored class rogue, 1d6 för level 2 [wizard]). När han dingar level 3 drar jag av 9 (8 för level 1 [rogue], 1 för favored class rogue)från 13 och får 4. Sedan slår jag 1d6 + 1d8 (wizard-HD resp. rogue-HD) och adderar 8 för level 1 [rogue] och 2 för favored class rogue. </div> </blockquote> <div>
</div> <div>Det ser kanske komplicerat ut, men man slår ju inte för hp särskilt ofta. </div>

Rickard

Urverk speldesign

...eller lägga till alla bonusar i efterhand.

Exempel: Farran har 13 hp på level 2 (8 för level 1 [rogue], 1 för favored class rogue, 1d6 för level 2 [wizard]). När han dingar slår jag 1d6 + 1d8 (wizard-HD resp. rogue-HD) och adderar 8 för level 1 [rogue] och 2 för favored class rogue (totalt +10). Om det är över nuvarande hp höjs hp med det nya framslagna värdet.

Con- och toughnessbonus ger snarare plus till levelslag än plus till hp.

/Han som vägrar citera Dante när citeringstexten blir uppfuckad

Dante

Staff member

Han said:
...eller lägga till alla bonusar i efterhand.

Exempel: Farran har 13 hp på level 2 (8 för level 1 [rogue], 1 för favored class rogue, 1d6 för level 2 [wizard]). När han dingar slår jag 1d6 + 1d8 (wizard-HD resp. rogue-HD) och adderar 8 för level 1 [rogue] och 2 för favored class rogue (totalt +10). Om det är över nuvarande hp höjs hp med det nya framslagna värdet.
<div> <div>
</div> <div> <div>Det ger faktiskt inte samma sannolikheter. Eventuell Con-bonus eller favored class-bonus förden nyalevelningår ju inte i dina tidigare hp. </div> <div>
</div> <blockquote class="webkit-indent-blockquote" style="margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 40px; border-top-style: none; border-right-style: none; border-bottom-style: none; border-left-style: none; border-width: initial; border-color: initial; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; "> <div>Sannolikheten att slå över 4 med 1d6 + 1d8 är 0,875. </div> <div>
</div> <div>Sannolikheten att slå över 13 med 1d6 + 1d8 + 8 + 2 är 0,938. </div> </blockquote> <div>
</div> <div>Man kan däremot slå och lägga till alla bonusar förtidigarelevels, och omdetär högre än nuvarande hp får dudetvärdetplusalla bonusar för den nya leveln. </div> </div> </div>

Dante

Staff member

Fast nu ser jag att vi förmodligen menar samma sak, bara att du råkat klippa och klistra en tvåa från mitt exempel när det egentligen bör vara en etta i ditt.

Rickard

Urverk speldesign

Ja, det är lättare att höja till sin hp för att man ska räkna med sin nya levelbonus till slaget. Det var vad jag föreslog. I ditt exempel slog Farran en 4:a på sin d6:a.

× Så som du ställde upp det ska man slå 1d6+1d8 mot (5-old levelbonus [+1] (=4:a)) sitt gamla tärningsslag och sedan lägga till +2 för level bonus i efterhand. Alltså (new level bonus [2] - old level bonus [1]=) +1 totalt.
× Det jag föreslog var att slå mot 5 (= old hp roll [4] + old level bonus [1]) men lägga till +2 direkt till slaget. Alltså får man +1 på slaget även här, men med högre chans för att lyckas höja hp.

Detta innebär att Farran i min tanke inte får tillgodose sig sin "favored class rogue"-bonus för den nya leveln om han slår 3 eller lägre på sin 1d6+1d8. Däremot är det högre chans att lyckas höja sin hp. I slutändan: ungefär samma sak men enklare beräkning.

Upprepning: Min tanke var att man ska slå och lägga till alla bonusar för tidigare level OCH alla bonusar för den nya leveln. Detta ska man slå mot sitt nuvarande hp-värde. Farran får 1d8+1 mer hp med den nya leveln. Därför ska Farran slå den gamla (8+1+1d6) med sin nya (1d8+1) och om den totala summan för slaget (1d8+1d6+10) är över den gamla hp:t (13) blir det nya hp-värdet summan.

Som jag skrev i min förra signatur: ingenting adderas till hp, utan endast till hp-slagen. DET är skillnaden om man vill använda sig av detta.

/Han som reserverar sig med att han inte kan Pathfinder och att han nu antagit att rougen får +1 hp/level för sin favored class rogue